Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka kaipaa vanhaa aikaa ja koulussa opetettua uutiskritiikkiä?

Vierailija
22.10.2022 |

Nykylapsillehan opetetaan, että tiettyjen tahojen kaikki uutiset ovat 100% totta. Kaikki luotettavuus tulee tietyiltä tahoilta.

Vielä lauantain hauskuutus: maksettu radiomainos kansalaisaloitteesta Ilmasto-oppi oppiaineeksi.
Kai tuokin meni jollekulle läpi.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen uutisia piti arvioida lehden poliittisen kannan mukaan. Piti myös huomioida jutun kirjoittajan tausta ja motiivit.

Piti lukea laajasti ja nähdä yleinen linja, kehityssuunnat ja vaikuttamisyritykset ymv. Ennen opetettiin katsomaan ja arvioimaan kokonaisuuksia.

Vierailija
2/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kultainen saisi palata. Käytettäisiin omaa päätä ja jätettäisiin nämä vastakkainasettelupyrkimyksen vaikuttamisyritykset vähemmälle huomiolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan sitä viisautta että kaikki sopimukset luetaan ennen kuin allekirjoitetaan/hyväksytään. Myös netissä. 99,99% ei lue googlen tilin ehtoja. Olen ainoa jonka tiedän sen lukeneen ja voin todeta että en suostunut niihin ehtoihin.

Vierailija
4/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvittelisin vaikka itse olevani jonkun suuren ja mahtavan tiedotusjätin palveluksessa, niin voisinko minä edes itse olla täysin varma kirjoittamani asian todenperäisyydestä?

Ehkä siteeraisin jonkun toisen tekemää juttua tai kysyisin joiltain jotain. Voisinko oikeasti mennä noiden selkien taakse ja väittää heidän mielipiteidensä olevan totta?

Vierailija
5/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Kyllä kaipaan! Omille lapsilleni olen opettanut, että esim. THL:n uutiset tulee aina pohtia kriittisesti ja miettiä, mikä hyöty heille on jokin asia "totena ilmoittaa". Lisäksi olen opettanut, että tietoa on etsittävä monesti eri lähteestä ja senkin jälkeen punnittava eri vaihtoehtoja. 

Tämän seurauksena yksikään kolmesta lapsestani ei koronarokotetta ottanut. Olen heistä ylpeä! Painostus oli äärettömän kovaa!

Eli kyllä, ehtottomasti kriittisempaa otetta eikä vain nyökyttelyä.

Vierailija
6/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen uutisia piti arvioida lehden poliittisen kannan mukaan. Piti myös huomioida jutun kirjoittajan tausta ja motiivit.

Piti lukea laajasti ja nähdä yleinen linja, kehityssuunnat ja vaikuttamisyritykset ymv. Ennen opetettiin katsomaan ja arvioimaan kokonaisuuksia.

Piti arvioida mielipidevaikutusyritystä ja asettaa tilastot ja gallupit tähän gategoriaan. Mulle opetettiin ala-asteella, että ihmisen saa helpoiten vaihtamaan mieltään, jos väittää suuremman osan ihmisistä olevan vastakkaista mieltä tai voi väittää esim. koulutettujen ja älykkäämpien olevan jotain mieltä jostain.

Vierailija
7/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde väitteelle, että "Nykylapsillehan opetetaan, että tiettyjen tahojen kaikki uutiset ovat 100% totta. Kaikki luotettavuus tulee tietyiltä tahoilta.", kiitos.

Vierailija
8/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös artikkelin kuvien viestiä pitää arvioida.

Vierailija
9/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jos epäilet vastuullisen median uutisointia, olet automaattisesti nazzi ja Putlerin kannattaja...

Vierailija
10/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde väitteelle, että "Nykylapsillehan opetetaan, että tiettyjen tahojen kaikki uutiset ovat 100% totta. Kaikki luotettavuus tulee tietyiltä tahoilta.", kiitos.

Etkö seuraa aikaasi? Jopa noita sometyöläisiä ohjeistetaan. On vain yksi totuus ja yksi oikea mielipide.

Tällaiselle olisi ennen naurettu räkäisesti.

Vierailija
11/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan sitä viisautta että kaikki sopimukset luetaan ennen kuin allekirjoitetaan/hyväksytään. Myös netissä. 99,99% ei lue googlen tilin ehtoja. Olen ainoa jonka tiedän sen lukeneen ja voin todeta että en suostunut niihin ehtoihin.

Ei niihin kukaan järkevä suostuisikaan jos ne lukisi läpi.

Vierailija
12/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö seuraa aikaasi? Jopa noita sometyöläisiä ohjeistetaan. On vain yksi totuus ja yksi oikea mielipide.

Nytkö pitäisi sitten ottaa keskustelupalstan väite totuutena tuosta vaan, vaikka mitään lähteitä tai perusteluita väitteelle ei anneta?

Vierailija
13/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä vanhoja ukkoja saunassa tai kyläbaarissa. Oli erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Kukaan ei tuominnut ja sai olla sellainen kun oli.

Jos oli toista mieltä, niin oli. Toista ei tarvinnut hiljentää.

Vierailija
14/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö pitäisi sitten ottaa keskustelupalstan väite totuutena tuosta vaan, vaikka mitään lähteitä tai perusteluita väitteelle ei anneta?

Ei tietenkään. Muista 80-90-luvuilla opetettu uutiskritiikki. Jos et tuota oppia saanut, yritä käyttää omia aivojasi.

Vierailija
15/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Muista 80-90-luvuilla opetettu uutiskritiikki. Jos et tuota oppia saanut, yritä käyttää omia aivojasi.

En muista, että minulle olisi opetettua medialukutaitoa 80-90 lukujen koululaisena, edes lukiossa, siinä määrin, miten sitä opetetaan nykyään peruskoulussa ja ihan pelkästään jo äidinkielen tunneilla on ona jaksonsa sille.

t. matikan ope, joka myös luonnontieteellisissä aineissa opettanut artikkelien luotettavuutta ihan wikipediasta lähtien

Vierailija
16/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvittelisin vaikka itse olevani jonkun suuren ja mahtavan tiedotusjätin palveluksessa, niin voisinko minä edes itse olla täysin varma kirjoittamani asian todenperäisyydestä?

Ehkä siteeraisin jonkun toisen tekemää juttua tai kysyisin joiltain jotain. Voisinko oikeasti mennä noiden selkien taakse ja väittää heidän mielipiteidensä olevan totta?

Olet asian ytimessä. Jos kysyt joltain jotain ja se vastaa jotain, niin teetkö siitä mielipiteitä vaikuttamaan yrittävän jutun ja väitätkö sen olevan totta?

Vierailija
17/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista, että minulle olisi opetettua medialukutaitoa 80-90 lukujen koululaisena, edes lukiossa, siinä määrin, miten sitä opetetaan nykyään peruskoulussa ja ihan pelkästään jo äidinkielen tunneilla on ona jaksonsa sille.

t. matikan ope, joka myös luonnontieteellisissä aineissa opettanut artikkelien luotettavuutta ihan wikipediasta lähtien

Meidän kahden opettajan kyläkoulussa opetettiin. Taisivat olla vähän liian osaavia ja pystyviä. Musiikista ja äidinkielestä en oppinut enää mitään uutta ala-asteen jälkeen. Oli vähän tylsää myöhemmin noilla tunneilla.

Vierailija
18/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululuokkaan tuotiin lehtiä ja piti valita juttu, josta löytää mielipidevaikutusyrityksiä. Ne piti perustella kunnolla.

Vierailija
19/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kahden opettajan kyläkoulussa opetettiin. Taisivat olla vähän liian osaavia ja pystyviä. Musiikista ja äidinkielestä en oppinut enää mitään uutta ala-asteen jälkeen. Oli vähän tylsää myöhemmin noilla tunneilla.

Musiikkihan pysyi samanlaisena koko peruskoulun. Hoilattiin 9 vuotta sinistä ja valkoista.

-milleniaali.

Vierailija
20/99 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtunut näköjään nykykansalta kun kaikki valepropaganda valtamediasta menee täydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi