Mitä koirarotua suosittelette
Noin viisikymppisellä 15-vuotiaan lapsen vanhemmalle. Asuntona kolmio kaupungissa. Koiria ollut lapsuudesta asti, omina terreristä rescue-koiran kautta saksanpaimenkoiraan. Kaikki kanssa meni hyvin koko näiden eliniän ajan.
Harkinnassa oli aiemmin bullterrieri, mutta olen luopunut ajatuksesta näiden kaikkien koirahyöykkäysten vuoksi. En halua koiraa, jolla voi napsahtaa, ja tämä tappaa toisen koiran. Koira saa olla suhtaktiivinen, tykkään tehdä pidempiäkin lenkkejä metsässä. Koulutettavuuden ei tarvi olla helpoin mahdollinen, mutta ei turhan haastavakaan. Koko mielellään keskikokoinen, ehkä 15-35kg painoltaan. Turkin hoidettavuudella ei niin väliä. Mieluiten vähähaukkuinen kerrostalossa asumisen vuoksi. Vahtivietillä ei niin väliä. Metsästysviettiä ei saisi olla.
Tiedän, ettei näin koiraa valita, mutta ajattelin jos tätä kautta tulisi uusia ideoita. Edellisen koiran poismenoata on nyt kaksi vuotta, koen että nyt olisi aika uudelle koiralle. Olen vastuuntuntoinen koiranomistaja, ja panostan koiran tapakoulutukseen.
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Kultaista noutajaa olen miettinytkin, myös hieman samannäköinen Hovawart on hieno koira. Ehkä vähän turhan suuri omaan asuntooni, ja ehkä ei ihan kaupunkikoira?
Staffit ovat myös nättejä koiria, mutta se perimä vähän arveluttaa niissäkin. Vinttikoirista on kovin vähän kokemusta, pitääkin tutustua. Vesikoirat kivoja, mutta ei ehkö ihan sitä, mitä haen, trimmaaminen ei oikein kiinnosta. Ilman sitä Airedale olisi aika korkeall listallani, yhdestä sellaisesta kokemusta.
Ei ole neuvo, riippuu missä asuu ja missä käy koiran kanssa. Jos lähiössä tai keskustassa niin susilauma olisi paras turva.
Mutta siitä alkaen kun oli se hauska video on itseä tehnyt mieli omaa kultasta noutajaa. (En silti kerrostaloon osta, eivät pääse itse ulos eläimet eikä kokonaista koiratarhaa mahtuisi jotta seuraa olisi.)
https://kuono.fi/somehitiksi-noussut-kultainennoutaja-kohtasi-jalleen-h…
Pitbullia suosittelen.
Se on ystävällinen ja seurallinen koirarotu.
Vierailija kirjoitti:
Pitbullia suosittelen.
Se on ystävällinen ja seurallinen koirarotu.
Jep, game bred redcue pittbull Alabamasta.
En tiedä, mikä ongelma kultsun kanssa olisi kerrostalossa. Kaikki on aktiivisuudesta kiinni, pitää muistaa etteivät nekään löllyköitä ole, vaan aktiivisia koiria, jotka vaativat paljon. Ap:lla on ollutkin saksanpaimenkoira, kyllä niistäkin kerrostaloon on. Mutta nykyään voi olla vaikea löytää hyvää yksilöä, hyvähermoista ja hyvin koulutukseen reagoivaa. Entä iso villakoira? Nilläkin on luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin googlasin faaraokoiran, noihan on tosi nättejä! Millaisia ovat luonteeltaan?
Omalle väelle tosi kilttejä. Eivät välitä yhtään vieraista, ainakaan se jonka tunnen. Eivät vihaisia, mutta eivät anna esim koskea.
Muille koirille yllättävän teräviä, tai jopa dominoivia, mutta ei vihaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt turkki vai pitkä? Jaksatko trimmata tai pestä?
Musta mopsi olisi söpö, mutta se on sulle liian pieni ja kaippa liian sairaita nykyään.
Vinttikoirat (ne keskikokoiset) on vähähaukkuisia ja seurallisia.
Shiba inulla on luonnetta, eikä hauku plus on söpö kun pehmolelu. Itse ehkä ottaisin sen.
Kiitos vastauksista. Ei mielellään trimmattavaa, Airedalen kanssa siinä oli aika homma. Pidempi turkki taas ei haitannut saksanpaimenkoiran kanssa, joten ei niin väliä.
Shiba Inu on hauskan näköinen, niistä ei ole mitään kokemusta. Sen isoserkkua Akitaa olen kerran hoitanut, täytyy sanoa että sekin oli tosi kiva koira, mutta todella itsepäinen.
Vinttikoira ei välttämättä olisi huono, mutta miten yleensä metsästysvietin kanssa niillä?
Shiba inuja käy koirapuistossa, akitoita ei todellakaan. Joten itse suosittelen shibaa, tunnen niitä pari. Akitoita tunnen myös, kaksi hyppäsi tutun koiran päälle koirapuiston aidan yli. Tietenkin olisi hyvä tietää mitä harrastatte ? Olisiko pinseri yks mahdollisuus, siis ei kääpiöpinseri vaan se normi pinseri ? Ja jos ei tunnu täysin mahdottomalta käyttää koiraa trimmaajalla, niin snautseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt turkki vai pitkä? Jaksatko trimmata tai pestä?
Musta mopsi olisi söpö, mutta se on sulle liian pieni ja kaippa liian sairaita nykyään.
Vinttikoirat (ne keskikokoiset) on vähähaukkuisia ja seurallisia.
Shiba inulla on luonnetta, eikä hauku plus on söpö kun pehmolelu. Itse ehkä ottaisin sen.
Kiitos vastauksista. Ei mielellään trimmattavaa, Airedalen kanssa siinä oli aika homma. Pidempi turkki taas ei haitannut saksanpaimenkoiran kanssa, joten ei niin väliä.
Shiba Inu on hauskan näköinen, niistä ei ole mitään kokemusta. Sen isoserkkua Akitaa olen kerran hoitanut, täytyy sanoa että sekin oli tosi kiva koira, mutta todella itsepäinen.
Vinttikoira ei välttämättä olisi huono, mutta miten yleensä metsästysvietin kanssa niillä?
Shiba inuja käy koirapuistossa, akitoita ei todellakaan. Joten itse suosittelen shibaa, tunnen niitä pari. Akitoita tunnen myös, kaksi hyppäsi tutun koiran päälle koirapuiston aidan yli. Tietenkin olisi hyvä tietää mitä harrastatte ? Olisiko pinseri yks mahdollisuus, siis ei kääpiöpinseri vaan se normi pinseri ? Ja jos ei tunnu täysin mahdottomalta käyttää koiraa trimmaajalla, niin snautseri.
Juu, ei Akitaa koirapuistokoiraksi. Mahtava koira, jos tietää mitä tekee. Itselläni oli yksi vuosia sitten, nyt helpompi rotu. Shiba Inut on tosi suloisia, sellaistahan on moni ehdottanut aloittajalle. Snautseri ja Airedalen terrieri ovat myös todella hyviä rotuja. Airedale ainakin voi olla vähän kulmilas luonteeltaan, mutta sellaisen kanssa kyllä pärjää koirapuistossa.
Pudel/villakoira niin ei ainakaan häiritse haukkumisella.
Käytetään tätä ketjua. Onko olemassa sakemannin/belgialaisen kaltaista koiraa, joka olisi pienempi, hieman vähemmän terävä?
Kultainen noutaja! Monipuolinen, kivs rotu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittelspitz, lapinporokoira, mudi, labradori tai kultainen noutaja, keskikokoinen villakoira.
Mitteli ja lapinkoira on aika herkkähaukkusia. Pystykorva on pystykorva, kovin usein haukkuherkkiä.
Howavart on kiva koira, sopii kerrostaloonkin, koska ulkonahan sitä riehutaan. Irlannin setteri?
Akita on mun lemppari, mutta se tosiaan on itsepäinen ja kovapäinen rotu.Howavartille ääni. Akitalla voi olla koira-aggrea, vaikea rotua kouluttaa.
Howawart ei ole mikään kiltti ja suloinen wannabe-kultsu vaikka siltä näyttääkin. Se on aktiivinen käyttökoira
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittelspitz, lapinporokoira, mudi, labradori tai kultainen noutaja, keskikokoinen villakoira.
Mitteli ja lapinkoira on aika herkkähaukkusia. Pystykorva on pystykorva, kovin usein haukkuherkkiä.
Howavart on kiva koira, sopii kerrostaloonkin, koska ulkonahan sitä riehutaan. Irlannin setteri?
Akita on mun lemppari, mutta se tosiaan on itsepäinen ja kovapäinen rotu.Howavartille ääni. Akitalla voi olla koira-aggrea, vaikea rotua kouluttaa.
Howawart ei ole mikään kiltti ja suloinen wannabe-kultsu vaikka siltä näyttääkin. Se on aktiivinen käyttökoira
Kyllä. Hovie on iso rotu, joka tarvitsee hyvän koulutuksen. En ole kyllä oikein varma, olisiko kovin hyvä kerrostaloon, koska on vahtikoira. Varmasti joku vaikka saksanpaimenkoirakin olisi parempi.
En sellaista mikä tuodasn Länsisatamaan ja myyjät puhuu venäjää. Toinen turn off on Viron lemmikkipassi.
Vehnäterrieri. Turkissa on jonkun verran tekemistä, mutta trimmausta ei tarvitse. Luonteen ja käyttöominaisuuksien puolesta melko yleispätevä tapaus. Koulutettavissa aika helposti, mutta omaa tahtoakin löytyy, tulee yleensä toimeen muiden koirien ja ihmisten kanssa, mutta ei rakasta varauksettomasti jokaista vastaantulijaa, energiaa riittää moneen menoon, mutta ei mene pitkin seiniä, jos välillä jää lenkki lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Käytetään tätä ketjua. Onko olemassa sakemannin/belgialaisen kaltaista koiraa, joka olisi pienempi, hieman vähemmän terävä?
Chodsky pes eli tsekinpaimenkoira ja kelpie. Samoja suosittelen aloittajallekin.
Staffi ehdottomasti. Meillä on ja ei sen säyseämpää ja ihmisystävällisempää koiraa ole. Tämä koira on 5-vuotias. Ei hauku, sopii kerrostaloon.
Kasvatuksesta ja kohtelusta se on kiinni minkälainen koirastasi tulee.
Pikkulasten kanssa en suosittele mutta teillä aikuisia ja teini niin sopii erinomaisesti.
Pentuna sosiaalistettava olemaan toisten koirien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En sellaista mikä tuodasn Länsisatamaan ja myyjät puhuu venäjää. Toinen turn off on Viron lemmikkipassi.
Vaikka on ollut sekarotuinenkin koira ennen, niin luultavasti valitsen koiran, jonka rotu ja vanhemmat ovat tiedossa. Koskaan ei voi sanoa ei koskaan sekarotuiselle, mutta pitää olla ehdottomasti olla varmuus, ettei kyse ole pentutehtailusta.
Täällä on tullut paljon hyviä ehdotuksia, ei tosiaan ole mitään suoraa suunnitelmaa koiran kanssa minkään harrastamisesta, mutta miksei joku sellainenkin sopisi. Eniten olen aiempien koirien kanssa tykännyt 2+ tunnin metsälenkeistä, ja lisäksi kaikenlaisesta muusta aktivoinnista. Sohvaperunaksi en koiraa ottaisikaan, mieluummin hieman aktiisempi rotu. Koulutettavuus on yksi tärkeä tekijä, samoin sekin että koirasta saisi koirasosiaalisen, niin että koirapuistossa käyminen onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Staffi ehdottomasti. Meillä on ja ei sen säyseämpää ja ihmisystävällisempää koiraa ole. Tämä koira on 5-vuotias. Ei hauku, sopii kerrostaloon.
Kasvatuksesta ja kohtelusta se on kiinni minkälainen koirastasi tulee.
Pikkulasten kanssa en suosittele mutta teillä aikuisia ja teini niin sopii erinomaisesti.
Pentuna sosiaalistettava olemaan toisten koirien kanssa.
Onko staffeilla yleenä paljon koira-aggressiota? Ovat suloisia koiria kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chodsky pes eli tsekinpaimenkoira ja kelpie. Samoja suosittelen aloittajallekin.
Tsekinpaimenkoira onkin mielenkiintoisen oloinen tapaus. Millaisia ovat luonteeltaan? -ap
Itsekin googlasin faaraokoiran, noihan on tosi nättejä! Millaisia ovat luonteeltaan?