Mitä koirarotua suosittelette
Noin viisikymppisellä 15-vuotiaan lapsen vanhemmalle. Asuntona kolmio kaupungissa. Koiria ollut lapsuudesta asti, omina terreristä rescue-koiran kautta saksanpaimenkoiraan. Kaikki kanssa meni hyvin koko näiden eliniän ajan.
Harkinnassa oli aiemmin bullterrieri, mutta olen luopunut ajatuksesta näiden kaikkien koirahyöykkäysten vuoksi. En halua koiraa, jolla voi napsahtaa, ja tämä tappaa toisen koiran. Koira saa olla suhtaktiivinen, tykkään tehdä pidempiäkin lenkkejä metsässä. Koulutettavuuden ei tarvi olla helpoin mahdollinen, mutta ei turhan haastavakaan. Koko mielellään keskikokoinen, ehkä 15-35kg painoltaan. Turkin hoidettavuudella ei niin väliä. Mieluiten vähähaukkuinen kerrostalossa asumisen vuoksi. Vahtivietillä ei niin väliä. Metsästysviettiä ei saisi olla.
Tiedän, ettei näin koiraa valita, mutta ajattelin jos tätä kautta tulisi uusia ideoita. Edellisen koiran poismenoata on nyt kaksi vuotta, koen että nyt olisi aika uudelle koiralle. Olen vastuuntuntoinen koiranomistaja, ja panostan koiran tapakoulutukseen.
Kommentit (1103)
Mittelspitz, lapinporokoira, mudi, labradori tai kultainen noutaja, keskikokoinen villakoira.
Tämä stabihound on kyllä äärettömän miellyttävä koira. Ihan kun jostain lasten sarjakuvasta tai sadusta. Pari yksilöä olen tavannut, ja todella iloisia ja mielyttämisen haluisia. Jos ei olisi koiria, vaikka spanieli tyyppi ei ole ollut koskaan mulle, hankkisin.
Vierailija kirjoitti:
Pumi on nätti koira, ei kokemusta niistä. Luulen, että joku kultaisen noutajan tyyppinen olisi ap:lle hyvä. Tai sitten Dalmatialainen, niiden kanssa saa ainakin lenkkeillä. Staffit kivoja, mutta voivat kyllä napata vieraita koiria aika pahastikin, jos ei ole varuillaan.
Koirakoulusta tuntemani 2 pumia (haettu pentuina Unkarista) lhaukkuvat jatkuvasti ja herkeämättä. Eivät todella sovi kerrostaloon.
Tutustu Suomen suosituimpiin koirarotuihin pelin avulla ja hyvällä tuurilla Musti ja Mirri lahjakortti on sinun: https://www.muistipeli.com/peli/koirarodut/
Stabyhound on tosi nätti, uusi tuttavuus itselle. Mites dalmatialaisten kanssa, sopivatko kerrostalokoiriksi? Hieno rotu kyllä. Paljon muitakin hyviä ehdotuksia, kiitos. -ap
Veljelläni oli ihana koira, jossa oli monia rotuja, kuten bordercollieta, lapinkoiraa, suomenpystykorvaa ja mitähän vielä. Oli kaunis, viisas, iloinen, lempeä. Tessu 💛
Vierailija kirjoitti:
Stabyhound on tosi nätti, uusi tuttavuus itselle. Mites dalmatialaisten kanssa, sopivatko kerrostalokoiriksi? Hieno rotu kyllä. Paljon muitakin hyviä ehdotuksia, kiitos. -ap
Dalmikset on yllättävän dominoivia, ja TOSI aktiivisia. Osa myös hieman hermoheikkoja, koska värin mukaan jalostettu jossain vaiheessa. Voi olla myös koira agre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dalmikset on yllättävän dominoivia, ja TOSI aktiivisia. Osa myös hieman hermoheikkoja, koska värin mukaan jalostettu jossain vaiheessa. Voi olla myös koira agre.
Samaa olen huomannut jopa kultaississa noutajissa joskus. Entä pienempi paimenkoira aloittajalle, jos kerta sakemmanniata kokemusta. Hollanninpaimenkoira? Vai ovatko haukkuherkkiä?
Basenjia sanotaan haukkumattomaksi. Ovat myös jaksavaisen oloisia joten lenkeille saisit reipasta seuraa. Metsästysvietistä en osaa sanoa.
Kiharakarvainen noutaja on e.m. isompi tapaus. Mutta voisi sopia toiveisiin.
Hyvin suosittu labradoodle ei hauku, ei lähde karvaa ja on nokkela ja ihastuttavan ystävällinen koira. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen huomannut jopa kultaississa noutajissa joskus. Entä pienempi paimenkoira aloittajalle, jos kerta sakemmanniata kokemusta. Hollanninpaimenkoira? Vai ovatko haukkuherkkiä?
Hollanninpaimenkoira vähän kun malinois. Tosi, tosi aktiivinen ja vietikäs. On myös aika dominoiva rotu, mitä itse olen tavannut. Samaa joukkoa kun kaikki belggarit. Mielummin se musta Belgia paimenkoira. Ne musta noista nelikoista ns. Kotikoiramaisin, vaikka nekin pieniä sähköjäniksiä.
Kultainen noutaja ei mun rotu. Paljon karvaa. Pitkä karva mihin lika tarttuu. Melko vöyhkä, ja sellainen hyörijä. Mutta sekin riippuu linjoista, jotkut riistalinjaiset ei obeeseja, ja mielestäni "koiramaisia".
Vierailija kirjoitti:
Basenjia sanotaan haukkumattomaksi. Ovat myös jaksavaisen oloisia joten lenkeille saisit reipasta seuraa. Metsästysvietistä en osaa sanoa.
Kiharakarvainen noutaja on e.m. isompi tapaus. Mutta voisi sopia toiveisiin.
Korjaus: basenjilla ON metsästysviettiä ja vaikka eivät hauku, pitävät muuten älämölöä.
T. Sama
Kultainen noutaja sopii ihan hyvin kerrostaloon, ainakin Helsingissä joka toinen on vastaantuleva koira on kultsu tai labbis.
Miten olisi valkoinen paimenkoira, on kuulemma vähän helpompi kuin sakemanni.
Entäpä pitkäkarvaisista partacollie tai schapendoes, ei riistäviettiä kummallakaan.
Terrierien suurena ystävänä täytyy sanoa Airedale, jos bulli on poissa kuvioista. Tokana kultainen noutaja. Sitten ehkä boxer.
Tosi hyviä vastauksia, pitääkin googletella, en tunne kaikkia noita rotuja. Jos nyt ajattelee jonkulaista unelmakoiraa, se voisi olla saksanpaimenkoira vähän pienemmässä ja helpommassa paketissa. Vaikka tuli senkin kanssa hyvin toimeen, oli siinä pentu/nuoruusvaiheessa tosi paljon hommaa. Labbiksistakin tykkään, kuten tosiaan myös kultsuistakin.
Miksi et ottaisi muka pittiä. Aivan ihanan lutuinen perhekoira. Älä usko ihmisiä jotka puhuvat pa#kaa pitteistä, he eivät tiedä kys. rodusta mitään!
Vierailija kirjoitti:
Mittelspitz, lapinporokoira, mudi, labradori tai kultainen noutaja, keskikokoinen villakoira.
Mitteli ja lapinkoira on aika herkkähaukkusia. Pystykorva on pystykorva, kovin usein haukkuherkkiä.
Howavart on kiva koira, sopii kerrostaloonkin, koska ulkonahan sitä riehutaan. Irlannin setteri?
Akita on mun lemppari, mutta se tosiaan on itsepäinen ja kovapäinen rotu.
Boxeri?