Mitä koirarotua suosittelette
Noin viisikymppisellä 15-vuotiaan lapsen vanhemmalle. Asuntona kolmio kaupungissa. Koiria ollut lapsuudesta asti, omina terreristä rescue-koiran kautta saksanpaimenkoiraan. Kaikki kanssa meni hyvin koko näiden eliniän ajan.
Harkinnassa oli aiemmin bullterrieri, mutta olen luopunut ajatuksesta näiden kaikkien koirahyöykkäysten vuoksi. En halua koiraa, jolla voi napsahtaa, ja tämä tappaa toisen koiran. Koira saa olla suhtaktiivinen, tykkään tehdä pidempiäkin lenkkejä metsässä. Koulutettavuuden ei tarvi olla helpoin mahdollinen, mutta ei turhan haastavakaan. Koko mielellään keskikokoinen, ehkä 15-35kg painoltaan. Turkin hoidettavuudella ei niin väliä. Mieluiten vähähaukkuinen kerrostalossa asumisen vuoksi. Vahtivietillä ei niin väliä. Metsästysviettiä ei saisi olla.
Tiedän, ettei näin koiraa valita, mutta ajattelin jos tätä kautta tulisi uusia ideoita. Edellisen koiran poismenoata on nyt kaksi vuotta, koen että nyt olisi aika uudelle koiralle. Olen vastuuntuntoinen koiranomistaja, ja panostan koiran tapakoulutukseen.
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että et sinä eikä kukaan muukaan ota mitään koiraa.
Näitä sekopäisiä 24/7 ulvovia, vinkuvia ja haukkuvia sekä sekopäisesti säntäileviä, hyökkäileviä ja hihnoissaan järkensä menettäneen lailla pyöriviä paskarakkeja on jo nykyiselläänkin aivan liikaa.
Meidän kylällä kaikuu tauoton ja jatkuva kakofonia, jota hulluiksi tulleet koirat ja niiden vastuuttomat omistajat ylläpitävät.
Tämä kaikki on saanut aikaan metamorfoosin minussa, koirista pitäneestä ja useita koiria omistaneesta koirien ystävässtä todelliseksi koiranvihaajaksi.
Missä ovat kaikki mukavat koirat nykyään?
Samat Oulussa.
Bordercolliet huutavat yötä päivää eikä kukaan tee tälle mitään.
Olen oululainen bortsun omistaja. 😝 Ja enpä kyllä ole tällaisiin koiriin törmännyt vaikka välillä bortsukoita vastaan kävelee.
Cockerspanieli, novascotiannoutaja, lagotto, stabijhoun, sheltti. Siinä muutamia mistä itse tykkään. Kannattaa valita sen mukaan kuinka paljon aktivointia koiralle pystyy tarjoaan.
Jos haluaa tehdä pitkiä, siis monen tunnin metsälenkkejä, niin joku kultainen noutaja, dalmatialainen tms voisi olla hyvä. Ehkä joku paimenkoirarotu voisi olla hyvä. Howavart on upea rotu myös. Ehkä ne bullirodut voi olla turhan haastavia, se tausta voi tulla liian konkreettisesti esille. Muuten pidän niistä itse.
Boxerin.
Mulla oli ranskis ennen.
Ei ainakaan Kleinspitz, kun se haukkuu koko ajan.
Vaikkapa Cockerspanieli, villakoira, australianterrieri tai shetlanninlammaskoira.
Boxerit on ihania. Samoin tollerit ja tykkään myös staffeista. Itsellä on ollut kaksi kultaista noutajaa, olivat täysin erilaisia luonteeltaan. Toinen oli pienempi ja paljon kovapäisempi. Todella energinen. Iso oli taas laiska löllykkä.
Iso villakoira on hieno koira muuten, kun niistä puhutaan. -edellinen
Paljon hyviä ehdotuksia! Tutustun huomenna näihin.
Corgi. Helppo ja hellyttävä töppöjalka. Ehkä aavistuksen pienempi, mitä haet, mutta silti.
Tuskin voi yleistää, juuri eilen seurasin miten ko "rotuisen" omistaja koitti saada koiraa hallintaan, räksytti ja kiskoi kun auto meni ohi. Alle olisi jäänyt ilman hihnasta roikkuvaa omistajaansa.
Sekarotuinen jolla tehdään rahaa kun hyväuskoiset uskoo kaiken...
Edellinen viesti tarkoitettu duudeli-suositukseen..(labradoodle, goldendoodle, ADL mitä näitä onkaan..)
Hovawart on pihavahti, en missään nimessä ottaisi kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt turkki vai pitkä? Jaksatko trimmata tai pestä?
Musta mopsi olisi söpö, mutta se on sulle liian pieni ja kaippa liian sairaita nykyään.
Vinttikoirat (ne keskikokoiset) on vähähaukkuisia ja seurallisia.
Shiba inulla on luonnetta, eikä hauku plus on söpö kun pehmolelu. Itse ehkä ottaisin sen.
Shibat räksyttää ja äksyilee.
Näyttävät kyllä suloisilta mutta usein haastavat riita.
Shiba on lähes haukkumaton koira. Kynsiä leikatessa saattaa kiljaista, mutta muuten äänettömiä koiria ja sopii kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että et sinä eikä kukaan muukaan ota mitään koiraa.
Näitä sekopäisiä 24/7 ulvovia, vinkuvia ja haukkuvia sekä sekopäisesti säntäileviä, hyökkäileviä ja hihnoissaan järkensä menettäneen lailla pyöriviä paskarakkeja on jo nykyiselläänkin aivan liikaa.
Meidän kylällä kaikuu tauoton ja jatkuva kakofonia, jota hulluiksi tulleet koirat ja niiden vastuuttomat omistajat ylläpitävät.
Tämä kaikki on saanut aikaan metamorfoosin minussa, koirista pitäneestä ja useita koiria omistaneesta koirien ystävässtä todelliseksi koiranvihaajaksi.
Missä ovat kaikki mukavat koirat nykyään?
Samat Oulussa.
Bordercolliet huutavat yötä päivää eikä kukaan tee tälle mitään.
Ei tehdä tästä koiranhaukkumisketjua. Niitä voi perustaa sitten erikseen.
Aloittajalle suosittelisi itsekin Shibaa. Tai sitten keskikokoista snautseria.
Shibaa suosittelen
Ääni staffille. Toinen labbikselle. Entä faaraokoira? Onko liikaa viettejä?
Chow how? Niillä taitaa olla koira-aggressio mahdollista? Kultainen noutaja on usein varma valinta, varsinkin jos on tasapainoinen yksilö.
Howavartille ääni. Akitalla voi olla koira-aggrea, vaikea rotua kouluttaa.