Minkäikäisiä te mustavalkoiset äidit oikein olette?
Siis tuota keskustelua "yks tuttu psykologi kertoi..." - teitä on aika paljon, jotka olette ehdottoastai tuttia vastaan, lastenrattaita vastaan, pukemisen auttamista vastaan,...
Minkäikäisiä te oikein olette? Ihminen on nuorena mustavalkoinen - eli oletteko kovin nuoria?
Minä keski-ikäinen (40 v) vain ihmettelen, kuka jaksaa vouhkata siitä, onko sillä lapsella tutti vai ei...
Kommentit (85)
se tapa kertoo esittäjästä paljon. Tällä palstalla on oikeasti tosi jyrkkiä ihmisiä, joiden äo tai ikä ei voi olla kovin korkea. Joku voi olla korkeakoulutettu, mutta sehän ei tunnetusti tee ihmistä yhtään sen älykkäämmäksi. Itseasiassa monet korkeakoulutetut on vähän typeriä ja pönkittävät alentunutta itsetuntoa leikkimällä besserwisseriä.
Ap, olet ihan oikeassa. Tällä palstalla liikkuu paljon yksinkertaisia ja/tai nuoria kotiäitejä, joilta puuttuu alkeellinen suhteellisuudentaju.
Epämiellyttävää sakkia. Ei ihme, että sillä alalla on työyhteisössä ongelmia.
Ja sinä et ymmärrä nyt ihmisten erilaisia tapoja ilmaista asioita. Ei sinun tyylisi ole ainoa oikea. Jotkut haluaa puhua pehmeämmin, eikä jyrätä toisia väkisin. Jos kuuntelisit, etkä dumppaisi niin suoraan kantojasi, niin voisit kuulla ja vaistota niiden toistenkin mielipiteet. Kaltaisesi ihmiset ovat juuri niitä, jotka tappavat keskustelun ja mielipiteet työpaikalla, koska eivät osaa antaa toisille tilaa ja ottaa ihmisiä yksilöinä.
että oma mielipide tulee ilmaista kerralla sillä tavalla, että kenellekään se ei jää epäselväksi. Tapanani ei ole kierrellä ja kaarrella ja sievistellä asioiden kanssa, vaan sanoa niin kuin ne mielestäni ovat. Enkä ihan oikeasti tajua, mitä tekemistä koulutuksella on tämän asian kanssa tekemistä. Olen huomannut, että myös matalammin koulutetut osaavat ilmaista asiansa napakasti, ainakin meidän työyhteisössämme. Ehkäpä se kertoo enemmän ihmistyypistä? Itseäni ainakin risoo, jos ei osaa tuoda omaa näkemystään selkeästi esille. Sitten kun asia ei miellytäkään tällaista ihmistä, niin jupistaan selän takana.
11
[i Joku voi olla korkeakoulutettu, mutta sehän ei tunnetusti tee ihmistä yhtään sen älykkäämmäksi. Itseasiassa monet korkeakoulutetut on vähän typeriä ja pönkittävät alentunutta itsetuntoa leikkimällä besserwisseriä.
[/quote]
Olisitko kirjoittanut samalla tavalla, jos olisin vain peruskoulun tai ammattikoulun suorittanut? Etkö huomaa itse ajattelumallisi värittyneisyyttä? Onko sinulla muutenkin tapana luokitella ihmisiä koulutuksen perusteella?
11
Epämiellyttävää sakkia. Ei ihme, että sillä alalla on työyhteisössä ongelmia.
Ja sinä et ymmärrä nyt ihmisten erilaisia tapoja ilmaista asioita. Ei sinun tyylisi ole ainoa oikea. Jotkut haluaa puhua pehmeämmin, eikä jyrätä toisia väkisin. Jos kuuntelisit, etkä dumppaisi niin suoraan kantojasi, niin voisit kuulla ja vaistota niiden toistenkin mielipiteet. Kaltaisesi ihmiset ovat juuri niitä, jotka tappavat keskustelun ja mielipiteet työpaikalla, koska eivät osaa antaa toisille tilaa ja ottaa ihmisiä yksilöinä.
Se ei käsittääkseni ole ylempi korkeakoulututkinto. Itse olen tavannut ihan mukavia ja ammattitaitoisia sairaanhoitajia, joten ihmetyttää tuo yleistämisesi "epämiellyttävästä sakista".
Jokainen voi ilmaista asiansa niin kuin haluaa, eri asia on sitten, millaisen painoarvon se saa. Napakka ja sujuva mielipiteen ilmaisu saa enemmän huomiota kuin kaarteleva sievistely. Minä en ole mitään keskustelua täällä tappanut. Kyllä nämä henkilöön ja henkilökohtaisuuksiin menevät kirjoittajat, kuten sinä, ihan itse olette osanneet sen tehdä.
11
Olen huomannut sen ainakin omista vanhemmistani. monet asiat, jotka olivat heidän mielestään aivan karmeita (lähes maailmanloppu) meidän lapsuudessa, ovat nyt asettuneet huomattavasti pienempiin mittakaavoihin. Näitä on esim. koulutustaso ja tupakointi. He ovat nähneet tuttaviensa kautta, että on vakavampiakin asioita kuin ammattikoulu tai tupakointi. On itsemurhia, huumeiden käyttöä, vakavia mielenterveysongelmia jne.
Luulen, että kun meidän kirjoittajien kuopukset ovat noin 15v, meillä ei ole enää lainkaan nöin jyrkkiä mielipiteitä tutista. Elämänkokemus tuo usein mittasuhteita. Toisaalta välillä törmää myös vanhoihin ihmisiin, jotka ovat yksinkertaisesti todella tyhmiä (koulutukseen katsomatta). heille elämä ei ole näyttänyt erivärisävyjä (tai he eivät ymmärrä niitä).
nuoria tai sitten pitkään kotonaolleita, joilta on suhteellisuudentaju hämärtynyt. Yhdistävä tekijä on itsetunnon lasku ja sitä paikataan sitten omalla täydellisellä äitiydellä. Sanoisin, että aika monet on vähän yksinkertaisiakin...
... sen jälkeen on alamäkeä sitten.
Mutta tuskin yksinkertaisia kuitenkaan, tai sitten tuon yhden viestin kirjoittaja kuuluu hämmästelemäänsä ryhmään.
Ja sitä paitsi, vanhemmuuden alussa on vedettävä linjaa, miten aikoo hommansa hoitaa. Ei noita merkkipaalujen asettamisia tarvi katua, jos ne jotenkuten kohtuullisesti osaa sijoittaa.
mutta päteekö tuo myös nettikirjoitteluun?
ap
Nuoruuteen kuuluu luonnollisena osana tietynlainen mustavalkoinen ajattelumalli. Mustavalkoinen ajattelumalli on turvallista ja helpottaa vallitsevan todellisuuden käsittelemistä. Vasta elämänkokemus tuo mukanaan kykyä nähdä myös asioiden harmaat sävyt, ja lopulta myös värisävyt.
mutta olen sitä vastaan, että leimataan suorituskeskeisyydeksi ja lapsen kiusaamiseksi se, että antaa lapsilleen mahdollisuuden oppia ja kehittyä eikä pidä heitä vaipoissa ja tuttipulloissa neljävuotiaaksi vain sen vuoksi että "lapsen on saatava olla lapsi". Lapsi voi olla lapsi eikä häntä jätetä yksin pärjäämään, vaikka hän oppiikin uusia taitoja vanhempien rohkaisemana ja saa siitä onnistumisen iloa. Hän voi silti olla pieni ja vanhemmat auttavat kun siltä tuntuu.
Jos lasta painostetaan ja moititaan siitä, että hän kehittyy hitaammin kuin muut tai ei vielä osaa jotain asiaa, johon hän ei ole kypsä, se on haitallista, mutta tuosta ketjusta saa pahimmillaan sen käsityksen, että lapsen kehitystä pitäisi varta vasten hidastaa, ettei olisi suorituskeskeinen kamala lapsilleen traumoja aiheuttava äiti.
Mutta tuossa ketjussa osa kirjoittajista ei selkeästikään käsitä koko ketjusta mitään, vaikka samaa asiaa on jo jauhettu yli 150 viestiä.
Oma lapseni kun oli VIELÄ 3-vuotiaana päivävaipassa, pissasi kyllä pottaan, mutta kakat aina vaippaan. Moni sanoi ihan lapselle että "miten noin iso kehtaa vaippaan paskoa" ja "olet vielä koulussakin vaipoissa". Kyllä sai vanhempi olla tomerana puolustamassa lasta, joka kyynelsilmin menee piiloon...
Oma lapseni kun oli VIELÄ 3-vuotiaana päivävaipassa, pissasi kyllä pottaan, mutta kakat aina vaippaan. Moni sanoi ihan lapselle että "miten noin iso kehtaa vaippaan paskoa" ja "olet vielä koulussakin vaipoissa". Kyllä sai vanhempi olla tomerana puolustamassa lasta, joka kyynelsilmin menee piiloon...
Jos lapsi tajuaa jo itsekin hävetä tilannettaan, niin pitäisiköhän vanhempien jollain lailla yrittää opettaa lapselle sitä kakkaamista sinne pottaan..?
Kerro meille nyt:
1) ikäsi
2) koulutuksesi
3) kuinka kauan olet ollut kotona
4) monta lasta sinulla on?
Kerro meille nyt:
1) ikäsi
2) koulutuksesi
3) kuinka kauan olet ollut kotona
4) monta lasta sinulla on?
11
Minä luulen, että olet nuori, matalasti kouluttautunut, etkä ole ollut juuri lainkaan työelämässä.
3v4kk on nyt vasta kuiva. Harjoiteltu on 1v lähtien. Auttoi kunnolla vasta kun sai haluamansa lelun, jota itse halusi, ei mikään vanhempien ehdottama.
Harmittaa kyllä että monesti itseltä meni hermot kun oli 3 vaippaikäistä yhtäaikaa ja tuli välillä kirottua kun kakkasi housihin ja ei osattu pitää omaa suuta kiinni niin että lapselle tuli vähän paha mieli. Asia aina sovittu ja pyydetty anteeksi, mutta jotenkin se harmitus on vaan paha paikka joskus äidillekin, kun tietää että lapsi osaisi käydä veskissä jos viitsisi.
Omat kaksoseni luopuivat tutista 8kk ikäisenä ja hyvä niin sillä muutoin olisi nyt isot masi hampaat sojottamassa eteenpäin koska leuat eri paria.
En ole mustavalkoinen, päinvastoin, ymmärrän että jokainen äiti tekee kuten parhaaksi näkee. Jokainen tapa on varmasti se oikea, vaikka se olisi erilainen kuin omani.
Olen ei akateeminen 32v ja kolmen lapsen äiti