Minkäikäisiä te mustavalkoiset äidit oikein olette?
Siis tuota keskustelua "yks tuttu psykologi kertoi..." - teitä on aika paljon, jotka olette ehdottoastai tuttia vastaan, lastenrattaita vastaan, pukemisen auttamista vastaan,...
Minkäikäisiä te oikein olette? Ihminen on nuorena mustavalkoinen - eli oletteko kovin nuoria?
Minä keski-ikäinen (40 v) vain ihmettelen, kuka jaksaa vouhkata siitä, onko sillä lapsella tutti vai ei...
Kommentit (85)
vievänsä lapsen paskomaan toisten sohville. Potastahan tässä oli puhe.
ja siitä minkälaiset ihmiset ovat näitä mustavalkoisia, jotka näkevät asiassa vain ja ainoastaan yhdenpuolen. Useimmiten se yksi ja ainoa oikea tapa elää ja toimia, on se omatapa.
tapahtuu ehdottomasti heti niin voipi olla että ensimmäisillä kauppa asioinneilla, kyläreissuilla tai ulkoilureissuilla tulee pissa/kakka housuun ja punttia pitkin vähän muuallekin...
11 on minun makuuni! Älykästä provosointia jonka heikommat ottavat tosissaan...
Itse olen 30-vuotias yhteiskuntatieteilijä ja osittain samaa mieltä 11 kanssa. 11 varmaan tarkoitti, että turha lässytys ja yli-ymmärtäväisyys lapsenkasvatuksessa ovat yhtä haitallista kuin liika vaativuuskin.
Lapsi ei varmasti mene siitä rikki tai saa heikkoa itsetuntoa, jos hänelle sanoo, esimerkiksi, että: "Isot tytöt/pojat eivät kakkaa/pissaa enää housuun/vaippaan". Se, että hymyillään vaan ja ollaan ymmärtäväisiä, jos lapsi menee tortulle verhon taakse esim. yli kolmevuotiaana antaa harhaanjohtavan kuvan. Eri asia on sitten HUUTAA, että "Tajua nyt perkele, että vaippaan et pasko enää". Se toistuvana aiheuttaa ihan varmaan traumoja.
Se keskitie, se keskitie...
Elikkäs mistäs päättelette että nuoret on mustavalkoisia.. Minä oon aikas nuori eikä oo koulutusta, ja oon sitä mieltä et jokainen hoitaa lastensa oppimiset niin kuin parhaaksi näkee. Turha toista tuomita, jos ei paremmin tätä tunne. Joo ja luulen et ne korkeammin koulutetut on enemmänkin mustavalkoisia. Kai se jotenki liittyy siihen et luullaan et korkea koulutus tekee jotenki viisaan ja ajatellaan et just oma mielipide on se oikea. En halua yleistää, mut kun aloittaja veikkas et nuoret on niitä mustavalkoisimpia...
Onko se älykästä keskustelun herättämistä? Sekään ei oikein 11 onnistunut. Hän pikemminkin tyrehdytti keskustelun.
Ja itseasiassa minäkin luulen, että korkeastikoulutetut saattavat olla useissa tapauksissa mustavalkoisempia (vaikka itse olen myös edelllä mainittu). Koulutus ei välttämättä avarra kaikkia ihmisiä (vaikka se olisi tarkoitus), mutta se saattaa aiheuttaa (turhia) ylemmyydentunteita. Nämä yhdistettynä ajatusmaailmasta saattaa muodostua hyvinkin mustavalkoinen ja jäykkä.
toivon lapsen oppivan kuivaksi 3-vuotiaaksi mennessä enkä kuskaisi isoa lasta rattaissa. Pinnasängystä otan pois ennen kuin lapsi oppii kiipeämään laitojen yli eli n. 1,5-vuotiaana. Olenko siis mustavalkoinen suorittajaäiti, jonka lapsi ahdistuu ja stressaantuu? Ikää on 30 vuotta.
Tuttia vastustan ihan siksi, että itse olen joutunut kärsimään liian pitkästä tutin käytöstä purentavikojen muodossa. Hampaitani on korjailtu aikuisikään saakka. Olen saanut kuulla hammaslääkäriltä aikamoiset saarnat oman lapsen tutin käytöstä.
Muut kysymykset ovat ihan käytännön asioita. Minusta on ikävää, jos 3-vuotias vielä joutuu laskemaan alleen siksi, että lasta ei ole viitsitty opettaa potalle. Jos lapsi ei opi ajoissa kuivaksi, niin sitten vaippoja tietysti pidetään niin kauan kuin on tarvetta. Rattaiden käyttö taas on turhaa ison lapsen kohdalla. Pinnasänky on kätevä, mutta muuttuu vaaralliseksi kun lapsi oppii kiipeämään laitojen yli.
Ne herättää minussa aina tunteen, että kirjoittaja kokee jääneensä jotenkin häviölle keskustelussa ja yrittää paikata tilanteen ylimielisellä naurulla. Tämä häviölle jäämisen tunne voi herätä myös "oman ryhmän" jäädessä häviölle.
Onko se älykästä keskustelun herättämistä? Sekään ei oikein 11 onnistunut. Hän pikemminkin tyrehdytti keskustelun.
Ja itseasiassa minäkin luulen, että korkeastikoulutetut saattavat olla useissa tapauksissa mustavalkoisempia (vaikka itse olen myös edelllä mainittu). Koulutus ei välttämättä avarra kaikkia ihmisiä (vaikka se olisi tarkoitus), mutta se saattaa aiheuttaa (turhia) ylemmyydentunteita. Nämä yhdistettynä ajatusmaailmasta saattaa muodostua hyvinkin mustavalkoinen ja jäykkä.
Yhden lapsen nuoret mammat ovat näitä "himomammoja",kaikki tehdään niin kuin kirjoissa lukee ja neuvola opettaa!Oman järjen käyttö unohdetaan kokonaan!Juuri naureskelin tutulle joka meinasi 8kk vauvalta ottaa tutin pois kun kuulemma ehkäisee korvatulehduksia tutittomuus...mainitsen vielä että tällä kyseisellä lapsella on ollut jo yksi korvatulehdus!!
Nämä himomammat ovat unohtaneet oman elämänsä tyystin ja heillä on liikaa aikaa ajatella asioita!!
Tuskinpa lapsi siitä häiriintyy eikä äidin oma elämä varmaankaan unohdu. Paljon vaikeampi vieroitus on isomman lapsen kohdalla. Silloin äitiparka voi joutua kuuntelemaan paljon pitempään tutinkaipuukitinöitä.
Yhden lapsen nuoret mammat ovat näitä "himomammoja",kaikki tehdään niin kuin kirjoissa lukee ja neuvola opettaa!Oman järjen käyttö unohdetaan kokonaan!Juuri naureskelin tutulle joka meinasi 8kk vauvalta ottaa tutin pois kun kuulemma ehkäisee korvatulehduksia tutittomuus...mainitsen vielä että tällä kyseisellä lapsella on ollut jo yksi korvatulehdus!!
Nämä himomammat ovat unohtaneet oman elämänsä tyystin ja heillä on liikaa aikaa ajatella asioita!!
Nuoret luottavat enemmän vaistoihinsa ja ovat rohkeampia toimimaan (voi olla myös huono asia) mutta vanhemmat naiset jotka ovat saaneet esikoisensa yli 40v iässä hamstraavat kaikki kirjat ja lukevat niistä kaikki ohjeet ja toimivat kaikessa ohjeiden mukaan arkoina eivätkä luota vaistoihinsa. Kysyvät tutuiltaan kummallisia asioita lasten kasvatuksesta ja hoidosta. Aivan kuin tapaukseen olisi joku selkeä sääntötaulukko jossa kaikki pysyy...
kahdesta eri asiasta :D Toiset puhuu mustavalkoisuudesta ja toiset miettii, tutti ja vaippa-asioita ja siitä milloin ne kuuluu lopettaa.
että lapsi ei syö tuttia, opettelee pois vaipoista eikä käytä pinnasänkyä. Siksi täällä keskustellaan myös siitä. Minusta on mustavalkoista ajattelua, jos tutin käytön lopettaminen tekee äidistä jonkun omiin vaistoihin luottamattoman suorittajaäidin.
Minusta on ylipäätänsä mustavalkoista ja jotenkin todella typerää tehdä tutista ja vaipasta näin massiivisia asioita suuntaan taikka toiseen.
Ja varmaan näitä mustavalkoisia ihmisiä siis on nuorissa ja vanhoissa sekä eri ammateissa.
tosiaankin avarakatseisempi kuin useimmat täällä. Naurattaa nuo ehdottomat mielipiteet, oli ne sitten uusperheisiin tai päiväuniin liittyviä.
Tässä iässä on nähnyt ja kokenut jo niin paljon kaikenlaista, ettei enää tarvi vouhkata.
että tuo oman mielipiteensä esille. Se sen sijaan on, että muut hyökkäävät kyseisen mielipiteen esittäjän kimppuun. Ketään ei näyttänyt kiinnostavan aiheesta keskustelu, mutta sen sijaan näytti kiinnostavan henkilöön kohdistuva hyökkäys.
Korostan vielä, että itse en todellakaan tuonut koulutusaspektia tähän mukaan, vaan toinen kirjoittaja, joka lähti olettamuksesta, että olen matalasti koulutettu. Mitäköhän hän ajoi takaa? Olisiko kyseinen mielipide ollut hyväksyttävämpi, jos olisin ollut matalasti koulutettu?
Itse en todellakaan pidä mielipiteitäni jäykkinä tai mustavalkoisina.
11
että oma mielipide tulee ilmaista kerralla sillä tavalla, että kenellekään se ei jää epäselväksi. Tapanani ei ole kierrellä ja kaarrella ja sievistellä asioiden kanssa, vaan sanoa niin kuin ne mielestäni ovat. Enkä ihan oikeasti tajua, mitä tekemistä koulutuksella on tämän asian kanssa tekemistä. Olen huomannut, että myös matalammin koulutetut osaavat ilmaista asiansa napakasti, ainakin meidän työyhteisössämme. Ehkäpä se kertoo enemmän ihmistyypistä? Itseäni ainakin risoo, jos ei osaa tuoda omaa näkemystään selkeästi esille. Sitten kun asia ei miellytäkään tällaista ihmistä, niin jupistaan selän takana.
11
En nyt oikein käsitä, miten ne tähän kuuluvat. En ole tekemässä tiedettä, vaan keskustelemassa potattamisesta.
11