Minkäikäisiä te mustavalkoiset äidit oikein olette?
Siis tuota keskustelua "yks tuttu psykologi kertoi..." - teitä on aika paljon, jotka olette ehdottoastai tuttia vastaan, lastenrattaita vastaan, pukemisen auttamista vastaan,...
Minkäikäisiä te oikein olette? Ihminen on nuorena mustavalkoinen - eli oletteko kovin nuoria?
Minä keski-ikäinen (40 v) vain ihmettelen, kuka jaksaa vouhkata siitä, onko sillä lapsella tutti vai ei...
Kommentit (85)
Sillä mielipiteesi on mustavalkoinen.
että vanhempien kuuluu opettaa lapsilleen tiettyjä taitoja, niin olkoon sitten. Itse näen sen vanhemmuuteen kuuluvana asiana. Helpolla voi tietysti aina yrittää lastenkasvatuksessakin päästä.
11
Minä luulen, että olet nuori, matalasti kouluttautunut, etkä ole ollut juuri lainkaan työelämässä.
Olen 36-vuotias, ylempi korkeakoulututkinto ja olen ollut vakituisessa työsuhteessa 7 vuotta. Ja edelleen olen sitä mieltä, että vanhempien kuuluu opettaa lapselle, vaikkapa nyt sitten pottaan kakkaaminen. Sitä suuremmalla syyllä, jos lapsi itse jo häpeää vaippojaan.
11
Eli joko keskustelun alla olevat ihmiset ovat hyvin nuoria tai sitten he ovat suorituskeskeisiä, kuten nro 11 osoittaa. Niinkö?
Suorituskeskeisyys on korkeastikoulutettujen osa. Taitava osaaminen on merkki älykkyydestä ja taitavuudesta. Ja osaaminen kehittyy harjoituksesta.
Kirjoittaja, joka kertoi lapsestaan, ei kertonut kuinka paljon lasta on pyritty kannustamaan pottaan kakkaamiseen. Silti sinä otit välittömästi tuon asenteen "äiti on laiska".
Itsekin olen korkeasti koulutettu ja suunnilleen samanikäinen, mutta ei tulisi mieleenkään kirjoittaa noin. Mistä tiedät, etteivät vanhemmat ole parhaansa yrittäneet?
Meidän nuorimmalla lapsellamme on ollut erityisen haasteellista kuivaksi oppiminen, ne samat muilla lapsillamme toimineet konstit eivät yllättäen toimineetkaan (loppujen lopuksi selvisi kyllä fysiologinen syykin tähän).
Eli joko keskustelun alla olevat ihmiset ovat hyvin nuoria tai sitten he ovat suorituskeskeisiä, kuten nro 11 osoittaa. Niinkö?
Suorituskeskeisyys on korkeastikoulutettujen osa. Taitava osaaminen on merkki älykkyydestä ja taitavuudesta. Ja osaaminen kehittyy harjoituksesta.
joten ihan turha vetää johtopäätöksiä luonteestani. Yleistäminen on yksi typerän ihmisen tunnusmerkki.
11
Ja edelleen olen sitä mieltä, että vanhempien kuuluu opettaa lapselle, vaikkapa nyt sitten pottaan kakkaaminen. Sitä suuremmalla syyllä, jos lapsi itse jo häpeää vaippojaan.
11
Olenko mustavalkoinen, kun olen kannustanut lapsiani luopumaan tutista 1,5-vuotiaana, nukahtamaan omaan sänkyyn vauvasta asti, käymään potalla 1,5-vuotiaana, syömään itse 1-vuotiaana, pukeutumaan ja riisumaan 1-2 vuotiaana ja kävelemään lyhyitä matkoja jo 1-vuotiaana jne.
Mutta antanut silti nukkua vieressäni tarvittaessa, syöttänyt jopa 4-vuotiasta joskus, työntänyt rattaissa 5-vuotiasta jne.
Tuo varmaan pitää paikkaansa. itse olen umpiakateemisesta ja ah, niin suorituskeskeisestä suvusta. meillä on varmaan serkukset pistetty riviin paskomaan pottaan, isoimman paskan vääntäjälle annettu palkinto ja häviäjä paskahousu paiskattu nurkkaan.
Kirjoittaja, joka kertoi lapsestaan, ei kertonut kuinka paljon lasta on pyritty kannustamaan pottaan kakkaamiseen. Silti sinä otit välittömästi tuon asenteen "äiti on laiska".
että lapsi joutuu häpeämään vaippojaan. Kyseenalaistan kyllä tällaisten vanhempien kasvatusmenetelmiä, ja nähtävästi totuus tekee monelle kipeää. Tulkoon kirjoittaja itse kertomaan, miten hän on kannustanut lastaan pottaan kakkaamisessa.
11
i]
joten ihan turha vetää johtopäätöksiä luonteestani. Yleistäminen on yksi typerän ihmisen tunnusmerkki.
11
[/quote]
Itsekin olen korkeasti koulutettu ja suunnilleen samanikäinen, mutta ei tulisi mieleenkään kirjoittaa noin. Mistä tiedät, etteivät vanhemmat ole parhaansa yrittäneet?
Meidän nuorimmalla lapsellamme on ollut erityisen haasteellista kuivaksi oppiminen, ne samat muilla lapsillamme toimineet konstit eivät yllättäen toimineetkaan (loppujen lopuksi selvisi kyllä fysiologinen syykin tähän).
Tulkoon itse kertomaan, mitä on asian hyväksi tehty. Fysiologiset syyt ovatkin sitten asia erikseen.
11
Etkö ymmärrä sanaa mustavalkoinen?
oho - osu ja uppos?
kun argumentit loppuvat, niin tämähän on aina kätevä lausahdus. Kovin vain vanha ja väsynyt, mutta kertoo kyllä enemmän sinusta kuin minusta... Tyypillistä typerille ihmisille.
11
Oma lapseni kun oli VIELÄ 3-vuotiaana päivävaipassa, pissasi kyllä pottaan, mutta kakat aina vaippaan. Moni sanoi ihan lapselle että "miten noin iso kehtaa vaippaan paskoa" ja "olet vielä koulussakin vaipoissa". Kyllä sai vanhempi olla tomerana puolustamassa lasta, joka kyynelsilmin menee piiloon...
Meillä poika (viittä vaille 2v) sai muutama viikko sitten kuulla anopilta ja miehen veljeltä että "Hyiii... et kai sinä iso poika nyt housuusi pasko. Mene potalle tekemään tarpeesi!"
No siitä seurauksena poikamme ahdistui ja itki ja meni sohvan taakse piiloon... Minusta tilanne oli törkeä.
jotka haluaa kannustaa lapsiaan oppimaaan joitakin asioita "oikean ikäisinä".
Etkö ymmärrä sanaa mustavalkoinen?
yksittäisen lapsen kohdalla tehdä yksittäisestä asiasta (tutti, vaippa) erittäin pitkällemeneviä johtopäätöksiä vanhemmista.
Oli miten oli, nro 11:lla on äärimmäisen agressiivinen ja moukkamainen tyyli kommunikoida.
25
Sillä mielipiteesi on mustavalkoinen.