Aloitin uudessa työssä 2 viikkoa sitten ja nyt jo työkaveri kiusaa
Paljon muistamista, kuka kukin on, missä mikäkin löytyy jne. Tämä kollega huimauttelee, että se on sanottu jo. Ei tervehdi, ja jos olen hänen lähettyvillään, hän sanoo, minun pitäisi olla siellä ja siellä eli jossain muualla (mikä ei pidä paikkaansa).
Joo, en muista kaikkea kerralla mitenkään, tässä on ihan hirveesti nippelitietoa. Siis mitä ihmettä?!
Antakaa neuvoja, mitä tehdä.
Naisvaltainen ala, toimistotyö, jossa myös asiakaspalvelua.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja kertoisi sen heti koko tiimille. En mitenkään voi aloittaa työtäni valittamalla heti kiusaamisesta. Siis mustamaalaamalla työkaveri heti kättelyssä. Siitä notkosta ei enää noustaisi. Ap
Työnantaja tarkoittaa sitä firmaa missä olet töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja kertoisi sen heti koko tiimille. En mitenkään voi aloittaa työtäni valittamalla heti kiusaamisesta. Siis mustamaalaamalla työkaveri heti kättelyssä. Siitä notkosta ei enää noustaisi. Ap
Ajatusvirhe tai typo. Kuka jaksaa niihin tarttua?
Toki kahdessa viikossa ehtii kyllästymään uuteen naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusvirhe tai typo. Kuka jaksaa niihin tarttua?
Niin tarkoittaa tietysti. Tämän aika pienen firman omistaja on työnantajani ja puljun pomo. Ap
Mä en ole koskaan välittänyt tommosista. Toiset lannistuu ja parkuu, mutta minä olen ihan piruuttani aivan äärimmäisen positiivinen ja teen itsestäni ihan huippupätevän työntekijän (vaikka siihen aikaa meneekin). Sisäisesti vain nauran sitten tuollaisille hapannaamoille, joiden on jopa vaikeampi kestää sitä, että minusta tuli äärettömän pidetty ja loistava työntekijä. Siitäs sai!
Sinä voit valita reaktiosi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja on erittäin tyytyväinen työpanokseeni. Muut työkaverit tuntuvat myös olevan. Se on tämä yksi. Kuulin hänen tänään tuhahtavan toiselle työkaverille, kun selitti ensin mulle kärsimättömästi jotain: "Mä en kestä, mä en todella kestä tota." Ap
No siinähän se tuli. HÄN ei kestä. Kyse ei todellakaan ole sinusta vaan hänestä. Kysy seuraavan kerran, että onko hänellä kaikki hyvin. Voit toki keskustella esimiehen kanssa, hänellä on varmasti tietoa entuudestaan ja osaa tarttua tilanteeseen.
Onnea uuteen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan välittänyt tommosista. Toiset lannistuu ja parkuu, mutta minä olen ihan piruuttani aivan äärimmäisen positiivinen ja teen itsestäni ihan huippupätevän työntekijän (vaikka siihen aikaa meneekin). Sisäisesti vain nauran sitten tuollaisille hapannaamoille, joiden on jopa vaikeampi kestää sitä, että minusta tuli äärettömän pidetty ja loistava työntekijä. Siitäs sai!
Sinä voit valita reaktiosi.
Jees jees joo. On ihan normaalia, että ahdistaa, jos uudessa työpaikassa suhtaudutaan ikävästi. Aikansa pärjää asennetta työstämällä, mutta jossain vaiheessa voi huomata henkisten paukkujen loppuvan.
Töiden hoitaminen muuttuu todella hankalaksi, jollei saa tietoa organisaation työtavoista tai opastusta työvälineiden käyttämiseen. Tällaisissa työpaikoissa henkilöstön vaihtuvuus ja sairaslomien määrät ovat korkealla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä tuollainen. Epäilen hänen olevan omaan elämäänsä täysin kyllästynyt tai sitten neurologisesti jotenkin poikkeava.
Miksi aina neurologisesti? Voi todellakin olla myös psyykkistä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti muut ovat kyseiseen tyyppiin myös kyllästyneitä... ajan saatossa kuulet sen kyllä.
Kyllä on pahasti asiat pielessä, mikäli aletaan joukolla mollaamaan mollaajaa. En puolusta tekijää, täytyy vaan nostaa kissa pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, että niin moni kohtaa kiusaamista kun tuollainenkin koetaan kiusaamisena.
Jos tuo ei ole sinun mielestäsi kiusaamista, se kertoo sinusta itsestäsi kaiken tarvittavan.
Tiedän mistä puhut, olen kokenut saman. Itse ratkaisin asian niin että purin työsuhteen (hieman ennen kuin koeaika päättyi). Kolme kuukautta riitti. Löysin lähes heti uuden työn, jossa minua kohdeltiin hyvin ja arvostavasti.
Jos tilanne pitkittyy eikä ratkaisua löydy, suosittelen työpaikan vaihtoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti muut ovat kyseiseen tyyppiin myös kyllästyneitä... ajan saatossa kuulet sen kyllä.
Kyllä on pahasti asiat pielessä, mikäli aletaan joukolla mollaamaan mollaajaa. En puolusta tekijää, täytyy vaan nostaa kissa pöydälle.
Yleensä esihenkilöstä ei siihen ole ja kaikki työpaikalla päätyvät sitten hampaat irvessä yrittämään vain sietää jonkun ikävää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä tuollainen. Epäilen hänen olevan omaan elämäänsä täysin kyllästynyt tai sitten neurologisesti jotenkin poikkeava.
Miksi aina neurologisesti? Voi todellakin olla myös psyykkistä.
Lapsellani on neurologinen diagnoosi. Kollegan käytöksessä on huomattavan paljon samankaltaisuutta. Sosiaalisissa tilanteissa tietynlainen nyanssien taju puuttuu kollegalta täysin. Mutta toki mm. masennuskin voi saada ihmiset käyttäytymään poikkeuksellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu kiusaamisesta. Pyydä palautekeskustelua.
Anna pomon kertoa palautteensa ja kerro ensin positiiviset asiat, tosi lyhyesti, pomoa myötäillen, tuoden samalla osaamistasi esiin. Viimeiseksi sano, että tosi mukava porukka ja tulet kaikkien kanssa juttuun ja asiat sujuvat. Paitsi x:n kanssa, joka ei ilmeisesti pidä sinusta ja on suoraan sanonut, ettei kestä sinua. Käytös on ollut asiatonta.
Et ymmärrä miksi, tahtoisit selvittää asian, koska työpaikka on muuten mieluisa. Toivoisit, että voisitte selvittää asian pomon läsnäollessa.
Tietenkin olet kirjannut tilanteet päivämäärineen ylös ennen sitä. (Voit tehdä sen nytkin, ja jos olet fiksu, muokkaat sen työpäiväkirjan sekaan. Merkintöjen ei tarvitse olla pitkiä.)
Työpäiväkirjan pitäminen on hyvä juttu. Jos siihen on kirjoitettu työkaverin käytöksestä lyhyesti, se ei pistä silmään valittamisena tai kielimisenä. Sullahan olisi merkintöjä myös sellaisesta, että opit/teit jotakin/y auttoi/teit jonkun asian z:n kanssa yms.
Siinä vaiheessa kun x väittää, että valehtelet, voit kaivaa päiväkirjan esiin ja antaa pomolle. Voit myös todeta, ettei sinua haittaa pätkääkään, jos joku työkaveri ei pidä sinusta, mutta työpaikalla pitää käyttäytyä asiallisesti ja työt pitää pystyä hoitamaan.
Voit valita myös toisen vaihtoehdon. Älä puolusta itseäsi järkevästi, ole hiljaa ja niele kaikki (tai klikkiydy toiseen porukkaan haukkumaan x:sää). Sitten vaan odottelemaan konfliktia ja sitä, asettuuko pomo uuden vai vanhan työntekijän puolelle. Näähän on naisten perinteiset keinot, ja vastapuoli osaa ihan varmasti odottaa tätä reagointia, jos on työpaikkakiusaaja. Yllätä hänet.
Jos hän ei ole kiusaaja, saatatte saada asiat selvitettyä yhdessä pomon kanssa ennen kuin ne paisuvat. Samalla osoitat pomolle oman asiallisen käytöksesi, sosiaaliset taitosi ja yhteistyökykysi.
Ap, yksi asia on sentään hyvin: kiusaaja ei ole esimies. Jos olisi, muuttuisi työnteko nopeasti täysin sietämättömäksi.
Ap:
Onkohan Oulussa mielenterveyspuolella tämä paikka?
Nimittäin koin ihan samaa muutama viikko sitten ja toinenkin työntekijä oli lähtenyt minua ennen kiusaamisen vuoksi pois.
Kuulostaa samankaltaiselta kuin meidän kokemukset, itsessä ikäänkuin vika vaikkei ole mitään vikaa.
Työntekojöillä itsellä jotain mt haastetta
Vierailija kirjoitti:
Olemme tuon tyypin kanssa samalla nimikkeellä samoissa tehtävissä, meitä on yhteensä 8 näissä samoissa tehtävissä. En ole siis vienyt kenenkään työtä. Ap
No sitten veit sen "kaverin" paikan. Eli se olisi halunnut jonkun tuttunsa siihen tehtävään.
Kutsu pomon luokse se tyyppi ja jutelkaa kolmistaan. Kysy ihan suoraan, että mikä sen kiusaajan ongelma on ja miksi on niin ikävä sinua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kutsu pomon luokse se tyyppi ja jutelkaa kolmistaan. Kysy ihan suoraan, että mikä sen kiusaajan ongelma on ja miksi on niin ikävä sinua kohtaan.
Tuo voi tuntua aika hankalalta jos on ollut vasta pari viikkoa töissä. Voi toimia, mutta tuossa on se riski, että itse näyttää pomon silmissä henkilöltä, jonka on vaikea sopeutua uuteen työpaikkaan.
Lääkityksesi ei taida olla kunnossa.