Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitin uudessa työssä 2 viikkoa sitten ja nyt jo työkaveri kiusaa

Vierailija
20.10.2022 |

Paljon muistamista, kuka kukin on, missä mikäkin löytyy jne. Tämä kollega huimauttelee, että se on sanottu jo. Ei tervehdi, ja jos olen hänen lähettyvillään, hän sanoo, minun pitäisi olla siellä ja siellä eli jossain muualla (mikä ei pidä paikkaansa).
Joo, en muista kaikkea kerralla mitenkään, tässä on ihan hirveesti nippelitietoa. Siis mitä ihmettä?!
Antakaa neuvoja, mitä tehdä.
Naisvaltainen ala, toimistotyö, jossa myös asiakaspalvelua.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako työpaikkasi nimi R:llä?

Ei ala. Ap

Vierailija
22/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita kaikki ohjeet itsellesi talteen. Muisti on epäluotettava.

Kaksi viikkoa on tosi lyhyt aika. Työkaveri voi olla stressaantunut ja väsynyt. Hänen toiminnallaan ei ole välttämätöntä mitään tekemistä sinun kanssasi.

Sinäkin olet varmasti jännittynyt. Ota rauhallisesti, kysy aina jos et ymmärrä.

Mikä siinä on, kun naiset ovat aina työpaikoilla hirvittävän stressaantuneita? Vähänkin kun on painetta, niin ihan langat hukassa ja jää sairaslomalle.

Älä yleistä...

Mut joo, naisvaltaiset työyhteisöt on hanurista. Vihdoin onneksi aikanaan alaa...

Yksittäiset naistyökaverit voi toki olla ihania ja reiluja. Siinä missä miesvaltaisilla työpaikoilla on esim miehiä jotka juoruavat mielellään toisten asioista sekä kyräilevät toisiaan! Molemmat sukupuolet osaa nuo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut uudessa työpaikassa aivan vastaava kokemus yhdestä työntekijästä. Ihan ihmeellistä pilkallista naureskelua asiasta kuin asiasta. Nykyään etupäässä pyrin aktiivisesti välttelemään tätä henkilöä, jotten päätyisi silmätikuksi.

Vierailija
24/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa esimieheltäni. Edelleen huomauttelee nippeliasioista. Ja koska itselläni on joissakin asioissa kummallisen hyvä muisti, huomauttaa aina jos muistan liian hyvin jotakin (on tällöin epärelevanttia). Ja aina olen väärään aikaan töissä. Kun tulen työvuoroon ilmoittaa tylysti "ai, luulin että X tulee tänään vuoroon", "voi hitsi, olisin voinut soittaa sulle että pidä (palkaton) vapaa kun täällä on näin hiljaista"

Vierailija
25/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut uudessa työpaikassa aivan vastaava kokemus yhdestä työntekijästä. Ihan ihmeellistä pilkallista naureskelua asiasta kuin asiasta. Nykyään etupäässä pyrin aktiivisesti välttelemään tätä henkilöä, jotten päätyisi silmätikuksi.

Samalla henkilöllä on kyllä ikävä piikittelevä tyyli muidenkin kanssa. Kokouskutsu lyhyeen infoon saatetaan kuitata tyylillä Lissu, ihan oikeastiko sinä kuvittelet että maailman kaikki asiat ehditään puolessa tunnissa käsitellä jne. Tällä ihmisellä on legendaarinen maine myös tämän organisaation ulkopuolella, joka on hankittu ihan toisenlaisissa yhteyksissä (mutta aivan vastaavalla käytöksellä).

Vierailija
26/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on erittäin tyytyväinen työpanokseeni. Muut työkaverit tuntuvat myös olevan. Se on tämä yksi. Kuulin hänen tänään tuhahtavan toiselle työkaverille, kun selitti ensin mulle kärsimättömästi jotain: "Mä en kestä, mä en todella kestä tota." Ap

Miten muut suhtautuvat häneen? Jos sinuun on työnantaja tyytyväinen, lausahtelet sitten tälle kiusaajalle ykskantaan takaisin, mitä tilanteeseen kuuluu. Toiset saattavat olla tottuneita siihen, että tämä tulikoe on jokaisen edessä, ja että kiusaaja on jo grillannut monia ulos. Alalla täytyy olla työvoimapula tai jokin muu syy siihen, että hän saa jatkaa. Syy selviää sinulle myöhemmin. Tee hommasi ja pysy rauhallisena. Joku epävarma erityishuomiota tarvitseva tuo kollega.

Vierailija
27/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi heti esihenkilölle valittamaan, ehkä vasta myöhemmin, kun olet asettunut taloksi ja hallitset rutiinit, siis jos tuo ilkeys jatkuu silloinkin. Kuulostelisin, miten muut suhtautuvat kiusaajaan ja miten kiusaaja kohtelee muita. Voihan olla, että kiusaaja on hyvä työssään, mutta muuten täysin sietämätön tyyppi muidenkin mielestä. Ja sitä täytyy sitten vain sietää ja odottaa innolla hänen lomiaan.

Ehkä hän tosiaan tykkää pompottaa juuri aloittaneita, mutta minua ainakin helpottaisi tieto, että en ole ainoa, joka hänestä kärsii. Ja että se kiusaaminen hellittää jossain vaiheessa, kun en ole enää niin uusi tulokas.

Vierailija
28/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä työkaveri myös ihmettelee työaikaani ja käy listasta tarkistamassa, pitääkö minun todella olla vielä töissä. "Miten sä olet vielä täällä?" ym. Aina jotain. Varsinkin se, kun näkee minut jossain, hänellä on heti huomautettavaa, että minun pitäisi olla muualla. Miten hän jaksaa vahtia minua? Ap

Vierailija
29/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo on paska jos ei tuollaiseen puutu. Naiset pitää yhtä vaikka joku nainen olisi ystävällinen kaikille niin jos yksi on tyly kaikille niin ystävällinen nainen yhtyy tylyn naisen juttuihin mukaan koska ajattelee ettei muut sen jälkeen pidä siitä. Olen ollut työpaikassa jossa yksi tyypp haukkui ja mustamaalasimonia ihmisiä ja pomo uskoi sitten. Juttu levisi koska minä puutuin asiaan ja pomo sai potkut ja se paskan puhuja myös. Olen ollut myös työpaikassa jossa pomo oli tosi huono eikä yhtään ammattilainen. Otin loparit 2 päivässä.

Vierailija
30/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä työkaveri myös ihmettelee työaikaani ja käy listasta tarkistamassa, pitääkö minun todella olla vielä töissä. "Miten sä olet vielä täällä?" ym. Aina jotain. Varsinkin se, kun näkee minut jossain, hänellä on heti huomautettavaa, että minun pitäisi olla muualla. Miten hän jaksaa vahtia minua? Ap

Kollegasi on ääliö. Sano suoraan, että olet paikalla, koska sinulla on töitä tehtävänä. Voisit myös todeta, että toivot uutena työntekijänä saavasi kokeneemmilta tukea työhösi. Ja jos henkilö vastaa pyyntöihin ivallisesti todellako niin yms., vastaa että todella niin, koska olet uusi täällä.

Vierailija
31/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kollegasi on ääliö. Sano suoraan, että olet paikalla, koska sinulla on töitä tehtävänä. Voisit myös todeta, että toivot uutena työntekijänä saavasi kokeneemmilta tukea työhösi. Ja jos henkilö vastaa pyyntöihin ivallisesti todellako niin yms., vastaa että todella niin, koska olet uusi täällä.

Pelaa hänen peliään. Tee selväksi, että hänen asiaton kommenttinsa on typerä. Älä nolostu, vaikka toinen yrittää käytöksellään hämmentää.

Vierailija
32/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista ylös kirjoittamisesta. Teenkin sen. Mutta työni luonne ei ole sellainem, että se etenee kirjoitettujen ohjeiden mukaan.

Hassua, kun kaikki muut ovat tyytyväisiä ja työnantajalta olen saanut kehuja usein. Minusta tuntuu olevan kyse siitä, ettei hän pidä minusta yhtään. Harmi, ettei hän yritäkään peittää sitä ja pysyä asiallisena. Jos tarvitsen vaikka saksia (keksitty esimerkki!), hän sanoo, että eiköhän sulle ole se jo kerrottu, missä ne on. Ap

Kyllä se ylös kirjoittaminen toimisi juuri tässä saksi-esimerkissä, kun ei varmaan esineiden säilytyspaikkoja koko ajan vaihdeta.

Mutta jos kyse ei ole asiasta, jota voi/kannattaa kirjoittaa ylös, niin tokaisisin varmaan työkaverille, että saat sanoa uudelleen niin monta kertaa, että jää minullekin mieleen, tms.

Yleensä yritän itse uusissa työpaikoissa tai tehtävissä ottaa tällaiset tilanteet huumorilla ja samalla huomioida sen, että toisille voi olla vähän rasittavaa oman työn ohessa neuvoa muita, etenkin jos kollega on epävarma tai stressiherkkä.

Jos tämmöiseltä on pakko jotain kysyä, ehkä sanoisin tyyliin olen varmaan tätä jo kysynyt, mutta ei nyt tule mieleen, mitä/missä/miten... - tällöin toinen osapuoli tulee tietämään, että olen itse ok sen kanssa, etten muista kaikkea ja että olen myös tietoinen, että k.o. asiasta on ehkä jo puhuttu, mutta en siltikään sitä vielä muista ulkoa, joten on turha kuittailla.

Jos sitten suun soitto jatkuu, niin ottaisin suoraan puheeksi ja toteaisin, että ikävä kommentointi ja asioiden hankaloittaminen ei ole kummankaan työnteon kannalta järkevää ja että helpommalla kaikki pääsee, kun saan selkeät toimintaohjeet asiaan. Jos ei tämä auta, niin esimiehen puheille tai siedät työkaveria sellaisena kuin on.

Vierailija
33/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä vähän saman tyylinen ihminen... Minua kohtaan hän ei ole koskaan ollut ilkeä ja muutenkin pääosin pidetty työkaveri ja yksi kauiten talossa olleita. Joitain kohtaan hän osaa kyllä olla ihan käsittämättömän ilkeä. En tiedä miten hän valikoi ns. uhrinsa. Esimerkiksi meillä oli 3 kesätyöntekijää ja kahdesta hän piti kovin ja oli erittäin ystävällinen ja auttavainen ja neuvoi juurta jaksaen ja sitä yhtä kohtaan hän oli ihan hirviö. Vähän toisaikainen ihminen...

Vierailija
34/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole itse joka tilanteessa ystävällinen ja asiallinen, älä provosoidu. Kaikkea ei tarvitse sietää ja siitä voi asiallisesti huomauttaa. Myöskään yliherkkä ei kannata olla, eikä ylitulkita kaikkea. Työyhteisössä on erilaisia persoonia, myös ikäviä tyyppejä. Ei kannata edes odottaa, että kaikki pitäisivät sinusta, ethän sinäkään pidä kaikista, toimeen täytyy kuitenkin tulla kaikkien kanssa.

Lähes 40v työelämässä on antanut nämä opit.

Vierailija
35/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti teille vastaajille, on helpottavaa saada puhua tästä. Olen ollut niin ihmeissäni, pahoillani ja myös täysin ymmälläni. Olen sellainen, että yritän todella kaikkeni, että oppisin ja teen ahkerasti kaikki minulle annettavat tehtävät. Että ei edes mikään laiskuus tai välinpitämättömyys tms voi olla syynä tähän. Ap

Vierailija
36/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut vastaava tilanne ja just näihin huomautteluihin et miten sä oot vielä täällä, vaan sanoin että sun ei tartte puuttua mun työhön.

Sen jälkeen kyllä sanoin pomolle tosta kyttäilystä ja kuittailusta, kun kysyi miten oon viihtynyt.

Puhui tän tyypin kanssa, mutta lähdin aika nopeasti sen jälkeen, oli ongelmallinen paikka muutenkin.

Kannattaa sanoa ystävällisesti takaisin, jos puuttuu sun tekemisiin tai tuntuu että kiusaa. Sitten ei voi vedota siihen, että oot ymmärtänyt väärin ja hän ei muka tiedä miltä toi tuntuu. Siinä on se vaara, jos meet suoraan pomon juttusille, että uskoo vaan sitä toista, höpöttää jostain henkilökemioista ja on sen toisen puolella. Toi voidaan kuitata vaan sillä, että oot jotenkin herkkänahkainen tai "molemmissa vika"

Jos suoraan sanot kiusaajalle ensin itse, ei ole niin helppo väittää ettei muka mitään ole tehnyt.

Vierailija
37/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollaseen käytökseen voi suoraan sanoa että toki ole mulla on vuorossa nyt. Ja lopeta tuo alkuunsa sillä että sanot suorasn: jospa nyt huolehdit siitä missä itsesi tarvii olla kun et minun asiasta mitään tiedä.

Vierailija
38/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut vastaava tilanne ja just näihin huomautteluihin et miten sä oot vielä täällä, vaan sanoin että sun ei tartte puuttua mun työhön.

Sen jälkeen kyllä sanoin pomolle tosta kyttäilystä ja kuittailusta, kun kysyi miten oon viihtynyt.

Puhui tän tyypin kanssa, mutta lähdin aika nopeasti sen jälkeen, oli ongelmallinen paikka muutenkin.

Kannattaa sanoa ystävällisesti takaisin, jos puuttuu sun tekemisiin tai tuntuu että kiusaa. Sitten ei voi vedota siihen, että oot ymmärtänyt väärin ja hän ei muka tiedä miltä toi tuntuu. Siinä on se vaara, jos meet suoraan pomon juttusille, että uskoo vaan sitä toista, höpöttää jostain henkilökemioista ja on sen toisen puolella. Toi voidaan kuitata vaan sillä, että oot jotenkin herkkänahkainen tai "molemmissa vika"

Jos suoraan sanot kiusaajalle ensin itse, ei ole niin helppo väittää ettei muka mitään ole tehnyt.

Fakta on että viimeksi tullut on helpompaa potkasta pihalle jos 2 alkaa kähmäröimään ja hommasta ei muuten selviä. Sama se kuka on oikeassa.

Vierailija
39/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta on että viimeksi tullut on helpompaa potkasta pihalle jos 2 alkaa kähmäröimään ja hommasta ei muuten selviä. Sama se kuka on oikeassa.

No toistit nyt tavallaan sanomani :) usein tuollaisessa tilanteessa pomo pistää pään puskaan eikä puutu asiaan, koska se on vaan helpompaa hänelle itselleen. Hyvin harvasta ihmisestä on oikeasti johtajaksi ja kohtaamaan noita epämukavia tilanteita, mitä tuollaisen selvittäminen on. Tottakai silloin on helpompi olla "puolueeton" ja jos tää vanhempi tekijä on joku josta on muutenkin ongelmia niin vähän sillein hiljaa olla sen puolella.. Noista pösilöistä pitäisi vaan hankkiutua eroon, jos ei muuten saada ruotuun. Harvemmin kyllä edes yritetään mitenkään puuttua.. selitetään vaan, että ei se tarkota mitään pahaa. Ja toihan on sen toisen puolelle menoa..

eikä musta vaikuta, että ap haluaa olla jotenkin "oikeassa" vaan ihmettelee ton työkaverin käytöstä ja kysyy neuvoa miten toimia.

Ja hei, tuossa kirjoitit, että "kaksi tyyppiä alkaa kärhämöimään" niin tää asenne on just se ongelma. Toi sievistely, että vika on molemmissa ja aina tarvitaan kaksi. V*tut oikeesti jos toinen on uusi työntekijä uudessa paikassa ja toinen alkaa täysin ilmiselvästi tökkimään ilman mitään syytä.

Vierailija
40/105 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme, että niin moni kohtaa kiusaamista kun tuollainenkin koetaan kiusaamisena.