Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva isoäiti haluaa olla lapselle joku halvatun MUMA!

Vierailija
20.10.2022 |

Meille on syntymässä jouluna ensimmäinen lapsi. Olemme miehen kanssa jo päättäneet, että hänen äitinsä on lapselle mummu ja oma äitini puolestaan mummi. Tuleva mummi olikin nimityksestään innoissaan, mutta mummu ilmoitti päättäneensä olevansa MUMA. Mikä ihmeen MUMA!?

Jääräpäisesti inttää olevansa nyt nimityksensä päättänyt. Mies yritti selittää äidilleen ettei isovanhempi sitä nimitystä päätä ja että "muma" ei edes ole mikään sana, mutta anoppi vaan inttää ja kiukuttelee. Ehdotettiin myös, että haluaisiko olla mummun sijaan sitten vaikka mummo tai mamma, mutta ei - pakko saada olla joku saam*rin muma....

Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Pakottaa tuo jatkuvalla korjaamisella nöyrtymään siihen mummuuteen vai laittaa hetkeksi välit jäähylle?

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly haluaa, että äitini on mummi, äitini ei halua tuota nimitystä, joten hän ei "kuule", jos kutsutaan mummiksi. Ja onhan se typerää, että meidän lapsilla on mummu, veljen lapsilla mummi.

Vierailija
62/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isovanhempi juurikin sen nimensä itse päättää. Anna olla muma. Mä aion olla mumma.

Mumma! Miks pitää yrittää keksiä joku erikoinen ja outo kutsumanimi? Lapsen kaverit nauraa ja ihmettelee kun lapsi kertoo että oltiin mumman luona käymässä.

Miten niin erikoinen? Mun isoäiti oli mumma. Perinteitä ajattelin noudattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isovanhempi juurikin sen nimensä itse päättää. Anna olla muma. Mä aion olla mumma.

Mumma! Miks pitää yrittää keksiä joku erikoinen ja outo kutsumanimi? Lapsen kaverit nauraa ja ihmettelee kun lapsi kertoo että oltiin mumman luona käymässä.

Kardemummassa jasper jesper ja joonatakin?

mummo. jos ei sitä osaa, niin opeta suomea.

Vierailija
64/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tulee ÄMMI jos koskaan lapsenlapsia saan. Siinä saa miniät/vävyt nikotella jos haluaa.

Kainuussa ihan tavanomainen isoäidin lempinimi.

Vierailija
65/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasteni kavereilla on ainakin famu, nonna ja sittu (tuo viimeksimainittu asuu Egyptissä), joten yksi muma ei enää hämmentäisi yhtään.

Vierailija
66/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käy sääliksi sun miestä. Ja sitä lasta.

Lasta tosiaan käy sääliksi kun joutuu kutsumaan mummiaan mumaksi ja kaikki kaverit sitten nauraa sille jos vahingossa lipsauttaa ton epänimen heidän kuullen.

Vierailija
67/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt Ilkka Kanerva oli lapsenlapsilleen Grande.

Yleisellä tasolla Antakaa isovanhempien itse valita mitä nimeä heistä käytetään koska Saattaa olla että lapsenlapsia on useammassa eri perheessä.

Vierailija
68/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuulosta niin pahalta, mitä kauemmin siihen totuttautuu tai sitten se tökkää? Isoäiti on virallinen ja etunimi ok?

Vierailija
69/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo on mummo, käyttipä hän itsestään mitä nimeä tahansa. Tunnen yhden naisen, joka oli mummo jo alle 40 vuotiaana, eikä tainnut olla paljonkaan yli 60 v. kun oli jo isomummo.

Vierailija
70/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äiti keksi tuollaisen erikoisemman nimityksen itselleen, kun nimenomaan sanoin että hän päättää millä nimityksellä häntä kutsutaan. Tuntuuhan se vähän hassulta, mutta eipä se lopulta iso ongelma ole. Iso juttu hänelle, oma uusi identiteetti ja sen myötä uusi kunnianimi :)

Vierailija
71/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasteni kavereilla on ainakin famu, nonna ja sittu (tuo viimeksimainittu asuu Egyptissä), joten yksi muma ei enää hämmentäisi yhtään.

Sittu? Onneksi ei veellä.😅

Vierailija
72/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vaatinut myös miestäsi muuttamaan etunimensä sellaiseksi, minkä sinä hyväksyt? Tietenkin isovanhemmat itse päättävät nimensä. Minulla oli pappa, mutta isäni ilmoitti oikopäätä olevansa itse sitten tuffa eikä mikään pappa. Minusta tulee (ehkä?) aikanaan mummu kuten muistakin sukuni isoäideistä, mutta en tiedä, mikä mieheni haluaa olla.

Isovanhemmat tietysti voivat puolestaan päättää, millä nimellä lapsenlapsi nimittää omia vanhempiaan. Ne vois olla vaikka äiree ja taatto.

Vierailija
73/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole anoppisi. Mä aion nimittäin olla aikanaan lastenlapsille ämmi.

Onko tuo raja -Karjalassa käytössä. Karjalainen setäni kutsui vaimoaan ämmäksi (60- luvulla) mikä järkytti hämäläistä äitiäni.

Juha Mieto kutsui siinä tosi-tv ohjelmassa (joku Farmiko se oli) kaikkia naisia ämmiksi. Ja kun hänelle siitä huomautettiin, piti hän ihan luonnollisena, että naiset ovat ämmiä.

Vierailija
74/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin erikoinen? Mun isoäiti oli mumma. Perinteitä ajattelin noudattaa.

No se riippuu ihan missä päin suomea asuu että millä nimellä isoäitiä kannattaa kutsua ja mitkä perinteet on. Jos on asunut lapsena jossain lapin perukoilla ja isoäitiä on kutsuttu vaikka äijöksi, niin ei sitä nimeä pidä pakottaa lasta käyttämään jos hän asuu vaikka helsingissä.

Vierailija
75/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä täällä Etelä-Pohjanmaalla on hyvin yleistä, että isoäiti tai vanha nainen on mumma. Minunkin laihialaista isoäitiä kutsuttiin mummaksi.

Vierailija
76/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun mutsi sai ensimmäisen lapsenlapsensa, kysyimme miksi haluaa itseään kutsuttavan - mummu tietysti, kiekaisi hän.

Kun tuli seuraava, hänestä sitten tulikin mummi, koska niin lapsen vanhemmat halusivat. Minun lapseni sanovat edelleen mummuksi, mutta hän itse sanoo itseään heille "Aino"-mummiksi.

Vierailija
77/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tuollaisesta isoäidistä on kellekään mitään iloa. Enteilee selviä vaikeuksia, jos jo nimitys on noin valtavan merkillisen vaikea asia.

Vierailija
78/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pappa, vaan iso suonekas muna.

Vierailija
79/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo omituinen. Mutta sitten palasi mieleen taas tuo mumman hyydekakku, ja jotain mahanestettä nousi ylös.

Vierailija
80/148 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tulee ÄMMI jos koskaan lapsenlapsia saan. Siinä saa miniät/vävyt nikotella jos haluaa.

Kainuussa ihan tavanomainen isoäidin lempinimi.

Joo jos asuu siellä kainuussa, mutta olis kyllä aika karua pakottaa lasta käyttämään noin hirveää nimeä jos asuu jossain muualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan