Tuleva isoäiti haluaa olla lapselle joku halvatun MUMA!
Meille on syntymässä jouluna ensimmäinen lapsi. Olemme miehen kanssa jo päättäneet, että hänen äitinsä on lapselle mummu ja oma äitini puolestaan mummi. Tuleva mummi olikin nimityksestään innoissaan, mutta mummu ilmoitti päättäneensä olevansa MUMA. Mikä ihmeen MUMA!?
Jääräpäisesti inttää olevansa nyt nimityksensä päättänyt. Mies yritti selittää äidilleen ettei isovanhempi sitä nimitystä päätä ja että "muma" ei edes ole mikään sana, mutta anoppi vaan inttää ja kiukuttelee. Ehdotettiin myös, että haluaisiko olla mummun sijaan sitten vaikka mummo tai mamma, mutta ei - pakko saada olla joku saam*rin muma....
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Pakottaa tuo jatkuvalla korjaamisella nöyrtymään siihen mummuuteen vai laittaa hetkeksi välit jäähylle?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Onpas kummallisia kommentteja. Mistä olette saaneet käsityksen, että isovanhempi päättää perheen puolesta nimityksensä? Se nimi on kunnianosoitus perheeltä isovanhemmalle, eikä isovanhemmalta itselleen. Muutenhan kaikki isovanhemmat olisivat ties mitä mumeja, mömöjä, papuja ja pöpöjä. "Ämmi" ihan jäätävän hirveä, kuulostaa joltain humalassa keksityltä muka-hyvältä idealta, jota katuisi seuraavana aamuna.
Mies ilmoittaa äidilleen, että nimitys on mummu tai mummo, jos ei passaa niin sitten puhutellaan etunimellä.
Ap
On trolliperheillä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mummalle kun hyydekaakkua tarjoaa, niin mumman sydän sulaa onnesta
Eikä tarvi yön pimeydessä Tupperwaren suojaamaan kylmiön peränutkasta rääppiä
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat mummi ja isoisovanhemmat mummu ja mummo. Sitten minä olen miimi. Lapsenlapsen päätöksellä - kieli ei kääntynyt mummiin.
Miimi on aivan ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummalle kun hyydekaakkua tarjoaa, niin mumman sydän sulaa onnesta
Eikä tarvi yön pimeydessä Tupperwaren suojaamaan kylmiön peränutkasta rääppiä
Hienosti korjattu, kiitos. suojaamaa hyydekakkua kylmiön peränurkassa rääppiä.
ala kutsumaan munaksi Muna ottaa nyt syliin
Meilläkin miehen isä halusi olla ukki. Lapset sanoo kaikkia mummoiksi ja papoiksi. Aikansa jaksoi vääntää vastaan, mutta lapset sanoo aina papaksi ja siihen sitten tyytyi. Minulle on ihan sama millä lapset heitä kutsuvat, siksi en ole asiaan puuttunut.
Mumahan on Munuais- ja maksaliitto 😳 Sanoppa tämä sille jos muuttuiskin mieli.......
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole anoppisi. Mä aion nimittäin olla aikanaan lastenlapsille ämmi.
Onko tuo raja -Karjalassa käytössä. Karjalainen setäni kutsui vaimoaan ämmäksi (60- luvulla) mikä järkytti hämäläistä äitiäni.
Ämmi on ihan kauhea. Ei erotu paljoakaan ämmästä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin miehen isä halusi olla ukki. Lapset sanoo kaikkia mummoiksi ja papoiksi. Aikansa jaksoi vääntää vastaan, mutta lapset sanoo aina papaksi ja siihen sitten tyytyi. Minulle on ihan sama millä lapset heitä kutsuvat, siksi en ole asiaan puuttunut.
Olittepa ilkeitä miehesi isälle.
Vierailija kirjoitti:
Ämmi on ihan kauhea. Ei erotu paljoakaan ämmästä.
Murreasia.
Vierailija kirjoitti:
Onpas kummallisia kommentteja. Mistä olette saaneet käsityksen, että isovanhempi päättää perheen puolesta nimityksensä? Se nimi on kunnianosoitus perheeltä isovanhemmalle, eikä isovanhemmalta itselleen. Muutenhan kaikki isovanhemmat olisivat ties mitä mumeja, mömöjä, papuja ja pöpöjä. "Ämmi" ihan jäätävän hirveä, kuulostaa joltain humalassa keksityltä muka-hyvältä idealta, jota katuisi seuraavana aamuna.
Mies ilmoittaa äidilleen, että nimitys on mummu tai mummo, jos ei passaa niin sitten puhutellaan etunimellä.
Ap
Voi sinua ap, googlaapa missä isoäitiä kutsutaan ämmiksi. Ei todellakaan ole mikään keksitty nimi. Mutta ap:lla ei ole hajuakaan kansanperinteestä tai suomen kielen murteista.
Meillä käly päätti, että äitini (siis lapsensa isoäiti), on mamma. Äitini päätti yhtä peräänantamattomasti, että miniästä tuli hänelle sen jälkeen rouva Järvinen. Olihan se kiva jossain sukujuhlissa, kun tuosta nimityksestä tuli kaikkien käyttämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole anoppisi. Mä aion nimittäin olla aikanaan lastenlapsille ämmi.
Onko tuo raja -Karjalassa käytössä. Karjalainen setäni kutsui vaimoaan ämmäksi (60- luvulla) mikä järkytti hämäläistä äitiäni.
Ei (ainakaan nykyään enää) mitenkään yleisesti. Ja 60-vuotias isänikin kutsui omaa mummoaan ihan mummoksi.
Nämä on taas näitä ketjuja, joissa ei osaa päättää, kenen puolella voisi olla. Muma kuulostaa typerältä erikoisuudentavoittelulta, mutta toisaalta on vähintäänkin yhtä typerää ottaa siitä pulttia.
Mitä ihmeen väliä?
Mitäpä tuo rasittavan niuho mimosa olisi siihen tuumannut kun isoisä haluaa muuttaa nimensä Sirkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käly päätti, että äitini (siis lapsensa isoäiti), on mamma. Äitini päätti yhtä peräänantamattomasti, että miniästä tuli hänelle sen jälkeen rouva Järvinen. Olihan se kiva jossain sukujuhlissa, kun tuosta nimityksestä tuli kaikkien käyttämä.
Mä olisin varmaan kutsunut vaan miniäksi pelkästään...
En olisi rouvitellut.
Häh mitä, meidän suvussa on kyllä isovanhemmat aina itse päättäneet, miksi heitä kutsutaan. Luulin että kaikilla on niin!
Vierailija kirjoitti:
No isovanhempi juurikin sen nimensä itse päättää. Anna olla muma. Mä aion olla mumma.
Mumma! Miks pitää yrittää keksiä joku erikoinen ja outo kutsumanimi? Lapsen kaverit nauraa ja ihmettelee kun lapsi kertoo että oltiin mumman luona käymässä.
Minun mummiani jos olisi ämmin sijaan mummitellut, olisi saattanut saada kepistä. Ämmi oli kunnianimitys.