Tuleva isoäiti haluaa olla lapselle joku halvatun MUMA!
Meille on syntymässä jouluna ensimmäinen lapsi. Olemme miehen kanssa jo päättäneet, että hänen äitinsä on lapselle mummu ja oma äitini puolestaan mummi. Tuleva mummi olikin nimityksestään innoissaan, mutta mummu ilmoitti päättäneensä olevansa MUMA. Mikä ihmeen MUMA!?
Jääräpäisesti inttää olevansa nyt nimityksensä päättänyt. Mies yritti selittää äidilleen ettei isovanhempi sitä nimitystä päätä ja että "muma" ei edes ole mikään sana, mutta anoppi vaan inttää ja kiukuttelee. Ehdotettiin myös, että haluaisiko olla mummun sijaan sitten vaikka mummo tai mamma, mutta ei - pakko saada olla joku saam*rin muma....
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Pakottaa tuo jatkuvalla korjaamisella nöyrtymään siihen mummuuteen vai laittaa hetkeksi välit jäähylle?
Kommentit (148)
Onneksi en ole anoppisi. Mä aion nimittäin olla aikanaan lastenlapsille ämmi.
Isovanhempi sen itse päättää, miksi haluaa itseään kutsuttavan.
Ei kai kukaan halua, että häntä kutsutaan nimellä tai nimikkeellä, mistä ei pidä?
Siihen on vain sopeuduttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaari sitten Vama?
Pappa voisi olla Parpa? Vähän kuin Barbababa.
Mikä ihmeen barbababa??
Meidän halusi olla Mommo :)
Mut onneksi tyytyi sitten Mummuun.
Mummalle kun hyydekaakkua tarjoaa, niin mumman sydän sulaa onnesta
Ennen ns. hienot naiset kammoksuivat mummo-sanaa, eivätkä halunneet tulla sillä kutsutuksi.
Eräskin rouva halusi olla Mami.
Eräs oli Mama.
Eräs halusi, että kutsutaan etunimellä.
Sallittakoon tämä heille.
Tasapuolisuuden nimissä ei saa sanoa mummila taiukkila vaan mumukkila
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaari sitten Vama?
Pappa voisi olla Parpa? Vähän kuin Barbababa.
Mikä ihmeen barbababa??
Tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Barbapapa
Perheessä taitaa olla isä tai pappa.
Ilman muuta mummoa voi kutsua millä nimellä tämä haluaa kutsuttavan. Kai tuollasen voi sopia?
Joissakin perheissä on useampia mummoja, on varsinaisia puolikkaita ja isomummoja jne..
Ihan järkevää keksiä oma nimitys jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tulee ÄMMI jos koskaan lapsenlapsia saan. Siinä saa miniät/vävyt nikotella jos haluaa.
Hyvä sinä! Nyt on oikea asenne. 👏👏
Huokaus..meillä kutsuttiin etunimellä ja perään mummi tai faari..tai sitten vaan kutsuttiin nimellä... oli ne mummoja ja vaarejakin samat ja joskus keksittiin lempinimiäkin..et silleen.. 80-lukua
Meillä isovanhemmat mummi ja isoisovanhemmat mummu ja mummo. Sitten minä olen miimi. Lapsenlapsen päätöksellä - kieli ei kääntynyt mummiin.
Oletko vaatinut myös miestäsi muuttamaan etunimensä sellaiseksi, minkä sinä hyväksyt? Tietenkin isovanhemmat itse päättävät nimensä. Minulla oli pappa, mutta isäni ilmoitti oikopäätä olevansa itse sitten tuffa eikä mikään pappa. Minusta tulee (ehkä?) aikanaan mummu kuten muistakin sukuni isoäideistä, mutta en tiedä, mikä mieheni haluaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Mummalle kun hyydekaakkua tarjoaa, niin mumman sydän sulaa onnesta
Gaardemummalle pitkosnisuu rusinoiden kera. Ja kultakatriinaa.
Onpas kummallisia kommentteja. Mistä olette saaneet käsityksen, että isovanhempi päättää perheen puolesta nimityksensä? Se nimi on kunnianosoitus perheeltä isovanhemmalle, eikä isovanhemmalta itselleen. Muutenhan kaikki isovanhemmat olisivat ties mitä mumeja, mömöjä, papuja ja pöpöjä. "Ämmi" ihan jäätävän hirveä, kuulostaa joltain humalassa keksityltä muka-hyvältä idealta, jota katuisi seuraavana aamuna.
Mies ilmoittaa äidilleen, että nimitys on mummu tai mummo, jos ei passaa niin sitten puhutellaan etunimellä.
Ap
Mä myös aion olla ämmi jos joskus lapsenlapsia saan. Ihanaa, että täällä on muitakin ämmi-nimestä tykkääviä.
Äitini oli lapsenlapsilleen mimmi.
Kyllä isovanhempi saa itse päättää millä nimellä haluaa itseään kutsuttavan! Miniä on hiljaa vaan ja hyväksyy.
.Minäkin olen mumi 3 aarteelleni😍