Mistä uupunut äiti voi saada apua?
Ihan konkreettisia neuvoja kaipailisin. Lapsella kova uhma päällä, ollut aina vähäuninen eli minäkään en saa nukkua riittävästi, meillä ei oikeastaan ollenkaan tukiverkostoa, parisuhdekin rakoilee ja lapsen isä eli aviomieheni keskittyy lähinnä oman elämänsä elämiseen, ei tunnu perhe paljoa kiinnostavan. Mistä voisin saada uupumiseeni apua? Eniten taitaa uuvuttaa väännöt väsyneenä uhmaikäisen kanssa. Neuvola tarjosi neuvolapsykologia, ja ihan mukavia keskusteluja ne oli, mutta en minä koe uupumukseeni mitään apua niistä saaneeni (ymmärrystä kyllä, mutta se on laiha lohtu kun pitäisi jaksaa).
Kommentit (68)
Eikö joku kaveri voi ottaa lasta yökylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän minkään psykologin kuulukaan auttaa tilanteissa joissa uupumus johtuu konkreettisen avun puutteesta arjessa. Silloin tarvitaan toisenlaista apua, jota valitettavasti ei ole riittävästi tarjolla. Psykologi pystyy auttamaan toisenlaisissa asioissa.
No miksi sitten neuvolassa tyrkytetään juuri tuota psykologia. Minullekin tyrkytettiin, kun kärsin unen puutteesta, koska vauva herätti monta kertaa yössä. En lopulta mennyt sille psykologille, kun olin niin väsynyt, että en jaksanut.
Koska sitä konkreettista arjen apua ei ole saatavilla. Minä olen saanut psykologilta paljon apua mm. lapsuuden traumoihin jotka johtivat synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Kun kysymys on tunne-elämän asioista tai vaikka äitiyteen kasvamisesta on psykologista hyötyä. Ei sitä ole tarkoitettu siihen jos äiti on väsynyt koska ei jaksa arjessa. Tuota arjen apua kun vaan ei ole riittävästi saatavilla.
Uskon kyllä, että olet oikeassa, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Psykologille on kuitenkin aika pitkät jonot, ja ne, jotka tarvisi apua vaikka noihin traumoihin ja tunne-elämän asioihin ei sitten pääse psykologille kun ajat täyttyy niistä, jotka neuvola on väärin sinne ohjannut arjen ongelmissa vaikka valvottavan vauvan vuoksi.
Eihän siinä järkeä olekaan. Mutta hätäpäissään työnnetään väsyneet äidit psykologin hoidettaviksi kun muuta ei ole tarjolla. Eihän se psykologi voi tehdä yhtikäs mitään sille jos vauva valvoo kaiket yöt eikä tukiverkostoa ole. Se on ajanhukkaa kaikkien kannalta ja psykologille ei silloin pääse ne jotka siitä oikeasti hyötyisivät.
Neuvolan kautta pyydät perhetyöltä konkreettista kotiapua.
Mies ei siis osallistu lapsen hoitoon mutta saatko sitten päättää kaikista lapsenkasvatukseen vaikuttavista asioista itse?
Saatko sinä ap päättää missä lapsi nukkuu, mitä syö, hoitoajat päiväkodissa?
Ajatteletko päätöksissäsi myös miehen parasta? Esim. häiritseekö miestä jos lapsi nukkuisi kanssasi samassa huoneessa ja mies muualla.
Hoitaisitko lapsen samoin kun nyt jos toista aikuista ei perheessä olisi?
Liiat kompromissit voi uuvuttaa jos itse olet se ainut joka kompromissejä tekee.
Älä ainakaan hae apua lasusta. Niiden "apu" vaan väsyttää enemmän
ÄLÄ KOSKAAN VÄÄNNÄ PIENEN LAPSEN KANSSA.
Taisi ap moittia isää aina lapsen ollessa sylivauva että tekee kaiken väärin, niin nyt jättänyt lastenhoidon täysin aplle koska ilmeisesti tietää kaiken paremmin, sitä saa mitä tilaa
Rusinat pullasta, ap:hän sanoi, ettei kuulu kirkkoon.