Mistä uupunut äiti voi saada apua?
Ihan konkreettisia neuvoja kaipailisin. Lapsella kova uhma päällä, ollut aina vähäuninen eli minäkään en saa nukkua riittävästi, meillä ei oikeastaan ollenkaan tukiverkostoa, parisuhdekin rakoilee ja lapsen isä eli aviomieheni keskittyy lähinnä oman elämänsä elämiseen, ei tunnu perhe paljoa kiinnostavan. Mistä voisin saada uupumiseeni apua? Eniten taitaa uuvuttaa väännöt väsyneenä uhmaikäisen kanssa. Neuvola tarjosi neuvolapsykologia, ja ihan mukavia keskusteluja ne oli, mutta en minä koe uupumukseeni mitään apua niistä saaneeni (ymmärrystä kyllä, mutta se on laiha lohtu kun pitäisi jaksaa).
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Lasu.
Ei missään nimessä! Lasuakka sohvalla kyttäämässä ei helpota mitenkään, lisää vain kuormitusta entisestään.
Ihan ekaksi pyrkisin hankkimaan lapselle hoitajan esim. MLL, joka hoitaisi lasta esim. kahtena iltana viikossa, jolloin saisin levätä. Sopisin hoitajan kanssa niin, että ajat ovat vakiot ja vain peruutuksista tarvitsee sopia puolin ja toisin. Sitten hankkisin siivoojan käymään kahdesti kuussa. Nyky-yhteiskunnassa on oikeasti aika vaikeaa saada sellaista apua kuin tarvitsee. Toisaalta suun avaaminen voi tuoda avuksi, vaikka jonkun naapurin, joka ottaa lapsen säännöllisesti hoitoon tai auttaa vaikka pyykinpesussa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on siinä että teidän parisuhde ei toimi. Lapsi vaistoaa sen ja käytös heijastelee lapsen pahaa oloa.
Nyt vakava keskustelu puolison kanssa siitä onko suhdettanne ylipäätään järkevää jatkaa jos toinen ei ole sitoutunut perheeseen. Itse olisin lempannut tuollaisen kumppanin pois elämästäni.
Normaalisti molemmat vanhemmat ottaa vastuuta lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. Elämämme vuotta 2022.
Oliko mies halukas perustamaan perheen? Oliko lapsi vahinko? Teitkö itsenäisen päätöksen lisääntymisestä?
Joka tapauksessa tämä puoliso ei ole isäainesta.
Eron jälkeen tilanne helpottuu, ei tarvitse vastata mieslapsesta. Voit keskittyä omaan ja lapsesi tulevaisuuteen. Lapsi kokoaikaiseen päivähoitoon, toivottavasti sinulla on päivätyö.
Ostat tarvittavat palvelut, että saat vapaa-aikaa. Erossa voi sopia isäviikonloput ja niillä voit rentoutua ja viettää omaa aikaa. Jos isä ei hoida lasta isäviikonloppuina on hänen hoidettava asia niin että palkkaa hoitajan.
Ei lapsi ollut vahinko, vaan ihan yhdessä suunniteltu. Oltiin oltu jo pidempään yhdessäkin ennen kuin päätettiin alkaa yrittämään lasta. Mies halusi kyllä perheen, mutta hänelle taisi lopulta tulla yllätyksenä mitä lapsen saaminen tarkoittaa, vaikka asiasta kyllä etukäteen puhuttiin.
Ap
Että suututtaa tuommoset turhake miehet. Ei tollasella isällä/miehellä tee yhtään mitään. Sanot sille, että alkaa osallistua tai se on moro.
Vierailija kirjoitti:
Että suututtaa tuommoset turhake miehet. Ei tollasella isällä/miehellä tee yhtään mitään. Sanot sille, että alkaa osallistua tai se on moro.
AP:n mukaan mies on väsynyt eikä jaksa osallistua.
Uupunut äiti ei saa apua mistään. Siihen kun päälle osuu vielä kaamea työnantaja ja hirveät sukulaiset niin avot.
Mun lapset on 20 ja 18, enkä ole vieläkään toipunut. Kaksi kroonista sairauttakin puhkesi yllämainitun kuormituksen takia.
Mies tajusi kotitöiden määrän vasta jäätyään koronan myötä kotiin etätöihin. Sitä ennen kaikki puhe kaikui kuuroille korville.
Perhetyö. Itsellä oli epäilyksiä, mutta on ollut oikeasti tosi hyvä. Toki huonojakin kokemuksia joskus kuulee, mutta kannattaa kokeilla!
Valitettavasti ei taida saada mistään apua. Oma kokemus ainakin on tällainen. Helvetillinen vauvavuosi, kun lapsi heräsi 45-60 min välein. Neuvolasta ei mitään apua, joten yksityislääkäreillä käytiin. Lopulta silent refluksi diagnoosi ja lääkettä siihen, mutta sitten tuli miljoona hammasta ja heräiltiin loppubvauvavuosikin tunnin välein. Helpotti vasta reilusti yli vuoden iässä kun hampaat oli tehty. Oli herkkä lapsi muutenkin niin ei nukku nut kuin tietynlaisessa liikkeessä vaunuissa ja heti heräsi jos liike muuttui tai vaunut pysähtyi.
Lopulta tehtiin itsestämme lasu ja emme edes sitä kautta saaneet apua. Ei edes käyty kotona! Soitettiin ja sanottiin, että laittakaa lapsi päiväkotiin. Olin joka tapauksessa menossa töihin parin kuukauden päästä ja hoitopaikka haettu siihen. Mutta miten helvetissä se päikky auttaa, kun on itse töissä silloin? Ja kun mielessä pyörii jo kuolema, koska on niin uupunut, että haluaa vain nukkua tai kuolla...
Selvittiin yhdessä, ja varmasti siksi, että mies hoitaa lasta yhtä paljon ja öitä myös.
Yrittäisin kaikin tavoin pakottaa miehesi ottamaan öitä/aamuja, jotta saat nukkua ja levätä ja vapaa-iltoja molemmille yhtä paljon. Miehen on turha vedota väsymykseen, koska sitä olet myös väsynyt.
Jos teillä on tuttuja niin kysyisin apua tai naapureiden teineiltä maksua vastaan lastenhoitoa. Uskon, että moni haluaa auttaa vieraampaakin, jos tietää, että toinen on kovilla. Itse ainakin haluaisin auttaa jos naapurilla tms. olisi vähäuninen lapsi ja pyytäisi apua.
Vierailija kirjoitti:
Perhetyö. Itsellä oli epäilyksiä, mutta on ollut oikeasti tosi hyvä. Toki huonojakin kokemuksia joskus kuulee, mutta kannattaa kokeilla!
Mitä apua perhetyöstä siis tuollaiseen tilanteeseen saa?
No, haudassa saa levätä. Tai jos hyvin käy, niin psykiatrisella osastolla, mutta ei se mies siitäkään mitään opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua perhetyöstä siis tuollaiseen tilanteeseen saa?
Sieltä saa työntekijän istumaan sohvalla ja juttelemaan ja neuvomaan, että pitää leipoa vähintään kerran viikossa. Esimerkiksi sämpylöitä. Ja että pöytäpinnat pitää pyyhkäistä joka päivä.
Ongelma on kovin tuttu.
Mielestäni oikeat ystävät auttavat. Eli he tulevat paikan päälle, kysyvät mitä voivat tehdä.
Jos ihmiset eivät ymmärrä - hanki reilusti uudet ystävät. Toki sukulaisetkin voisi heivata. Mitä tuollaisilla ihmisillä tekee, jotka eivät välitä.
Eli ensiapua jostain ja sen jälkeen koko lähipiiri vaihtoon ja samoin mies.
Jos lapsen isä haluaa keskittyä työhön ja pysyä yhdessä niin sovit että sinä lyhennät reilusti omaa työaikaa. Mies voi sitten elättää enemmän. Lyhennä työaikaa Esim 50-70% ja pidät 1-2 vapaapäivää viikossa niin että lapsi on päiväkodissa. Voit nukkua ja rentoutua.
Vanhemmat vuorotellen hotelliin viikonlopuksi itsellenne sopivalla tahdilla.
Eihän minkään psykologin kuulukaan auttaa tilanteissa joissa uupumus johtuu konkreettisen avun puutteesta arjessa. Silloin tarvitaan toisenlaista apua, jota valitettavasti ei ole riittävästi tarjolla. Psykologi pystyy auttamaan toisenlaisissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän minkään psykologin kuulukaan auttaa tilanteissa joissa uupumus johtuu konkreettisen avun puutteesta arjessa. Silloin tarvitaan toisenlaista apua, jota valitettavasti ei ole riittävästi tarjolla. Psykologi pystyy auttamaan toisenlaisissa asioissa.
No miksi sitten neuvolassa tyrkytetään juuri tuota psykologia. Minullekin tyrkytettiin, kun kärsin unen puutteesta, koska vauva herätti monta kertaa yössä. En lopulta mennyt sille psykologille, kun olin niin väsynyt, että en jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on kovin tuttu.
Mielestäni oikeat ystävät auttavat. Eli he tulevat paikan päälle, kysyvät mitä voivat tehdä.
Jos ihmiset eivät ymmärrä - hanki reilusti uudet ystävät. Toki sukulaisetkin voisi heivata. Mitä tuollaisilla ihmisillä tekee, jotka eivät välitä.
Eli ensiapua jostain ja sen jälkeen koko lähipiiri vaihtoon ja samoin mies.
Miten aikuisena voi saada uusia hyviä ystäviä? Olen yrittänyt jo muutaman vuoden, tulos pyöreä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten neuvolassa tyrkytetään juuri tuota psykologia. Minullekin tyrkytettiin, kun kärsin unen puutteesta, koska vauva herätti monta kertaa yössä. En lopulta mennyt sille psykologille, kun olin niin väsynyt, että en jaksanut.
Koska sitä konkreettista arjen apua ei ole saatavilla. Minä olen saanut psykologilta paljon apua mm. lapsuuden traumoihin jotka johtivat synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Kun kysymys on tunne-elämän asioista tai vaikka äitiyteen kasvamisesta on psykologista hyötyä. Ei sitä ole tarkoitettu siihen jos äiti on väsynyt koska ei jaksa arjessa. Tuota arjen apua kun vaan ei ole riittävästi saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä konkreettista arjen apua ei ole saatavilla. Minä olen saanut psykologilta paljon apua mm. lapsuuden traumoihin jotka johtivat synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Kun kysymys on tunne-elämän asioista tai vaikka äitiyteen kasvamisesta on psykologista hyötyä. Ei sitä ole tarkoitettu siihen jos äiti on väsynyt koska ei jaksa arjessa. Tuota arjen apua kun vaan ei ole riittävästi saatavilla.
Uskon kyllä, että olet oikeassa, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Psykologille on kuitenkin aika pitkät jonot, ja ne, jotka tarvisi apua vaikka noihin traumoihin ja tunne-elämän asioihin ei sitten pääse psykologille kun ajat täyttyy niistä, jotka neuvola on väärin sinne ohjannut arjen ongelmissa vaikka valvottavan vauvan vuoksi.
Itse olen muutaman kerran ollut lomalla yksikseni 3-4 päivää, ja se on auttanut palautumiseen. Kerran olin ihan omassa kotikaupungissa Airbnb-asunnossa. Eli vinkkini on: varaa hotelli tai Airbnb muutamaksi päiväksi. Toista 2-4 kertaa vuodessa, tarpeen mukaan.