Finnair sijoittaa pienetkin lapset erilleen vanhemmista
Tahallaan vaikka niin ei saa tehdä
Alle 12 v lapsille voi vaatia paikat läheltä vanhempia
Âlkää maksaako paikoista extraa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/finnairin-varausjarjestelma-sijoitt…
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ongelmasta olisi päästy helposti niin, että toinen vanhempi olisi vaihtanut paikkaa tuon lapsen kanssa, jolloin aikuinen olisi ollut lapsen kanssa vierekkäin ja toinen vanhempi yksin tuolla ikkunapaikalla. Sen sijaan piti saada itkupotkuraivari ja tehdä somekohu. Jussi-Pekka Jutila on myötähäpeää herättävä itkupilliboomeri.
Joo, se olisi ratkaissut sen ongelman sen kaksivuotiaan kohdalla. Henkilökohtaisesti pidän niitä 8, 6 ja 4 vuotiaitakin liian pieninä istumaan ilman vanhempia. Kun tuossa koneessa kuitenkin oli se 6 paikkaa rivillä eli mahdoton tuo yhtälö ei ole. Mutta jos ei raaski maksaa, sitten pitää vaan olla nopea ja olla varaamassa ne paikat kun lähtöselvitys aukeaa.
Tuota ongelmaa ei olisi kun lippuja tilatessa tietokone ei arpoisi paikkoja vaan laittaisi perheet istumaan vierekkäin. Jos se onnistuu maksamalla, se onnistuu myös ilmaiseksi. Se on onnistunut kymmeniä vuosia, mutta vasta nyt siitä on tehty ongelma, joka laitetaan rahalla ratkaistavaksi asiakkaalle tai koneessa sumplimalla ja kyselemällä.
Miksi minun pitäisi maksaa jostain tällaisesta keksitystä ongelmasta? Milloin tämä asenne, jossa jos haluat, että asiat eivät ole huonosti, maksat lisää ja se on jopa oikein?
Tuo on surkeaa asiakaspalvelua ja sellaisena se tulee nähdä, ei asiakkaan piheytenä.
On hyvä, että tehdään kohuja. Ainakin kaikki tietävät jokaisen lentoyhtiön käytännöt. Valikoi sitten tietoisesti millä lentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus Lufthansa sijoitti meidät peräkkäisille keskipaikoille pitkällä mannertenvälisellä lennolla. Kysyimme käytäväpaikan omaavia, olisivatko halukkaita vaihtamaan paikkojaan, että me vanhemmat olisimme istuneet 3 ja 5 vuotiaiden lastemme vieressä - eivät suostuneet. No, toivotimme heille onnea yli 9 tunnin lennolle lasten seurassa. Jo kohta nousun jälkeen mieli oli muuttunut ja keskipaikka kelpasi hyvinkin. Luulisi lentoyhtiönkin hiukan miettivän perheiden istumapaikkoja.
Siis.. te istutte keskellä ja vieraat käytäväpaikoilla niin missä lapset jos ette keskellä istuvana olleet heidän vieressään?
Ymmärsin, että kaikki, jopa lapset istuivat keskipaikoilla. Tyyliin rivit 1,2,3,4 keskipaikat. No rivin 1 ikkuna ja käytävä olisi siirryttävä ainakin keskipaikoille
Vierailija kirjoitti:
Saako junista vierekkäiset paikat monelle ihan ilmaiseksi? Pidemmille matkoille? Jotenkin epäilen.
Junissa paikkalippu sisältyy hintaan, eli saa, jos junassa on ostohetkellä tilaa. Ainoastaan ekstraluokka tai ravintolavaunupaikka maksaa enemmän.
Ei se etukäteen maksettu paikkakaan aina päde. Viimeksi toukokuussa kävi niin, että finnairin lennolla minulle annettiin lähtöportilla ihan eri paikkaan määräävä istumapaikka, kuin josta olin maksanut. Olin maksanut paikasta 5 riviltä, ikkunapaikka. Koneessa jouduin kuitenkin istumaan takana ja käytäväpaikalla. Se etukäteen maksamani ja varaamani paikka oli siirtynyt business-luokan matkustajille.
Finnair sai tietysti tästä enemmän rahaa, mutta samalla aiheutti harmistusta kolmelle muullekin samalle riville paikkansa etukäteen ostaneelle. Finnair korvasi kahden kuukauden kuluttua sen etukäteen maksetun paikan, mutta vain kun siitä ensin muistutti pari kertaa ja haki siitä korvauksia. Lentokoneessa sai tästä hyvitykseksi 3 desin vesipullon.
Aika moni yhtiö sijoittaa perheen jäseniä istumaan lennoilla minne sattuu, ellei ole etukäteen maksanut vierekkäisistä paikoista. Se on sitä uutta normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paikkoja ei voi sisällyttää suoraan hintoihin? He jotka varaavat paikat ensin ehtivät saada parhaimmat ja nämä tulisi varata samalla kun lentoliput hankitaan.
Kuten tuossa edellä jo joku vastasi, niin tämä on vastaus halpalentojen tarpeeseen. On ihmisiä, joille ei ole merkitystä, missä he istuvat, ja siksi he eivät maksa siitä. Ne maksavat, joille sillä on merkitystä. Yhtä hyvin tietyille paikoille haluavat voisivat jo ihan lähtökohtaisesti laskea hintaan mukaan sen istumapaikan, niinhän ihmiset laskevat ruumaan menevän matkatavarankin. Se, joka ei tarvitse, ei maksa. Se, joka tarvitsee, maksaa.
No eihän tässä nyt tästä ollut alunperin ollenkaan kyse, vaan siitä että taaperoikäinen lapsi istutetaan kauas vanhemmistaan. Kyllä lentoyhtiöllä pitää olla sen verran järkeä ja palvelua, ettei kenenkään edes tarvitse alkaa tällaista itse setvimään. Nyt on lisäksi käynyt ilmi, että saman seurueen, pienenkin, jäseniä seatataan hajapaikoille vaikka vieressäkin olisi tilaa. Ei savua ilman tulta, Finnair yrittää rahastaa, Miksi aikaisempina vuosina en muista koskaan törmänneeni tähän ongelmaan ja paljon olen lentänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei se etukäteen maksettu paikkakaan aina päde. Viimeksi toukokuussa kävi niin, että finnairin lennolla minulle annettiin lähtöportilla ihan eri paikkaan määräävä istumapaikka, kuin josta olin maksanut. Olin maksanut paikasta 5 riviltä, ikkunapaikka. Koneessa jouduin kuitenkin istumaan takana ja käytäväpaikalla. Se etukäteen maksamani ja varaamani paikka oli siirtynyt business-luokan matkustajille.
Finnair sai tietysti tästä enemmän rahaa, mutta samalla aiheutti harmistusta kolmelle muullekin samalle riville paikkansa etukäteen ostaneelle. Finnair korvasi kahden kuukauden kuluttua sen etukäteen maksetun paikan, mutta vain kun siitä ensin muistutti pari kertaa ja haki siitä korvauksia. Lentokoneessa sai tästä hyvitykseksi 3 desin vesipullon.
Aika moni yhtiö sijoittaa perheen jäseniä istumaan lennoilla minne sattuu, ellei ole etukäteen maksanut vierekkäisistä paikoista. Se on sitä uutta normaalia.
Että ihan vesipullon antoivat hyvitykseksi, jo on aikoihin eletty. Aika törkeää toimintaa finnairilta tuommoinen, että myyvät uudestaan jo kerran maksetut paikat paremman tuoton takia. Tuossahan menee koko pohja pois siitä, että paikkansa voi varata ja maksaa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus Lufthansa sijoitti meidät peräkkäisille keskipaikoille pitkällä mannertenvälisellä lennolla. Kysyimme käytäväpaikan omaavia, olisivatko halukkaita vaihtamaan paikkojaan, että me vanhemmat olisimme istuneet 3 ja 5 vuotiaiden lastemme vieressä - eivät suostuneet. No, toivotimme heille onnea yli 9 tunnin lennolle lasten seurassa. Jo kohta nousun jälkeen mieli oli muuttunut ja keskipaikka kelpasi hyvinkin. Luulisi lentoyhtiönkin hiukan miettivän perheiden istumapaikkoja.
Siis.. te istutte keskellä ja vieraat käytäväpaikoilla niin missä lapset jos ette keskellä istuvana olleet heidän vieressään?
Neljä perättäistä penkkiriviä, eli olimme kaikki keskipaikoilla mutta eri riveillä, myös lapset ihan vieraiden ihmisten välissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä istutin kerran yksivuotiaan omalle paikallensa. Nopeasti suostui kanssamatkustaja paikanvaihtoon. Ei tarvinnut neuvotella.
Yksivuotias matkustaa aina aikuisen sylissä lisävyössä nousun ja laskun ajan, vaikka olisi oma paikka ostettu.
Turvallisuusasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viimereissulla Finnairilla kaksi henkilöä samalla varauksella, aikuinen tyttäreni ja minä. Eri sukunimet. Varaus tehty erittäin hyvissä ajoin, molemmat Finnair plus jäseniä. Toisen paikka oli läväytetty koneen etuosaan ja toisen takaosaan. Kummankin vieressä oli tyhjä paikka, vaikka kone oli muuten lähes täynnä. Ei mitään järkeä.
Mitäs jos olisimme olleet pariskunta, vaikka häämatkalla? Surkea esitys Finnair, kyllä oletan, että samalla varauskoodilla pääsee kaksi matkustajaa vierekkäin.
En suostu maksamaan ylimääräistä, sitäkö yritätte, ei kyllä yhtään vakuuta hyvästä palvelusta tai automaattisesta paikanjakosysteemistä tämmöinen.Jos teillä on eri sukunimet, on voitu ajatella et olette vaikka työmatkalla ja itse ainakin istusin mielelläni erillään työkaverista lennon ajan
Nauratti tämä viesti. Ihan kuin siellä mietittäisiin, että mikä samalla varauksella olevien suhde keskenään on :Do
Ja muutenkin, vuonna 2022 ei voi kyllä tehdä eri sukunimistä päätelmää, että kyseessä ei voi olla pariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko edes olettaa, että 6 henkiselle perheelle löytyy vierekkäiset paikat jos ei ole paikkavarausta?
Kun ei välttämättä löydy edes pariskunnalle.
tietenkin voi, koska täytyyhän mammam sanella, miten haluaa lentää toisen omistaman yrityksen koneilla mahdollisimman halvalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä perättäistä penkkiriviä, eli olimme kaikki keskipaikoilla mutta eri riveillä, myös lapset ihan vieraiden ihmisten välissä.
Ja taisivat pysyä hiljaa koko matkan ajan, kun joutuivat istumaan vieraitten vieressä?
Lennolla ei ole mitään yhtä ärsyttävää kuin kurittomat ja huonokäytöksiset kakarat ja heidän piittaamattomat vanhempansa.
Ihan nyt aidosti kysyn kun en älyä, että miksi nämä ihmiset eivät jo check-inissä valinneet vierekkäisiä paikkoja? Kyllä itse aina olen check-inissä päässyt valitsemaan seurueelleni vierekkäiset paikat eikä siitä ole edes tarvinnut maksaa mitään kun en ole valinnut lisämaksullisia paikkoja vaan tavalliset.
Olen tosin lentänyt Finskillä viimeksi elokuussa, joten ehkä säännöt ovat muuttuneet sen jälkeen?
Nämä olivat ilmeisesti ostaneet jonkun Aurinkomatkojen matkan eli kyseessä ollut lomalento. Eipä siellä nyt koulujen loma-aikaan olekaan muita kuin lapsiperheitä! Niin ei siinä kaikille välttämättä riitä enää paikkoja samalta riviltä. Suosittuun loma-aikaan liikenteessä ja aina yllätetään kun liikkeellä on joku muukin. Sitten mennään itkemään lehdistölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan vesipullon antoivat hyvitykseksi, jo on aikoihin eletty. Aika törkeää toimintaa finnairilta tuommoinen, että myyvät uudestaan jo kerran maksetut paikat paremman tuoton takia. Tuossahan menee koko pohja pois siitä, että paikkansa voi varata ja maksaa etukäteen.
Jotain ilmaisusta tietävänä täytyy sanoa, että kyseessä lienee kylläkin ollut koneenvaihto tai vähintään version vaihto. Eli businessluokkaa on syystä x täytynyt isontaa, jolloin on otettu käyttöön ne heti busineksen takana olevat penkit. Tämä ei siis liene ollut suunniteltu ASIAKKAAN KUSETUS kuten täällä vauhkotaan. :D
Huono homma toki sille, joka oli maksanut penkistä, mutta pakkohan hänet on sitten siirtää turistiluokan puolelle. Jos tämä muutos on tapahtunut kovin lähellä lähtöä esim teknisen syyn vuoksi, niin ei siellä varmaan ole sitten parempiakaan paikkoja ollut jäljellä. Rahat noista saa toki takaisin.
Mitenhän ne paikat korjataan manuaalisesti lähtöselvityksessä, jos vanhempien ympäriltä on kaikki paikat jo ostettu muiden toimesta? Siinäkin saattaa olla etu ja takapenkit ostettu toiselle perheelle.
On ihan normaalia, että jos haluaa varmistaa kaikille vierekkäiset paikat, niin silloin ne ostetaan etukäteen. Mitään takuita ei vierekkäisille paikoille ole enää silloin, kun check inn aukeaa ja paikkansa voi varata ilmaiseksi.
Eikä nuo nyt maksa kuin sen 20-30 euroa per paikka etukäteen varattuna.
Luultavasti kyseessä on ollut jokin vahinko tai virhe järjestelmässä, en usko tuohon rahastusteoriaan. Kannattaa käydä netissä tekemässä se lähtöselvitys heti kun se aukeaa, silloin voi vielä vaikuttaa paikkoihin itse, ihan ilmaiseksi.
Itselläni on aina mennyt nämä asiat hyvin, niin omassa lapsuuden perheessäni (ennen nettiä ja nettilähtöselvitystä) kuin nyt omien lasteni kanssa. Koskaan perheeni jäseniä ei ole sijoitettu erilleen toisistaan Finnairilla. Päinvastoin Finnair on parikin kertaa tehnyt vaikutuksen, kun mieheni oli paluumatkalla sijoittu käytävän toiselle puolelle käytäväpaikalle samalle riville kuin minut ja kaksi lastamme, tämä siis vaikka hänellä oli oma erillinen lentovaraus (eri menomatka kuin minulla ja lapsilla ja ostettu erikseen eri ajankohtana) eikä varauksia ollut kytketty mitenkään yhteen. Ilmeisesti oli sukunimestä päätelty että kuulumme yhteen (lasten sukunimi sama kuin isällään, mulla eri).
Taitaa olla niin että yleensä nämä asiat menee niin kuin pitääkin ja siitä ei koskaan tietysti kuulla missään, mutta niistä poikkeuksista soitetaan aina mielensäpahoittajien toimesta medialle. Lähipiirissäni on erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä olevia ihmisiä ja monet heistä ovat kertoneet siitä miten usein asiakkaat nykyään uhkaavat mustamaalata yrityksen somessa jos eivät saa jotain asiaa läpi haluamallaan tavalla, vaikka olisivat kuinka väärässä asian suhteen. Tämä on ilmeisesti nykypäivää, kaikesta itketään somessa tai soitetaan keltaiselle lehdistölle ja monesti käytetään vähän värikynää ja muokataan tarinoita oman asian edistämiseksi. 🙄
Olin 90-luvulla töissä Finnairilla, ainut tehtäväni oli varmistaa, että ihmiset pääsivät lähekkäin istumaan ja lapset ikkunapaikalle. Mutta silloin jo alettiin puhua, että ehkä voidaan alkaa myydä ns. parempia paikkoja lisämaksusta, esim. paikkoja joissa enemmän jalkatilaa, ja nythän se on todellisuutta. Me annoimme jalkatilapaikat ihmisille, jotka ilmoittivat olevansa pitkiä, mutta nykyään ne saa rahalla. Huoh. Silloin jo ajattelin, että tämä työpaikka on mennyttä sitten, kun tietokone alkaa suorittaa optimaalisen paikkojen jaon. En kyllä tullut ajatelleeksi, että tietokone ohjelmoidaan jakamaan mahdollisimman ikävät paikat kaikille, mutta niinhän se on. Kaikkein mukavinta olisi tuollaisessa 3+3-runkoisessa koneessa, että laitetaan neljän hengen ryhmä kaikki vierekkäin, yksi käytävän toiselle puolelle ja siihen jää sitten vielä mukavasti kahdelle hengelle paikat. Ja jos on paljon yksin matkustavia, niin heille käytäväpaikat ja pariskunnat sitten ikkunalle ja keskelle. Se on niin helppoa, että vaikeampaa on saada paikat niin sekaisin kuin ne nyt ovat! Kiukuttaa todella tuommoinen "palvelu"