Asunnoton tyttö eilen uutisissa
Oli ollut asunnoton, koska ei tiennyt/osannut maksaa vuokraa eikä muitakaan laskuja, eikä tiennyt, että maksamattomuudesta seuraa häätö.
Nyt kun on saanut apua laskujen maksamiseen, voi harjoitella asiaa ihan rauhassa.
Siis oikeesti????
Kommentit (129)
Samoin oli haastateltu (uutisissa tai jossain lehtiartikkelissa?) asunnotonta miestä, joka oli sitä mieltä, että kyllä kaikille kuuluu katto pään päälle ja jokaiselle asunnottomalle tässä maassa riittää asunto, jos vain on yhteiskunnalla tarpeeksi tahtoa. Kävi ilmi, että hänellekin oli useampi asunto hommattu, mutta kun vain ryyppäsi ja jätti kaikki laskut maksamatta, päätyi aina uudelleen kadulle. Ilmaiseksiko pitäisi saada asua, jotta voi kaikki rahat laittaa viinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysiluokalla saisi olla muutenkin kuin vain valinnaisena aineena taloustieto. Tuntuu, että tarvetta olisi.
Sitä käsitellään kotitaloudessa, matikassa ja yhteiskuntaopissa. Ei varmasti ole mennyt ohi kuin lusmuilla ja lintsareilla.
Jos kotona kukaan ei välitä meneekö lapsi kouluun ja oppiiko se siellä mitään, niin mitäpä luulet, nouseeko se lapsi ajoissa kouluun ja huolehtii läksyt?
Jos ei mene kouluun, koulu ottaa yhteyttä sossuun, ja jos ei homma hoidu, lapsi otetaan huostaan ja pakotetaan kouluun, esim. jopolle.
Vierailija kirjoitti:
Ei v.... että voi olla vaikeaa kertoa MILLÄ HAKUSANALLA LÖYTYY?!???? Olen googlettanut YLE uutiset, YLE.fi, ei löydy mistään, antaa v.... soikoon olla kun olette noin v....n vajaita.
Kohdasta 12:50. (siis videotoisotn alettua liikuta manuaalisesti [käsin] sitä alapalkissa toiston mukana liikkuvaa pallukkaa ajallisesti siihen saakka, että aikaleima näyttää lukemaa 12 minuuttia 50 sekuntia.)
Varmaan osin ongelmat johtuvat tietämättömyydestä, mutta myös välinpitämättömyydestä.
Mulla on lähipiirissä yksi kolmekymppinen mies jonka elämä on ihan kaaoksessa. Ottanut erilaisia kulutusluottoja kymmenillä tuhansilla. Kun rahat tulee tilille niin ajattelee että on hänen rahaansa. Käsite velka on täysin vieras. Nyt kylläkin ulosotossa ja luottotiedot menneet. Oman kertoman mukaan ei välitä asiasta.
Vuokrat maksamatta, sai häädön. Lojuu nyt yhden sukulaisen nurkissa työttömänä. Sai potkut kun jäi ilmoittamatta ilman hyvää syytä pois töistä. Omasta mielestään häntä kohdeltu väärin, muissa on vika.
Ei ota muuta kuin rahallista apua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei v.... että voi olla vaikeaa kertoa MILLÄ HAKUSANALLA LÖYTYY?!???? Olen googlettanut YLE uutiset, YLE.fi, ei löydy mistään, antaa v.... soikoon olla kun olette noin v....n vajaita.
https://areena.yle.fi/1-50931657?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…
Entinen asunnoton mies oli, ei tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ysiluokalla saisi olla muutenkin kuin vain valinnaisena aineena taloustieto. Tuntuu, että tarvetta olisi.
Pakkoruotsin sijaan pakollinen taloustieto, elämänhallinta, medialukutaito ja filosofia.
Vierailija kirjoitti:
Kakkis kirjoitti:
Voihan se olla, että hän on kasvanut kodissa, jossa sossu on maksanut vuokran. Huono-osaisuus periytyy.
Silti aika ihmeteltävää. Meillä puhuttiin laskujen maksusta. Vuokrista ei taatusti puhuttu mitään, koska ei asuttu ikinä vuokralla, vaikka duunarivanhemmat meillä oli. Olen siis kuullut KAVEREILTA miten taas on rahat vähissä ja pitää maksaa vuokra. Miten tämä tyttö ei ollut kuullut? Miten hän on voinut kirjoittaa vuokrasopimuksen kuulematta ja tietämättä?
Tosiasiassa on tiennyt, muttei ole välittänyt. Häätö on voinut tulla yllätyksenä, jos on oppinut, ettei teoilla ja omilla valinnoilla ole seurauksia. Veikkaan, että rajaton netti ja meikit on maksettu.
Osa ihmisistä on lapsesta asti ajelehtijoita. Olen itsekin vähän sellainen. Luojan kiitos olin myös ujo, enkä sitten nuorena ajautunut huonoihin porukoihin. Olen koko ikäni kuullut vain miten minun pitäisi "uskaltaa", joten äkkipäätä olisin voinut itsekin esim. allekirjoittaa mitä vain. Osa ihmisistä on päättäväisiä tiedon etsijöitä ja oman tiensä kulkijoita, osa odottaa, että toiset järjestävät asiat. Myönnän itse olevani jälkimmäinen. En usko olevani mitenkään edes laiska tai itsekäs, en vain lapsenakaan jotenkin käsittänyt, että minulla on oikeuksia ja velvollisuuksia, tein vain mitä sanottiin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä käsitellään kotitaloudessa, matikassa ja yhteiskuntaopissa. Ei varmasti ole mennyt ohi kuin lusmuilla ja lintsareilla.
Riippuu vähän koulusta ja opesta. Meillä olin nää tyyliin yks tunti kato powerpointista
Näitä on paljon. Vuokranantajana törmää kaikenlaiseen. Ennen kuvittelin, että ei ole mahdollista että lukutaitoinen ihminen on lukenut sekä kirjoittanut vuokrasopimuksen (luen myös jokaisen kohdan ääneen ja kysyn onko selkeä, onko kysyttävää) ja vielä sen jälkeen yllättyy siitä, että vuokra täytyy maksaa. Esimerkiksi yksi nuori pariskunta allekirjoitti vuokrasopimuksen, jossa lukee että vuokravakuus rahana tilille, Kelan vuokratakausta ei hyväksytä. Pian soitettiin Kelasta lisätietoja, kun tämä pariskunta oli hakenut vuokravakuutta ja muuttokustannuksia. Siihen raukesi se soppari. Siinä olisi ollut varmasti pari, jolle vuokranmaksu olisi tullut yllätyksenä.
Aika erikoista jos kyseinen nuori on otettu esimerkkinä asunnottomasta Suomessa. Toimittaja tietysti toimittaa juttunsa omista lähtökohdistaan ja onhan tuo kieltämättä vähän erilainen näkökulma asunnottomuuteen. En välttämättä ymmärrä asunnottomuutta Suomessa kun kaikille on nykyään kuitenkin majoitus ja useimmille asuntokin tarjolla. Aikoinaan opiskellessa jouduimme pakkasessa majoittumaan jopa leirintäalueelle, omalla kustannuksella kun mitään muuta ei ollut tarjolla. Pilkkihaalareissa kuljettiin luennoilla. Vuokra-asuntoja ei silloin ollut markkinoilla, taisi olla vielä vuokrasäännöstelyn aikaa.
Älymystö linkkasi puoli ysin uutisia, vaikka se oli kuuden uutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Samoin oli haastateltu (uutisissa tai jossain lehtiartikkelissa?) asunnotonta miestä, joka oli sitä mieltä, että kyllä kaikille kuuluu katto pään päälle ja jokaiselle asunnottomalle tässä maassa riittää asunto, jos vain on yhteiskunnalla tarpeeksi tahtoa. Kävi ilmi, että hänellekin oli useampi asunto hommattu, mutta kun vain ryyppäsi ja jätti kaikki laskut maksamatta, päätyi aina uudelleen kadulle. Ilmaiseksiko pitäisi saada asua, jotta voi kaikki rahat laittaa viinaan?
Tästä tuli mieleeni, kun vuosia sitten oli lehdessä artikkeli naisesta, joka puhui poikansa puolesta. Poika oli tuhonnut vuokra-asuntonsa riehumalla humalassa ja äidin mielestä oli nyt VÄÄRIN, ettei poika saa vuokra-asuntoa. Aivan käsittämätöntä miten lehti on viitsinyt edes kirjoittaa koko jutun, ei siis mikään Seiska vaan paikallinen yleensä asiallinen sanomalehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Tieto otsikossa, etipä ite.
Kysyin vain linkkiä, mitä pahaa siinäkin oli, että tarvitsee olla heti asenteella? Jos joku kysyy jotain, ei ole pakko vastata jos ei tosiaan ole mitään järkevää sanottavaa.
Onneksi vastauksesta puuttui tehostesana zxxcx!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi joka ei tajua perusasioita🤣
Niinpä. Perusasioita on linkittää liittyvä juttu eikä pakottaa ihmisiä haeskelemaan v...u kissojen ja koirien kanssa pitkin nettiä ymmärtääkseen mistä edes puhutaan!!! Ei tuolla eilisen uutisissa ollut mitään mainintaa tästä aiheesta, v.... I...D...I...00TTI!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona kukaan ei välitä meneekö lapsi kouluun ja oppiiko se siellä mitään, niin mitäpä luulet, nouseeko se lapsi ajoissa kouluun ja huolehtii läksyt?
Jos ei mene kouluun, koulu ottaa yhteyttä sossuun, ja jos ei homma hoidu, lapsi otetaan huostaan ja pakotetaan kouluun, esim. jopolle.
Ei tapahdu. Tiedän itse omien lasten luokkalaisen. Lapsi kieltäytyi menemästä kouluun. Aluksi kai jotain yritettiin, sitten unohtui. Ei ole suorittanut peruskoulua loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pirihuoran lapsiprojekti ottaa ensi askeleitaan aikuisuuteen. Surullista.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Oppisivat karmean kielen käytön sulta. Lisäksi ikävän asenteen heikompiosaisia kohtaan.
Miksi tosi asioita pitäisi kaunistella?
- eri
Vierailija kirjoitti:
Välitystili näille, mutta kun sitä on nykyään ihan mahdoton järjestää enkä tiedä onko sitä edes enää missään. Toinen on edunvalvoja, mutta kun nekin voi kavaltaa tukesi ja jättää vuokrat maksamatta niin kuin kävi läheiselle yleisessä edunvalvonnassa. Lisäksi eivät hae asiakkaalle kuuluvia tukia ja siirtelevät asiakkaan varoja minne sattuu ja makselee niillä muiden laskuja. Luota sitten tuollaisiin valvojiin.
En ihmettele. Mieheni poika on tuollainen että hänelle pitää kertoa kaikki, itse ei viitsi selvittää mitään, ei lue mitään, ei katso uutisia, ei käytä googlea. Luulee tietävänsä asioita ja on todella lapsellisia kuvitelmia ja luuloja, luulee esim. että päätteiden pois jättäminen on slangia, ja inttää vastaan kun sanoo ettei asia ole näin. Luottaa sokeasti omiin kuvitelmiinsa, eli jos hän kuvittelee että jokin asia on tavalla x, niin hän vain uskoo omaan kuvitelmaansa, ja puhuu siis aivan mitä sattuu ja luulee ihan ihme asioita. 14v.
On todella raskasta kun koko ajan kyselee, ja kun sanoo että ota itse selvää, niin ei ota, vaan meilikuvittelee että asia on tavalla y, ja menee sillä.
Jos hänelle ei kukaan sano sanaa vuokra, eikä ähn tajua sitä kysyä, niin hän varmasti luulee että vuokra on jotain syötävää.
Tuliko tyttö itse palstalle etsimään klippiä esiintymisestään?
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Oppisivat karmean kielen käytön sulta. Lisäksi ikävän asenteen heikompiosaisia kohtaan.