Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnoton tyttö eilen uutisissa

Vierailija
18.10.2022 |

Oli ollut asunnoton, koska ei tiennyt/osannut maksaa vuokraa eikä muitakaan laskuja, eikä tiennyt, että maksamattomuudesta seuraa häätö.
Nyt kun on saanut apua laskujen maksamiseen, voi harjoitella asiaa ihan rauhassa.
Siis oikeesti????

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voisiko joku kertoa että mistä v.....sta tämän löytää???? Ylen sivuilta ei löydy mitään asunnoton tyttö-juttua🥱🥱🥱🥱

17.10 Ylen puoli yhdeksän uutiset, on jo sanottu.

Vierailija
22/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa, kukahan mulle kertoi että vuokra ja laskut pitää maksaa, ei kukaan muistaakseni, itse tajusin.

Sä tajusit, koska näit kotoa mallin. Vaikka sulle ei suoraan sanottu niin tajusit. En minäkään muista että mulle oltais kotona tai koulussa suoranaisesti opetettu laskujen maksua, mutta muistan että niitä tipahteli postilaatikkoon ja ne olivat tärkeitä.

Jos sossu on maksanut vanhempien laskut, ja vanhempia kiinnostaa vain miten raha riittää kaljaan, niin miten voi oppia?

Tässä oli hyvä pointti, että joku ihan arkinen asia kuten laskujen putoaminen postiluukusta voi olla lapselle tärkeä juttu siinä, että ymmärtää edes mikä on lasku. Tavallaan niin simppeleitä asioita, ettei niitä käsitäkään. Tässä juuri oli Ylen sivuilla juttu matematiikan osaamisen huononemisesta ja joku laittoi mielipideosioon hyvän kommentin, että ennen opittiin usein laskemaan juuri laskemalla rahoja, siis fyysisiä seteleitä ja kolikoita. Jos perheessä ei edes käytetä käteistä, lapsi ei opi tätä. Jos asiat käyvät kovin abstrakteiksi tai niitä ei perheessä edes hoideta, lapsi ei "vahingossa" opi näitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkaa olla jo melko tavallista. Suuremmalle osalle nämä onneksi ovat vielä selviä asioita. Asumisosaamisen puutteita on kyllä suurella osalla nuorista esim. roskia ei osata viedä, siivous ei onnistu ja lattiakaivon tyhjentäminen ei ole tuttua.

Vierailija
24/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa, kukahan mulle kertoi että vuokra ja laskut pitää maksaa, ei kukaan muistaakseni, itse tajusin.

Meinaat että kuulit sanat vuokra ja lasku ensimmäistä kertaa vasta aikuisena? Etköhän lapsena kuullut vanhempiesi puhuvan edes ohimennen niiden maksamisesta, kaikki eivät kuule.

Jospa se vuokranantaja olisi sanonut sille tytölle että vuokra on sitten xxx euroa ja se pitää maksaa x.x päivänä.

Oliko kuuro vai tyhmä?

Jospa kotona sossu oli automaattisesti maksanut vuokran ja muun ja tyttö oletti että se menee niin. Ja vuokranantaja oletti että tyttö ymmärtää vuokrasopimuksesta.

Ei voi tietää. Tytöllä voi olla vanhempien päihteidenkäytöstä johtuva älyllinen kehitysvamma. Joka tapauksessa hän on pudonnut turvaverkkojen läpi.

Vierailija
25/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei v.... että voi olla vaikeaa kertoa MILLÄ HAKUSANALLA LÖYTYY?!???? Olen googlettanut YLE uutiset, YLE.fi, ei löydy mistään, antaa v.... soikoon olla kun olette noin v....n vajaita.

Vierailija
26/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht normaalin lapsuuden eläneenä voi olla hippasen vaikea käsittää millaisissa oloissa lapsia tässäkin maassa elää.

Vierailija
27/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele...kun minä olin teini-ikäinen, niin äitini nauroi pas*aisia, kun sain ensimmäisen pankkikorttini ja kysyin neuvoa pankkiautomaatin käyttämiseen. Ei kertonut, vaan ihan oli itse harjoiteltava...

Vierailija
28/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei v.... että voi olla vaikeaa kertoa MILLÄ HAKUSANALLA LÖYTYY?!???? Olen googlettanut YLE uutiset, YLE.fi, ei löydy mistään, antaa v.... soikoon olla kun olette noin v....n vajaita.

https://areena.yle.fi/1-50931657?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…

Vierailija
29/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun muutin pois vanhemmilta, niin en ollut koskaan opetellut esim. laskujen maksamista.

Eli joillekkin meistä ei ikinä opeteta kotona mitään. Vanhemmat menee kuin sillä "no kyllä niiden nyt pitäis nää asiat tietää tyhjästä" menetelmällä. Sitten ihmetellään, että miksi omalla lapsella on vaikeaa eikä elämä onnistu.

Vierailija
30/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Voihan se olla, että hän on kasvanut kodissa, jossa sossu on maksanut vuokran. Huono-osaisuus periytyy.

Silti aika ihmeteltävää. Meillä puhuttiin laskujen maksusta. Vuokrista ei taatusti puhuttu mitään, koska ei asuttu ikinä vuokralla, vaikka duunarivanhemmat meillä oli. Olen siis kuullut KAVEREILTA miten taas on rahat vähissä ja pitää maksaa vuokra. Miten tämä tyttö ei ollut kuullut? Miten hän on voinut kirjoittaa vuokrasopimuksen kuulematta ja tietämättä?

Tosiasiassa on tiennyt, muttei ole välittänyt. Häätö on voinut tulla yllätyksenä, jos on oppinut, ettei teoilla ja omilla valinnoilla ole seurauksia. Veikkaan, että rajaton netti ja meikit on maksettu.

Vierailija
31/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun muutin pois vanhemmilta, niin en ollut koskaan opetellut esim. laskujen maksamista.

Eli joillekkin meistä ei ikinä opeteta kotona mitään. Vanhemmat menee kuin sillä "no kyllä niiden nyt pitäis nää asiat tietää tyhjästä" menetelmällä. Sitten ihmetellään, että miksi omalla lapsella on vaikeaa eikä elämä onnistu.

Ja voin sanoa, että mun perfektionismi syntyi nimenomaan tästä vanhempien tavasta kasvattaa. He aina olettivat ja odottivat minun osaavan ja tietävän kaiken, vaikka eivät olleet koskaan mitään minulle opettaneet. 

Vierailija
32/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysiluokalla saisi olla muutenkin kuin vain valinnaisena aineena taloustieto. Tuntuu, että tarvetta olisi.

Sitä käsitellään kotitaloudessa, matikassa ja yhteiskuntaopissa. Ei varmasti ole mennyt ohi kuin lusmuilla ja lintsareilla.

Vierailija
33/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihä tossa uutisissa ole kuin joku naamatatuoitu vaasalaismies asunnottomien jutussa????

Vierailija
34/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkis kirjoitti:

Voihan se olla, että hän on kasvanut kodissa, jossa sossu on maksanut vuokran. Huono-osaisuus periytyy.

Silti aika ihmeteltävää. Meillä puhuttiin laskujen maksusta. Vuokrista ei taatusti puhuttu mitään, koska ei asuttu ikinä vuokralla, vaikka duunarivanhemmat meillä oli. Olen siis kuullut KAVEREILTA miten taas on rahat vähissä ja pitää maksaa vuokra. Miten tämä tyttö ei ollut kuullut? Miten hän on voinut kirjoittaa vuokrasopimuksen kuulematta ja tietämättä?

Tosiasiassa on tiennyt, muttei ole välittänyt. Häätö on voinut tulla yllätyksenä, jos on oppinut, ettei teoilla ja omilla valinnoilla ole seurauksia. Veikkaan, että rajaton netti ja meikit on maksettu.

Älä jaksa olla lapsellinen.

Vierailija
35/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi joka ei tajua perusasioita🤣

Vierailija
36/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen ohjelmia löytää kirjoittamalla yle.fi. Sitten siellä yläpalkissa on kohta Areena. Sieltä menet kohtaan Ohjelmat ja edelleen Uutiset, niin jo löytyy valikoimaa.

Vierailija
37/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen kääkkä, etten osaa laittaa linkkiä, mutta eilen oli Ylellä kuuden uutisissa.

Vierailija
38/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.

Vierailija
39/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi joka ei tajua perusasioita🤣

Hih hih

Vierailija
40/129 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysiluokalla saisi olla muutenkin kuin vain valinnaisena aineena taloustieto. Tuntuu, että tarvetta olisi.

Sitä käsitellään kotitaloudessa, matikassa ja yhteiskuntaopissa. Ei varmasti ole mennyt ohi kuin lusmuilla ja lintsareilla.

Jos kotona kukaan ei välitä meneekö lapsi kouluun ja oppiiko se siellä mitään, niin mitäpä luulet, nouseeko se lapsi ajoissa kouluun ja huolehtii läksyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän