Voiko nykyään luulla että vaatteet tehdään itse koska ei ole varaa ostaa niitä kaupasta?
Eräs tyyppi luulee että kankaat on halpoja ja puhuu selän takana että oltaisi niin köyhiä ettei olisi varaa ostaa vaatteita.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Voi haluaisin niin tehdä vaatteeni itse, laadukkaista haitta-aineettomista kankaista, mutta kun en ole niin taitava. Pitäisi varmaan alkaa harjoittelemaan.
Mitä väliä sillä on, mitä joku tietämätön ajattelee, pitäkööt kiinni ahdasmielisyydestään. :D
Kansalaisopiston kursseille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi haluaisin niin tehdä vaatteeni itse, laadukkaista haitta-aineettomista kankaista, mutta kun en ole niin taitava. Pitäisi varmaan alkaa harjoittelemaan.
Mitä väliä sillä on, mitä joku tietämätön ajattelee, pitäkööt kiinni ahdasmielisyydestään. :D
Ei vain tahdo mistään saada niitä laadukkaita kankaita🤨. Ompelisin mielelläni, mutta niistä rättikankaista ei huvita tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Voi haluaisin niin tehdä vaatteeni itse, laadukkaista haitta-aineettomista kankaista, mutta kun en ole niin taitava. Pitäisi varmaan alkaa harjoittelemaan.
Ei vain tahdo mistään saada niitä laadukkaita kankaita🤨. Ompelisin mielelläni, mutta niistä rättikankaista ei huvita tehdä mitään.
Mitä tarkoitat laadukkailla kankailla?
Kyllä, yllättävän monelta on kuultu "sähän osaat ommella" jos olen valittanut vähiä rahoja jonkun vaatehankinnan edessä. Ihan kaiken, käyttövaatteista juhlavampaan voi hommata murto-osalla siitä hinnasta jonka pulittaa pelkästä kankaasta. Etenkin jos ei ole mitään väliä vetää päälleen joku orjatyövoimalla muovista tehty kolmen pesukerran ovimatto. Itsellä tulee eettisyys, mukavuus ja eksistentiaalinen kriisi vastaan.
Outo oletus on se että ihmisillä lojuu oikeanlaisia kankaita, kaavoja, lankoja, vetoketjuja ja sellaista ihan solkenaan ympäri sitä köyhän asumusta. Neulojan kaappiin materialisoituu lankoja tasaisin väliajoin ja työkin on puuhastelua joka menee muun arjen ohella (okei, neulominen ja virkkaaminen voi välillä mennäkin muun ohella).
Mulla on menossa projekti kahden ihan tavallisen käyttövaatteen kanssa: sopivista kaavoista maksoin pari kymppiä (aion käyttää samaa kaavaa kumpaankin), ja kankaista 60e/kolttu, eli voin taata että jostain henkarista sais valmiina huokeammin. Kangasta on just sen verran että toivottavasti niille ei satu mitään. Sysihuonosta ei kannata itse tehdä kun nollavaivalla huonon saa halvalla.
Kankaat ja tarvikkeet ovat niin kalliita, että miten siinä säästää?
Vierailija kirjoitti:
Kankaat ja tarvikkeet ovat niin kalliita, että miten siinä säästää?
Sitä tässä pohdinkin.
Ompelu- tai neulontataitoa ei minulla ole. Olen huomannut, että kirpputoreilta saattaa löytää hyvää ja edullista päällepantavaa, mutta reipaasti ylipainoisena siihen tarvitsen myös paljon tuuria ja aikaa kierrellä. "Uuden" kevättakkini ostin jo vuosi sitten eli löytöihin pitää tarttua heti, ei kuitenkaan pidä sortua mihinkään melkein-oikeaan sellaista hankintaa joutuu katumaan.
Kai voi luulla, jos jollekulle on niin sanottukin viime aikoina? Jos ne on jotain vanhempia ihmisiä. Aikanaan oli sellaisia halpoja palakauppoja, joista sai joskus vaateteollisuudenkin jämäkankaita (Suomessa tehtiin silloin vaattteita vielä) edullisesti, itsekin teininä ompelin vaatteita ja moni kaveri myös. Tarvikkeet nosti silloinkin hintaa, mutta toisaalta kotona saattoi olla jotain nappilaatikoita ja lankapusseja yms, joihin oli kerätty nappeja pois heitetyistä vaatteista ja kertyneitä lankarullia.
Vierailija kirjoitti:
Kai voi luulla, jos jollekulle on niin sanottukin viime aikoina? Jos ne on jotain vanhempia ihmisiä. Aikanaan oli sellaisia halpoja palakauppoja, joista sai joskus vaateteollisuudenkin jämäkankaita (Suomessa tehtiin silloin vaattteita vielä) edullisesti, itsekin teininä ompelin vaatteita ja moni kaveri myös. Tarvikkeet nosti silloinkin hintaa, mutta toisaalta kotona saattoi olla jotain nappilaatikoita ja lankapusseja yms, joihin oli kerätty nappeja pois heitetyistä vaatteista ja kertyneitä lankarullia.
Kyllä niitä palakankaita vieläkin saa ostaa.
Ei kertakäyttökulttuurissa mikään ole edullisempaa kuin tavara.
Kankaat ovat nykyään kalliita. Jos olen tehnyt jonkun haluamani vaatteen itse, sen tarvikkeet tulevat väkisin kalliimmiksi kuin olisi ollut ostaa se kaupasta. Varsinkin jos pitää ostaa vetoketjua, nappeja, tarranauhaa tai muita tarvikkeita.
Halvin ratkaisu nykyään on ostaa kirpputorilta tai kierrätyskeskuksesta vaatteita ja muokata niistä mieleisiä itselle.
Meillä äiti ompeli vaatteita itse koska tuli halvemmaksi jos osasi yhtään, mutta tämä oli 70- ja 80-luvuilla. Nykyään saa halvemmalla kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti ompeli vaatteita itse koska tuli halvemmaksi jos osasi yhtään, mutta tämä oli 70- ja 80-luvuilla. Nykyään saa halvemmalla kaupasta.
Niin, semmosia kertakäyttör'ttejä!
Ostan kirpputoreilta tai Vintedistä. Hahmotuskyky ei riitä vaatteiden tekemiseen.
Kankaat ovat tosiaan kalliita nykyään, ellei osta jostain jättiträtistä. Ja kaikki tykötarpeet siihen lisäksi, johan napitkin saattavat maksaa monta euroa/kpl.
Ompelen itse sen vuoksi, että saan taatusti vaatteita, jotka eivät kävele joka kadunkulmassa vastaan jonkun muun yllä. Kiitos äitini opetuksen, osaan ommella kaikkea mekoista jakkupukuihin ja iltapukuihin.
Itse tehty vaate tulee aina kalliimmaksi kuin kaupan rätit, mutta laatu onkin sitten 10 +.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, esim meillä päin Eurokangas on ainoa kauppa. Kangaspalat on ties mitä laatua, kun missään ei mainita ko kankaasta mitään. Myös puuvillakankaat ja villakankaat ihan pakasta, on aika heppoista laatua.
Hinta toki on jo niilläkin aika kova. Ei viitsi vaivautua polyesteristä ym rievuista ompelun vaivaa näkemään, kun samat rievut on halpoja kaupoissa.
Ennen esim Stockalla oli hyvä kangasosasto ihan kohtuuhintaisia kankaita. Nyt pitäisi lähteä vaikka Saksaan käymään, kun siellä kuulema saattaa löytää kunnon tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat laadukkailla kankailla?
Mietipä sitä, tai tutustu suomalaisiin kangaskauppoihin, jos satut löytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Niinpä, esim meillä päin Eurokangas on ainoa kauppa. Kangaspalat on ties mitä laatua, kun missään ei mainita ko kankaasta mitään. Myös puuvillakankaat ja villakankaat ihan pakasta, on aika heppoista laatua.
Hinta toki on jo niilläkin aika kova. Ei viit
Kangadzungel XXL?