Asunnoton tyttö eilen uutisissa
Oli ollut asunnoton, koska ei tiennyt/osannut maksaa vuokraa eikä muitakaan laskuja, eikä tiennyt, että maksamattomuudesta seuraa häätö.
Nyt kun on saanut apua laskujen maksamiseen, voi harjoitella asiaa ihan rauhassa.
Siis oikeesti????
Kommentit (129)
Tämä hiukan off-topic, mutta muistan jonkun teini-äidit sarjan jossa yhdellä tytöllä (taisi olla 25v.) oli 5 lasta ja yksi vielä vatsassa. Töitä ei ollut tehnyt päivääkään ja teeveessä vielä sanoi että miksi menisi kun sossu maksaa kaiken. Mielenkiintoista olisi tietää paljonko tällaisia lapsirakkaita loisäitejä meillä täällä on. Siis että elämän suurin tavoite on vain lisääntyä ja ei tajuta että ne etuudet tullaan uudelleen arvioimaan vähintään 4 vuoden välein. Aina ei välttämättä ole näin sosialistinen hallitus. Nuorille on raha tullut seinästä liian pitkään, kun itse pääsen eläkkeelle en usko että meidän eläkkeitä kukaan osaa enää maksaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei v.... että voi olla vaikeaa kertoa MILLÄ HAKUSANALLA LÖYTYY?!???? Olen googlettanut YLE uutiset, YLE.fi, ei löydy mistään, antaa v.... soikoon olla kun olette noin v....n vajaita.
Kohdasta 12:50. (siis videotoisotn alettua liikuta manuaalisesti [käsin] sitä alapalkissa toiston mukana liikkuvaa pallukkaa ajallisesti siihen saakka, että aikaleima näyttää lukemaa 12 minuuttia 50 sekuntia.)
Osaan kyllä käyttää näitä sivuja ja videoita sun muita, olen nuori aikuinen. Kukaan ei vain viitsinyt kertoa, että kyse on ensinnäkin VIDEOSTA, ei uutisartikkelista. Yritin etsiä jotain v.....n ASUNNOTON TYTTÖ-artikkelia, kun kukaan ei voinut kertoa selkeästi, että YLE AREENAN TÄMÄ JA TÄMÄ VIDEO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei v.... että voi olla vaikeaa kertoa MILLÄ HAKUSANALLA LÖYTYY?!???? Olen googlettanut YLE uutiset, YLE.fi, ei löydy mistään, antaa v.... soikoon olla kun olette noin v....n vajaita.
Kohdasta 12:50. (siis videotoisotn alettua liikuta manuaalisesti [käsin] sitä alapalkissa toiston mukana liikkuvaa pallukkaa ajallisesti siihen saakka, että aikaleima näyttää lukemaa 12 minuuttia 50 sekuntia.)
Osaan kyllä käyttää näitä sivuja ja videoita sun muita, olen nuori aikuinen. Kukaan ei vain viitsinyt kertoa, että kyse on ensinnäkin VIDEOSTA, ei uutisartikkelista. Yritin etsiä jotain v.....n ASUNNOTON TYTTÖ-artikkelia, kun kukaan ei voinut kertoa selkeästi, että YLE AREENAN TÄMÄ JA TÄMÄ VIDEO.
Tuo sanamuotoilu kysymyksessäsi saattoi vaikuttaa vastaukseen. Se että olet nuori aikuinen kyllä selvästi siitä välittyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysiluokalla saisi olla muutenkin kuin vain valinnaisena aineena taloustieto. Tuntuu, että tarvetta olisi.
Sitä käsitellään kotitaloudessa, matikassa ja yhteiskuntaopissa. Ei varmasti ole mennyt ohi kuin lusmuilla ja lintsareilla.
Jos kotona kukaan ei välitä meneekö lapsi kouluun ja oppiiko se siellä mitään, niin mitäpä luulet, nouseeko se lapsi ajoissa kouluun ja huolehtii läksyt?
Jos ei mene kouluun, koulu ottaa yhteyttä sossuun, ja jos ei homma hoidu, lapsi otetaan huostaan ja pakotetaan kouluun, esim. jopolle.
Takaako koulun käynti aina sen että asiat sisäistetään. Peruskoulu edellee pohjautuu mielestäni liikaa ulko-oppimiseen. Vaikka osaisi yhteiskuntaopin se ei automaattisesti tarkoita että ymmärtäisi sen koskevan itseä tai että asiat sisäistäisi siten että tietäisi miten ne toimii käytännössä. Vanhemmilla on vastuu huolehtia siitä että lapset osaavat käyttää oppimaansa tietoa. Valitettavasti vanhemmat ei aina tiedä itsekään miten opittua tietoa käytetään käytännön tilanteissa.
ulkoaoppimiseen? nykyäänhään pääsee ala-asteeltakin yläasteelle vaikka ei kertotauluja osaisi Sitten ihmetellään, kun matikan numerot romahtaa ja enää ymmärrä mistään mitään
Kertotaulun ulko-oppimisesta ei ole mitään hyötyä jos tietoa ei osaa käyttää.
Perusasioiden haltuunotto on ensimmäinen askel siinä, että tietoa voi oppia käyttämään.
Ajattelet siis osaavasi hoitaa asuntoasiat koska osaat kertotaulun ulkoa. Ei pidä ihmetellä jos jälkikasvusi ei osaisi.
Logiikka ei ole vahvuuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin. En voi kuin ihmetellä minkälaisista lähtökohdista jotkut ihmiset ponnistavat. Että voi olla kerta kaikkiaan noin kuutamolla.
Ne lähtökohdat eivät ole tämän tytön syytä.
Eivät tietysti ja on hienoa, jos näitä autetaan, mutta siis ihmettelen juuri sitä, että on koteja, joissa ei opeteta YHTÄÄN MITÄÄN. Tai tarjotaan se asenne, ettei mikään kiinnosta, ei edes sen verran, että edes mistään mediasta olisi tarttunut korviin sana "vuokra". Ja ilmeisesti on sitten ihan fine, että tällaiset kasvattajavaliot saavat jatkaa toimintaansa lapsen huoltajina, eikä kenelläkään huoli herää lapsesta. Peruskoulussa olisi hyvä olla opetusta ihan omien asioiden hoitamisesta jne. Tai no oma lapseni on ysiluokalla ja yhteiskuntaopissa heillä käydään läpi ihan käytännön juttujakin (paljonko ruokaan menee rahaa ym.), mutta ehkä se vaihtelee kouluittain.
Tytön muuta tilannetta ei käyty mitenkään läpi eikä hänen vanhemmistaan puhuttu sanaakaan. On säälimätöntä ottaa jyrkkää kantaa, tehdä omia oletuksia ja todistella omia paremmuuksiaan näin vähillä tiedoilla. On olemassa neuropsykologisia ongelmia, mielenterveyden häiriöitä, kotitausta saattaa olla traumatisoiva, vanhempien sairautta jne jne. Kivittäminen ja omahyväisyys on niin helppoa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin. En voi kuin ihmetellä minkälaisista lähtökohdista jotkut ihmiset ponnistavat. Että voi olla kerta kaikkiaan noin kuutamolla.
Eivät tietysti ja on hienoa, jos näitä autetaan, mutta siis ihmettelen juuri sitä, että on koteja, joissa ei opeteta YHTÄÄN MITÄÄN. Tai tarjotaan se asenne, ettei mikään kiinnosta, ei edes sen verran, että edes mistään mediasta olisi tarttunut korviin sana "vuokra". Ja ilmeisesti on sitten ihan fine, että tällaiset kasvattajavaliot saavat jatkaa toimintaansa lapsen huoltajina, eikä kenelläkään huoli herää lapsesta. Peruskoulussa olisi hyvä olla opetusta ihan omien asioiden hoitamisesta jne. Tai no oma lapseni on ysiluokalla ja yhteiskuntaopissa heillä käydään läpi ihan käytännön juttujakin (paljonko ruokaan menee rahaa ym.), mutta ehkä se vaihtelee kouluittain.
Tytön muuta tilannetta ei käyty mitenkään läpi eikä hänen vanhemmistaan puhuttu sanaakaan. On säälimätöntä ottaa jyrkkää kantaa, tehdä omia oletuksia ja todistella omia paremmuuksiaan näin vähillä tiedoilla. On olemassa neuropsykologisia ongelmia, mielenterveyden häiriöitä, kotitausta saattaa olla traumatisoiva, vanhempien sairautta jne jne. Kivittäminen ja omahyväisyys on niin helppoa täällä.
Mitä kivittämistä ja omahyväisyyttä tuossa lainaamassasi tekstissä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelussa tyttö kertoi selviytyneen asunnottomuudesta kuin sai tukea. Todennäköisesti tuo tuki ei ollut ainakaan pelkästään taloudellista vaan ihan konkreettista tukea siihen miten laskut maksetaan, miten sanotaan kavereille että "nyt just ulos täältä". Sillä tuskin on ihan olennaista merkitystä saatko tuota tukea vanhemmilta vai saatko sitä tukea yhteiskunnalta. Ensisijaisesti se toki on vanhempien vastuulla, mutta jos he eivät syystä tai toisesta siihen kykene kyllä yhteiskunnalla on edelleen vastuu asiasta ottaa eikä pelkästää nostaa kädet pystyyn toteamalla "onhan näille nuorille tarjottu jo ilmainen peruskoulutus, eikö he ole osallistuneet yhteiskuntaopin tunneille".
Jos nuori on lastenkodissa niin joutuu lähtemään kun täyttää 18. En tiedä onko kaikissa lastenkodeissa hyvä opetus itsenäisessä elämässä pärjäämiselle. Sitten on tietysti näitä vastuuttomia vanhempia jotka eivät opeta lapsilleen mitään.
Kertoo paljon peruskoulusta kun ulos tulee ihmisiä, joilla ei ole alkeellisintakaan ymmärrystä miten yhteiskunta toimii ja miten siellä tulee elellä. Turha syyllistää kotiolosuhteista, kaikilla kun ei sellaisia edes ole.
Minä tiesin miten laskuja maksetaan, mutta kukaan ei maininnut hajulukon tyhjentämisestä ja puhdistuksesta... jossain internet palstalla ihan sattumalta törmäsin tietoon että se pitää tyhjentää. Onneksi ei käynyt mitään mistä olisi tullut sanomista. Olen siis entinen nuorisokodin asukki.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon peruskoulusta kun ulos tulee ihmisiä, joilla ei ole alkeellisintakaan ymmärrystä miten yhteiskunta toimii ja miten siellä tulee elellä. Turha syyllistää kotiolosuhteista, kaikilla kun ei sellaisia edes ole.
Onko peruskoulu joskus sellaista opettanut? Ja onko se peruskoulun vai vanhempien tehtävä kasvattaa yhteiskuntakelpoisia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollokin tajuaa että kun otsikossa lukee että UUTISISSA niin se löytyy Areenasta.
Älä syytä muita kun et ymmärrä perusasioita.
👺👺👺👺👺
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän ihan hyvin miten näin voi käydä.
Aikoinaan kun lähdin kotoa hakattuna ja vakavasti traumatisoituneena, en todellakaan osannut yhtään mitään. Muutin suoraan miespuolisen kaverini luokse, yksin en olisi pärjännyt yhtään.
En osannut maksaa laskuja/vuokraa, en laittaa ruokaa, en pestä pyykkiä, siivota, yhtään mitään. Mulla ei moneen vuoteen ollut edes pankkikorttia. Tämän lisäksi pelkäsin ihmisiä, joka vaikeutti asioiden hoitamista entisestään.
Pikkuhiljaa vuosien saatossa opin nippanappa pärjäämään. Ammattikouluun suoriuduin vasta yli parikymppisenä.
Nyt keski-ikäisenä pärjään mitenkuten. Lapsia en tietenkään voinut tehdä ikinä, hyvä kun osaan itsestäni huolehtia. Pääsääntöisesti arki kuitenkin rullaa, kunhan ei tule suuria yllätyksiä.
Sulla on ollu kyllä tosi paskat lähtökohdat. Onneksi olet selvinnyt, kaikkea hyvää sinne.
Sanoisin että hajulukon puhdistus, ilmastointiaukkojen imurointi, sekä jääkaapin ja hellan taustan puhdistus ajoittain ei ole monellekaan nuorelle kovin selvää. Kuinkahan monella on oma vasara tai ruuvimeisseli edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa, kukahan mulle kertoi että vuokra ja laskut pitää maksaa, ei kukaan muistaakseni, itse tajusin.
Meinaat että kuulit sanat vuokra ja lasku ensimmäistä kertaa vasta aikuisena? Etköhän lapsena kuullut vanhempiesi puhuvan edes ohimennen niiden maksamisesta, kaikki eivät kuule.
Minä olen melko varma, ettei meillä koskaan tuollaisista puhuttu. Ei paljon muustakaan puhuttu. Varmasti ne kyllä maksettiin ajallaan, mutta vasta joskus aikuisuuden kynnyksellä muistan tuollaisia tiedonjyviä jostain kuulleeni. Ja tietysti sitten kun muutin pois kotoa, sain kuulla jotain ukaaseja tyyliin 'joka päivä pitää syödä lämmin ruoka, lakanat pitää vaihtaa kerran viikossa ja laskut pitää maksaa ajallaan'.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että hajulukon puhdistus, ilmastointiaukkojen imurointi, sekä jääkaapin ja hellan taustan puhdistus ajoittain ei ole monellekaan nuorelle kovin selvää. Kuinkahan monella on oma vasara tai ruuvimeisseli edes?
Eivät noita minkään ikäisistä kaikki osaa. Jääkaapin tausta tuli minulla viimeksi imuroitua, kun kaappi hajosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät noita minkään ikäisistä kaikki osaa. Jääkaapin tausta tuli minulla viimeksi imuroitua, kun kaappi hajosi.
Samoin. Varmaan juuri siksi hajosikin.
Vierailija kirjoitti:
Ysiluokalla saisi olla muutenkin kuin vain valinnaisena aineena taloustieto. Tuntuu, että tarvetta olisi.
SE oli ennen ja pisteytettiin sen mukaan, ken uskalti olla eniten esillä ja puhua.
Eli taloustietoiset, mutta ujot lapset saivat siitäkin puheliaita huonomman arvosanan.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiesin miten laskuja maksetaan, mutta kukaan ei maininnut hajulukon tyhjentämisestä ja puhdistuksesta... jossain internet palstalla ihan sattumalta törmäsin tietoon että se pitää tyhjentää. Onneksi ei käynyt mitään mistä olisi tullut sanomista. Olen siis entinen nuorisokodin asukki.
Mieheni ei yli nelikymppisenä tiennyt, että ikkunat on tapana pestä. Raivosi vanhalle äidilleen, joka olisi halunnut pesettää omat ikkunansa vieraalla työntekijällä.
"Kuka hullu muutenkaan ikkunoita pesee, ei mekään ikinä pestä, kun osataan asua niin, ettei ikkunat likaannu!"
Hrm...pesen ikkunat joka kevät ja syksy. Keittiön ikkunan useammin.
Samoin pyykinpesukoneen puhdistus oli täysin käsittämätön asia. Pesukonehan ei kuulemma voi likaantua.
Anopin mukaan kaikki kotityöt on ainokaiselle opetettu. Ei vaan oppi ole mennyt insinöörin kalloon.
Ajattelet siis osaavasi hoitaa asuntoasiat koska osaat kertotaulun ulkoa. Ei pidä ihmetellä jos jälkikasvusi ei osaisi.