Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erittäin tyly hätäkeskuspäivystäjä, muilla samoja kokemuksia?

Vierailija
18.10.2022 |

Juteltiin tuossa naapurin kanssa siitä, kun hän oli soittanut häkeen viime viikolla muutamankin kerran agressiivisesti käyttäytyneestä miehestä. Mies oli pyörinyt meidän taloyhtiön pihalla ja huudellut jotakin "Raimoa", vaikka sen nimistä ei täällä asu.

Hätäpuheluun vastannut mies oli kysellyt todella tarkasti tilanteesta, mitä ei tietenkään ihmetelty. Mutta miehen äänensävy oli vihainen, ja mies oli monta kertaa kysynyt naapurilta että missä häirikkö nyt menee ja että voisiko sille sanoa ihan itse että mene pois. Puhelun loputtua naapuri odotti 30 minuuttia että häirikkö poistuisi. Ei poistunut. Uuteen puheluun vastasi nainen, joka oli paljon tavallisempi.

Minulla on sama kokemus kertaa kaksi. Ensimmäisellä kerralla soitin tappelusta, joka tapahtui lähellä lasten leikkipuistoa. En tietenkään jäänyt paikalle puhelimeen raportoimaan, vaan soitin samalla kun lasten kanssa reippaasti poistuttiin paikalta. Häkestä tiuskittiin, että minkä näköisiä miehet oli, ja kun sepitin siinä parhaani mukaan samalla lapsia paimentaen, puhelimen toisessa päässä oleva mies keskeytti puheeni (joka siis liittyi tappelevien miesten vaatteisiin) että "KUUNTELE". Tuntui tosi kurjalta, siltä, että soitin ihan turhaan.

Poliisi tuli äänistä päätelle paikalle kuitenkin nopeasti.

Toisen kerran soitin huoltoaseman viereisellä joutomaalla olevasta maastapalosta, johon häken mies ehdotti että menisin lähemmäksi katsomaan saako palon poljettua sammuksiin itse.

Itselle tuli olo, että en soita mihinkään mistään ellei tilanne ole aivan selkeä: talo tulessa, auto-onnettomuus yms. Epäillyt rattijuopot sun muut säheltäjät jääkööt ilmoittamatta.

Kommentit (262)

Vierailija
61/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei kansan radio päivystä24/7 nua jos sattuu jotakin höpöttäjät voisivat sinne runoilla ja yhtä pöljät kuunnella

Vierailija
62/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitin kerran kun tätini menetti tajuntansa, päivystäjä jankkasi vaan että pitää pyytää potilas itse puhelimeen, ai tajuton ihminen? Ja seuraavaksi alkoi sitten tivaus onko humalassa, onko ottanut huu meita?

71vuotias ihminen jonka luona istuin keskellä päivää kahvilla.. joo juotiin tossa kossupullo ja poltettiin marisätkät!

Ambulanssin henkilökunta oli taas aivan ihana ja asiallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla pesula paloi, joten tietysti soitin häkeen. Minua ei meinattu uskoa, ja päivystäjä alkoi kysellä minun osoitettani. Sanoin, etten asu siellä, kyse on työpaikasta ja kerroin osoitteen pesulaan, niin päivystäjä väitti, ettei sellaista osoitetta ole. Sain kuitenkin palokunnan paikalle, kun sanoin osoitteen uudelleen ja menen tielle vastaan, niin varmasti löytävät paikalle.

Vierailija
64/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitin kerran kun tätini menetti tajuntansa, päivystäjä jankkasi vaan että pitää pyytää potilas itse puhelimeen, ai tajuton ihminen? Ja seuraavaksi alkoi sitten tivaus onko humalassa, onko ottanut huu meita?

71vuotias ihminen jonka luona istuin keskellä päivää kahvilla.. joo juotiin tossa kossupullo ja poltettiin marisätkät!

Suurin osa päivystykseen soittajista on nimenomaan kännissä olevia henkilöitä tai huumeissa olevia henkilöitä, siksi varmaan nuo kysymykset. 

Vierailija
65/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
66/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi he""tissä kaikki ohjautuu nykyään hätänumeron kautta?! Jos tarvitset poliisia, joudut soittamaan 112. Ja sitten siellä ollaan ärtyneitä kun joku kehtaa soittaa rappukäytävässä puukko kädessä huutavasta, agressiivisesta tyypistä.

Vierailija
67/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena join itseni lähes kaatokuntoon, ja tuttu puoliksi kantoi minut kotiini. Hän alkoi lähennellä, joten pakenin kylppäriin ja sain siellä paniikikohtauksen. Luulin kuolevani, joten soitin häkeen. Keski-ikäinen nainen lässytti, että juo jaffaa ja mene nukkumaan ja katkaisi puhelun.

Vierailija
68/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kaatunut puu siten, että nojasi portin kohdalla autoomme kevyehkösti.

Portista ei pystynyt kulkemaan minnekään ja tontilta ei aidan takia ole muuta kulkua ulos.

Puu oli todellisessa vaarassa kaatua kokonaan auton päälle niin, että se olisi litistynyt.

Ei lähetetty miehistöä raivaamaan puuta sen verran, ettei se olisi uhannut autoa ja estänyt kulun pihalta pois. Ei siis päässyt kävellenkään.

Ja sinulle ei tullut mieleen soittaa sitten paikalle vaikka jotain puunkaatofirmaa? Häkelle soitetaan, jos jossain yleisellä alueella on puu kaatunut tielle niin, että liikenne estyy tai vaikkapa ulkoilutiellä on puu sähkölinjoille kaatuneena niin, että vaara on todellinen. Muuten kaatuneiden puiden siivoaminen pihoilta tai edes sieltä kävelyteiltä, ei ole häken/palokunnan asia, vaan asukkaan itsensä tai kaupungin/kunnan viherhuoltoporukan vastuulla.

Meidän pihalla oli puu kaatumassa, tuulessa siis nousi juuripaakku ylös, joka puuskalla aina enemmän. Oli vielä sähkölinja siinä alla. Mies soitti VPK:lle, josko sieltä voisi joku sen tulla kaatamaan. Käskivät soittaa 112, soitettiin ja sitten tuli VPK sen kaatamaan. Eli joskus "turhat" asiat on pakko hoitaa häken kautta.

Vierailija
69/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran kuusamossa rukalla vaimoni kanssa ja siellä oli ruohikkopalo. No soitin häkeen että palaa ja kerroin soitteen. Se nainen häkes sanoi että tietäisi kyllä jos siellä palaa ja oli melko tyly ja luuli sitä pilapuhelusi kun soitin. Sanoin kolme kertaa että tulipalo on mutta nainen ei uskonut. Siinä oli kaksi autoa vieressa ja ne sitten syttyi tuleen myös. Häke löi luurin kiinni sitten ja olin ihmeissäni. Kaksi melko hienoa autoo paloi tuhkaksi. Siinä olis aikaa ollut jos palokunta olisi tullut sammuttamaan. Viikon päästä soitti poliisit ja kyseli siitä palosta. Sanoin että eipä minua uskottu. Minun olisi pitänyt lähtee turusta kuusamoon selvittää asiaa. Sanoin selvitä itse ja löin luurin kii.

Vierailija
70/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kaatunut puu siten, että nojasi portin kohdalla autoomme kevyehkösti.

Portista ei pystynyt kulkemaan minnekään ja tontilta ei aidan takia ole muuta kulkua ulos.

Puu oli todellisessa vaarassa kaatua kokonaan auton päälle niin, että se olisi litistynyt.

Ei lähetetty miehistöä raivaamaan puuta sen verran, ettei se olisi uhannut autoa ja estänyt kulun pihalta pois. Ei siis päässyt kävellenkään.

Ja sinulle ei tullut mieleen soittaa sitten paikalle vaikka jotain puunkaatofirmaa? Häkelle soitetaan, jos jossain yleisellä alueella on puu kaatunut tielle niin, että liikenne estyy tai vaikkapa ulkoilutiellä on puu sähkölinjoille kaatuneena niin, että vaara on todellinen. Muuten kaatuneiden puiden siivoaminen pihoilta tai edes sieltä kävelyteiltä, ei ole häken/palokunnan asia, vaan asukkaan itsensä tai kaupungin/kunnan viherhuoltoporukan vastuulla.

Meidän pihalla oli puu kaatumassa, tuulessa siis nousi juuripaakku ylös, joka puuskalla aina enemmän. Oli vielä sähkölinja siinä alla. Mies soitti VPK:lle, josko sieltä voisi joku sen tulla kaatamaan. Käskivät soittaa 112, soitettiin ja sitten tuli VPK sen kaatamaan. Eli joskus "turhat" asiat on pakko hoitaa häken kautta.

Jos puu kaatuu tai on kaatumassa, se tehtävä ei kuulu häkeen jos ei ole ihminen jäänyt alle. Se kuuluu kiinteistön omistajalle tai kunnalle.

Vierailija
71/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun se häkepäivystäjä ei tunne sinua ja äitiäsi, ja tässä maassa on paljon seitsemänkympipsiäkin alkoholisteja, jopa pilven pössyttelijöitä. Niin ne samat asiat on vain pakko kysyä kaikilta. Eri juttuhan se sinulla on, kun tiedät ja tunnet äitisi, mutta ei se siellä puhelimen toisessa päässä voi tietää, kuka mummo ottaa vähän sherryä yksinäisyyteen ja kuka ei ole koskaan alkoholiin koskenutkaan. Eli nuo ovat ihan vakiokysymyksiä aina, kun joku on sekava/tajunan tila heikentynyt. Tämä siis ihan sille nuorelle miehellekin tiedoksi, joka luuli että sukupuoli ja ikä vaikutti kysymyksiin. Ei vaikuttanut, kysytään ihan kaikilta tietyillä oirella/tietyistä oireista soittavilta - jopa 71-vuotiailta mummoilta.

Samoin tuo "voiko potilas itse tulla puhelimeen" on standardikysymys, eikä sitä kysytä ilkeyttään, vaan sen varmistamiseksi, onko potilas oikeasti täysin tajuton, vai esim. vain sekava, ja pystyykö tuottamaan puhetta. Häkelle voi tilanteen arvioinnissa oikeasti olla apua siitä, että sen sekavankin ihmisen kanssa pääsee puhumaan, niin kuuleee, onko esim. viitteitä aivohalvauksesta tai vastaavasta (puhe puuroa) vai puhuuko vain sekavia tai ajan ja paikan taju sekaisin. Ei siitä tarvitse loukkaantua, vaan sanoa, että ei pysty, koska on oikeasti täysin tajuton, eikä heräteltävissä.

Vierailija
72/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska siinä on se sähkölinja, jolloin se kuuluu häkelle/palokunnalle. Jos se puu kaatuu sinun pihallesi tai autosi tai talosi päälle, eikä sähkölinjalle (tai ei ole riskiä kaatua sähkölinajlle) niin se ei ole häken asia.

Vierailija
73/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska siinä on se sähkölinja, jolloin se kuuluu häkelle/palokunnalle. Jos se puu kaatuu sinun pihallesi tai autosi tai talosi päälle, eikä sähkölinjalle (tai ei ole riskiä kaatua sähkölinajlle) niin se ei ole häken asia.

Palokunnan kuuluu suojata ihmisiä ja omaisuutta. Sanoin sinne, että puu todennäköisesti kaatuu pahemmin auton päälle kohta ja auto litistyy.

Ei silti tullut apua.

Vierailija
74/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palokunnan kuuluu suojata ihmisiä ja omaisuutta. Sanoin sinne, että puu todennäköisesti kaatuu pahemmin auton päälle kohta ja auto litistyy.

Ei silti tullut apua.

Juu, ei kuulu tuossa tapauksessa. Kyllä tuo on ihan sinun omalla vastuullasi, koska siellä ei kukaan ole akuutissa vaarassa, jos ei tyhmyyksissään ehdoin tahdoin istuksi siellä puun alla. Vakuutus sinulla on sitten sitä varten, että se turvaa autosi, jos  puu kaatuun.

Vierailija
75/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Soitin vuosia sitten, kun läheisellä tiellä auto ajoi järjetöntä vauhtia, olin pihassamme ja käänsin katseeni hetkeksi pois ja kuului mieletön rysäys. Auto oli lentänyt pitkän matkaa pellolle katkaisten mennessään yhden puun. Appi ja mies juoksivat paikalle ja minä aloin soittaa hätäkeskukseen. Kaikki olisi pitänyt tietää ihan siltä seisomalta, että montako henkeä ja minkälaiset vammat. Paloasemalta ajaa meille minuutin tai pari. Lopulta suostui auton laittamaan. 

Vierailija
76/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidä mökillä kaks kesää sitten kaatui 26 puuta. Ei tullut häke apuun kun auton päälle oli kaatunut puita. Minun piti itse putsata tontti. Siihen meni viikko kun sahasin puita palasiksi. No sain polttopuita ainakin 5 vuodeksi.

Vierailija
77/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla parasta myös itse tallentaa häkepuhelu, jos sellaisen joutuu soittamaan.

Vierailija
78/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun auttamishalu loppui siihen, kun kävin yhden oikeusprosessin läpi todistajana. En tehnyt mitään muuta kuin nähnyt mitä tapahtui, mutta kohtelu oli koko ajan niin kuin minä olisin tehnyt jotain. Viimeinen pisara oli se, kun puolustus alkoi tentata ero- ja intiimiasioitani oikeudessa ja sen annettiin jatkua ja jatkua, vaikka niillä ei ollut yhtään mitään tekemistä minkään kanssa.

En näe enkä kuule ja maassa lojuvat lompakot ja puhelimet saa mun puolesta jäädä niille sijoilleen.

Vierailija
79/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun se häkepäivystäjä ei tunne sinua ja äitiäsi, ja tässä maassa on paljon seitsemänkympipsiäkin alkoholisteja, jopa pilven pössyttelijöitä. Niin ne samat asiat on vain pakko kysyä kaikilta. Eri juttuhan se sinulla on, kun tiedät ja tunnet äitisi, mutta ei se siellä puhelimen toisessa päässä voi tietää, kuka mummo ottaa vähän sherryä yksinäisyyteen ja kuka ei ole koskaan alkoholiin koskenutkaan. Eli nuo ovat ihan vakiokysymyksiä aina, kun joku on sekava/tajunan tila heikentynyt. Tämä siis ihan sille nuorelle miehellekin tiedoksi, joka luuli että sukupuoli ja ikä vaikutti kysymyksiin. Ei vaikuttanut, kysytään ihan kaikilta tietyillä oirella/tietyistä oireista soittavilta - jopa 71-vuotiailta mummoilta.

Samoin tuo "voiko potilas itse tulla puhelimeen" on standardikysymys, eikä sitä kysytä ilkeyttään, vaan sen varmistamiseksi, onko potilas oikeasti täysin tajuton, vai esim. vain sekava, ja pystyykö tuottamaan puhetta. Häkelle voi tilanteen arvioinnissa oikeasti olla apua siitä, että sen sekavankin ihmisen kanssa pääsee puhumaan, niin kuuleee, onko esim. viitteitä aivohalvauksesta tai vastaavasta (puhe puuroa) vai puhuuko vain sekavia tai ajan ja paikan taju sekaisin. Ei siitä tarvitse loukkaantua, vaan sanoa, että ei pysty, koska on oikeasti täysin tajuton, eikä heräteltävissä.

Tuo "pääsekö itse puhelimeen" useampaankin kertaan kysyttynä on myös sitä varten, että toisinaan nuo varmasti täysin tajuttomat eivät ole tajuttomia, vaan oikeasti päissään tai nukkuvat, tai huonovointisina lattialla maatessaan pitävät silmiään kiinni, eikä se hätänumeroon soittanut ole välttämättä huoleltaan tajunnut edes kunnolla yrittää herätellä sitä ihmistä ennen soittoa. Kun pariin kertaan kehotetaan kuitenkin kokeilemaan, josko se pääsisi itse puhelimeen, niin voi olla, että se potilas ravistelulla herääkin ja reagoi puheeseen. Kun nämä ovat juuri niitä juttuja, joissa se häkepäivystäjä ei tunne sitä soittajaa ja potilasta, joten kaikkien kohdalla pitää varmistaa, onko potilas esim. humalassa tai muuten päihtynyt ja onko se soittaja oikeasti tilanteen tasalla. Vaikka ne kysymykset sille soittajalle tuntuisivat kuinka turhauttavilta, kun hän varmuudella sen tilanteen tietää.

Vierailija
80/262 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies47 kirjoitti:

Meidä mökillä kaks kesää sitten kaatui 26 puuta. Ei tullut häke apuun kun auton päälle oli kaatunut puita. Minun piti itse putsata tontti. Siihen meni viikko kun sahasin puita palasiksi. No sain polttopuita ainakin 5 vuodeksi.

Niin, noissa tilanteissa se siivous ei todellakaan kuulu häkelle tai palokunnalle, vaan ihan sille tontin omistajalle. Jos joku puista olisi kaatunut sähkölinjalle, häkeen soittaminen olisi ollut oikea ratakaisu ja palokunta olisi tullut sen puun poistamaan. Pätkiminen ja klapien teko siitäkin puusta olisi jäänyt sinulle. Ei ole herkkua tosiaan häken työntekijöillä, kun sinne soitellaan kaatuneista pihapuista ja ties mistä ja sitten ollaan pahoilla mielin, kun kerrotaan, että ihan itse sinun tulee ne puusi pilkkoman.

Eikö kouluissa enää ole yhteiskuntaoppia tai vastaavaa, jossa jo pienestä pitäen opetettaisiin näitä juttuja, että mistä olet vastuussa itse, mistä kunta, mistä valtio, koska soitetaan hälystyskeskuskeen ja miten soittaessa toimitaan, mitkä ovat ihmisen itsensä velvollisuudet esim onnettomuuspaikalla jne. Pitäisi tämänkin ketjun perusteella äkkiä palauttaa oppiaineeksi, jos on muun tilalta poistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi