Miksi aina sanotaan, että köyhän lisäeurot menisi suoraan kulutukseen?
Olen yksi Suomen köyhimmistä eli n. 500 €/kk osa-aikatyöllä tienaava opiskelija, jolta on opintotukikuukaudet loppu. Ei siis mahdollisuutta opintolainaan enkä saa edes toimeentulotukea. Saan vain asumistukea palkkani päälle. Elän suu säkkiä myöten ja säästän joka ikisen euron jonka voin. Jos saisin nyt vaikka 100 €/kk ilmaista rahaa nykyisten tulojeni päälle, kaikki menisi suoraan säästöön koska ikinä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mulla on n. 3 000 € säästössä mutta tuskin antaisin itselleni lupaa tuhlata edes vähän ennen kuin kymppitonni olisi kasassa. Olen oppinut karvaasti, että elämä voi tuoda ikäviä yllätyksiä eikä yhteiskunnan turvaverkot aina kanna.
Kommentit (43)
Olet poikkeus joka vahvistaa säännön. Suurin osa köyhistä pysyy köyhinä siksi, ettei osaa käyttää rahaa järkevästi vaan tuhlaa kaiken ylimääräisen johonkin turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet poikkeus joka vahvistaa säännön. Suurin osa köyhistä pysyy köyhinä siksi, ettei osaa käyttää rahaa järkevästi vaan tuhlaa kaiken ylimääräisen johonkin turhaan.
Niin, ruoka ja lääkkeet ne vasta turhaa ovatkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ruokakuluissa säästää?
Ja koska minulla on luomi takalistossa niin se todistaa, että kaikilla muillakin on.
Vierailija kirjoitti:
Ja koska minulla on luomi takalistossa niin se todistaa, että kaikilla muillakin on.
Ap:lla on kyllä pointti. Harvalla köyhällä on kunnon puskurirahastoa, joten onhan se melkoista järjen köyhyyttä jos ei säästä, jos siihen annetaan vihdoin hyvä tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei voi. Syön alle kaikkien suositusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se muka todistaa, ettet syö liian kalliisti? Ruokaan voi helposti hassata vaikka tonnin kuussa ilman, että söisi mitään terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on kyllä pointti. Harvalla köyhällä on kunnon puskurirahastoa, joten onhan se melkoista järjen köyhyyttä jos ei säästä, jos siihen annetaan vihdoin hyvä tilaisuus.
Pöh, ei köyhiltä mitään säästöön jää kun ei riitä muutenkaan tulot elämiseen. Ja jos säästöjä sattuisikin olemaan niin kela leikkaisi toimeentulotukea sillä samalla määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ne köyhät ovat voineet joutua lykkäämään monia hankintoja tiukan rahatilanteen takia, ja jos he saavat muutaman sata euroa lisää rahaa, niin niillä voi tehdä järkeviäkin hankintoja kuten vaatteita. Jos ja kun asumistukea leikataan, niin monen pienituloisen kansalaisen ostovoima heikkenee entisestään kun asuminen voi entistä suuremman osan vähäisistä tuloista. Ei ne verohelpotukset suuremmin paranna pienituloisten tilannetta, jos hommat ovat samat kuin ennenkin.
Säästöön mullakin menis, paitsi osa eläinsuojeluun. Jos saisin lisärahaa
T. Toinen köyhä
Köyhällä on hankintoja, jotka pitäisi tehdä, jos vain olisi rahaa (esim talon kunnostuksia, vaatteiden uusimista, hiusten leikkuuta). Vaikka ylimääräisestä rahasta laittaisi osan säästöön pahan päivän varalle, kyllä se sieltä käyttöön tulee, kun pesukone hajoaa tai lapsi tarvii silmälasit.
Rikasko ostaisi ylimääräisellä rahalla kolmannen purjeveneen tai viidennnen lomamatkan? Eiköhän rikas hanki nyt jo kaiken mitä haluaa, ylimääräinen menisi vain kasan päälle sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se muka todistaa, ettet syö liian kalliisti? Ruokaan voi helposti hassata vaikka tonnin kuussa ilman, että söisi mitään terveellistä.
Vaikka oma talouteni on suhteellisen hyvässä kunnossa, niin minusta olisi aika lailla järjetöntä tilata paria juustohampurilaista kotiin asti ruokalähetin tuomana. Mielummin tekisin uunipellillisen erin tavoin täytettyjä lämpimiä voileipiä paahtoleivästä jo pelkästään niiden edullisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että toimeentulotukea saadessa ei saa olla säästöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakulut ovat tosiaan turhia, kun sapuskan saa ruokajonosta.
Myös minä säästin opintotuella. Sitten kun oli vakinainen ja hyväpalkkainen työ, uskalsi pistää tilin aina menemään. Todellisuus ei ole aina niin kuin vasemmiston tarkoitushakuisissa puheissa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä on hankintoja, jotka pitäisi tehdä, jos vain olisi rahaa (esim talon kunnostuksia, vaatteiden uusimista, hiusten leikkuuta). Vaikka ylimääräisestä rahasta laittaisi osan säästöön pahan päivän varalle, kyllä se sieltä käyttöön tulee, kun pesukone hajoaa tai lapsi tarvii silmälasit.
Rikasko ostaisi ylimääräisellä rahalla kolmannen purjeveneen tai viidennnen lomamatkan? Eiköhän rikas hanki nyt jo kaiken mitä haluaa, ylimääräinen menisi vain kasan päälle sijoituksiin.
Kuten sanoit, köyhän tarpeellisiin menoihin kuuluu mm. hiusten leikkaaminen. Kumma juttu kun sekin täytyy tehdä kalliilla kampaajalla sen sijaan, että ottaisi sakset käteen ja leikkaisi itse.
Mulla oli opiskeluvuosina siili, koska se oli kaikin puolin halpa ja kätevä. Sen kanssa ei paljon muotoilutuotteita kulunut, puhumattakaan siitä että olisin tarvinnut kampaajan (tai edes kaverin) apua.
Mitä??? Pitää siis leikata lisää!
T: Riikka ja Petteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No köyhä ei olisi enää köyhä jos hänellä olisi paljon rahaa tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden "sijoitukset" ovat taloja Espanjasta, veneitä, autoja, matkoja yleensä kaikkea muuta kuin kotimaista
Ok