Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka inhoaa korianterilla, juustokuminalla ja kurkumalla maustettuja ruokia?

Vierailija
17.10.2022 |

Ja nykyään tuntuu, että juuri noilla mausteilla maustetaan kaikki ruuat.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woke mausteita tietysti suosittuja kasvissyöjien keskuudessa,,isämmaalinen pärjää suolalla, pippurilla ja grillimausteella. Pitsassa voi käyttää orekaanoa!

Ja aromisuola on kans hyvä.

Vierailija
42/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muukin mainitsi juustokuminan maistuvan hieltä, se minullakin tulee mieleen.

Tuntuu, että useat einesruuat on maustettu sillä.

Yksi inhokki on rosmariini eli laho puu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianteri on ihan parasta! Pyydän aina extraa annoksiini. Ostan usein tuoreena kotiin ja 1/3 nippua menee kerralla esim. kana-riisi-sörsselin päälle.

Vierailija
44/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tykätään chili con carnesta, ilman juustokuminaa sitä ei voi tehdä. Samoin nachopelti, yksi perheen lempiruuista, jäisi tekemättä.

En tiennyt, että chili con carneen kuuluu jeera. Oon sitten tehnyt aina väärin sitä, pitääkin kokeilla sen kanssa, annoit inspiraatiota :)

Näistä aloituksessa mainituista mausteista pidän paljonkin, koska teen yleensä eksoottisempia ruokia. Makuja on niin monia eikä kaikkien tarvitse kaikesta tykätä. Toki, jos kutsuu ystäviä syömään ja tietää, ettei joku jostakin pidä, niin se pitää ottaa huomioon. Kaupassa voi valmismarinadeista tutkia, onko niissä inhokkimausteita tai tehdä marinadi itse. Ravintoloissa voi olla hankalampaa vältellä ko. mausteita, mutta ei ainakaan kannata mennä sen kulttuurin ravintolaan, missä noita yleisesti käytetään.

Vierailija
45/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tykätään chili con carnesta, ilman juustokuminaa sitä ei voi tehdä. Samoin nachopelti, yksi perheen lempiruuista, jäisi tekemättä.

En tiennyt, että chili con carneen kuuluu jeera. Oon sitten tehnyt aina väärin sitä, pitääkin kokeilla sen kanssa, annoit inspiraatiota :)

Näistä aloituksessa mainituista mausteista pidän paljonkin, koska teen yleensä eksoottisempia ruokia. Makuja on niin monia eikä kaikkien tarvitse kaikesta tykätä. Toki, jos kutsuu ystäviä syömään ja tietää, ettei joku jostakin pidä, niin se pitää ottaa huomioon. Kaupassa voi valmismarinadeista tutkia, onko niissä inhokkimausteita tai tehdä marinadi itse. Ravintoloissa voi olla hankalampaa vältellä ko. mausteita, mutta ei ainakaan kannata mennä sen kulttuurin ravintolaan, missä noita yleisesti käytetään.

Joo, jeera on tex-mex ruokien yksi olennaisimmista mausteista. Sitä käytetään meksikossakin, mutta ei siinä määrin kuin tex-mex-keittiössä.

Vierailija
46/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Laitan usein chiliruokia, myös tuota carnea ja niitä ei todella pilata jeeralla. Chili saa maistua ihan itseltään. Olen kokannut näitä vuosikymmeniä, välillä jeeralla ja välillä ilman. Viimeiset 15 vee täysin ilman jeeraa ja sama linja jatkuu.

Vierailija
47/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jeera on tex-mex ruokien yksi olennaisimmista mausteista. Sitä käytetään meksikossakin, mutta ei siinä määrin kuin tex-mex-keittiössä.

Okei, kiva, että tältä palstalta voi oppia myös uutta. Myönnän, että tex-mex -keittiö on itselle vieraampi, vaikka guacamolen teossa jeeraa käytänkin. Kiitos:)

Vierailija
48/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se nyt väärin ole tehdä ilman, mutta itse laitan juustokuminaa chili con carneen, mielestäni tulee tosi hyvää. Perinteiseen reseptiin se kuuluukin.

Vierailija
49/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"suppisten joukossa suippiksia...."

En ymmärrä. Ulkosuomalainen.

Suppis on suppilovahvero. Olettaisin että suippis olisi suippumadonlakki eli silokki eli "taikasieni".

Vierailija
50/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkuma ei maistu miltään. Korianteri maistuu saippualta. Juustokumina hieltä. Kolmas kuvotuksen maku: RAKUUNA 🤮

Mun lempparit! 😆

Vierailija
51/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"suppisten joukossa suippiksia...."

En ymmärrä. Ulkosuomalainen.

Suppis on suppilovahvero. Olettaisin että suippis olisi suippumadonlakki eli silokki eli "taikasieni".

Kiitos! Omituista kylla etta toisen suomalaisenkin pitaa olettaa omaa kieltaan. Paljon olen sienestanyt mutta silokki ei ole tuttu.

Vierailija
52/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös korianterissa ollut joku jännä geneettinen juttu, että jotkut maistavat sen saippuamaisena ja toisia taas ei häiritse?

Minullakin on sellainen geneettinen juttu, että en pysty syömään mereneläviä, kuten mustekala, simpukat jne. Etanat eivät myöskään maistu, geneettinen juttu sekin. Nämä ovat yhtä geneettisesti maistumattomia kuin se, että joku ei pysty syömään korianteria.

Vierailija
53/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokumina on erittäin monikäyttöinen mauste. Yksi parhaista.

Vierailija
54/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianteria en voi syödä. Outo saippuan maku. Juustokuminasta ja kurkumasta pidän.

Vierailija
55/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselle sopii parhaiten se ruoka mitä on lapsena syönyt. Suomalaiset ei aiemmin käyttäneet eksoottisia mausteita.

Vierailija
56/59 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös korianterissa ollut joku jännä geneettinen juttu, että jotkut maistavat sen saippuamaisena ja toisia taas ei häiritse?

Minullakin on sellainen geneettinen juttu, että en pysty syömään mereneläviä, kuten mustekala, simpukat jne. Etanat eivät myöskään maistu, geneettinen juttu sekin. Nämä ovat yhtä geneettisesti maistumattomia kuin se, että joku ei pysty syömään korianteria.

Ei ihan. Ihmisillä jotka eivät pidä korianterista on eräs tietty geeni erilainen kuin heillä jotka pitävät.

Vierailija
57/59 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koriantereissa on paljon eroja. Osa niistä ihan sileälehtisistä, mitä myydään Prismassa ym maistuu välillä saippuaiselle. Etno kaupoista saa parempaa, jossa juuret mukana.

Vierailija
58/59 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korianteri menettelee ja kurkuma, varsinkin currymausteessa, mutta juustokuminaa en voi sietää. Jää syömättä, jos tiedän.

Vierailija
59/59 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korianterista en pidä, juustokumina ja kurkuma maistuvat kyllä. Ja rakastan intialaisia ruokia.

Sama. Tai no juustokuminakin isoina määrinä tökkii.

Korianterin kanssa taitaa olla niin (olen joskus jostain lukenut), että on ihmisiä, joilla on geneettinen taipumus maistaa korianteri "saippuamaisena". Eli siitä ei oikein voi oppia tykkäämään, siitä joko pitää tai sitä inhoaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi