Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?

Vierailija
16.10.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (591)

Vierailija
421/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todella.

Jäin juuri eläkkeelle ja mies vielä töissä.

En tee edes puolta kotitöistä, kun nyt on viimein aikaa harrastaa, lukea, liikkua, tehdä käsitöitä, harrastaa kulttuuria jne.

Kotityöt ei kiinnosta pätkän vertaa, nyt on minun aikani nauttia elämästä ja nukkua pitkään.

Jos ei käy, ovi aukeaa ulospäin.

On se mukava viettää aikaa eläkkeellä paskasessa kodissa. Itse en viihtyisi.

Ei nyt ole sinun viihtymisestä kyse. Siivoaisitko?

Vierailija
422/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kotona oleva sitten tekisi kaiket päivät? Lojuu sohvalla netflix & chillaamassa?

Ilman muuta muuten toimettomana oleva tekee enemmän kotitöitä. Ei tarvitse tehdä kaikkia mutta ainakin ne rasittavimmat kuten siivoamisen ja vaatehuollon.

Tunsin pariskunnan josta toinen lojui kotona toimettomana ja korkeintaan shoppaili kaiket päivät vuosien ajan. Suhde päättyi eroon ja pian sen jälkeen työskennellyt osapuoli rikastui yrityskaupalla ja muuttui miljonääriksi. Toimettomana lojunutta itketti paljon vielä vuosia myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ei tuollaiseen mitään yleispätevää vastausta ole. Myös se, miksi on korona, vaikuttaa. Tiedän työttömiä ihmisiä, joita stressaa ja ahdistaa oma työttömyys, moni jopa kokee oman koulutuksensa ja elämänsä menevän hukkaan, ja tällaisessa tilanteessa voi tuntua suolan hieromiselta haavoissa, jos joutuu täyspäiväiseksi kodinhoitajaksi. Voisin kuvitella, että jos itse en saisi harjoittaa omaa ammattiani, joka on itselleni todella tärkeä, tuntuisi lisärangaistukselta, jos joutuisin käyttämään elämäni kotitöiden tekemiseen. Satun nimittäin inhoamaan melkein kaikkia kotitöitä - teen toki osuuteni ilman valitusta, mutta ajatus siitä, että elämäni olisi pelkkää siivoamista, kaupassakäyntiä, ruuanlaittoa, pyykkäämistä, yms. on lähinnä painajaismainen.

Ja onhan tuollaisessa yksipuolisessa kotitöiden tekemisessä sekin puoli, että saisiko työssäkäyvä kuitenkin esittää toiveita ruokien tai siivoustason suhteen? Eli työssäkäyvä voisi tavallaan tilata palveluksia kotona olevalta puolisoltaan. Eli jos kotona oleva olisi muuten tehnyt nopran ruuan puolivalmisteista, voisiko työssäkäyvä tilata vaativamman kotiruuan? Tai jos kotona oleva on siivonnut ylimalkaisesti, voisiko työssäkäyvä huomauttaa siivoustasosta ja tilata paremman siivouksen? Tuo ei enää muistuta parisuhdetta vaan jotain työsuhdetta, jota tehdään ilman palkkaa ruokaa vastaan. Mikäli kotityöt tehdään yhdessä, on enemmän mahdollisuuksia neuvotella siivoustasosta, ruokalajeista, kaikesta.

Vierailija
424/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää kuuluvan myös siinä tilanteessa, jossa se kotona oleva maksaa kotona 40 asteen kuumeessa koronassa eikä voi olla kuin hetken pystyssä pyörtymättä. Pyyntö tuoda 4 metrin päästä samasta tilasta vettä sänkyyn saa aikaa silmien pyörittelyä ja tuhahtelua. 

Vierailija
425/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se toinen voisi koko ajan hakea töitä ja olla työvoimaviranomaisen käytettävissä jos tekisi koko ajan kotitöitä? Päinvastoin, töissä lusmuilevalle enemmän kotitöitä.

Ei kaikki kotona olevat ole työttömiä työnhakijoita. Minä esim en ole, vaan olen kotiäiti. 

Jotkut on kotona myös etätöissä.

Vierailija
426/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kuuluu. Vaikka tekisi etätöitä kotona, niin kyllä sitä aikaa siihen on enemmän.

Vierailija
427/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tekee kotityöt. Ne ei loppujen lopuksi paljoa aikaa vie. Jos minun nainen kykenisi elättämään minua täysin, tekisin mieluusti ja mukisematta kaikki kotityöt. Ruuanlaitto on mukavaa puuhaa ja jos siihen kuluvaa aikaa ei lasketa, niin kotitöihin menee viikossa vain muutamia tunteja. Miten se voi edes vastata töissä käyvän ihmisen työkuormaa?

Vierailija
428/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä ihmetellä tätä joidenkin "puoliksi"-jankutusta. Minusta luonnollista on, että kotitöiden jakautumiseen vaikuttaa myös osapuolilla käytettävissä oleva vapaa-aika, ja se ei yleensä jakaudu tasaisesti.

Muita vaikuttavia tekijöitä ovat mm. mieltymykset sekä esimerkiksi omat vaatimukset siisteyden yms. asioiden suhteen.

Kotitalouden kuluihin osallistuminen ei mielestäni tässä asiassa juurikaan vaikuta.

Vierailija
429/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöissä about kaikki mahdolliset kotityöt, paitsi ruuan kun en osaa. Kyllä tämä kotitöiden jako vähentää yrittäjäpuolison stressiä eikä nämä kotityöt ole omasta jaksamisesta tai ajasta pois. Tällä tavalla myös ihan rehellisesti sanottuna saa aina kun haluaa.

Vierailija
430/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on koti-isänä ja tekee varmaan 75% kotitöistä. Ite käyn duunissa/opiskelen viikot ja lähinnä viikonloppuna teen jtn kotitöitä. Kotitöiden jakautumista tärkeämpää on, että molemmilla on vapaa-aikaa ja lepoaikaa.

Vierailija
431/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä ihmetellä tätä joidenkin "puoliksi"-jankutusta. Minusta luonnollista on, että kotitöiden jakautumiseen vaikuttaa myös osapuolilla käytettävissä oleva vapaa-aika, ja se ei yleensä jakaudu tasaisesti.

Muita vaikuttavia tekijöitä ovat mm. mieltymykset sekä esimerkiksi omat vaatimukset siisteyden yms. asioiden suhteen.

Kotitalouden kuluihin osallistuminen ei mielestäni tässä asiassa juurikaan vaikuta.

Eli työttömän pitää sinun mielestäsi välittömästi perustaa hotelli työssäkäyvälle puolisolleen, vaikka työtön maksaa puolet kuluista. Naurettavaa.

Vierailija
432/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työttömän pitää sinun mielestäsi välittömästi perustaa hotelli työssäkäyvälle puolisolleen, vaikka työtön maksaa puolet kuluista. Naurettavaa.

No onko se nyt sinulta pois vaikka maksaisi kaikki kulut JA tekisi kaikki kotityöt jos se henkilölle itselleen passaa?

Vierailija
433/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen nyt kotona ja kyllä teen suurimman osan kotitöistä viikolla, mutta mies tekee puolestaan viikonloppuna. Viikolla mies kyllä täyttää pesukonetta ja pesee pyykkiä, jos tarvitsee. Kaupassa käydään yhdessä ja yhdessä hoidetaan vielä minun isäni kauppa-asiat ja siivotaan isällä.  Perheessä teini, joka myös auttaa eli vie roskia ja tekee välillä ruokaa. Naimisissa oltu 15 vuotta ja eipä kotitöistä ole riidelty koskaan, se tekee kuka kerkiää tai jaksaa.

Oli älytöntä, että mies tekee pitkän päivän ja kaikki kotityöt odottaisi kotona. Mä pystyn opiskelemaan mihin aikaan vaan ja välillä päivällä teenkin kotitöitä. Lisäksi meillä on koira, jonka viemiset menee viikolla niin, että minä vien enemmän ja viikonloppuna mies taas vie enemmän. Ruoanlaitto ehkä jäänyt enemmän minulle, mutta olen aikasemmalta ammatiltani kokki ja tykkään tehdä ruokaa. 

Ihmettelen mitä se kotona oleva tekee, jos ei tee kotitöitä?.  Ei kotityöt muutenkaan vie paljon aikaa ja ei ne ole mitään avaruustiedettä mitä ei voisi tehdä ilman, että toinen on pitämässä kädestä kiinni. Olisi aika rasittavaa koko ajan laskea, että nyt mä olen tehnyt enemmän kotitöitä, kun sä.

Silloin, kun olin vielä työelämässä niin se teki kuka kerkisi ensin tulla kotiin ja hyvin toimi. 

Vierailija
434/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkös, minä olen ollut se kotona ollut osapuoli. Ei käynyt mielen vieressäkään, että olisin odottanut puolison kotiintuloa vain muistuttaakseni häntä, että nyt on hänen vuoronsa laittaa ruokaa/siivota/mitä lie.

Vierailija
435/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkös, minä olen ollut se kotona ollut osapuoli. Ei käynyt mielen vieressäkään, että olisin odottanut puolison kotiintuloa vain muistuttaakseni häntä, että nyt on hänen vuoronsa laittaa ruokaa/siivota/mitä lie.

Minulla on ollut ihan sama juttu. Mies tottui niin hyvälle, että kun palasin töihin, sain edelleen jatkaa kotitöiden tekemistä. Mies teki välillä ruokaa, jos oli ennen minua kotona ja se oli lähes joka kerta ranskalaisia ja makkaraa uunissa. Jonnekin mieheltä hävisi kyky keksiä mitä tehdä ruuaksi.

Vierailija
436/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen nyt kotona ja kyllä teen suurimman osan kotitöistä viikolla, mutta mies tekee puolestaan viikonloppuna. Viikolla mies kyllä täyttää pesukonetta ja pesee pyykkiä, jos tarvitsee. Kaupassa käydään yhdessä ja yhdessä hoidetaan vielä minun isäni kauppa-asiat ja siivotaan isällä.  Perheessä teini, joka myös auttaa eli vie roskia ja tekee välillä ruokaa. Naimisissa oltu 15 vuotta ja eipä kotitöistä ole riidelty koskaan, se tekee kuka kerkiää tai jaksaa.

Oli älytöntä, että mies tekee pitkän päivän ja kaikki kotityöt odottaisi kotona. Mä pystyn opiskelemaan mihin aikaan vaan ja välillä päivällä teenkin kotitöitä. Lisäksi meillä on koira, jonka viemiset menee viikolla niin, että minä vien enemmän ja viikonloppuna mies taas vie enemmän. Ruoanlaitto ehkä jäänyt enemmän minulle, mutta olen aikasemmalta ammatiltani kokki ja tykkään tehdä ruokaa. 

Ihmettelen mitä se kotona oleva tekee, jos ei tee kotitöitä?.  Ei kotityöt muutenkaan vie paljon aikaa ja ei ne ole mitään avaruustiedettä mitä ei voisi tehdä ilman, että toinen on pitämässä kädestä kiinni. Olisi aika rasittavaa koko ajan laskea, että nyt mä olen tehnyt enemmän kotitöitä, kun sä.

Silloin, kun olin vielä työelämässä niin se teki kuka kerkisi ensin tulla kotiin ja hyvin toimi. 

Mistä sinä saat nyt niin paljon tuloja, että pystyt maksamaan oman osasi menoista?

Vierailija
437/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinusta aika ja raha eivät ole samanarvoisia?

Vierailija
438/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii kauan kuin kulut maksetaan puoliksi niin jaetaan myös kotityöt puoliksi. Oon itse ollut nyt säästöjen turvin pari kuukautta kotona, niin ihmettelen kyllä miten puoliso olettaa että mun kuuluisi tehdä kaikki kotityöt. Silloin kun säästin rahaa tätä varten tein 70h työviikkoa eikä hän tehnyt kotitöitä yhtään enempää kuin minä.

Sitten kun saan puolisolta täyden ylläpidon voin myös tehdä kaikki kotityöt.

Vierailija
439/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu syystä miksi kotona. 

Työtön: Ehdottomasti hoitaa kodin, työn haun ohessa.

Sairausloma: Riippuu sairaudesta/kunnosta, pitää levätä.

Vanhempain loma: Tekee suurinman osan 60/40.

Riippuu myös mitä/minkälaista/missä vuoroissa se työssäkäyvä tekee.

Vierailija
440/591 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsääntöisesti kuuluu. Eikä nyt ole väliä kumpi on kotona. Jos mies on kotona ja nainen töissä niin mies siivoaa ja tiskaa ja imuroi ja pesee pyykkiä ym. Ja saman tekee nainen jos mies on töissä. Entä jos molemmat on töissä? No sit nainen tekee 80% kodin töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme