Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?
Kommentit (591)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen kotona (opiskelen) ja teen kyllä melkein kaikki kotityöt. On sovittu, että miehelle kuuluu tiskikoneen täyttö ja lisäksi hän tekee ruoan noin kerran viikossa. Kaupassa myös käydään yhdessä useimmiten.
Onnea yritykselle saada tilanteeseen muutos sitten kun sinä menet töihin.
Saavutetuista eduista ei tingitä.
Tämä!
Minä olin mieheni mukaan vastuussa kaikista kotitöistä kun hän oli työelämässä. Oma työttömyyteni oli hänen toivomansa, kun rakennettiin taloa, että ehdin enempi tehdä rakennushommia, että hän sen ajan ns. elättää. No ei edes elättänyt, vaan selvisi myöhemmin vielä että oli sumplinut asiat niin, että minulle ei jäisi talosta mitään. Joo tiedän , en olisi uskonut, että minua olisi voinut puijata niin, mutta näin kävi. Sitten olinkin varaton ja hänen armoilla. Kun hankkiuduin töihin takaisin, hän jäi kotiin ja nauroi että nyt eletään minun palkalla. Tosiaan, kun minä olin kotona, kuului kaikki kotityöt hänestä kotona olevalle vähemmän tienaavalle, mutta kun minä menin töihin, ei hänen mielestään ollut ok rasittaa häntä kotitöillä! Minun olisi yhä pitänyt töiden ja opiskelun lisäksi tehdä kaikki kotityöt, kun ukko itse oli päivät pitkälti kotona!
Jos kotona oleva tekee koko ajan kotitöitä, kunnes puoliso tulee, niin loput kotityöt jaetaan tasan.
Ei todella.
Jäin juuri eläkkeelle ja mies vielä töissä.
En tee edes puolta kotitöistä, kun nyt on viimein aikaa harrastaa, lukea, liikkua, tehdä käsitöitä, harrastaa kulttuuria jne.
Kotityöt ei kiinnosta pätkän vertaa, nyt on minun aikani nauttia elämästä ja nukkua pitkään.
Jos ei käy, ovi aukeaa ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todella.
En tee edes puolta kotitöistä, kun nyt on viimein aikaa harrastaa, lukea, liikkua, tehdä käsitöitä, harrastaa kulttuuria jne.
Kotityöt ei kiinnosta pätkän vertaa, nyt on minun aikani nauttia elämästä ja nukkua pitkään.
On se mukava viettää aikaa eläkkeellä paskasessa kodissa. Itse en viihtyisi.
Riippuu siitä miten yhteiset menot on jaettu ja onko lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei todella.
Miten sitten kun mies jää eläkkeelle ja hänellä on sama asenne ? 😂
Christiiina kirjoitti:
Kyllä minua kyrsisi, jos minulla olisi sellainen tilanne, että kävisin kokoäivätyössä ja puoliso olisi työttömänä kotona eikä tekisi suurinta osaa kotitöistä.
Minua kyrsisi jos maksaisin puolet kuluista ja puoliso vaatisi lisäksi että saa elää kodissamme kuin hotellissa.
Teen 2-päiväistä työviikkoa ja kaikki kotityöt. Puoliso tekee 5-päiväistä viikkoa ja maksaa suurimman osan kuluista. Ei ole lapsia, joten kotityöt on ihan vain kokkailua, pyykkiä ja siivousta. Tämä sopii meille, jo 10 vuotta on eletty näin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sairaslomalla, pitää levätä. Jos on työnhakija, menee aikaa työnhakuun. Jos on lapsen kanssa kotona, täytyy olla lapsen kanssa. Jotain kotitöitä voi tehdä, jos pystyy, mutta kyllä jaettavaakin jää.
Työnhakijana olen ehtinyt tekemään kaikki kotityöt ja käynyt tunnin-parin lenkkejä koiran kanssa, jos joka päivä hakee yhteen paikkaan töitä se on viisi työpaikkaa viikossa ja hakemuksen tekoon ei mene kahdeksaa tuntia, jos menee ei ole työkykyinen.
Riippuu miksi toinen on kotona, miten kulut jaetaan ja miten on sovittu. Hyvin harvoin on tilanne että toisen pitäisi saada elää kuin hotellissa, mutta useimmiten on kohtuullista että se jolla on enemmän aikaa tekee isomman osan kotitöistä. Ellei ole esim sairauden takia kotona eikä kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on sairaslomalla, pitää levätä. Jos on työnhakija, menee aikaa työnhakuun. Jos on lapsen kanssa kotona, täytyy olla lapsen kanssa. Jotain kotitöitä voi tehdä, jos pystyy, mutta kyllä jaettavaakin jää.
Työnhakijana olen ehtinyt tekemään kaikki kotityöt ja käynyt tunnin-parin lenkkejä koiran kanssa, jos joka päivä hakee yhteen paikkaan töitä se on viisi työpaikkaa viikossa ja hakemuksen tekoon ei mene kahdeksaa tuntia, jos menee ei ole työkykyinen.
No sillä se onkin hoidettu. Tekaiset hakemuksen työpaikkaan ja jos ei nappaa, harmi. Ei voi muuta tehdä. Sitten tiskaamaan.
Totta hitokseen kuuluu, se on se kotona lojuvan työpanos, ei kai se töistä palaava rupea tekemään ns toista työpäivää kotona jossa joku laiska akka on lusmuillut koko päivän 😵
Tasan pitäisi mennä, koska jos toinen on saanut täyden palvelun majatalon, niin arvatkaapa kaksi kertaa alkaako hän tehdä tasapuolisesti niitä kotitöitä heti, kun puolisona saa töitä? No, ei tasan ala. Todettu ihan käytännössä.
Riippuu siivouksen tasosta esimerkiksi. Vaimo siivoaa hulluna eikä edes huomaa jos olen siivonnut omalle tasolleni riittävästi.
No niin se pitäisi olla. Mies käy töissä ja nainen n kotona tekemässä kotityöt ja hoitamassa lapset. Mutta tärkeintä on, että nainen palvelee miestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona oleva tekee koko ajan kotitöitä, kunnes puoliso tulee, niin loput kotityöt jaetaan tasan.
Toisaalta jos koko päivän tekee kotitöitä, niin ei illaksi paljon edes jää.
Miten se toinen voisi koko ajan hakea töitä ja olla työvoimaviranomaisen käytettävissä jos tekisi koko ajan kotitöitä? Päinvastoin, töissä lusmuilevalle enemmän kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se toinen voisi koko ajan hakea töitä ja olla työvoimaviranomaisen käytettävissä jos tekisi koko ajan kotitöitä? Päinvastoin, töissä lusmuilevalle enemmän kotitöitä.
Ei kaikki kotona olevat ole työttömiä työnhakijoita. Minä esim en ole, vaan olen kotiäiti.
Ha haa, saathan toivoa vaikka mitä