Työeläkkeet nousevat roimasti - nuorten tuet eivät
Olen opiskelija ja kituutan 200 euron opintorahalla jatkuvasti kallistuvassa maailmassa. Ennen Sipilän hallitusta opintorahan määrä oli 400 euroa, mutta tästä ei puhuta.
Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki myös pysyvät samoissa summissa.
Mutta vanhukset rikastuvat. Suomi on täynnä eläkeläismummoja joilla riittää rahat pistää satanen viikossa lottoon ja pelikoneisiin. He elivät parempina aikoina kun asuntolainat oli halpoja, töitä löytyi ja hinnat oli alhaalla. He saivat kaiken hyödyn 1900-luvun parhaista vuosikymmenistä ja nyt he saavat säästöjensä päälle vielä kunnon eläkkeet.
Nuorena opiskelijana en nauti tästä. Kun täytän 65, eläkeikää on todennäköisesti nostettu kymmenellä vuodella tai eläkettä ei saa ollenkaan.
Erityisesti korona-aika on pistänyt miettimään vanhuksia. Mitä me niitä säälitään koko ajan? Vanhusten yksinäisyydestä jauhetaan koko ajan, kun Suomi on täynnä 20-30v miehiä joilla ei ole ainuttakaan kaveria. Vanhuksilla on yleensä lastenlapset ja hyvä elämä takana.
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on yli 240 000 eläkeläistä, jotka saavat eläkettä yli 2500 euroa kuussa. Eli he eivät todellakaan ole mikään pieni joukko. Ja tuossa joukossa on paljon julkisen puolen eläkettä saavia, joiden eläkkeet me veronmaksajat isolta osin maksamme budjetissa (koska ei ole rahastoitu läheskään riittävästi) eli todellakin me työss käyvät osallistumme Suomen velkaantumisen ja verojen maksujen merkeissä todella paljon näiden yli jopa useiden satasten eläkemaksujen maksamiseen.
Isäni oli yläkoulun opettaja, minä lukion opettaja. Hän saa nyt eläkettä enemmän kuin minä palkkaa kokopäivätyöstä. Hän sai myös isomman korotuksen eläkkeeseensä, kuin minä sain viime palkkakierroksella korotusta palkkaani.
Onko tämä oikein?
Pyydä isääsi maksamaan teidän vuokra. Oletko kysynyt?
Kysyin, onko tuo oikein. En neuvoja.
Aikaisempina vuosina eläkekorotukset ovat olleet nolla pilkku jotakin prosenttia. Oliko se oikein?
Kyllä, se oli oikein.
Pystytkö itse vastaamaan kysymykseen?
Vastaus kysymykseesi on, että isäsi oli onnistunut neuvottelemaan itselleen paljon paremman palkan mitä sinulla nyt on. Pyydä itse lisää liksaa, niin eläkekertymäsikin kasvaa.
On täällä vajaata porukkaa, kun ei kyetä vastaamaan kysymykseen KYLLÄ, EI, EN TIEDÄ. Viisastellaan vaan aivan typeriä.
Isäni ei julkisella puolella eli kunnan yläasteella ole mitään palkkaa itselleen neuvotellut. Opettajilla on julkisella listahinnat, kunnat eivät mitään hyvän miehen lisiä opettajille maksa. Isälläni ei siis ole ollut parempi palkka kuin minulla samassa vaiheessa uraa, vaan huonompi, sillä lukion lehtorille maksetaan enemmän kuin yläkoulun lehtorille. Meneekö tämä jakeluun?
Syy isäni hyvään eläkkeeseen on suurille ikäluokille räätälöity viimeisten työvuosien palkan mukaan kertyvä eläke eli superkarttuma, joka ei kuulu muille. Se oli vain heille. Meillä muilla eläke määräytyy koko työuran ansioiden mukaan, eläkettä ei voi keinotekoisesti nostaa valitsemalla vain ne hyvätuloisimmat ansiovuodet.
Onko se oikein, että yhdelle ikäluokalle räätälöitiin superkarttuma, muille ei?
Superkarttuma tehtiin siksi, kun eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta ylöspäin vaikka töihin olisi mennyt 15-vuotiaana. Nyt eläke on alkanut karttua heti, joten siksi superkarttumasta luovuttiin. Isäsi työvuosina ihmisten keskimääräinen elinikä oli lyhyempi mitä nyt. Satavuotiaista tehtiin lehtijuttuja, kun he oli niin harvinaisia, nyt niitä on joka suvussa. Ihan oikeasti, olet vain kateellinen.
ei pidä paikkaansa. Superkerttymä luotiin siksi, ettei suurten massojen eläköitymiseen oltu varauduttu riittävästi (lähinnä julkisella sektorilla) eikä siksi heitä olisi haluttu eläkkeelle kaikkia samaan aikaan. Oma isä palasi töihin kahdeksi vuodeksi - ei entiseen johtaja & esimiesasemaansa, vaan sen tarkemmin yksilöimättä entry-level tehtävään lyhennetyllä työpäivällä -ja sai tällä korotettua ennestään korkeaa melkein 7000 euron kokonaiseläkettään vielä n 500 eurolla.
Jos isäsi olisi ollut tavallinen duunari, hänet olisi irtisanottu 90-luvun lamassa. Uusia töitäkin olisi ollut mahdottomuus löytää. Tuo superkarttuma on näköjään ongelma vain hyvin varakkaalle ihmisryhmälle, jotka ovat kateellisia omille vanhemmilleen. Raha ei todellakaan tuo onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on yli 240 000 eläkeläistä, jotka saavat eläkettä yli 2500 euroa kuussa. Eli he eivät todellakaan ole mikään pieni joukko. Ja tuossa joukossa on paljon julkisen puolen eläkettä saavia, joiden eläkkeet me veronmaksajat isolta osin maksamme budjetissa (koska ei ole rahastoitu läheskään riittävästi) eli todellakin me työss käyvät osallistumme Suomen velkaantumisen ja verojen maksujen merkeissä todella paljon näiden yli jopa useiden satasten eläkemaksujen maksamiseen.
Isäni oli yläkoulun opettaja, minä lukion opettaja. Hän saa nyt eläkettä enemmän kuin minä palkkaa kokopäivätyöstä. Hän sai myös isomman korotuksen eläkkeeseensä, kuin minä sain viime palkkakierroksella korotusta palkkaani.
Onko tämä oikein?
Kenen teidän ja mikä vuokra? Asun yksin omistusasunnossa.
No sitten vaikka vastike, vakuutus- ja sähkölaskut. Pieni summa isälle, iso sinulle.
Äsken kyllä väitettiin, että nykynuorilla ei ole mitään mahdollisuutta ostaa omistusasunto. Kiitos, kun todistit väitteen vääräksi.
Minäpä en olekaan nykynuori, vaan tukevasti keski-ikäinen jo. Eronnut, puolison kanssa saatiin hieman pesämunaa asuntoon aikoinaan. Kysyin, onko se oikein, että eläkeläinen saa enemmän eläkettä kuin minä palkkaa. Lukion opettajana saan kyllä enemmän palkkaa kuin yläkoulun opettaja, mutta vähemmän kuin yläkoulun opettajana toiminut isäni saa eläkettä. Oikein?
Jatkanpa vielä. Sen lisäksi, että isäni saa enemmän eläkettä kuin minä, minun palkastani pidätetäämn isommat eläkemaksut kuin mitä hänen palkastaan aikoinaan. Onko sekin oikein?
Se koskee ihan jokaista työntekijää eikä pelkästään sinua. Isäsi on siihen syytön, mitä hänen palkasta on peritty, siitä sinun on ihan turha kiukutella. Vaikea uskoa, että olet keski-ikäinen, henkisesti olet vielä uhmaikäinen.
Voi hyvänen aika. Enhän minä isääni ole syyttänytkään. Oletko jotenkin yksinkertainen? Olen kysynyt, onko tämä yhteiskunnallisesti oikeudenmukaista?
Ilmeisesti eläkeläisten älyllinen kapasiteetti ei riitä vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen, joten luovutan. Vastausta ei tule, koska kykyä ei ole.
Ei boomerit ole koskaan pystynyt mitään myöntämään eikä muiden kannalta ajattelemaan. Siitä on täällä ketjukin. Älä pidätä hengitystä.
Onko 1960-luvulla syntyneet boomereita? Ei tuo "tukevasti keski-ikäinen" kovin montaa vuotta minua nuorempi ole.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten asiat ovat tässä maassa todella hyvin. On kaikenlaisia verovaroin rahoitettuja palveluita helpottamassa elämää (kotihoito, Kela-taksi, päivätoiminta, lääkeautomaatit, apuvälinelainaamot, kodinmuutostyöt) ja eläkeläisalennuksia. Eläkeläisillä on monesti paljon lääkkeitä ja lääkärikäyntejä, ja niissäkin yhteiskunta tukee rahallisesti.
Heidän kannattaisi siis lopettaa valitus ja olla kiitollisia siitä mitä kaikkea muut heille järjestävät.
Oletteko huomanneet, että päättävä sukupolvi on suurelta osin alle nelikymmpistä, ei valtuustoissa, eduskunnassa tai hallituksessa ole mikään eläkeläisenemmistö. Vedotkaa päättäjiin ja huolehtikaa omista eduistanne äänestämällä ja järjestäytymällä. Ei auta kitistä että joku muu ajattelee ja hoitaa puolestanne kaiken varhaiskasvatuksesta omaan eläkkeeseenne asti! Tämä on teidänkin maailmanne, tekin olette osa yhteiskuntaa! Yhdistäkää voimanne, liittoutukaa, vaatikaa! Lopettakaa seksin ja seksuaalisen identiteetin loputon märehtiminen, sukupuolten välinen riitely, yksilöllisyyden liika ihannointi ja puhukaa toisillenne. Ei elämä pyöri pillun ja kikkelin ympärillä, käyttäkää myös aivojanne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä oikein?
Kenen teidän ja mikä vuokra? Asun yksin omistusasunnossa.
No sitten vaikka vastike, vakuutus- ja sähkölaskut. Pieni summa isälle, iso sinulle.
Äsken kyllä väitettiin, että nykynuorilla ei ole mitään mahdollisuutta ostaa omistusasunto. Kiitos, kun todistit väitteen vääräksi.
Minäpä en olekaan nykynuori, vaan tukevasti keski-ikäinen jo. Eronnut, puolison kanssa saatiin hieman pesämunaa asuntoon aikoinaan. Kysyin, onko se oikein, että eläkeläinen saa enemmän eläkettä kuin minä palkkaa. Lukion opettajana saan kyllä enemmän palkkaa kuin yläkoulun opettaja, mutta vähemmän kuin yläkoulun opettajana toiminut isäni saa eläkettä. Oikein?
Jatkanpa vielä. Sen lisäksi, että isäni saa enemmän eläkettä kuin minä, minun palkastani pidätetäämn isommat eläkemaksut kuin mitä hänen palkastaan aikoinaan. Onko sekin oikein?
Se koskee ihan jokaista työntekijää eikä pelkästään sinua. Isäsi on siihen syytön, mitä hänen palkasta on peritty, siitä sinun on ihan turha kiukutella. Vaikea uskoa, että olet keski-ikäinen, henkisesti olet vielä uhmaikäinen.
Voi hyvänen aika. Enhän minä isääni ole syyttänytkään. Oletko jotenkin yksinkertainen? Olen kysynyt, onko tämä yhteiskunnallisesti oikeudenmukaista?
Ilmeisesti eläkeläisten älyllinen kapasiteetti ei riitä vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen, joten luovutan. Vastausta ei tule, koska kykyä ei ole.
Ei boomerit ole koskaan pystynyt mitään myöntämään eikä muiden kannalta ajattelemaan. Siitä on täällä ketjukin. Älä pidätä hengitystä.
Taitaa pitää paikkansa. Mikään ei ole koskaan heidän syytään, he eivät ole ahneita. Heille vain kuuluu kaikki, ja päätökset on tehty muualla, joku muu, ei liity heihin.
Ei tuet ole itsestäänselvyys vaan ne on tarkoitettu siksi aikaa löytää töitä. On hirveää jos nuori ajattelee että elää loppuelämän tuilla.
On olemassa sellainen asia kuin yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus - tai epäoikeudenmukaisuus. Vain äärettömän yksinkertaiset ihmiset näkevät kaiken itseensä peilaten ja puhuvat kateudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä oikein?
Aikaisempina vuosina eläkekorotukset ovat olleet nolla pilkku jotakin prosenttia. Oliko se oikein?
Kyllä, se oli oikein.
Vastaus kysymykseesi on, että isäsi oli onnistunut neuvottelemaan itselleen paljon paremman palkan mitä sinulla nyt on. Pyydä itse lisää liksaa, niin eläkekertymäsikin kasvaa.
On täällä vajaata porukkaa, kun ei kyetä vastaamaan kysymykseen KYLLÄ, EI, EN TIEDÄ. Viisastellaan vaan aivan typeriä.
Isäni ei julkisella puolella eli kunnan yläasteella ole mitään palkkaa itselleen neuvotellut. Opettajilla on julkisella listahinnat, kunnat eivät mitään hyvän miehen lisiä opettajille maksa. Isälläni ei siis ole ollut parempi palkka kuin minulla samassa vaiheessa uraa, vaan huonompi, sillä lukion lehtorille maksetaan enemmän kuin yläkoulun lehtorille. Meneekö tämä jakeluun?
Syy isäni hyvään eläkkeeseen on suurille ikäluokille räätälöity viimeisten työvuosien palkan mukaan kertyvä eläke eli superkarttuma, joka ei kuulu muille. Se oli vain heille. Meillä muilla eläke määräytyy koko työuran ansioiden mukaan, eläkettä ei voi keinotekoisesti nostaa valitsemalla vain ne hyvätuloisimmat ansiovuodet.
Superkarttuma tehtiin siksi, kun eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta ylöspäin vaikka töihin olisi mennyt 15-vuotiaana. Nyt eläke on alkanut karttua heti, joten siksi superkarttumasta luovuttiin. Isäsi työvuosina ihmisten keskimääräinen elinikä oli lyhyempi mitä nyt. Satavuotiaista tehtiin lehtijuttuja, kun he oli niin harvinaisia, nyt niitä on joka suvussa. Ihan oikeasti, olet vain kateellinen.
ei pidä paikkaansa. Superkerttymä luotiin siksi, ettei suurten massojen eläköitymiseen oltu varauduttu riittävästi (lähinnä julkisella sektorilla) eikä siksi heitä olisi haluttu eläkkeelle kaikkia samaan aikaan. Oma isä palasi töihin kahdeksi vuodeksi - ei entiseen johtaja & esimiesasemaansa, vaan sen tarkemmin yksilöimättä entry-level tehtävään lyhennetyllä työpäivällä -ja sai tällä korotettua ennestään korkeaa melkein 7000 euron kokonaiseläkettään vielä n 500 eurolla.
Jos isäsi olisi ollut tavallinen duunari, hänet olisi irtisanottu 90-luvun lamassa. Uusia töitäkin olisi ollut mahdottomuus löytää. Tuo superkarttuma on näköjään ongelma vain hyvin varakkaalle ihmisryhmälle, jotka ovat kateellisia omille vanhemmilleen. Raha ei todellakaan tuo onnea.
Noo..julkisella on näitä tehtävänimikkeitä, jotka ovat de facto eläkevirkoja ja suojatyöpaikkoja.
En ole kateellinen mistään, vaan pelkään tämän valtion velkaantumista ja talouden romahtamista. En omasta puolestani, vaan lapseni. Minä pystyn vielä lähtemään töihin toiseen maahan ja säästöjäkin on jonkin verran, ei mulla ole hätää. Mutta lapselleni toivoisin parempaa kuin ikuinen velkavankeus tai kotimaan jättäminen taakse. Minä tiedän, että on ikäryhmä, joka ei hahmota tätä konseptia että joku voisi toivoa omalle lapselleen parempaa kuin itselleen, joten ymmärrän kyllä, että huudan tässä tuuleen.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellainen asia kuin yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus - tai epäoikeudenmukaisuus. Vain äärettömän yksinkertaiset ihmiset näkevät kaiken itseensä peilaten ja puhuvat kateudesta.
Niinpä. "Miksi minun isä saa enemmän eläkettä mitä minä palkkaa, nyyh".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten asiat ovat tässä maassa todella hyvin. On kaikenlaisia verovaroin rahoitettuja palveluita helpottamassa elämää (kotihoito, Kela-taksi, päivätoiminta, lääkeautomaatit, apuvälinelainaamot, kodinmuutostyöt) ja eläkeläisalennuksia. Eläkeläisillä on monesti paljon lääkkeitä ja lääkärikäyntejä, ja niissäkin yhteiskunta tukee rahallisesti.
Heidän kannattaisi siis lopettaa valitus ja olla kiitollisia siitä mitä kaikkea muut heille järjestävät.Oletteko huomanneet, että päättävä sukupolvi on suurelta osin alle nelikymmpistä, ei valtuustoissa, eduskunnassa tai hallituksessa ole mikään eläkeläisenemmistö. Vedotkaa päättäjiin ja huolehtikaa omista eduistanne äänestämällä ja järjestäytymällä. Ei auta kitistä että joku muu ajattelee ja hoitaa puolestanne kaiken varhaiskasvatuksesta omaan eläkkeeseenne asti! Tämä on teidänkin maailmanne, tekin olette osa yhteiskuntaa! Yhdistäkää voimanne, liittoutukaa, vaatikaa! Lopettakaa seksin ja seksuaalisen identiteetin loputon märehtiminen, sukupuolten välinen riitely, yksilöllisyyden liika ihannointi ja puhukaa toisillenne. Ei elämä pyöri pillun ja kikkelin ympärillä, käyttäkää myös aivojanne!
meillä kun on se eläkelupaus. Taannehtivasti on hieman vaikeaa muuttaa etuuksia, jotka on toisena aikana toinen joukko itse itselleen lailla turvannut.
Minä kostan enkä tule ikinä menemään töihi. Siinähän maksatte asumiseni ja kaikki muutkin kuluni loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä oikein?
Kyllä, se oli oikein.
Noo..julkisella on näitä tehtävänimikkeitä, jotka ovat de facto eläkevirkoja ja suojatyöpaikkoja.
En ole kateellinen mistään, vaan pelkään tämän valtion velkaantumista ja talouden romahtamista. En omasta puolestani, vaan lapseni. Minä pystyn vielä lähtemään töihin toiseen maahan ja säästöjäkin on jonkin verran, ei mulla ole hätää. Mutta lapselleni toivoisin parempaa kuin ikuinen velkavankeus tai kotimaan jättäminen taakse. Minä tiedän, että on ikäryhmä, joka ei hahmota tätä konseptia että joku voisi toivoa omalle lapselleen parempaa kuin itselleen, joten ymmärrän kyllä, että huudan tässä tuuleen.
Tässä ihan lähiaikoina telkkarissa puhuttiin aiheesta, miten työeläkejärjestelmällä menee paljon paremmin mitä muutama vuosi sitten luultiin.
Miksei vanhemmat ajattele lapsiaan, kukaan ei ole vielä kertaakaan kertonut, miten maksaa aikuisten lastensa kuluja? Olen monta kertaa kysynyt, alapeukkua vaan tulee, muttei yhtään kommenttia. Sinun vanhempasi voivat maksaa sinun laskujasi ja sinä voit maksaa lastesi laskuja. Voit jopa ottaa heille yksityiset eläkevakuutukset. Miltä kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä oikein?
Kyllä, se oli oikein.
Nyt olet superkarttuman kanssa hieman väärässä. Se 4,5 prossan kertymä oli käytössä vain muutaman vuoden. Itse olen 1958 syntynyt, en saa superkarttumaa ja myös tehnyt eläkkeetöntä työtä ikävälillä 15-23.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepa, TYÖeläkkeet ovat ihan heidän itsensä maksamia ja eläkeyhtiöiden sijoittamia varoja. KANSANeläke maksetaan verovaroista. Älä sinä ole kateellinen sukupolville jotka ovat tätä maata omalla työllään rakentaneet vaan ole ylpeä että sinulla ylipäätään on maa jossa saa edes jotain tukia elämiseen ja tee töitä oman elämäsi eteen ahkerasti ja päättäväisesti.
No ei todellakaan! Nykyiset eläkeläiset ja heidän työnantajansa eivät aikoinaan maksaneet lähellekään sellaisia summia, että nykyään maksussa olevat eläkkeet voitaisiin niillä maksaa. Ahneet sukupolvet maksoivat omille vanhemmilleen (jotka ovat jo haudassa) todella kälyiset eläkkeet ja panevat lapsensa maksamaan niin että tuntuu!
Niin ne MINÄ MINÄ kitisevän nyky nuorison eläkkeet maksaa lapsenne jos niitä ikinä omahyväisenä hommaatte.. Eläke systeemi alkoi pyöriä 1960 luvun alusta vasta ja senkin kertyminen alkoi vasta 23-vuotta täytettyään mutta nyky tissiposkilla kun lapsilisät loppuu niin pääsee suoraan eläkekertymään. Muutama vuosi stten oli sentään vuosi rakoa mutta kun eräillä vähemmistöllä tuli vuoden katkos tukiin..
Menkää töihin lorviperseet, Tuista ei eläkettä kerry. Elämän avaimet on käsissänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä saa kun tekee mitä vaan. Mäkin jo teininä siivosin laivoilla hyttejä ja baareja, ihmisten oksennuksia ja ripulipaskoja, pesin ikkunoita, kävin marjapelloilla poimimassa. Silloin sun ihannoimalla ajalla nuoret teki kesät töitä! Mitään ulkomaalaisia täällä ei edes ollut. Nykyään ulkomaalaiset tekee ne hommat kun ei suomalaiset huonokuntoiset nuoret jaksa eikä halua niitä tehdä. Sitten odotatte saavanne parikymppisenä siistiä sisätyötä ilman mitään työkokemusta.
Siihen siivoamiseen tarvitaan nykyään koulutus, jonka vuoksi on pakko ottaa opintolainaa.
Baarityöskentekyyn tarvitaan vähintään hygienia- ja anniskelupassit.
Maailma ei ole enää niin yksinkertainen paikka elää, kuin sinun nuoruudessasi, arvon boomer.Onko se eläkeläisten syy että kaikkiin normitöihinkin tarvitaan koulutus nykyään? Päättäjien mielestä nykyihminen ei osaa tehdä mitään ilman koulutusta? Ennen me osattiin kun töissä näytettiin kuinka sitä tehdään. Mutta me boomerit olimmekin fiksuja.
Valitsemalla oikean syntymäajan, joissain tapauksissa myös oikean syntymäluokan. Muita vaatimuksia ei ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kostan enkä tule ikinä menemään töihi. Siinähän maksatte asumiseni ja kaikki muutkin kuluni loppuelämäni.
Uhkauksesi on ihan yhtä vakuuttava kuin uhmaikäisen taaperon jalanpolkeminen ja uhkailu, että minä muutan mummille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. "Miksi minun isä saa enemmän eläkettä mitä minä palkkaa, nyyh".
Ilmeisesti se on eläkeläisten mielestä oikein, eivät vain halua myöntää sitä. Mutta onko se järkevää? Jo nyt nähdään, mihin tuo ahneus on johtanut. Suomi elää velaksi, koska joka kolmas on eläkkeellä.
En minä työssäkäyvä jaksa tuota kiittämätöntä ja röyhkeää porukkaa enää elättää. Ulkomaille lähden minäkin.
Logistiikka hameen maksaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepa, TYÖeläkkeet ovat ihan heidän itsensä maksamia ja eläkeyhtiöiden sijoittamia varoja. KANSANeläke maksetaan verovaroista. Älä sinä ole kateellinen sukupolville jotka ovat tätä maata omalla työllään rakentaneet vaan ole ylpeä että sinulla ylipäätään on maa jossa saa edes jotain tukia elämiseen ja tee töitä oman elämäsi eteen ahkerasti ja päättäväisesti.
No ei todellakaan! Nykyiset eläkeläiset ja heidän työnantajansa eivät aikoinaan maksaneet lähellekään sellaisia summia, että nykyään maksussa olevat eläkkeet voitaisiin niillä maksaa. Ahneet sukupolvet maksoivat omille vanhemmilleen (jotka ovat jo haudassa) todella kälyiset eläkkeet ja panevat lapsensa maksamaan niin että tuntuu!
Niin ne MINÄ MINÄ kitisevän nyky nuorison eläkkeet maksaa lapsenne jos niitä ikinä omahyväisenä hommaatte.. Eläke systeemi alkoi pyöriä 1960 luvun alusta vasta ja senkin kertyminen alkoi vasta 23-vuotta täytettyään mutta nyky tissiposkilla kun lapsilisät loppuu niin pääsee suoraan eläkekertymään. Muutama vuosi stten oli sentään vuosi rakoa mutta kun eräillä vähemmistöllä tuli vuoden katkos tukiin..
Menkää töihin lorviperseet, Tuista ei eläkettä kerry. Elämän avaimet on käsissänne!
Luuletko että nämä minä minä lorviperseet mitään tajuu?
Itse en saanut nuorena mitään tukia,miksi nyt pitäis saada,ottakaa se työ,mitä tarjotaan-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkauksesi on ihan yhtä vakuuttava kuin uhmaikäisen taaperon jalanpolkeminen ja uhkailu, että minä muutan mummille.
ja sinä olet turha ihminen, jota kukaan ei rakasta.
Joo. Olen tk eläkkeellä ja eläkkeeni nousee n.140e/kk. Asuntolainani oli todella halpa 9-12% korolla.
Brutto tuntipalkalla sai viisi litraa bensaa, nettoa en muista. Työmatkaa 35km/suunta.
Oli se elämä yhtä juhlaa kaikessa yltäkylläisyydessään.