Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko mennä papa-seulontaan?

Vierailija
16.10.2022 |

Tuli kutsu. En halua.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kerran ja sen jälkeen olen ohittanut nämä ajanvarausmuistuttelut.

Uskon, että elimistö viestii tavalla tai toisella jos on jotain pielessä.

Huomataanko me nämä viestit?

Sama mammografian kanssa. Ainakin kerran olen käynyt, kun työhöntulotarkastuksen myötä jouduin.

Elämä on lahjaa ja lainaa 🌿

Ikää 47v

Vierailija
102/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kerran ja sen jälkeen olen ohittanut nämä ajanvarausmuistuttelut.

Uskon, että elimistö viestii tavalla tai toisella jos on jotain pielessä.

Huomataanko me nämä viestit?

Sama mammografian kanssa. Ainakin kerran olen käynyt, kun työhöntulotarkastuksen myötä jouduin.

Elämä on lahjaa ja lainaa 🌿

Ikää 47v

Tuudittaudutko oikeasti että elimistö viestii? Syövät ovat monesti hiljaisia tappajia. Kummallinen ajattelutapa sinulla.,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko sen nuoren naisen joka ehkä vuosi sitten kuoli kohdunkaulansyöpään? Ei ollut mennyt ilmaiseen seulontaan ensin, ja sitten kun meni, niin olikin jo liian myöhäistä. Netta joku oli hänen nimensä. 

Netta B nimenomaan kävi seulonnoissa ja kahdesti yksityiselläkin papassa oireilun takia. Kaikista kolmesta sai puhtaan tuloksen, vaikka syöpä oli viimeisessä jo pitkällä!

Miksi syöpää ei sitten huomattu?

Hoitovirhe.

Vierailija
104/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mutta kannattaa mennä.Ei ole kivulias tutkimus ja kestää vaan pienen hetken.

Vierailija
105/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen varaus? Mulle ainakin tulee vain ilmoitus, että voit käydä joukkoseulonnassa, ei siinä mitään aikaa ole mikä pitäisi peruuttaa.

N48

Riippuu paikkakunnasta. Meille tulee valmiiksi varattu aika. En ole mennyt, enkä koskaan tule menemäänkään. En myöskään perunut, enkä koskaan tule perumaankaan. Ei minulla ole mitään velvollisuutta perua aikaa, jota en ole itse varannut.

Olisi ihan kohteliasta perua aika, jotta aika voidaan vapauttaa toiselle hlölle muuhun tutkimukseen. Ei ihme, ettei aikoja saa tai julkinen terveydenhuolto sakkaa, kun toiset ei viitsi edes perua aikaansa.

Vierailija
106/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se papa-kokeen otto edes tunnu missään. Miksi et menisi? 

Kaikki ei nauti alapään esittelystä vieraille.

Ja pelot/traumat/kipu.

Jännä, että hammaslääkäriä saa pelätä, mutta kun kyse on naistentaudeista vittuillaan vaan.

Hammaslääkärissä saa asianmukaiset puudutukset kysymättä ja rauhoittavat halutessaan. Joissain tapauksissa jopa nukutuksen.

Jos gynellä toivoo puudutusta/rauhoittavaa hyvä että ei naureta pihalle.

Ja oletteko huomanneet, kuinka kaikki naisten toimenpiteet korkeintaan nipistää. Itse olen kuullut vähän toisenlaisia tarinoita

Siis just tämä. Hammaslääkäri pelkoon suhtaudutaan paljon asiallisemmin, ja on hammaslääkäreitä, jotka ovat erikoistuneet pelkopotilaiden hoitoon. Ihan outoa, että ajatellaan vieläkin, että ei olisi potilaita, joita tämmöiset nöyryyttävät tutkimukset ei pelota tai satu. Kyllä ne sattuu, ja pelkopotilaalle tai seksuaalisen väkivallan uhrille ne on traumaattisia kokemuksia. Miksi sitä vähätellään? Mulla nää käynnit on olleet kauheita ja ne on oikeasti vaikuttaneet mun mielenterveyteen - jos mä joutuisin enää yhdellekään käynnille, menisin varmaan psykoosiin ja tulisi joku puolustautuminen, ettei muhun koske kukaan. Kaiken huippu oli se kun yksi mieslääkäri sanoi että "se toimenpide tuntuu vain pienenä nipistyksenä". Oli pakko sanoa että niin, kuinka monta papa-koetta sulta on otettu, kun olet mies. Miksi tähän ei voida suhtautua samalla tavalla kuin hammaslääkäripelkoon? Jos sulla on hammaslääkäripelko, saat sympatiaa, jos gynepelko, sitä vähätellään tai sulle nauretaan.

Vierailija
107/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös ajattelen sen niin, että tuo on pienempi paha kuin se, että syöpä löydetäänkin myöhäisessä vaiheessa. Sitten sitä vasta tongitaankin ja on varmasti tuhat kertaa kivuliaampaa kuin tuo papa. Se on kuitenkin ohi muutamassa minuutissa. Saahan sitä esimerkiksi särkylääkkeen ottaa etukäteen. Minulla löytyi 35-v papassa HPV-positiivisuus, jota nyt sitten kahden vuoden välein tarkkaillaan. Olen tyytyväinen, että kävin ja rauhallisilla mielillä, kun tiedän, että mikäli se tuosta muuttuu solumuutoksiksi, se huomataan nopeasti.

Vierailija
108/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pelot/traumat/kipu.

Jännä, että hammaslääkäriä saa pelätä, mutta kun kyse on naistentaudeista vittuillaan vaan.

Hammaslääkärissä saa asianmukaiset puudutukset kysymättä ja rauhoittavat halutessaan. Joissain tapauksissa jopa nukutuksen.

Ja oletteko huomanneet, kuinka kaikki naisten toimenpiteet korkeintaan nipistää. Itse olen kuullut vähän toisenlaisia tarinoita

Siis just tämä. Hammaslääkäri pelkoon suhtaudutaan paljon asiallisemmin, ja on hammaslääkäreitä, jotka ovat erikoistuneet pelkopotilaiden hoitoon. Ihan outoa, että ajatellaan vieläkin, että ei olisi potilaita, joita tämmöiset nöyryyttävät tutkimukset ei pelota tai satu. Kyllä ne sattuu, ja pelkopotilaalle tai seksuaalisen väkivallan uhrille ne on traumaattisia kokemuksia. Miksi sitä vähätellään? Mulla nää käynnit on olleet kauheita ja ne on oikeasti vaikuttaneet mun mielenterveyteen - jos mä joutuisin enää yhdellekään käynnille, menisin varmaan psykoosiin ja tulisi joku puolustautuminen, ettei muhun koske kukaan. Kaiken huippu oli se kun yksi mieslääkäri sanoi että "se toimenpide tuntuu vain pienenä nipistyksenä". Oli pakko sanoa että niin, kuinka monta papa-koetta sulta on otettu, kun olet mies. Miksi tähän ei voida suhtautua samalla tavalla kuin hammaslääkäripelkoon? Jos sulla on hammaslääkäripelko, saat sympatiaa, jos gynepelko, sitä vähätellään tai sulle nauretaan.

Sama täällä. En enää ikinä uskalla mennä takaisin, toivottavasti ei oikeasti tule syöpää. Kivuliaita kuukautisia on teiniästä asti vähätelty, minkä seurauksena olen herkistynyt kivulle ja pelkään sitä.

Pidän myöskin toimenpiteitä kivuliaina ja traumaattisina, jo pelkkä levityskipu on järkyttävää.

Miten ihmeessä jotkut edes vertaavat hammaslääkäriä ja gyneä samankaltaisena kokemuksena? Hammaslääkärille ei tarvitse paljastaa yksityisaluetta, mikä jo itsessään helpottaa tilannetta.

Puhumattakaan siitä, kuinka herkästä alueesta puhutaan, kun kyse on naistentaudeista, silti mikään ei muka koskaan satu, nipistää vaan. Just joo.

Vierailija
109/124 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pelot/traumat/kipu.

Sama täällä. En enää ikinä uskalla mennä takaisin, toivottavasti ei oikeasti tule syöpää. Kivuliaita kuukautisia on teiniästä asti vähätelty, minkä seurauksena olen herkistynyt kivulle ja pelkään sitä.

Pidän myöskin toimenpiteitä kivuliaina ja traumaattisina, jo pelkkä levityskipu on järkyttävää.

Miten ihmeessä jotkut edes vertaavat hammaslääkäriä ja gyneä samankaltaisena kokemuksena? Hammaslääkärille ei tarvitse paljastaa yksityisaluetta, mikä jo itsessään helpottaa tilannetta.

Puhumattakaan siitä, kuinka herkästä alueesta puhutaan, kun kyse on naistentaudeista, silti mikään ei muka koskaan satu, nipistää vaan. Just joo.

Samahan se on kun vähätellään synnytyskipuja. Naisen osa on  vaan tälläinen. 

Vierailija
110/124 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa kamalaa jos joku hoitsu nyt römpsän näkee. Minulle on oma terveys tärkeämpi.

Kenenkään terveys ei siitä parane että joku kurkkii ja törkkii jotain alapäähän vähän väliä, päinvastoin.

Sitten vasta kurkitaankin jos saa kohdunkaulaansa syövän. 

Mutta syöpäsairaana saa myös kaikki vahvimmat kipulääkkeet ja rauhottavia. Äidiltänikin poistettiin kohtu niin että hän oli hereillä. Koko alapää niin puudutettu ettei tuntenut yhtään mitään. Miksi joillekin on niin vaikeeta uskoa, että joillakin papakoe sattuu? Mulla se sattui niin paljon ettei siitä meinannut tulla mitään. Eikä se hoitaja ollut mitenkään kauhean empaattinen, hoki vaan että yritä rentoutua, muuten sattuu enemmän, no KAI MÄ NYT SAATANA SEN TIEDÄN. Kiire oli, koska niitä tehtiin liukuhihnalta ja jokaiselle potilaalle oli aikaa vain vartti. Ei siinä ehditä antaa mitään kipulääkkeitä tai rauhoittavia. Viimeksi kävin yksityisellä ja siihenkin jouduin vaatimalla vaatimaan rauhoittavia. En ole mikään nappien käyttäjä noin muuten, mutta tietyissä tilanteissa kuten hammaslääkäri ja gyne, tarvitsen niitä. Muuten en yksinkertaisesti mene, koska tiedän panikoivani ja silloin sattuu entistä enemmän.

Vierailija
111/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no lukiko siellä kutsussa, että kyseessä on pakollinen velvollisuus ja jos et tule, saat rangaistuksen?

itse sinä elämästäsi päätät ja kannat valinnoistasi vastuun

Vierailija
112/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisin seulonta, johon osallistuin oli hpv-seulonta (se siis tuli papa-kokeen tilalle), huomasin, että siinä missä papa-kokeet ovat minulla aina tuoneet mukanaan hiukan kipua, niin tämä hpv-näyte ei tuntunut juuri missään. tosin olen käynyt vain yhdessä hpv-seulonnassa, joten ei ole kokemuspohjaa sen enempää.

(muistakaa muuten, että nykyisin nuo seulonnat eivät aina olekaan papa-kokeita, vaan se onkin hpv-seula)

Vierailija
113/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

papa-kokeessa kivuliain vaihe on se, jossa harjalla otetaan näyte kohdunkaulakanavasta. Jos kanava on tiukka, niin ilman muuta se voi sattua. Silloin kannattaa yrittää käydä näytteessä lähellä kuukautisia (kuukautisten aikana kohdunkaulakanava avautuu hiukan), jos ei toisin ole neuvottu.

Vierailija
114/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa kamalaa jos joku hoitsu nyt römpsän näkee. Minulle on oma terveys tärkeämpi.

Kenenkään terveys ei siitä parane että joku kurkkii ja törkkii jotain alapäähän vähän väliä, päinvastoin.

Mutta syöpäsairaana saa myös kaikki vahvimmat kipulääkkeet ja rauhottavia. Äidiltänikin poistettiin kohtu niin että hän oli hereillä. Koko alapää niin puudutettu ettei tuntenut yhtään mitään. Miksi joillekin on niin vaikeeta uskoa, että joillakin papakoe sattuu? Mulla se sattui niin paljon ettei siitä meinannut tulla mitään. Eikä se hoitaja ollut mitenkään kauhean empaattinen, hoki vaan että yritä rentoutua, muuten sattuu enemmän, no KAI MÄ NYT SAATANA SEN TIEDÄN. Kiire oli, koska niitä tehtiin liukuhihnalta ja jokaiselle potilaalle oli aikaa vain vartti. Ei siinä ehditä antaa mitään kipulääkkeitä tai rauhoittavia. Viimeksi kävin yksityisellä ja siihenkin jouduin vaatimalla vaatimaan rauhoittavia. En ole mikään nappien käyttäjä noin muuten, mutta tietyissä tilanteissa kuten hammaslääkäri ja gyne, tarvitsen niitä. Muuten en yksinkertaisesti mene, koska tiedän panikoivani ja silloin sattuu entistä enemmän.

ehkä sen kipulääkkeen voisi itse ottaa kotona?

Vierailija
115/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä ole pakko tehdä, mutta kannattaisi kyllä. Ei niitä seuloja ihan turhaan tehdä. Kohdunkaulan syöpä on yleinen ja alkaa oireilla vasta kun on kehittynyt pitkälle. Jos papa kokeesta löytyy solumuutoksia, niitä tarkkaillaan eli otetaan uusi papa vähän seulaa tiheämpään. Muutokset voivat kehittyä syöväksi, joka saadaan sitten hoidettua heti. Muutokset voivat myös hävitä.

Vierailija
116/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että esimerkiksi kolposkopia on täysin kivutonta? Tai sytostaatit? Kyllä jokainen syöpähoidoissa käyvä joutuu valitettavasti kipua ja epämiellyttävyyttä kokemaan enenmmän tai vähemmän. Lääkityksistä huolimatta.

Vierailija
117/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

papa-kokeessa kivuliain vaihe on se, jossa harjalla otetaan näyte kohdunkaulakanavasta. Jos kanava on tiukka, niin ilman muuta se voi sattua. Silloin kannattaa yrittää käydä näytteessä lähellä kuukautisia (kuukautisten aikana kohdunkaulakanava avautuu hiukan), jos ei toisin ole neuvottu.

Onko näin? Mulla on joukkoseulanta huomenna ja tänään pitäisi loppua menkat.

Vierailija
118/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppa. tippuri ja HIV on lisääntynyt räjähdysmäisesti selviääkö papa kokeella onko saanut tuliaisen?

Vierailija
119/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisen ihmisen ole pakko mennä mihinkään terveystarkastuksiin. Itse en ole käynyt koskaan enkä aio käydä, ikää 48 v. En muutenkaan ole kouluajan jälkeen käynyt missään lääkärillä tai hammaslääkärissä.

Vierailija
120/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin? Mulla on joukkoseulanta huomenna ja tänään pitäisi loppua menkat.

On noin. Eli menet ihan hyvään aikaan. Burana + panadol lääkityksen voi myös ottaa etukäteen jos pelkää kipua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän