Onko pakko mennä papa-seulontaan?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
oot lorttoillu ja pelkäät positiivista tulosta?
Oot idiootti etkä tajua asiasta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Partnereiden suuri määrä lisää riskiä.
Ei oo pakko jos ei taho. Ja minä en taho.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakollinen, mutta ihmettelen kyllä, jos joku ei mene. Maksuton tärkeä tutkimus.
Riippuu alueesta onko seulonta papa vai hpv-testi. Minulta on jo hoidettu kohdunkaulan syövän esiaste, ja koska syöpäriskini on siksi edelleen koholla, minun olisi tärkeää päästä nimenomaan papa-kokeeseen. Kuitenkaan HUS:issa ei edes minunkaltaisiltani potilailta suostuta tutkimaan papa-näytettä vaan ainoastaan hpv. Vaikka sama HUS toisella kädellä neuvoi, että minun tulisi käydä nimenomaan papa-kokeessa parin vuoden välein. Ei siis valitettavasti ole kaikilla tärkeä tutkimus tuo seulonta, vaan se kunnon oikea tutkimus pitää ihan itse käydä maksamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku muuten saako papaan halutessaan jotakin puudutusta? Mulla olisi elämäni ensimmäinen näytteenotto nyt 30-vuotiaana tulossa, mutta takana on yksi traumaattinen kokemus uskomattoman kivuliaasta kohdun seinämästä otetusta pipellenäytteestä :( Pelkkä 3mm putken laittaminen kohdunkaulasta sisälle sattui kuin saa tana.
Papassa ei laiteta mitään sisään kohdunkaulasta. On vaikea uskoa, että olisi sellaista puudutetta, joka auttaisi papan ottamisessa, mutta jonka laittaminen sattuisi vähemmän kuin itse papa.
Eikö se näytetikku nimenomaan laiteta siihen kohdunkaulan reikään? Jo tämä kohta oli itselleni pipellessä järkyttävän kivulias.
Tiedän että jenkkilässä esim käytetään puuduttavia tabletteja kierukkaa laittaessa, eli potilas voi etukäteen laittaa puuduttavan tabletin toosaansa kohdunkaulan lähelle, mutta kaipa tuollainen sotkisi tällaisessa näyteasiassa sen itse näytteen, eli ei ole vaihtoehto :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku muuten saako papaan halutessaan jotakin puudutusta? Mulla olisi elämäni ensimmäinen näytteenotto nyt 30-vuotiaana tulossa, mutta takana on yksi traumaattinen kokemus uskomattoman kivuliaasta kohdun seinämästä otetusta pipellenäytteestä :( Pelkkä 3mm putken laittaminen kohdunkaulasta sisälle sattui kuin saa tana.
Ei saa julkisella.
Ookoo, ehkä menen suosiolla yksityiselle.
Tarvitseeko käydä papassa, jos ei ole harrastanut seksiä viiteentoista vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko käydä papassa, jos ei ole harrastanut seksiä viiteentoista vuoteen?
Kyllä kannattaa käydä. Virus voi olla pitkään elimistössä oireettomana ja aktivoitua yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papassa ei laiteta mitään sisään kohdunkaulasta. On vaikea uskoa, että olisi sellaista puudutetta, joka auttaisi papan ottamisessa, mutta jonka laittaminen sattuisi vähemmän kuin itse papa.
Eikö se näytetikku nimenomaan laiteta siihen kohdunkaulan reikään? Jo tämä kohta oli itselleni pipellessä järkyttävän kivulias.
Tiedän että jenkkilässä esim käytetään puuduttavia tabletteja kierukkaa laittaessa, eli potilas voi etukäteen laittaa puuduttavan tabletin toosaansa kohdunkaulan lähelle, mutta kaipa tuollainen sotkisi tällaisessa näyteasiassa sen itse näytteen, eli ei ole vaihtoehto :(
Suomessa kohdunkaulaa kai puudutetaan tarvittaessa pistoksilla, mutta niiden laitto jo itsessään on samanveroinen juttu kuin koko papa-näytteen otto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Partnereiden suuri määrä lisää riskiä.
näin se vaan menee
Minuakaan ei olisi huvittanut mutta menin ja se kannatti. Oli kivaa. Hoitaja oli viisas ja mukava. Rupattelimme kaikenlaista.
Ei tietenkään ole pakko mennä, mut ajan peruutuksesta pitää ilmoittaa. Itse pelkään noita tuollaisia käyntejä, järkyttävät kokemukset julkiselta (verrattavissa pahoinpitelyyn) joten en mene enää. Kuten joku jo sanoikin, käynnin peruutus ei automaattisesti tarkoita että sulla olisi just sillä kerralla löytynyt syöpä. Jos joskus haluat mennä, maksa mieluummin ja mene yksityiselle, jossa sua kohdellaan ihmisenä. Julkisella olet kuin karjaa, jota leikellään osiin.
Vierailija kirjoitti:
Minuakaan ei olisi huvittanut mutta menin ja se kannatti. Oli kivaa. Hoitaja oli viisas ja mukava. Rupattelimme kaikenlaista.
Viisa ja mukava hoitaja? Nyt valehtelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisa ja mukava hoitaja? Nyt valehtelet
No johan oli outo väite. Olen kohdannut monia mukavia ja älykkäitä, viisaita hoitajia. Tämä papa-kokeen ottaja oli ylityöllistettynä Oulunkylän terveysasemalla, mutta tajusi, että työ on työtä, asiakkaat ihmisiä ja yhdessä ihmettelimme töykeitä lääkäreitä. :)
Mammografiaseulat ovat ok, mutta itselläni ei ole enää mitään intoa noihin papa-seuloihin.
Seksielämäni on ollut nollassa jo vuosikausia, ja papassa olen käynyt viimeksi silloin, kun se oli vielä aktiivista. Kaikki papat olivat puhtaita.
Kohdunkaulansyöpä on yleisimpiä nuorten naisten kuolinsyitä ja se on ihan turha kuolema kun sen voi estää käymällä papa-kokeessa.
Ei ole pakko mennä. Mä olen iloinen, että menin, koska muuten olisin kuollut.
Jos joku toimenpiteessä inhottaa tai ahdistaa tai pelottaa, kannattaa jutella siitä ammattilaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee HPV-testi kotona ja lähetä se labraan. Vastaa käypä hoito-suosituksia, oikeasti tuolle labrassa tehtävälle ronkkimiselle ei ole enää lääketieteellisiä perusteita, patriarkaalinen jäänne.
😃 Tuskinpa miehet ovat olleet näitä vain naisten hyväksi tehtäviä ilmaisia tutkimuksia vaatimassa. Ainakin palstamiesten mielestä nämä varmasti pitäisi kokonaan lopettaa ja maksakoon akat ite römpsätutkimuksensa.
Miksi naisten värkkejä suositeltiin ennen tutkittavan kerran vuodessa (vaikka mitään oireita ei olisi) mutta vaikka sisäelimiä tai kiveksiä ei oireettomina tarkasteta juuri koskaan? Oireeton mahalaukku saa olla ihan rauhassa, mutta e mä ttimeen pitää jatkuvasti kurkistella?
Niinpä. Moni tappava syöpä on kuitenkin pitkään oireeton. Miksei esim vatsan alueen syöpiä seulota säännöllisesti? Haim yms syöpiä.
Näissä vaikuttaa paljon se, millä tavalla seulonta tapahtuisi (eli onko jotain suht simppeliä tutkimusta, jolla oireettoman syövän voi löytää), auttaisiko aikainen löytäminen potilasta jotenkin, ja mitä tämä kaikki maksaisi. Nythän hiljattain alkoi yli 60-vuotiailta paksusuolen syövän seulonta ulostenäytteestä. Tässäkin tutkimusmenetelmää kehitettiin pitkään sellaiseksi, että se löytää oikeasti epäilyttävät tapaukset ja vain ne - aiempi menetelmä kun ei osannut erottaa, onko ulosteessa oleva veri peräisin kasvaimesta vai mustamakkarasta, joten tuli turhia jatkotutkimuksia seulottavien ja veronmaksajien riesaksi. Nämä asiat eivät ole mitenkään simppeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko mennä, mut ajan peruutuksesta pitää ilmoittaa. Itse pelkään noita tuollaisia käyntejä, järkyttävät kokemukset julkiselta (verrattavissa pahoinpitelyyn) joten en mene enää. Kuten joku jo sanoikin, käynnin peruutus ei automaattisesti tarkoita että sulla olisi just sillä kerralla löytynyt syöpä. Jos joskus haluat mennä, maksa mieluummin ja mene yksityiselle, jossa sua kohdellaan ihmisenä. Julkisella olet kuin karjaa, jota leikellään osiin.
Ei tarvitse ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattui viimeksi mukava ja puhelias hoitaja, pistettiin jopa tanssiksi siinä huoneessa jotta napukka ois rentoutunut ja laskeutunut hollille. Joka kerta sama ongelma ettei meinaa yltää, eipä oo tuota ennen kukaan tanssia ehdottanut ja sai otettua näytteet. Muuten kyllä ollut mukavia näytteen ottajia.