Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko mennä papa-seulontaan?

Vierailija
16.10.2022 |

Tuli kutsu. En halua.

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

papa-kokeessa kivuliain vaihe on se, jossa harjalla otetaan näyte kohdunkaulakanavasta. Jos kanava on tiukka, niin ilman muuta se voi sattua. Silloin kannattaa yrittää käydä näytteessä lähellä kuukautisia (kuukautisten aikana kohdunkaulakanava avautuu hiukan), jos ei toisin ole neuvottu.

Onko näin? Mulla on joukkoseulanta huomenna ja tänään pitäisi loppua menkat.

gynekologini joskus neuvoi minulle noin, että mahdollisimman lähellä kuukautisten alkamispäivää. kuukautisten loppumispäivän jälkeiset päivät eivät ole otollisimpia, koska näytteeseen voi silloin vielä tulla verta ja toisaalta tietyt solut voivat puuttua sitten näytteestä, jolloin näyte ei olekaan tarpeeksi hyvä ja voi joutua uusimaan sen. tärkeintä on kuitenkin noudattaa sen kutsun mukana tulleita ohjeita.

esim. hpv-näyte ja papa-näyte on hiukan eri asiat, joten voi riippua sitten siitäkin, että kumpaan menee (siis se voi riippua, että onko vaaraa näytteen epätäydellisyydelle, jos vaikka näytteen mukana tulee kuukautisverta). hpv-näytteestä en ole puhut gyneni kanssa, tuolloin kun hän neuvoi ajoittamaan papa-kokeessa käymisen kierron loppuvaiheelle, oli aikaa, kun otettiin vain papa-kokeita ja minulla on hyvin ahdas kohdunkaulakanava, joten olen niitä naisia, joilla se harjanäyte tuotti kipua. itselläni kyllä hyvä kivunsieto, joten en traumatisoidu kivusta.

Vierailija
122/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko käyttää hyvinvointivaltion tarjoamia etuuksia.

Aivan. Oma gynekologini kutsuu papa-koetta veronpalautukseksi.

Turha sitten vollottaa, jos myöhemmin sairastuu tappavaan tautiin vain siksi ettei halua kestää pientä epämukavuutta paria minuuttia testinoton aikana. Kohdunkaulan syöpähän on todella vararallinen sairaus (ehtii pitkälle ennen kuin alkaa oireilla kunnolla, toisin kuin esim. kohtusyöpä). Se on nykyään niin harvinainen tasan tarkkaan seulontojen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tulee kotoa hakemaan jos ihan pakko on.

Vierailija
124/124 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku muuten saako papaan halutessaan jotakin puudutusta? Mulla olisi elämäni ensimmäinen näytteenotto nyt 30-vuotiaana tulossa, mutta takana on yksi traumaattinen kokemus uskomattoman kivuliaasta kohdun seinämästä otetusta pipellenäytteestä :( Pelkkä 3mm putken laittaminen kohdunkaulasta sisälle sattui kuin saa tana.

Papa ei tunnu miltään tuohon limakalvonäytteen ottamiseen verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi