Vaatteiden hinnat nousseet ihan älyttömiksi!
Eilen kiertelin vaatekaupoilla, mutta eipä oikein mitään raaskinut ostaa. Ihan järkyttäviä hintoja.
Esim. Cubuksella huonolaatuinen villapaita 49,90!
Ennen maksoi varmaan sen 20-30€.
Onneksi on kirpputorit olemassa. Voisinpa veikata että näillä hinnoilla ei normaalikuluttajilla ole varaa enää uutta ostaa.
Kommentit (127)
Omassa nuoruudessani 90-luvulla vaatteita ostettiin niin vähän, että muistan vieläkin varmaan jokaisen yläasteaikojen vaatteeni. Myös varakkailla oli näin. Sitten muuttui vuosituhannen vaihteessa. Usein mietin, että viimeistä ikäluokkaa olin, joka koki nuoruutta ennen kerskakulutusta.
Katoin tänään nilkkureita. Hinta 180e. Ei mulla ole varaa, olen pitänyt satasta rajana. Ei pari vuotta sitten ollut näin kovia hintoja. Kuljen sitten vanhoilla, jo vähän risoilla vielä tämän syksyn, talven ja kevään.
Nyppykoneella saa pelastettua monet nyppyiset vaatteet! Ihan paras ostos.
On ihan hyvä, jos cubusten, veromodien, henkkamaukkojen ja mitä näitä nyt onkaan vaatteiden hinnat nousee ja turha ostaminen ja kertakäyttökulutus toivottavasti vähenee. Katselkaa sen sijaan vaikka netin second hand -kauppoja. Laadukkaita tavaroita löytyy ihan niiden halpisrättien hinnalla kun vain jaksaa selata ja jopa ihan uudenveroisina.
Kalliit ja halvat tehdään samoissa tehtaissa. Kalliissa vaatteissa on joskus parempi materiaali, mutta ei aina. Nopeasti oppii tuntemaan mikä kangas nyppyyntyy tai haperoituu viikossa ja mikä kestää.
Kasarin vaatteet olivat todella kestäviä.
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä, jos cubusten, veromodien, henkkamaukkojen ja mitä näitä nyt onkaan vaatteiden hinnat nousee ja turha ostaminen ja kertakäyttökulutus toivottavasti vähenee. Katselkaa sen sijaan vaikka netin second hand -kauppoja. Laadukkaita tavaroita löytyy ihan niiden halpisrättien hinnalla kun vain jaksaa selata ja jopa ihan uudenveroisina.
Kenkiä varsinkin löytyy ihan uusia kirppikseltä, eivät vaan sopineet jollekin. Olen itsekin laittanut eteenpäin kun olin kuitenkin ehtinyt käyttää ja palauttaakaan ei voinut.
Kumpi on suurempi ongelma? Ostaa kerskakulutuksena paljon kalliita vaatteita turhaan vai ostaa muutaman tarpeellisen vaatteen halpamerkkiä? Kun ottaa huomioon, että ne kaikki vaatteet tulee sieltä samoilta tehtailta, mielestäni on huonoin juttu se, että ostaa yli tarpeen turhaa tavaraa ja vieläpä verkkokaupasta lennättää tavaraa ympäri maailmaa tänne ja takaisin.
Vanhoilla vaatteilla on menty jo vuosikausia. kirpparille sitten seuraavaksi kun ei voi enää farkkuja paikata haaroista,
Ostin kirppikseltä tänään villakangastakin, kaksi neuletta ja mekon kympillä. Vaihdan takkiin napit, niin se on ihan tyylikäs. En ole vuosiin ostanut kaupasta muuta kuin alusvaatteita ja sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on ihan tervettäkin, itse etsin perusmustia toimistohousuja, hinta yleensä 20-30e, nyt ne oli järjestään 49,90e, tuo pieni ero kyllä oli sen verran suuri psykologisesti että jäi ostamatta. Ehkä pitäisi etsiä 100e housut ja pitää niitä sitten 3x pidempään.
Itse kyllä tunnustan että shoppailen tylsyyteen, shoppailen koska se tuottaa mielihyvää, varsinkin nettishoppailu. Hyvän tarjouksen löytäminen tuo tunteita, ihanan lämpimän neuleen ostaminen tuo tunteita tulevaisuudesta, samoin kun katsoin mekkoa- tuo päällä hotellin aamiaiselle...
Yritän poistua tuosta ja ostaa tarpeeseen, siihen oikeaan tarpeeseen. Teen mm niin että kirjoitan kalenteriin mitä "tarvitsen" ja kk päästä sen voi hankkia, jos yhä on tarve olemassa.
Vaatii systeemin muutoksen vaateteollisuuden puolelta, mutta myös ihmisten ajattelun muuttamisen.
Mielestäni kohtuushoppailussa ei ole mitään pahaa, jos niitä vaatteita todella käyttää ja ostaa hyvämaineisesta nettikaupasta. Tuleehan siitä hyvä mieli kun on kiva uusi mekko, ja silloin on mukavampi muillekin ihmisille. Jos kävelee loskassa littakengissä, on huonolla tuulella koko ajan.
Kaapit on niin täynnä vaatteita ettei mitään tarvetta. Varmaan pärjäisi vuosikausia noilla.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on suurempi ongelma? Ostaa kerskakulutuksena paljon kalliita vaatteita turhaan vai ostaa muutaman tarpeellisen vaatteen halpamerkkiä? Kun ottaa huomioon, että ne kaikki vaatteet tulee sieltä samoilta tehtailta, mielestäni on huonoin juttu se, että ostaa yli tarpeen turhaa tavaraa ja vieläpä verkkokaupasta lennättää tavaraa ympäri maailmaa tänne ja takaisin.
En tiedä mihin tällaisen väitteen oikein perustat. Jopa saman vaatemerkin saman mallin huppari saatetaan valmistaa eri maissa, täysin eri tehtaissa, väreittäin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo Stadiumin soc ole niiden oma halpamerkki? Varmaan 100% polyesteriä ja jossain Kiinassa, tai Bangladeshissa tehty?
Ei kyllä tuolla hinnalla kannata ostaa.Käytännössä kaikki ei-untuvatäytteiset toppaliivit hinnasta ja brändistä riippumatta ovat 100% polyesteria ja tehty nykyään Vietnamissa tai Bangladeshissa.
Ei pidä unohtaa sellaista faktaa että polyesterilla ja polyesterilla on vielä kertaluokkaa suurempi ero kuin huippu- ja jätelaatuisella puuvillalla.
Aito untuvatäyte on pahimmillaan suoranaista eläinrääkkäystä joten tuo on yksi niistä tuotteista joita ostan vain tunnetun valmistajan sertifioituna tuotteena vaikka toppaliivi maksaakin tarjouksessa 60€ (ovh 150€) sen parin kympin sijaan.
Yksikään keinomateriaali ei vain pärjää vielä laadukkaalle untuvalle mutta polyesteritäytteen voi toki antaa huoletta kastua läpimäräksi eikä se mene miksikään.
Edullisesta alehinnasta huolimatta kyseessä ei ollut minkään halpakaupan untuvaliivi, vaan tunnetun urheiluvaatebrändin. He ainakin kertomansa mukaan käyttävät sertifioitua untuvaa. Kun ostin uuden untuvatakin, siinä luki, ettei valmistuksessa ole käytetty eläviltä linnuilta nypittyä untuvaa. Ei kannata tylyttää ihmisiä eläinrääkkäyksen tukemisesta tietämättä, mistä kyse. T. Tuo jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessani 90-luvulla vaatteita ostettiin niin vähän, että muistan vieläkin varmaan jokaisen yläasteaikojen vaatteeni. Myös varakkailla oli näin. Sitten muuttui vuosituhannen vaihteessa. Usein mietin, että viimeistä ikäluokkaa olin, joka koki nuoruutta ennen kerskakulutusta.
Silloin kaupoissa oli vain noin kolme kautta, ja kun ne kauden vaatteet ilmestyivät niistä ostettiin pari ja sitten ei ollutkaan sen enempää ostettavaa. Vaikka Seppälässä.
Nykyään on 20 kautta, vähintään, joka viikko tulee uusia kamoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin tällaisen väitteen oikein perustat. Jopa saman vaatemerkin saman mallin huppari saatetaan valmistaa eri maissa, täysin eri tehtaissa, väreittäin.
Olen eri mutta vaikka Donna Karan ja "halpis halpis" tehdään kuitenkin samassa tehtaassa, vaikka molemmat saattavatkin käyttää useita eri tehtaita kuten sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kaupoissa oli vain noin kolme kautta, ja kun ne kauden vaatteet ilmestyivät niistä ostettiin pari ja sitten ei ollutkaan sen enempää ostettavaa. Vaikka Seppälässä.
Nykyään on 20 kautta, vähintään, joka viikko tulee uusia kamoja.
Ennen vanhaan oli tosiaan tavallista, että mallisto vaihtui korkeintaan 4 kertaa vuodessa. Nykyään esim. hyperpikamuoti yritys SHEIN lisää 6000 uutta tuotetta valikoimaansa PÄIVITTÄIN.
Eikä SHEIN ole edes ainoa, vaan näitä muitakin vain netissä myyviä pikamuotibrändejä on viime vuosina noussut kuin sieniä sateella. Ei aikuiset näistä tiedä, kun markkinointi tapahtuu TikTokissa, Instagramissa ja tuotteita myydään pelkästään nettikaupoissa. Fashion Nova, Pretty Little Thing, BooHoo ja SHEIN varmaan ne isoimmat. Jokainen näistä tuuttaa markkinoille tuhansittain uutta riepua joka päivä. Planeetta kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Kalliit ja halvat tehdään samoissa tehtaissa. Kalliissa vaatteissa on joskus parempi materiaali, mutta ei aina. Nopeasti oppii tuntemaan mikä kangas nyppyyntyy tai haperoituu viikossa ja mikä kestää.
Kasarin vaatteet olivat todella kestäviä.
Minulla on vielä käytössä joitakin 80-luvun vaatteita varsin hyväkuntoisina ja samaan aikaan muutama kuukauden ikäiset ja pari kertaa pestyt vinku-intioiden paskarääsyt ovat valmiita räteiksi.
Olenkin päätynyt siihen ratkaisuun, että paskaräteistä en maksa enää mitään. Pitäkööt bangladesinpaskansa.
Surkeimpia kaikista surkeista ovat kengät. Vaikka ostat kokoa 49 niin ei mahdu jalkaan, vain pituus kasvaa, ei leveys eikä rintavuus. Tunge sinne sitten suomalaista jalkaa, saatana.
Nykyään kuljenkin sievin työturvakengissä, ainoat missä on minulle sopiva lesti.
Jäin eläkkeelle viime vuonna.
Vanhoilla mennään.
Eipä tarvii uusia.
Ainakaan lähiaikoina......