Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, joilla on vaikeahoitoinen astma

Vierailija
15.10.2022 |

Noin 3 vuotta sitten todettiin astma, jossa oire on yskä. Ennen lääkehoitoa oli pahimassa vaiheessa herättävä 2 tuntia aikaisemmin, jotta se aamun hillitön yskä ehti loppua ennen töihin lähtöä. Teini muutti siinä vaiheessa yläkerrasta ulkorakennuksen lämpimään varastohuoneeseen nukkumaan, ja vasta siinä vaiheessa tuli sitten hakeuduttua tutkimuksiin, olin vuosia pitänyt sitä tapayskänä, joka kuitenkin paheni ja paheni. Astmadiagnoosi tuli heti ja lääkitys aloitettiin.Se kahden tunnin kestävä aamuyskä ja nenän vuotaminen loppui, mutta missään vaiheessa ei kuitenkaan ole päästy hyvään hoitotavoitteeseen.
Nykyisenä lääkityksenä Alvesco maksimiannoksella, Formoterol maksimiannoksella, Montelukast tupla-annoksella ja vielä Spiriva. Ventoline / Buventol ei ole koskaan auttanut oireisiin. Elokuun alusta yhteensä 20 päivää Prednisolonia 30-40 mg annostuksella 5-7 päivän kuureina. Viimeksi tänään otin taas 40 mg, kun eilisestä alkoi tolkuton yskiminen - edellisen kuurin loppumisesta vähän reilu viikko.
Prednisolon kuurit ovat häiritseviä, koska silloin en saa nukutuksi. 40 mg annoksella nukahdan aamuneljältä ja puoli kahdekesalta pitäisi herätä. En nuku edes kahdella Insomin tabletilla, joita työterveys pihtailee muutenkin.
Työterveyslääkärillä kävin juuri, kun puhalsin PEF maksmissaan 280, käski juoda kuumaa mehua, jossa on hunajaa niin paljon, että lusikka seisoo. Sairauskertomukseen kirjasi väärän tiedon, että puhalsin 380, joka on minulle suurinpiirtein se normaali määrä. En saanut toivomaani lähetettä keuhkolääkärille. Työterveyslääkäri toki totesi, ettei hän lääkisen jälkeen mitään astmasta ole opiskellut - ikää hänellä jo 60 vuotta. Hunaja ei auta minun astmaoireisiini millään lailla.
Varasin ajan yksityiselle keuhkolääkärille, se aika on reilun viikon päästä. Onkohan tälle odotettavissa minkäälaista oireiden lievittymistä? Olen NIIN VÄSYNYT tähän jatkuvaan yskimiseen.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista?

Vierailija
2/42 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikea

-asteinen ja hoitoinen astma. Diagnosoitu vuosi sitten. 1, 5 vuoden aikana 2 kertaa tullut tavallisesta nuhakuumeesta keuhkokuume ja toipuminen vie kuukausia. Erilaisia lääkkeitä kokeiltu, nyt on maximiannos innovairia, lisäksi spiriva ja avaajana ventoline. Pelkään että jatkossa jokainen nuhakuume tekee keuhkokuumeen ja sairaalaan? Lääkärien mukaan muuta ei voida tehdä, kun on jo tehokkain ja maksimi lääkitys. Täyttä hoitotasapainoa ei ole missään vaiheessa saavutettu, mutta silloin kun ei flunssia m, on vointi ollut ajoittain melko hyvä.

.

Apteekin mukaan pitäisi heti flunssaoireiden tullessa ottaa lisäksi jotain muuta hoitavaa lääkettä, mutta lääkärin mukaan ei voi innovairin lisäksi muuta hoitavaa ottaa, eikä annosta lisätä. Minulla on pef-seurannassa ollut aina loistavat arvot, noin 800. Metakoliini altistus paljasti astman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita vaikeahoitoisia astmaatikkoja tänään paikalla?

Vierailija
4/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen käytä hunajaa. Sehän on pelkkää kukkien siitepölyä ja takuulla tappaa allergiset. Mikä ihme sadisti sulla oikein on lääkärinä 💀 🍯🐝🐝😱🤬

5/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä hunajaa. Ei ikinä

Minulla on krooninen erittäin vaikea-asteinen astma ollut vuodesta 1965. Kummallisinta siinä on se, että laakitys on pysynyt koko ajan ihan samana. Myös määrältään.

Mutta mulla onkin kunnon vanhan ajan lääkkeet, mitä lääkårit eivät enää millään tahdo määrätä. Pelkään koko ajan, että EU lopetuttaa nekin.

Eli paras lääke on Retafyllin.

Muut, mitä käytän, ovat ihan tavallinen

Ventoline kohtauksiin ja ennaltaehkäisyyn, vahvistamaan keuhkoputkien limakalvoja on

Seretide.

Atarax:ia minulle määrättiin korvakäytävien ja nielun allergisen kutinaan. Uskon sen auttavan antihistamiinina myös astmaan.

Toivottavasti sinulle on tästä apua.

Ai, niin joskus muistan käyttää ilman reseptiä saatavaa suolapiippua.

Tämä on eläinkoti enkä ole myöskään mikään himosiivooja.

Tsemppiä sulle.

6/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tavannut tupakoivia astmaatikkoja.

Vierailija
7/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuosia Symbicort joka on yhdistelmälääke avaava ja hoitava samassa, 2x2 vrk ja infektioaikaan 4 annosta aamuin illoin. Tällä olen pärjännyt hyvin. Avaavana Atrovent tarvittaessa.

Minulla on nyt hyvä hoitotasapaino.

Infektioiden tullessa on tukalampaa ja flunssat pitkittyvät, silloin kuuri Prendisolon 40 mg kuurina. Kortisoni auttaa jo kolmantena päivänä on helpompaa.

Onko sinulle kokeiltu muita lääkkeitä mitä nyt mainitsit?

Hunajaa ihmettelen minäkin, älä ihmeessä käytä.

Vierailija
8/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa aiheuttaa kakkamyrskyn, mutta joskus astma saattaa olla mentaalipuolen ongelma. Tunnen monta tyyppiä, ketkä saavat kohtauksen aikaan ihan vaan tahdon voimalla. Lapsena esim perhetuttu tyttö, sai aina kohtauksen kun asiat eivät menneet haluamaallaan tavalla (ei saanut kaupassa haluaamansa, vanhemmat lähtivät johonkin ja lapset jäivät hoitajan kanssa). Oppi siis hallitsemaan perhettään noilla kohtauksilla.

Toinen tapaus on aikuinen mies. Sai aina eläimen nähdessään valtavan kohtauksen. Myös ostamansa asunto oli ok siihen saakka kunnes näki lattialistan alla eläimen karvan. Välitön kohtaus. Pystyi matkustamaan meidän autossa kun ei tiennyt että meillä on koira. Ei minkäänlaista kohtausta, vaikka meidän koira matkusti autossa jatkuvasti.

Väitän siis, että ihmisen mielellä on valtava vaikutus asioihin, myös astmaan.

Vierailija
9/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa aiheuttaa kakkamyrskyn, mutta joskus astma saattaa olla mentaalipuolen ongelma. Tunnen monta tyyppiä, ketkä saavat kohtauksen aikaan ihan vaan tahdon voimalla. Lapsena esim perhetuttu tyttö, sai aina kohtauksen kun asiat eivät menneet haluamaallaan tavalla (ei saanut kaupassa haluaamansa, vanhemmat lähtivät johonkin ja lapset jäivät hoitajan kanssa). Oppi siis hallitsemaan perhettään noilla kohtauksilla.

Toinen tapaus on aikuinen mies. Sai aina eläimen nähdessään valtavan kohtauksen. Myös ostamansa asunto oli ok siihen saakka kunnes näki lattialistan alla eläimen karvan. Välitön kohtaus. Pystyi matkustamaan meidän autossa kun ei tiennyt että meillä on koira. Ei minkäänlaista kohtausta, vaikka meidän koira matkusti autossa jatkuvasti.

Juurihan julkkiksista Coolion väitettiin kuolleen astmaan, miten tämä uppoaa teoriaasi?

Vierailija
10/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan julkkiksista Coolion väitettiin kuolleen astmaan, miten tämä uppoaa teoriaasi?

Tuollahan lukee JOSKUS! Missään ei lue että aina.

Vierailija
11/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan lukee JOSKUS! Missään ei lue että aina.

Ei sellaista lääketieteellisesti todennettavaa tilaa olekaan että se voi joskus olla jotain muuta tai sitten joskus jotain muuta.

Vierailija
12/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä hiilihydraatit pois ruuasta. 

Ne on niin käsiteltyjä että aiheuttavat autoimmuunisairauksia.

Vierailija
13/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö semmoisia aineita kuten kurkuma,  inkivääri, sipuli paljon, mitkä vähentää elimmistössä luontaisesti tulehdusta.        Hedelmissä on c vitamiinia joka on hyvä antioksidantti, jossa on monta osaa.

Maitotuotteet myös lisäävät autoimmuunisairauksia koska pastoroituja. Raakaversio parempi.

Vierailija
14/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että en jaksa enää tämän vaikean astman takia. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Joku nyt esittää ap:tä. Oikealla ap:llä on mielenterveys kunnossa, käy töissä ja harrastaa liikuntaa, ylipäätään voi hyvin kaiken muun, paitsi tämän astman osalta.

Oikea ap

Vierailija
15/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvä ihminen käytä hunajaa. Sehän on pelkkää kukkien siitepölyä ja takuulla tappaa allergiset. Mikä ihme sadisti sulla oikein on lääkärinä 💀 🍯🐝🐝😱🤬

Se TTL oli venäläistaustainen, mutta kyllä suomalaisetkin lääkärit tahtovat suositella yskään vain hunajaa, yskänlääkereseptejä ei nykyään tahdo saada.

Ap

Vierailija
16/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä olen tavannut tupakoivia astmaatikkoja.

En ole koskaan tupakoinut, mutta takana lapsuudenkodissa passiivista tupakointia 19-vuotiaaksi.

Ap

Vierailija
17/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt hunajaa, joskus kerran tai pari ruokalusikallisen kokeillut, mutta eihän se mitään auttanut.

Ap

Vierailija
18/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä olet ? Itsellä ihan hyvässä tilassa oleva astma, mitä nyt flunssat vähän haittaavat välillä oloa. Mutta itse puhallan PEFn maksimissaan 320. Yleensä 300. Silloin kun hakeuduin hoitoon (muutama vuosi sitten) pef oli vajaa 200 ja silloin oli kyllä oikeesti ahdistava olo.

Olen 156 pitkä niin uskoisin sen vaikuttavan tuohon alhaiseen tulokseen. Ei kukaan siitä koskaan ole mitään erityistä ainakaan maininnut.

Yksi mikä aiheutti aiemmin pahoja astmaoireita oli vanha talo jossa asuttiin. Hometta sieltä ei koskaan olla löydetty, mutta joku siinä talossa oli pielessä että oireet pahenivat. Ehkä huono ilmanvaihto?

Vierailija
19/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt hunajaa, joskus kerran tai pari ruokalusikallisen kokeillut, mutta eihän se mitään auttanut.

Ap

Osta apteekista mielikki hunajaa, se tehoaa paremmin kuin normaali.

Kannattaa myös laittaa ilmankostutin yön ajaksi päälle huoneeseen, se auttaa.

Vierailija
20/42 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kyllä joo, mutta nuohan nyt on ihan selkeitä huijaamisia.

Kyllähän ihminen voi kuolla vaikka sydänsuruun tunnetaan nimellä Takostubo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi