Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, joilla on vaikeahoitoinen astma

Vierailija
15.10.2022 |

Noin 3 vuotta sitten todettiin astma, jossa oire on yskä. Ennen lääkehoitoa oli pahimassa vaiheessa herättävä 2 tuntia aikaisemmin, jotta se aamun hillitön yskä ehti loppua ennen töihin lähtöä. Teini muutti siinä vaiheessa yläkerrasta ulkorakennuksen lämpimään varastohuoneeseen nukkumaan, ja vasta siinä vaiheessa tuli sitten hakeuduttua tutkimuksiin, olin vuosia pitänyt sitä tapayskänä, joka kuitenkin paheni ja paheni. Astmadiagnoosi tuli heti ja lääkitys aloitettiin.Se kahden tunnin kestävä aamuyskä ja nenän vuotaminen loppui, mutta missään vaiheessa ei kuitenkaan ole päästy hyvään hoitotavoitteeseen.
Nykyisenä lääkityksenä Alvesco maksimiannoksella, Formoterol maksimiannoksella, Montelukast tupla-annoksella ja vielä Spiriva. Ventoline / Buventol ei ole koskaan auttanut oireisiin. Elokuun alusta yhteensä 20 päivää Prednisolonia 30-40 mg annostuksella 5-7 päivän kuureina. Viimeksi tänään otin taas 40 mg, kun eilisestä alkoi tolkuton yskiminen - edellisen kuurin loppumisesta vähän reilu viikko.
Prednisolon kuurit ovat häiritseviä, koska silloin en saa nukutuksi. 40 mg annoksella nukahdan aamuneljältä ja puoli kahdekesalta pitäisi herätä. En nuku edes kahdella Insomin tabletilla, joita työterveys pihtailee muutenkin.
Työterveyslääkärillä kävin juuri, kun puhalsin PEF maksmissaan 280, käski juoda kuumaa mehua, jossa on hunajaa niin paljon, että lusikka seisoo. Sairauskertomukseen kirjasi väärän tiedon, että puhalsin 380, joka on minulle suurinpiirtein se normaali määrä. En saanut toivomaani lähetettä keuhkolääkärille. Työterveyslääkäri toki totesi, ettei hän lääkisen jälkeen mitään astmasta ole opiskellut - ikää hänellä jo 60 vuotta. Hunaja ei auta minun astmaoireisiini millään lailla.
Varasin ajan yksityiselle keuhkolääkärille, se aika on reilun viikon päästä. Onkohan tälle odotettavissa minkäälaista oireiden lievittymistä? Olen NIIN VÄSYNYT tähän jatkuvaan yskimiseen.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että en jaksa enää tämän vaikean astman takia. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Joku nyt esittää ap:tä. Oikealla ap:llä on mielenterveys kunnossa, käy töissä ja harrastaa liikuntaa, ylipäätään voi hyvin kaiken muun, paitsi tämän astman osalta.

Oikea ap

Useimmat täällä tietää ton tyypin. Se kopioi tuota vajakkiviestiään useaan ketjuun. Ohita.

Vierailija
42/42 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoille on tullut uusi lääke enerzair breezehaler. Keuhkolääkäri määräsi sen ja minun vaikea astmani talttui. Ihan järjettömän hyvä lääke! Vuoden kohta käyttänyt ja en ole enää tarvinnut montelukastia, prednisolonia enkä tapissa olevia muita hengitettäviä. Kohtauksia ei ole ollut. Tää lääke muutti mun elämäni. Pystyn jälleen elämään ja tekemään asioita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan