Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia lastensuojelun toiminnasta?

Vierailija
02.05.2026 |

Ero narsistista puolisosta (2023), sanoi että jos lähden, hän vie minulta kaiken. Aiemmin oli onnistunut uhkailemaan ja en uskaltanut lähteä, enää ei. Eron jälkeen suuttui kun minulla oli noin 6kk muuton jälkeen, 9kk eron jälkeen uusi parisuhde. Hän alkoi taas uhkailla, anella takaisin ja kun ei toiminut, päätti selkäni takana luvata yhdelle lapsistamme mopon, mönkkäri, mopokortin, yms  jos lapsi muuttaakin hänen luokseen.

Lapsi  muutti(2024), ja siitä lähtien vanhempi ei ole esimerkiksi ostanut 1,5v aikana lapselle yhtäkään vaatetta, pl. Yhdet kengät koska käveli crockseissa puoli vuotta ja vaadin että kengät on saatava oikeasti nyt. Lapsi saa tehdä mitä haluaa, hän on vanhemmalla ikään kuin vaan säilössä. Kaikki lapsesta saatava raha pois lukien 10e/vko ja kaksi junalippua kuussa menevät vanhemman omaan taskuun. Lapsi syö voileipiä ja -60% alesta mitä sattuu löytymään. Vanhempi lopetti kaikki lapsen harrastukset kun lapsi muutti hänen luokseen. Vanhempi ei huolehdi läksyjä eikä koelukuja.

Olen tehnyt lasun, olen ollut tuhat kertaa kouluun yhteydessä (lapsi ei lue kokeisiin eikä tee paljoa läksyjä tms ja on poissaoloja etenkin maanantaisin). Ei mitään apua, lopulta nyt nelosvaroituksen jälkeen palaveri.

Nyt 3/3 lapsemme (asuu luonani ja käy toisella vanhemmalla joka toinen vkl) neuvolassa menin sanomaan terkan kysyessä että mitä kuuluu, tästä kaikesta. Yksi huolenaihe kun on myös tämän vanhemman runsas alkonkäyttö, ja se että kaksi pienempää lasta eivät ole siellä turvallisissa oloissa kun käyvät joka toinen vkl. Vanhempi on mm. vaarantanut lasten turvallisuuden vakavasti (en voi kertoa yksityiskohtia koska tunnistetttaisiin), ja 2/3lapsi saa pelata K18 pelejä,valvoa vaikka aamuun asti. Vanhemman luona asuva lapsi on vihjaillut myös kannabiksen käytöstä (vanhemman siis). Lisäksi 2/3 lapsi puhuu minusta halventavasti aina tullessa toiselta vanhemmalta, ja saa suhteettoman raivokohtauksia.

No, terkka teki sitten lasun kaikista lapsista, kahden minun luona asuvan suhteen siitä, millaiset olot heillä on toisen vanhemman luona.

... ja jumankauta tämä homma on kääntynyt siihen, että nyt kaikki tarmo keskitetään minun luona asuviin lapsiin, ja oikeasti olen ihan varma että tämä kääntyy siihen että meidän sohvalla istuu joku lasutäti joka viikko😭 Ihan hullua! Lasu sanoi että vanhemman ja yhden lapsista olisi hyvä soittaa kerran viikossa kun vanhempi ei vissiin tajua olla yhteydessä muuten (ei koskaan soita lapselle). No, lopputulos on se että joudun patistamaan lasta soittamaan, ei soittaisi millään mutta olen varma että tämä kaatuu minun niskaani jos soitot ei toteudu. Vanhempi siis ei edelleenkään soita lapselle. Me odotamme vikaan päivään ennenkun viikko päättyy ja soitamme sitten. Vanhempi ei kysy lapselta mitään puhelussa.

Oikeasti, onko kellään kokemuksia lasun toiminnasta, voiko tämä nyt kääntyä taas niin että toinen vanhempi luistelee kaikesta ja meillä istuu joku perhetyöntekijä sohvalla katselemassa mitä me touhutaan? Ja 52 viikkoa vuodesta soitellaan vanhemmalle joka ei tajua edes lasun kanssa sovittuaan soittaa koskaan lapselle? 

-Jatkuu alempana...-

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene läpi. Miksi itse et ostanut kenkiä lapsellesi?

Vierailija
2/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa;

Me eletään ihan hirveän tavallista elämää. En ole edes muuttanut yhteen kumppanini (sen saman jota aloin tapailla 2024) kanssa, vaan asun lasten kanssa keskenään. Harrastamme, menemme ajoissa nukkumaan, luemme kokeisiin, kokkaan ja siivoan, käyn töissä ja opiskelen samaan aikaan. Meidän elämässä ei ole mitään ihmeellistä. Ja nyt sitten ihan suoraan sanottuna tuo kiristävä, narsistinen itsekäs vanhemmankuvatus pääsee kaikesta taas kun koira veräjästä ja me saadaan kärsiä. 

Jos jotain tästä opin, niin tästä lähin meillä on aina kaikki hyvin, enkä koskaan ilmaiset että meillä olisi edes pienin, pikkiriikkisin ongelma. Ja unohdan lapsen joka muutti toiselle vanhemmalle, antaa olla, hän oli kypsä valitsemaan 12v iässä. Unohdan siis siinä mielessä, että en enää yritä auttaa enkä osoittaa missä on vika. Tämä systeemi on liian pahasti rikki. Lastensuojelu ei tunnista narsistisen vanhemman käytöstä lainkaan, ja on hampaaton puuttumaan esimerkiksi runsaaseen alkoholin käyttöön, niin kauan kun vanhempi ajaa esim rattijuopumuksen. Miksei voida teettää testiä, jossa näkyy alkoholinkäyttö ja sen runsaus? Miksei lasu ota tosissaan kun kerron kuinka paljon vanhempi joi viimeiset vuodet ennenkuin uskalsin vihdoin lähteä? 

Toinen vanhempi mm.pissasi useamman kerran meidän sänkyyn humalassa ja jäi joka vkl juomaan yksin kun minä menin lasten kanssa nukkumaan. Myös joskus viikolla harrasti tätä. Jatkuvasti oli kireä kuin viulunkieli, ja piilotteli viinapulloja. Näistä on kuviakin, koska seurasin pullojen huoneista salaa. Suoraan puuttuminen johti raivokohtaukseen. Kuvilla ei tietysti ole mitään virkaa, olisi pitänyt tuolloin kutsua joku ulkopuolinen katsomaan pulloja ilmeisesti, että nyt luotettaisiin siihen mitä kerron. Ihan hullua. Ja tällä tasolla oleva alkoholisti on saanut itse ilman apua juomisen loppumaan? En oikein usko.

Ehkä eniten tässä on yllättänyt ettei alkoholismi tunnu kiinnostavan lasua lainkaan niin kauan kun vanhempi ei sammu keskustaan kuset housussa tai aja rattijuopumusta. Sama kyllä oli jo omassa lapsuudessa, eipä sitä vanhempien ryyppäämiseen kiinnitetty huomiota vaikka se olisi kuinka runsasta, kunhan ei poliisi sotkeudu asiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella sekavaa tekstiä ap. Mitä sä vedät?

Vierailija
4/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että etäanhempi ostaa edelleen lapselle kaiken ja lähi käyttää lapsen huoltoon kuuluvat rahat itselleen ?  Ratkaiseeko se ongelman? 

Ostin lopulta lapselle kolmet kengät joista yksiä säilytetään minun luona, jotta on ainakin jotkut ehjät kengät tarpeen niin vaatiessa.

T. Ap

Vierailija
5/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lastensuojelulta mikä tarkoitus on sinua kytätä ja sinulta vaatia, vaikka ongelma on etävanhemmassa. 

Tuohon ei pidä suostua, että sinun ja lastesi velvollisuus on soittaa etävanhemmälle. Vanhempi soittaa itse aina lapselle ja näyttää, että on kiinnostunut. 

Vierailija
6/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti mun tuntuma on, että kun sattuu ei-ammattitaitoinen lasutyöntekijä, niin sinne hankalaan kotiin, vaikeiden tai mahdollisesti lapselle vaarallisten ihmisten luo ei mennä, varsinaisiin ongelmiin ei puututua mutta aikaa ja energiaa käytetään niihin lieviin tapauksiin tai sinne missä tarvett aei oikeasti ole ja pahimmassa tapauksessa jopa niin, että kokonaistilanne huononee. Persoonallisuudeltaan vinksahtanut ihminen saa pyöriteltyä lasua helpommin ja pääsee kuin koira veräjästä. Tosiasioilla ei välttämättä ole merkitystä.

Toisaalta hyvä, että olet asian tuonut esille, jospa nuorempien kohdalla mahdollinen toisen vanhemman luo muutto vanhempana estyisi mahdollisista lahjomisista huolimatta, kun on mustaa valkoisella että on huolta siitä, miten siellä arki sujuu ja että vanhemmuus ei ole ihan kohdillaan siellä.

Voimia!

Vierailija
7/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten lastensuojelu on paskaa!

Vain muutama ääritapaus jossa lasua ois oikeesti tarvittu(vilja erika)

Muuten onkin sitten niin tekemällä tehty toiminta että kytätään ihmisten virheitä ja tehään kaikkia jutskia et vanhemmat olis muka huonoja tai vaaraksi lapselle.

Väkisin ängetään kotiin.

Väkisin viedään lapset sylistä...

Vai onko oikeesti perheet niin sysimustaa että lasun ottaa lapsia pois tämän tästä?

Vierailija
8/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sossuna kerron, että lastensuojelu ei ota kantaa siihen kumman vanhemman luona lapsi asuu tai miten tapaa vanhempiaan. Ne asiat päätetään käräjäoikeudessa elleivät vanhemmat pysty niitstä sopimaan. Ihmetyttää miksi ap antoi sen ensimmäisenkään lapsen isälleen. Ja antaa edelleen asua siellä, vaikka on paljon huolia. Normaali vanhempi hakisi lapsen pois päihdeongelmaisen luota. Käräjäoikeustietä ei ilmeisesti ole edes mietitty, mutta lastensuojelun ajatellaan olevan halvempi keino puuttua tilanteeseen. Ei se niin mene, laki kieltää lasua puuttumasta. Perhetyö on ilmeisesti ap:n kotona juurikin opettamassa, että ei anna lapsiaan päihdeongelmaiselle. 

Vierailija
9/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti mun tuntuma on, että kun sattuu ei-ammattitaitoinen lasutyöntekijä, niin sinne hankalaan kotiin, vaikeiden tai mahdollisesti lapselle vaarallisten ihmisten luo ei mennä, varsinaisiin ongelmiin ei puututua mutta aikaa ja energiaa käytetään niihin lieviin tapauksiin tai sinne missä tarvett aei oikeasti ole ja pahimmassa tapauksessa jopa niin, että kokonaistilanne huononee. Persoonallisuudeltaan vinksahtanut ihminen saa pyöriteltyä lasua helpommin ja pääsee kuin koira veräjästä. Tosiasioilla ei välttämättä ole merkitystä.

Toisaalta hyvä, että olet asian tuonut esille, jospa nuorempien kohdalla mahdollinen toisen vanhemman luo muutto vanhempana estyisi mahdollisista lahjomisista huolimatta, kun on mustaa valkoisella että on huolta siitä, miten siellä arki sujuu ja että vanhemmuus ei ole ihan kohdillaan siellä.

Voimia!

Tältä juuri tuntuu. Viimeksi kun toinen vanhempi suuttui minulle kun otin esiin epäkohdan, hän perui kaksi viikonloppua putkeen kun 2/3 ja 3/3 lasten piti mennä hänen luokseen. Tästä puhuin lasuun kun soittivat ilmoituksesta jonka terkka teki, että meidän yhteinen vanhemmuus ei toimi, koska en voi todellisuudessa sanoa mitään, koska toinen vanhempi suuttui ja kostaa. Lasu piti palaverin, jossa kysyi mitä huolta minulla on toisen vanhemman suhteen, ja kerroin tämän. Kysyivät samaa toiselta vanhemmalta. Hän sanoi ettei ole huolta minun suhteeni. Voitteko kuvitella, että lasu sanoi että "nyt sitten sinullakaan ei tarvitse olla huolta kun todellakaan ei ole".

Siis oikeasti. Tää ihminen on uhannut tappaa mut, ajanut humalassa mun kotiini, kertonut että jos eroan, tuhoaa mun elämän, on tehnyt musta kostolasuja kun en ole suostunut kaikkeen, on perunut noin 1/3 lasten tapaamisista. Niin nyt tällä perusteella voin olla täysin huoleton. Oikeesti....

Ap

Vierailija
10/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monta lasta huonon puoluson kanssa?

Vierailija
11/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ei tietysti ensin ollut sellainen. Ensin oli pieniä ylilyöntejä ja asioita, joita en tajunnut ottaa vakavasti. Viimeiset vuodet yritti selvistellä useasti, kun laitoin selkä seinää vasten / tuli joku todella paha ylilyönti. Niitä piilopulloja en tiedä kauanko ehti olla, ennenkun tajusin niiden olemassaolon. Katsoin vaan niitä pulloja, jotka oli baarikaapissa ja ne ei huventuneet.

Elettiin melko erillistä elämää viimeiset vuodet. Kolmas lapsi oli minun toiveeni, toivoin että lapsi olisi rauhoittanut häntäkin ja saanut jotenkin ajattelemaan elämän tärkeitä asioita. No, niin ei käynyt, vaan hän muuttui vieläkin kylmemmäksi. Ero oli alunperin meidän yhteinen päätös, kunnes olin hakenut asunnon ja täyttänyt paperit. Siitä alkoi sitten kiristys ja uhkailu, jos joutuu maksamaan elareita, ei anna muuttaa lasten kirjoja vaikka oli jo antanut siihen luvan. Sanoin että Kelan minimi riittää, mutta hänen mukaansa nuorin lapsi ei tarvinnut lainkaan elatusta ja kahdelle muulle riitti 100e per lapsi. Ja hänen mukaansa tämä tulisi olemaan aina näin, esim.parenpipalkkainen työ ei muuttaisi asiaa (oli siis neljäntonnin palkka tuossa vaiheessa)

Vierailija
12/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkat tuota tietä niin kohta sulla asuvatkin lapset on sen sun huonoksi kokemasi vanhemman hoteissa. Niin kävi meillä koska se toinen oli todella hyvä valehtelemaan että kaikki ok. Että kaikki vaan mun päässä. Jopa se että pahoinpiteli minut useaan otteeseen ei haitannut. Omaa syytäni kun olen muutenkin hankala. 

Vierailija
13/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ei tietysti ensin ollut sellainen. Ensin oli pieniä ylilyöntejä ja asioita, joita en tajunnut ottaa vakavasti. Viimeiset vuodet yritti selvistellä useasti, kun laitoin selkä seinää vasten / tuli joku todella paha ylilyönti. Niitä piilopulloja en tiedä kauanko ehti olla, ennenkun tajusin niiden olemassaolon. Katsoin vaan niitä pulloja, jotka oli baarikaapissa ja ne ei huventuneet.

Elettiin melko erillistä elämää viimeiset vuodet. Kolmas lapsi oli minun toiveeni, toivoin että lapsi olisi rauhoittanut häntäkin ja saanut jotenkin ajattelemaan elämän tärkeitä asioita. No, niin ei käynyt, vaan hän muuttui vieläkin kylmemmäksi. Ero oli alunperin meidän yhteinen päätös, kunnes olin hakenut asunnon ja täyttänyt paperit. Siitä alkoi sitten kiristys ja uhkailu, jos joutuu maksamaan elareita, ei anna muuttaa lasten kirjoja vaikka oli jo antanut siihen luvan. Sanoin että Kelan minimi riittää, mutta hänen mukaansa nuorin lapsi ei tarvinnut lainkaan elatusta ja kahdelle muulle riitti 100e per lapsi. Ja hänen mukaansa tämä tulisi olemaan aina näin, esim.parenpipalkkainen työ ei muuttaisi asiaa (oli siis neljäntonnin palkka tuossa vaiheessa)

Huoltoriidoissa harvoin on kyse oikeasti niistä lapsista. Tässäkin ap:n lähes kaikessa nousee kysymys rahasta. Elareita ei maksettaisi, Kela etuuksien saajasta riitaa. Tämän takia näitä ei viedä käräjille, kun siellä siihen raha-asiaan tulisi päätös varmuudella. Sen sijaan tehdään lasuja puolin ja toisin ja kuvitellaan, että sosiaalityöntekijät ilmaiseksi jotenkin ratkovat lasuttelevan vanhemman eduksi. 

Vierailija
14/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten lastensuojelu on paskaa!

Vain muutama ääritapaus jossa lasua ois oikeesti tarvittu(vilja erika)

Muuten onkin sitten niin tekemällä tehty toiminta että kytätään ihmisten virheitä ja tehään kaikkia jutskia et vanhemmat olis muka huonoja tai vaaraksi lapselle.

Väkisin ängetään kotiin.

Väkisin viedään lapset sylistä...

Vai onko oikeesti perheet niin sysimustaa että lasun ottaa lapsia pois tämän tästä?

Mua kanssa pelottaa kun on käytetty sanaparia että "on herännyt huoli-". Olen itse hakenut 2/3 lapselle koulukuraattorille keskustelumahdollisuutta eroon liittyvien vaikeiden tunteiden takia ja sen, että on toiselta vanhemmalta tullessa niin vihainen ja puhuu minusta halveksivasti. Kuraattori sitten halusi tehdä kanssani huoli-ilmoituksen koskien lapsen oloa isällä, mutta tekikin sitten lastensuojelun neuvosta ihan lasun. Olen varma että tämä kääntyy siihen että meidän kotiin tullaan ihmettelemään, onko täällä jotain joka saa lapsen käyttäytymään minua kohtaan aggressiivisesti toiselta vanhemmalta tullessa. No, saavat toki tulla mutta kyllä tämä kuormittaa ja suoraan sanottuna vit***ttaa että todelliseen ongelmaan ei puututa. Lapsi myös esimerkiksi keksii asioita mitä tekee toisen vanhemman luona, koska eivät tee mitään muuta kun katsovat netflixiä ja ovat kännykällä. Nämä kaikki valheelliset tekemiset kirjataan niinkuin ne olisi totta ja tapahtuneet. Yksityiskohdat muutettu, mutta esimerkiksi sellaista että kesällä vanhemman kanssa kävimme kuumailmapallolennolla ja sitten menimme jäätelölle. Sitten kirjataan että lapsi kertoo käyneensä kesällä vanhemman kanssa hienolla kuumailmapalloretkellä. Kun huomautan ettei tämä ole totta, sitä ei huomioida millään lailla eikä kirjata. 

Lapsi toki sanoittaa toiveita joita toivoisi että tapahtuisi, mutta voinko mäkin nyt sitten jättää kaikki huvipuistoreissut, mökkireissut yms ottamatta lasta mukaan ja silti saan sulat hattuun ja rahat säästöön että vanhempi on vienyt lapsen näihin kaikkiin hauskoihin paikkoihin? 😅 

Vierailija
15/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ap ole hakenut käräoikeudesta esikoisen asumista luoksesi sekä tapaamisten turvaamista esim. päihdeseulojen avulla? Kuten joku jo täällä totesikin, lain mukaan huoltajat vastaavat lapsistaan ja heidän asumisestaan. Lastensuojelulla ei ole toimivaltaa huolto- ja tapaamisasioissa. Lastensuojelu toimii sitten, kun kumpikaan huoltaja ei pysty huolehtimaan lapsistaan. 

Vierailija
16/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sinä siitä huolit, jos lastesujelusta istutaan teillä ja katsotaan teidän arkea, jos mitään vikaa siellä päässä ei ole. Saatpahan lausunnon, että mitään vikaa ei teidän päässä ole.  Voithan järjestää luonasi asuville lapsille sinä aikana puheun exällesi ja toivoa, että saat samaan aikaan kuulla sinua koskevia haukkuja. 

Jos joskus saat selville, että exäi polttaa pilveä silloin kun lapsi on hänellä (esim. jos lapsi kertoo  siitä), niin soitat häkeen ja ilmoitat olevasi huolissasi lapsestasi, joka on asunnossa, jossa poltetaan pilveä lasten isän toimesta. Poliisit käy katsomassa tilanteen ja jos noin on, niin siitä lähtee lasu sitten, että vanhempi on käyttänyt huimausaineita lapsena läsnäollessa. Se on aika voimakas lausunto. 

Voit puhua kouluterveydenhuoltoon siitä, että lapsesi altistuu pilvelle isänsä luona ollessaan ja ilmaista, että olet huolissasi asiasta, että miten se mahtaa vaikuttaa lapsen kehitykseen. 

Vierailija
17/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun sossuna kerron, että lastensuojelu ei ota kantaa siihen kumman vanhemman luona lapsi asuu tai miten tapaa vanhempiaan. Ne asiat päätetään käräjäoikeudessa elleivät vanhemmat pysty niitstä sopimaan. Ihmetyttää miksi ap antoi sen ensimmäisenkään lapsen isälleen. Ja antaa edelleen asua siellä, vaikka on paljon huolia. Normaali vanhempi hakisi lapsen pois päihdeongelmaisen luota. Käräjäoikeustietä ei ilmeisesti ole edes mietitty, mutta lastensuojelun ajatellaan olevan halvempi keino puuttua tilanteeseen. Ei se niin mene, laki kieltää lasua puuttumasta. Perhetyö on ilmeisesti ap:n kotona juurikin opettamassa, että ei anna lapsiaan päihdeongelmaiselle. 

Millä tavalla sä haet yli 12v pois? Olen toistuvasti tuonut huolen esiin, olen tehnyt lasun mutta etä kostaa sen mm. Kieltäytymällä ottamasta lapsia luokseen, tekemällä lasun meistä, ym. Olen hakenut tähän apua ja ollut kouluun yhteydessä jatkuvasti, sieltä ei ole saanut mitään apua ennenkun tuli ensimmäinen nelosvaroitus. Myös ulkopuolisten tekemät lasut vanhempi kostaa ilmeisesti varmuuden varuiksi minulle. 

Sosiaalityöntekijänä lisäksi varmaan tiedät, että se on luvaton huostaanotto, jos menen hakemaan lapsen itselle ja kieltäydyn palauttamasta. Mä olen TOISTUVASTI tuonut ilmi vanhemman alkoholinkäytön ongelmat, ja lasu sanoo ettei mitään voi tehdä. Niin mitä mä sitten teen.? Muuta kun odotan että ajaa rattijuopumuksen tai töistä saa ukaasin mennä jonnekin päihdelaitokseen?

Vierailija
18/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä sinä siitä huolit, jos lastesujelusta istutaan teillä ja katsotaan teidän arkea, jos mitään vikaa siellä päässä ei ole. Saatpahan lausunnon, että mitään vikaa ei teidän päässä ole.  Voithan järjestää luonasi asuville lapsille sinä aikana puheun exällesi ja toivoa, että saat samaan aikaan kuulla sinua koskevia haukkuja. 

Jos joskus saat selville, että exäi polttaa pilveä silloin kun lapsi on hänellä (esim. jos lapsi kertoo  siitä), niin soitat häkeen ja ilmoitat olevasi huolissasi lapsestasi, joka on asunnossa, jossa poltetaan pilveä lasten isän toimesta. Poliisit käy katsomassa tilanteen ja jos noin on, niin siitä lähtee lasu sitten, että vanhempi on käyttänyt huimausaineita lapsena läsnäollessa. Se on aika voimakas lausunto. 

Voit puhua kouluterveydenhuoltoon siitä, että lapsesi altistuu pilvelle isänsä luona ollessaan ja ilmaista, että olet huolissasi asiasta, että miten se mahtaa vaikuttaa lapsen kehitykseen. 

Olen puhunut, ei apua. Terkka käski tehdä lasun, en jaksa tehdä koska vanhempi kostaa, viimeksikin työt meinasi peruuntua viikonlopulta koska isä perui lasten menon sinne, ja päiväkoti onneksi arvossaan otti lapsen hoitoon viikonloppuna. En mä jaksa enää tuota, sitten todetaan että isä sanoo ettei ole käyttänyt, ja asia jää siihen.

Pilven suhteen, ei varmaan lasten nähden polta sitä, mutta uskon että sama kaava käytössä että kun menevät nukkumaan, niin polttaa/ käyttää alkoa. Eniten pelkään että jos ei olekaan polttanut/käyttänyt alkoa juuri sinä iltana, niin mille tuo ilmoitus saa tilanteen näyttämään? Pitäisi olla ihan varma tieto asiasta että juuri silloin on polttanut. 

Vierailija
19/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut, ei apua. Terkka käski tehdä lasun, en jaksa tehdä koska vanhempi kostaa, viimeksikin työt meinasi peruuntua viikonlopulta koska isä perui lasten menon sinne, ja päiväkoti onneksi arvossaan otti lapsen hoitoon viikonloppuna. En mä jaksa enää tuota, sitten todetaan että isä sanoo ettei ole käyttänyt, ja asia jää siihen.

Pilven suhteen, ei varmaan lasten nähden polta sitä, mutta uskon että sama kaava käytössä että kun menevät nukkumaan, niin polttaa/ käyttää alkoa. Eniten pelkään että jos ei olekaan polttanut/käyttänyt alkoa juuri sinä iltana, niin mille tuo ilmoitus saa tilanteen näyttämään? Pitäisi olla ihan varma tieto asiasta että juuri silloin on polttanut. 

Siis, armossaan, ei arvossaan. Ei mua haittaakaan että tulevat istumaan, mutta miksei ne menee istumaan sinne toiselle vanhemmalle, tuntuu vaan niin epäreilulle. Lisäksi pelkään että sanon jotain väärin, tai se kirjataan jotenkin raskauttavasti. Jos sanon vaikka että joskus väsyttää, niin se kirjataan että äiti kertoo olevansa uupunut arkeen tms. 

Vierailija
20/79 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysnainen ..sääli lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi