Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisinkin toisen lapsen, mutta mies ei. Yksilapsisuuden hyvät puolet?

Vierailija
15.10.2022 |

Alunperin sovimme, että yksi lapsi voi tulla jos on tullakseen. Nyt meillä on muutama vuosi takana perhearkea ja olen alkanut toivomaan lapselle sisarusta. Tiedän, että siinä ei ole mitään järkeä kun mies ei tule toiseen suostumaan. Itse en tykännyt olla raskaana (vaivoja), synnytys oli traumaattinen ja vauvavuosi todella rankka huonosti nukkuvan vauvan kanssa. Odotin koko ajan, että lapsi kasvaa ja elämä helpottaa. Meillä ei olisi oikein tilaakaan toiselle, molemmat joutuisivat sulloutumaan samaan pieneen huoneeseen.

Silti huomaan olevani aidosti kateellinen kavereille, jotka ilmoittavat raskaudesta. Ihmiset kyselee milloin meilleKIN tulee toinen ja ihmettelevät jos vastataan, että ei taida tulla. Tuntuu, että kaikki tutut saavat nyt toisia lapsiaan kun esikoiset on 1-3v.

Lasta pitää koko ajan viihdyttää, vaikka ollaan koitettu opettaa leikkimään itsekseen. Hän haluaa seuraa ja onhan se ihan ymmärrettävää. Kateudella katselen puistossa keskenään leikkiviä sisaruksia, vaikka eihän se aina niin auvoista tietenkään ole.

Siis miten ihmeessä tästä tunteesta pääsee yli? Tämän takia en aio erota eli perhettä rikkoa, uusperhekuvio ei muutenkaan houkuttele. Ei auta kun kestää tai sitten toivoa, että mies muka jotenkin muuttaisi mielensä.

Mitä hyviä puolia on yksilapsisuudessa ja miten voisin muuttaa omaa ajattelutapaa? Siis eihän tässä mun ajattelussa ole mitään järkeä? Tämä asia vaivaa mua ihan päivittäin ja jotenkin pitäis nyt päästä tästä yli. Onko muita ollut samassa tilanteessa? Oon nyt kuukausia odotellut, että tää ois vaan joku vaihe. Helpottaako se sitten kun lähipiiriin ei enää synny pikkusisaruksia jatkuvalla syötöllä?

Kommentit (364)

Vierailija
41/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsi ei takaa sitä, että se saa leikkikaverin. Lapset eivät välttämättä tule toimeen keskenään kun ovat niin erilaisia ja sitten sinulla on kaksi lasta, jotka odottavat sinun ja miehesi leikittävän ja viihdyttävän heitä.

Etsi itsellesi äiti jolla samanikäinen lapsi ja ala tapailemaan heitä.

Vierailija
42/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistuisi minulta. Katkeroituisin miehelle.

Näin se on

.

Totuus on että jos jätät tekemättä

Ero prosessi on jo alkanut

Et pääse yli

Et uhnoda

Katkeroidut

Eroot

Ja

Mies hankkii uusia jonkun muun kanssa

Ei kaikki miehet ole kysyttyjä. Jos on joku raskasta työtä tekevä pienipalkkainen duunari,niin ei se niin vaan uutta naista saa joka tekisi lapsia.

Sepä nähdään

Eihän teillä edes oo kun yksi lapsi.

Mies on vapaa! Ja mä otan sen

Tekee mulle pari pörröpäätä

Ei taida tehdä . Hän kun osaa laskea mihin pieni palkkansa riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätöshän on teidän yhteinen ja lapsen hankinta ei kannata vain koska kavereilla on monta. Yksi lapsi saa enemmän aikaa vanhemmilta, rahaa kuluu vähemmän, ei kiusaamista sisarelta ja voi hankkia omat kaverit.

Eikä tukea, rakkautta ja seuraa sisarelta

Mikä nyt yleisempää!!!

Vierailija
44/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt oli niin vaikea ymmärtää, että haluaisin lapsen TÄHÄN perhetilanteeseen enkä muuhun? Jos tulisi myöhemmin ero ja mies saisi lapsia jonkun toisen kanssa niin siinäpähän sitten saisi. Mä en halua lasta yksin (itsellinen äitiys) enkä kenenkään muun miehen kanssa. En halua mitään uusperhekuvioita todellakaan. Toki aina se ei ole oma valinta, parisuhteessa kun on kaksi.

On mulla vielä useampi hedelmällinen vuosi jäljellä ja voihan sitä antaa ajan kulua. Silti haluaisin nyt saada jonkinlaisen rauhan sen kanssa, että lapsia ei todennäköisesti tule lisää.

Ap

45/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen sä olet ap? Miehillehän on tyypillistä se, että nelikymppisenä tulee uudestaan vauvakuume, vaikka olisikin jo ennestään lapsia. Eli jos olet ainakin muutaman vuoden miestäsi nuorempi, niin voit odottaa siihen asti, kunnes miehellesi tulee lisää ikää.

Vierailija
46/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti suomalaisessa yhteiskunnassa on edelleen vallalla ajattelu, että yksi lapsi on liian vähän ja enemmän kuin 2 tai korkeintaan 3 liiottelua. Me saatiin poika 5v kestäneillä lapsettomuushoidoilla ja jo ristiäisissä joku vanhempi sukulainen tokaisi että "seuraavaksi sitten tyttö heti perään, kun teilläkin alkaa ikää jo olemaan". Eli pitäisi siis olla se kaksi lasta ja mielellään vielä yksi kumpaakin sukupuolta.

Jotkut tuntuvat ajattelevan, että ainoa lapsi kasvaa lellityksi ja hemmotelluksi kakaraksi kun ei joudu jakamaan asioita sisaruksen kanssa. Tuokaan ei kuitenkaan pidä paikkaansa vaan on täysin kasvatuksesta kiinni.

Vierailija
47/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ainakin puolustaa toisiaan, on tukena, lohduttaa, leikkii ja pitää toisilleen seuraa

.

Tämä on kyllä yleistä

Vierailija
48/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti suomalaisessa yhteiskunnassa on edelleen vallalla ajattelu, että yksi lapsi on liian vähän ja enemmän kuin 2 tai korkeintaan 3 liiottelua. Me saatiin poika 5v kestäneillä lapsettomuushoidoilla ja jo ristiäisissä joku vanhempi sukulainen tokaisi että "seuraavaksi sitten tyttö heti perään, kun teilläkin alkaa ikää jo olemaan". Eli pitäisi siis olla se kaksi lasta ja mielellään vielä yksi kumpaakin sukupuolta.

Jotkut tuntuvat ajattelevan, että ainoa lapsi kasvaa lellityksi ja hemmotelluksi kakaraksi kun ei joudu jakamaan asioita sisaruksen kanssa. Tuokaan ei kuitenkaan pidä paikkaansa vaan on täysin kasvatuksesta kiinni.

Lapsia kannattaa hankkia kaksi tai kolme tai neljä

Vierailija
49/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Minkä ikäinen sä olet ap? Miehillehän on tyypillistä se, että nelikymppisenä tulee uudestaan vauvakuume, vaikka olisikin jo ennestään lapsia. Eli jos olet ainakin muutaman vuoden miestäsi nuorempi, niin voit odottaa siihen asti, kunnes miehellesi tulee lisää ikää.

Niin pukerrat sitten keskenmenoja ja mies hankkii sen lapsen jokun nuoremman kanssa, kun sen nyt niin haluaakin 🤣👍

Vierailija
50/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi yhteen lapseen kun mies ei halunnut enempää.

+ Yhden lapsen kanssa on helppoa.

Miten teidän arki sujuu ja onko lapsi kaivannut sisarusta? Mua jotenkin pelottaa, että lapsi jää yksin ja on yksinäinen. Miten esimerkiksi vaikka joku perheloma, eikö se ole lapselle tylsää olla vaan vanhempien kanssa ilman leikkikaveria? Toki vanhemmatkin voi leikkiä, mutta eihän se ole samanlaista kuin toisen lapsen seura.

Entä arkena vapaa-aika? Varmaan täytyy mahdollistaa joku harrastus, jossa on muiden lasten seuraa.

Ap

Hmm. Meillä kaksi lasta ja sitten kolmas melko isolla ikäerolla. Kyllä me tämän kolmannen kanssa olemme paljon puuhailleet silleen, että on ollut yksin esim juurikin lomilla. Itse olen vaan nauttinut, kun ei ole tarvinut selvitellä kenenkään tappeluita ja on voinut keskittyä huomioimaan tätä yhtä lasta. Ja lapsi on tosi avoin ja sosiaalinen ja oppinut itsekin löytämään kavereita muista vieraista lapsista, esim leikkipuistossa jne.

Vierailija
51/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset ainakin puolustaa toisiaan, on tukena, lohduttaa, leikkii ja pitää toisilleen seuraa

.

Tämä on kyllä yleistä

Näin meilläkin

Vierailija
52/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kannattaa tehdä niin paljon kuin niitä tulee. Itse näin 12 lapsen äitinä en pidä minään äiteinä jotain joilla on vain 2,3 tai 4 lasta.

Vierailija
53/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne. Aikansa puhumisen ja suostuttelun jälkeen mies suostui toiseen lapseen. Nyt tahtoisin kolmannen. En siis vielä heittäisi kirvestä kaivoon, vaan puhuisin avoimesti toiveistani ja tunteistani. On siinä yhdessä lapsessakin puolensa, voit keskittyä täysin häneen.

Vierailija
54/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin jäänyt paljosta paitsi, jos ei olisi toista lasta.

Sama täällä

Vierailija
55/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä just. Koko ajan saa kuulla vihjailua, että valinta (1 lapsi) on väärä. Vaikka kuinka ajattelisi, että p*skat mitä muut sanoo ja omapa on elämämme silti kommentit vaikuttaa ja tulee olo, että lapsi kärsii tästä kun sitä mieltä muut on.

Ap

Vierailija
56/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään posiitivista asiaa yksilapsisuudesta.

Minulla sama tilanne. Luulen, että eroan tämän asian takia ja hankin toisen itsellisesti.

T. Ainoa lapsi joka oli aina yksinäinen

Näin se on

Itsekkin aina halusin sisaruksen

Ja lapsia teen kolme!

Vierailija
57/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan suht pienipalkkaisia ja pitkälti sen vuoksi päätettiin jättää lapsiluku yhteen. Nyt on varaa kustantaa perheelle riittävän tilava asuminen, kesälomareissut ja lapselle hieman kalliimpi harrastus. Ehkä jonkun mielestä "kylmä" ajattelutapa, mutta ihan onnellinen perhe meillä on. Itse ehkä vähän vieroksun heitä, ketkä tekevät monta lasta vaikkei ole resursseja niin isosta perheestä huolehtia.

Vierailija
58/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä nyt oli niin vaikea ymmärtää, että haluaisin lapsen TÄHÄN perhetilanteeseen enkä muuhun? Jos tulisi myöhemmin ero ja mies saisi lapsia jonkun toisen kanssa niin siinäpähän sitten saisi. Mä en halua lasta yksin (itsellinen äitiys) enkä kenenkään muun miehen kanssa. En halua mitään uusperhekuvioita todellakaan. Toki aina se ei ole oma valinta, parisuhteessa kun on kaksi.

On mulla vielä useampi hedelmällinen vuosi jäljellä ja voihan sitä antaa ajan kulua. Silti haluaisin nyt saada jonkinlaisen rauhan sen kanssa, että lapsia ei todennäköisesti tule lisää.

Ap

Palstan kommentitko sinulle sen rauhan antaa? Odotat, että joku sanoo jotain, mikä vakuuttaa sinut siitä, että olisit tyytyväinen tilanteeseen, johon et selvästi ole tyytyväinen.

Valitan, kukaan ulkopuolinen ei sinulle voi tuoda tyytyväisyyttä.

Vierailija
59/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan aikanaan,kun miehen paras kaveri, mieheni tädin mies yms pitivät miehelle puhutteluja,ettei yksi lapsi riitä. Eivät auttaneet. Ei halunnut enempää lapsia. Siitä on jo kauan aikaa ja mies teki vasektomian.

Vierailija
60/364 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Palstan kommentitko sinulle sen rauhan antaa? Odotat, että joku sanoo jotain, mikä vakuuttaa sinut siitä, että olisit tyytyväinen tilanteeseen, johon et selvästi ole tyytyväinen.

Valitan, kukaan ulkopuolinen ei sinulle voi tuoda tyytyväisyyttä.

Niin katkera akka siitä on tulossa