Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisinkin toisen lapsen, mutta mies ei. Yksilapsisuuden hyvät puolet?

Vierailija
15.10.2022 |

Alunperin sovimme, että yksi lapsi voi tulla jos on tullakseen. Nyt meillä on muutama vuosi takana perhearkea ja olen alkanut toivomaan lapselle sisarusta. Tiedän, että siinä ei ole mitään järkeä kun mies ei tule toiseen suostumaan. Itse en tykännyt olla raskaana (vaivoja), synnytys oli traumaattinen ja vauvavuosi todella rankka huonosti nukkuvan vauvan kanssa. Odotin koko ajan, että lapsi kasvaa ja elämä helpottaa. Meillä ei olisi oikein tilaakaan toiselle, molemmat joutuisivat sulloutumaan samaan pieneen huoneeseen.

Silti huomaan olevani aidosti kateellinen kavereille, jotka ilmoittavat raskaudesta. Ihmiset kyselee milloin meilleKIN tulee toinen ja ihmettelevät jos vastataan, että ei taida tulla. Tuntuu, että kaikki tutut saavat nyt toisia lapsiaan kun esikoiset on 1-3v.

Lasta pitää koko ajan viihdyttää, vaikka ollaan koitettu opettaa leikkimään itsekseen. Hän haluaa seuraa ja onhan se ihan ymmärrettävää. Kateudella katselen puistossa keskenään leikkiviä sisaruksia, vaikka eihän se aina niin auvoista tietenkään ole.

Siis miten ihmeessä tästä tunteesta pääsee yli? Tämän takia en aio erota eli perhettä rikkoa, uusperhekuvio ei muutenkaan houkuttele. Ei auta kun kestää tai sitten toivoa, että mies muka jotenkin muuttaisi mielensä.

Mitä hyviä puolia on yksilapsisuudessa ja miten voisin muuttaa omaa ajattelutapaa? Siis eihän tässä mun ajattelussa ole mitään järkeä? Tämä asia vaivaa mua ihan päivittäin ja jotenkin pitäis nyt päästä tästä yli. Onko muita ollut samassa tilanteessa? Oon nyt kuukausia odotellut, että tää ois vaan joku vaihe. Helpottaako se sitten kun lähipiiriin ei enää synny pikkusisaruksia jatkuvalla syötöllä?

Kommentit (364)

Vierailija
341/364 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen äitinä olen sitä mieltä, että ainokaisen kasvatukseen pitää panostaa aika tavalla ettei lapsesta kasva itsekäs itsevaltias. Kavereiden kanssa oppii jakamaan omastaan ja ystävyyssuhteisiin tuleekin paljon kannustaa ja kuljettaa aktiivisesti jo pienenä kavereiden luokse. Omatoimisuus meillä vähän niin ja näin, kun on aina saanut palvelua. Koko suvun ainokainen vielä. Mutta ollaan esim lomille kutsuttu kavereita mukaan ja lapsi viihtyy hyvin myös meidän aikuisten seurassa. On nyt 18v. Itse sanoo nauttivansa ainokaisena olemisesta ja on tosi suosittu kaveri. Murrosikä oli erittäin vaikea ja koen että siinä näkyi se, ettei ole koskaan riidelllyt ja tapellut muiden kanssa. Kuten minä veljieni kanssa pienenä.

Hyviä puolia on se ettei omaa huomiota tarvitse jakaa ja pieni koti riittää. On ns aikaa panostaa lapseen täysillä.

Vierailija
342/364 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa syntyy liian vähän lapsia

Vanhuksia alkaa olleen paikat täynnä

Yhteiskunnat romahtaa

Kehitysmaissa nuoret ovat enemmistössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/364 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilapsisessa perheessä vanhempien ei tarvitse toimia aina erotuomareina. Ei ole riidankähinää. Monet vanhemmat ovat yllättyneitä siitä miten paljon heidän lapsensa tappelevat keskenään. Jatkuva käninä ja narina syö hermoja. Varsinkin jos oli elänyt ruusunpunaisissa haaveissa että kuinka sisarukset ovat parhaat kaverit. Niin ei aina käy. Sitten ihmettelee että miksi mun lapset on tollasia, niittenhän kuuluis rakastaa toisiaan.

Lapsi oppii kompromisseja kunhan hänellä on ikätovereita kavereina, ei sen toisen lapsen tarvitse olla sisarus. Tarhassa ja koulussa viimeistään oppii tavoille.

Yksi lapsi tulee halvemmaksi, tietenkin. Helpompi lomailla yhden kanssa, ja vanhempien hoitaa vuoronperään, helpompaa kun lapsi kasvaa vauvavaiheesta niin ei ole heti toinen perässä tulossa samaan putkeen, eli kuormittavaa vauvaelämää ja valvomista voi tulla 4-5 vuotta jos on kaksikin lasta. Yhden lapsen kanssa aikaa ja energiaa riittää puolisollekin paremmin.

Tuossa omia havaintoja lähipiiristä. Onnellisin tuntemani perhe on se jossa on vain yksi lapsi. Lapsi on sosiaalinen ja hänellä on paljon kavereita.

Vierailija
344/364 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnat romahtaa

And?

En minä heistä välitä

Vierailija
345/364 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnat romahtaa

Lapsia syntyy liian vähän kaikkialla

Vierailija
346/364 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnat romahtaa

Itse olen huolissani vain valkoisista lapsista

Vierailija
347/364 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nää "mies tekee lisää lapsia sitten seuraavan kanssa" oikein on? Onko joku yleinen oletus, että miehet toimivat näin, vai onko kommentoijilla vain itsellään kokemusta asiasta?

Vierailija
348/364 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsettomuuden pelossa eläneenä olisin ollut kiitollinen yhdestäkin lapsesta. Kaksi oli onnen täyttymys!

Kaikki eivät saa edes sitä yhtä..

Vierailija
349/364 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
350/364 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut aikaan toista lasta koska olin mustasukkainen omasta huomiostani tuolle ainokaiselle. Tuntui ihan hirveälle menetykselle, etten voisi enää pitää sylissä yksin häntä! Ihan patologista tiedän, mutta meillä on seurauksena kuitenkin ihan erityinen suhde. Ei varmaan ole kovinkaan tyypillistä 17 vuotiaan pojan puhua äidin kanssa kaiken maailman jutut autoista tunteisiin ja elämänfilosofiaan.

Siis positiivisena puolena todella läheisen ja avoimen suhteen mahdollisuus.

Vierailija
351/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kanssa helpompaa. Ihan oikeasti.

Vierailija
352/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää: Lapsi ei joudu taistelemaan perinnöstä.

Huonoja puolia mm ettei opi jo kodin turvassa tulemaan toimeen toisten viidakon lakien mukaan eläjien kanssa. Altis siis huonoille kokemuksille.

Vierailija
353/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Hanki se lapsi.

Mies hankkii kuitenkin sitten uuden naisen kanssa.

Sulle ei jää kun säääli

Miksi miesten pitäisi ottaa naisen mielipiteet huomioon joka asiassa niin kuin naiset vaatii kun naisia ei missään asiassa kiinnosta miehen mielipide?

Vierailija
354/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas oon vähän kateellinen niille, joilla on vain yksi. On paljon helpompaa heillä. Kouluaikana saa keskittyä esim. vain yhden läksyihin, vähemmän muistettavaa hammaslääkärit ja muut, matkustelu halvempaa ja helpompaa.

Vierailija
355/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee sinun mielipiteestä paremman että sitä pitäisi kuunnella samalla kun sinä et välitä tippaakaan miehen mielipiteestä? Oletko säästänyt rahaa uuden lapsen kasvatukseen vai odotatko että mies maksaa kaiken?

Vierailija
356/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksi lapsi vain, hän varmasti on kaivannut että hänellä olisi sisaruksia, joista saisi leikkikaverin,

jos ei muualta. Sisaret ovat rikkaus. 

Perheen ainoa lapsi hemmoteltu sellainen, joka saa kaiken huomion, hänestä tulee minä minä,

hän tuskin ottaa muita huomioon, koska hän on oppinut olemaan huomion keskipiste, hän ei ole oppinut jakamaan mitään, vaan pitää aina kaiken mitä on itsellään.

Vanhemmat takertuu yleensä liikaa ainokaiseensa, entä, jos häntä ei joskus enää olisikaan.

Vierailija
357/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin . Ismo YouTube. 

Vierailija
358/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvii sisaruksen

Ei kiitos.

t. Ainokainen jolla myös "vain" yksi lapsi

Vierailija
359/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi lapsi vain, hän varmasti on kaivannut että hänellä olisi sisaruksia, joista saisi leikkikaverin,

jos ei muualta. Sisaret ovat rikkaus. 

Perheen ainoa lapsi hemmoteltu sellainen, joka saa kaiken huomion, hänestä tulee minä minä,

hän tuskin ottaa muita huomioon, koska hän on oppinut olemaan huomion keskipiste, hän ei ole oppinut jakamaan mitään, vaan pitää aina kaiken mitä on itsellään.

Vanhemmat takertuu yleensä liikaa ainokaiseensa, entä, jos häntä ei joskus enää olisikaan.

Rupes ihan naurattamaan kun luin tuota. Sisarukset ovat pahimmillaan kaukana rikkaudesta ja rikkauden sijaan raskas taakka. Sisarukset voivat kiusata pahemmin kuin kukaan muu. Kaikki huipentuu perinnönjaossa, jossa monen todellinen luonne tulee esiin. 

Vierailija
360/364 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi