Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskenmenon kokeneet

Vierailija
13.10.2022 |

Miten olette kokeneet keskenmenon jälkeen avun saamisen henkiseen jaksamiseen?

Olin eilen lääkärissä. Hän totesi keskenmenon ja sanoi "tosiaan, raskautta ei enää ole. Olen pahoillani". Äänensävyssä ei ollut lainkaan empatiaa , huomasin, että se oli lääkärille arkipäivää. Sanat oli kuin tutuista vuorosanoista. Aloin itkemään toimenpidetuolissa ja hoitaja sanoi, että "saa itkeä, nämä ovat kamalia asioita".

Aamulla soitin neuvolaan ja kerroin tilanteeni, että keskenmeno oli tapahtunut. Hoitaja harmitteli puhelimessa ja jouduin itse pyytämään saisinko keskusteluapua. Kuulemma minulle soitetaan neuvolasta muutaman viikon päästä.

Tuntuu, että tilanteeseen jätetään aika lailla yksin, eikä kukaan ole kysynyt sitä miten puoliso jaksaa.

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista on ainakin se, että olet kuitenkin raskautunut vaikka kesken menikin. Toivoa siis on. 

Vierailija
2/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei sitä oikein saa. Kriisikeskukseen pääsee tai jossain voi päästä juttelemaan hoitajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuvitellut edes että jotain apua sais.

Vierailija
4/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivista on ainakin se, että olet kuitenkin raskautunut vaikka kesken menikin. Toivoa siis on. 

No, eipä tuo lohduta tässä tilanteessa

Vierailija
5/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuvitellut edes että jotain apua sais.

Ei kannata yksin jäädä murehtimaan

Vierailija
6/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eipä tuo lohduta tässä tilanteessa

Anteeksi

Vierailija
7/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle kertaakaan tarjottu mitään tukea. Kyse oli kuitenkin myöhäisestä keskenmenosta ja kuolleen sikiön synnytyksestä. Tosin en kyllä osannut kaivatakaan.

Vierailija
8/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään apua ei tarjottu. Ihan yksin pitää päästä yli.

Vierailija
9/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mennyt tosi aikaisin, jos ei ollut sairaalassa toimenpiteitä. Yleensä ne alle 3 kk keskenmenneet ovat viallisia ja koen että on ollut parempi niille ihmisen aluille päästä pois kuin syntyä erittäin vaikeisiin olosuhteisiin. Toki tukea saisi olla enemmän.

T. 2 keskenmenoa kokenut

Vierailija
10/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti mennyt tosi aikaisin, jos ei ollut sairaalassa toimenpiteitä. Yleensä ne alle 3 kk keskenmenneet ovat viallisia ja koen että on ollut parempi niille ihmisen aluille päästä pois kuin syntyä erittäin vaikeisiin olosuhteisiin. Toki tukea saisi olla enemmän.

T. 2 keskenmenoa kokenut

Ihan sairaalassa olin eilen.

Onhan se parempi niin, että näin käy jos jotain vikaa, mutta ei se lohduta juuri nyt. Suru on suuri

Vierailija
11/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Keskenmenot ovat täysin "arkirutiinia"  ja ei niihin ole aikaa ja varaa kauheasti hoitohenkilökunnan keskittyä.

Voimia kuitenkin Ap:lle. Tiedän että sinua sattuu, mutta sinä selviät tästä(kin) murheesta.

T. Kaksi keskenmenoa kokenut

Vierailija
12/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Keskenmenot ovat täysin "arkirutiinia"  ja ei niihin ole aikaa ja varaa kauheasti hoitohenkilökunnan keskittyä.

Voimia kuitenkin Ap:lle. Tiedän että sinua sattuu, mutta sinä selviät tästä(kin) murheesta.

T. Kaksi keskenmenoa kokenut

Näinhän se on. Neuvolan puhelimessa tuli paha mieli myös siitä, että sanottiin "olihan täällä näitä aikojakin varattu pidemmälle, perutaan ne" . Miksi ei yhtä aikaa olisi voitu säästää esim keskustelulle?

Vierailija
13/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kokenut tarvitsevani keskusteluapua. Mikäli kyseessä olisi ollut hyvin myöhäinen keskenmeno, niin olisin saattanut kokea toisin. Itkin vain muutaman päivän ja juteltiin yhdessä miehen kanssa, mutta se oli siinä ja riitti meille. Ehkä alussa oli kuitenkin vielä niin sellaisella asenteella, että lapsi ei ole "todellinen" ennen kuin olen hänet onnistuneesti synnyttänytkin.

Olen pahoillani menetyksestänne. Suru pitää vain käydä läpi.

Vierailija
14/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa, että kuinka kauan menee fyysisesti palautumiseen? Eilen tosiaan olen ollut sairaalassa tyhjennyksessä ja välillä edelleen kipuja.

Mietityttää vain viikonlopun yhdet juhlat. Tietysti ajatuksia saisi muualle, mutta vuodon kanssa vierailla oleminen tuntuu epämiellyttävältä.

Oletteko kertoneet keskenmenosta läheisille? Itse en halua mitään sääliä, mutta mietityttää olisiko juhlien pitäjille hyvä kertoa fiiliksistä. Emme olleet juuri kenellekään ehtineet raskaudesta kertomaan, vain muutamalle ja heille tietysti olen uutiset kertonut.

Vierailija
15/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voit vetää pään täyteen ja hönöillä ihan kympillä.

Vierailija
16/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitteko minkäänlaista jälkitarkastusta? Minulle sanottiin, että jos kuukauden päästä raskaustesti on negatiivinen, mitään käyntiä ei tarvita.

Uskalsitteko yrittää uudelleen raskautta melkein heti?

Vierailija
17/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa, että kuinka kauan menee fyysisesti palautumiseen? Eilen tosiaan olen ollut sairaalassa tyhjennyksessä ja välillä edelleen kipuja.

Mietityttää vain viikonlopun yhdet juhlat. Tietysti ajatuksia saisi muualle, mutta vuodon kanssa vierailla oleminen tuntuu epämiellyttävältä.

Oletteko kertoneet keskenmenosta läheisille? Itse en halua mitään sääliä, mutta mietityttää olisiko juhlien pitäjille hyvä kertoa fiiliksistä. Emme olleet juuri kenellekään ehtineet raskaudesta kertomaan, vain muutamalle ja heille tietysti olen uutiset kertonut.

En kertoisi juhlien pitäjälle, vaan yrittäisin nauttia juhlista ja lähtisin vaikka aiemmin kotiin, jos siltä tuntuisi. Minulla raskaus oli jo niin pitkällä että kaikki tiesivät, siksi oli kerrottava.

Vierailija
18/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitteko minkäänlaista jälkitarkastusta? Minulle sanottiin, että jos kuukauden päästä raskaustesti on negatiivinen, mitään käyntiä ei tarvita.

Uskalsitteko yrittää uudelleen raskautta melkein heti?

Jos ei ole ohjeistettu muuta, niin uutta raskautta voi yrittää heti. Me yritimme, mutta keskenmeno oli tosiaan aikainen. Ei ollut myöskään jälkitarkastusta.

Vierailija
19/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten kauan teillä meni, että vuoto loppui? Milloik seuraavat kuukautiset alkoi?

Vierailija
20/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kukaan pahoitellut. Hoitsu tokaisi, että näitähän sattuu kaikille. Eli sellaista liukuhihnasysteemiä se. Me yritettiin uutta raskautta melkein heti ja tulinkin raskaaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän