Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskenmenon kokeneet

Vierailija
13.10.2022 |

Miten olette kokeneet keskenmenon jälkeen avun saamisen henkiseen jaksamiseen?

Olin eilen lääkärissä. Hän totesi keskenmenon ja sanoi "tosiaan, raskautta ei enää ole. Olen pahoillani". Äänensävyssä ei ollut lainkaan empatiaa , huomasin, että se oli lääkärille arkipäivää. Sanat oli kuin tutuista vuorosanoista. Aloin itkemään toimenpidetuolissa ja hoitaja sanoi, että "saa itkeä, nämä ovat kamalia asioita".

Aamulla soitin neuvolaan ja kerroin tilanteeni, että keskenmeno oli tapahtunut. Hoitaja harmitteli puhelimessa ja jouduin itse pyytämään saisinko keskusteluapua. Kuulemma minulle soitetaan neuvolasta muutaman viikon päästä.

Tuntuu, että tilanteeseen jätetään aika lailla yksin, eikä kukaan ole kysynyt sitä miten puoliso jaksaa.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa, että kuinka kauan menee fyysisesti palautumiseen? Eilen tosiaan olen ollut sairaalassa tyhjennyksessä ja välillä edelleen kipuja.

Mietityttää vain viikonlopun yhdet juhlat. Tietysti ajatuksia saisi muualle, mutta vuodon kanssa vierailla oleminen tuntuu epämiellyttävältä.

Oletteko kertoneet keskenmenosta läheisille? Itse en halua mitään sääliä, mutta mietityttää olisiko juhlien pitäjille hyvä kertoa fiiliksistä. Emme olleet juuri kenellekään ehtineet raskaudesta kertomaan, vain muutamalle ja heille tietysti olen uutiset kertonut.

En kertoisi juhlien pitäjälle, vaan yrittäisin nauttia juhlista ja lähtisin vaikka aiemmin kotiin, jos siltä tuntuisi. Minulla raskaus oli jo niin pitkällä että kaikki tiesivät, siksi oli kerrottava.

Tässäkin huomaa kuinka tabu keskenmeno on. Miksi siitä ei saisi puhua?

Vierailija
22/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä pillitystä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku sanoa, että kuinka kauan menee fyysisesti palautumiseen? Eilen tosiaan olen ollut sairaalassa tyhjennyksessä ja välillä edelleen kipuja.

Mietityttää vain viikonlopun yhdet juhlat. Tietysti ajatuksia saisi muualle, mutta vuodon kanssa vierailla oleminen tuntuu epämiellyttävältä.

Oletteko kertoneet keskenmenosta läheisille? Itse en halua mitään sääliä, mutta mietityttää olisiko juhlien pitäjille hyvä kertoa fiiliksistä. Emme olleet juuri kenellekään ehtineet raskaudesta kertomaan, vain muutamalle ja heille tietysti olen uutiset kertonut.

En kertoisi juhlien pitäjälle, vaan yrittäisin nauttia juhlista ja lähtisin vaikka aiemmin kotiin, jos siltä tuntuisi. Minulla raskaus oli jo niin pitkällä että kaikki tiesivät, siksi oli kerrottava.

Tottakai saa puhua, mutta minusta toisen juhlat eivät ole sopiva paikka ja aika siihen. Siitä voi tulla jollekin sellainen olo, että haluaa pilata toisen ilon omalla surullaan.

Vierailija
24/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenojen hoitoon ei tosiaan ole mitään hoitopolkua olemassa. Apua saa tai sitten sitä ei saa.

Hyvähän se on jos pystyy jollekin vähän tuntemuksistaan kertomaan.

Vierailija
25/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Vierailija
26/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa puhua, mutta minusta toisen juhlat eivät ole sopiva paikka ja aika siihen. Siitä voi tulla jollekin sellainen olo, että haluaa pilata toisen ilon omalla surullaan.

Näin on

panna voi myös ääneti

Vierailija
27/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja tässä olin ajatellut sanoa ennen juhlia mahdollisesti asiasta, en siellä juhlissa paikan päällä. Ihan siksi, että saatan yht äkkiä purskahtaa itkuun jota en voi pidättää. Siinä mielessä voi olla hämmentävää muille, jos eivät tiedä mikä vaivaa

Vierailija
28/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku varmaotteinen panee sut taas paksuksi

Luulen, että tässä ketjussa osa vastaajista eivät ole kokenut keskenmenoa

Vierailija
29/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se on väärän miehen?

Vierailija
30/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyl kolme

Vierailija
31/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii on, turhaa meuhkaa

Vierailija
32/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmeno ei ole kenenkään syy, sitä aina minulle hoettiin

Vierailija
33/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on syntymä

Vierailija
34/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenmeno ei ole kenenkään syy, sitä aina minulle hoettiin

Nii on

Aina voipi laittaa uudet spermat ränniin

Vierailija
35/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyl kolme

Hups oliko enemmän kokemusta mulla

Vierailija
36/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä neuvo

Ei kannata uhriutua

Kaikki on uhreja

Vierailija
37/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään teillä on jatkunut vuoto lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen?

Vierailija
38/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja tässä olin ajatellut sanoa ennen juhlia mahdollisesti asiasta, en siellä juhlissa paikan päällä. Ihan siksi, että saatan yht äkkiä purskahtaa itkuun jota en voi pidättää. Siinä mielessä voi olla hämmentävää muille, jos eivät tiedä mikä vaivaa

Draamaqueen vaivana siellä päässä shiten?

Vierailija
39/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Monelle syntymän ja kuoleman välinen aika on yhtä kuin elämä, vaikka rajallinen onkin.

Vierailija
40/141 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä symppaan. Mutta. (Nyt saa kaivaa kivet esille ja alkaa eittelemöän tänne päin.) Yhtään keskenmenoa en ole elämässäni kokenut, enkä tule kokemaan. Paljon kaikkea muuta on elämä tuonut kyllä eteen senkin edestä.

Ei sinne juhliin kannata mennä, jos on vaarana purskahtaa itkuun kesken kaiken. Ei jos syy oli keskenmeno tai mikään muukaan. Silloin kannattaa jättää juhlat väliin, keskittyä itseensä ja tässä tapauksessa tietysti myös puolisoonsa. Käydä asiaa lähipiirin ja ystävien kesken läpi.

Keskenmeno on lääkärille rutiinia. Jos ei osoittanutkaan kovasti empatiaa, niin oli kyllä asiallinen. Niin se tuppaa olemaan muissakin elämän tragedioissa lääkärien kanssa.

Missä on ihmisten kyky selvitä? Kaikkeen pitäisi olla kriisiapua ja "sirkusta". Toki sitä joissakin tapauksissa tarvitaankin, varmasti myös joissain keskenmenoissa. Ja kyllä sitä silloin pitäisi olla pyydettäessä tarjolla. Mutta ei kai tällaisessa aina ja automaattisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan