Puillalämmittäjät!! Jos otatte tuhkat pois pesästä kuumina, miten käsittelette kuuman tuhkan?
Voisiko sitä säilyttää kannellisessa astiassa puulattiaisella lasikuistilla, jos alusta olisi peltiä? Olen nyt nostanut hehkuvat kekäleet sinkkiämpärissä kiviselle ulkoportaalle.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite oon laittanut muovipussissa eteisen lattialle. Nimimerkillä "kotivakuutus"
Ilman muuta ne pitää laittaa pakastimeen talteen, että voi ensi keväänä viedä ne kasvien ravinnoksi.
Tuo pakastin on hyvä idea!
Alanpa keräämään hiiliä pakkaseen, niin ne on heti lämpimiä ja käyttövalmiita keväällä kun grillauskausi alkaa. Ajatella mikä säästö!
Tämmöistä on tullut vastaan, kun joskus tätä arinattoman pönttöuunin dilemmaa olen itse pohtinut:
"Arinan puuttuminen aiheuttaa sen, että tulipesän pohjalle jää kekäleitä, joiden päälle kerrostuu tuhkaa. Kekäleet ovat kasassa eikä ilma kulje niiden läpi. Näin palaminen on hidasta ja häkää voi muodostua helposti. Ongelma tiivistyy siihen, että palopeltejä ei voi sulkea moneen tuntiin tulen sammumisesta. Tästä johtuen lämmitetyn kivimassan läpi virtaa jatkuvasti kylmää huoneilmaa ja näin takka jäähtyy nopeasti. Eli mitä nopeammin palopellit saa palamisen loputtua kiinni sitä enemmän lämpöä saadaan talteen."
Itse ratkaisin asian siten, että etsin tuonne pohjalle sopivan liikuteltavan arinan...vaikka se nyt ei juuri tähän kysmykseen olekaan vastaus, niin olisiko kuitenkin tietynlainen ratkaisu jolla ei välttämättä tarvitisi sitä ämpäriä?
Itse ämpärikysyykseen vastaisin, että säilytä vaan siellä kiviportaalla, se on turvallista. Puulattiaa vasten metallin alle ainakin kiveä tai jotain eristettä, ettei tule ongelmia jos ämpärin pohja on kuitenkin liian kuuma peltipalasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
En minä kuistille jättäisi edes peltilevyn päälle sitä sankoa. Veisin ulos paikkaan, missä ei ole kaatumisvaaraa.
Meillä on vanha kakluuni, jossa ei ole tuhkatilaa ja sen lämmitysteho kyllä kasvaisi, jos kekäleet ottaisi pois ennen kuin sammuvat kokonaan. Niiden hiipuminen kestää tuntikausia. Jos lämmitän uunin aamupv:llä, saan pellit kiinni vasta myöhään illalla. Pitäisi hankkia kannellinen metallisanko ja tehdä, kuten ap.
Jotain vikaa on lämmitystyylissä jos menee noin kauan.
Voi olla että uuni ei saa riittävästi tuloilmaa jolloin puut palaa kitumalla ja kekäleet viipyy kauan.
Suosittelen sinullekkin tuota aalto arinaa ja tulen polttamista aluksi niin että toinen suuluukku on rakosellaan.
Luukun voi sulkea sitten kun nopein palovaihe on ohi.
Kokeilemalla selviää mikä on tehokkain tapa.
Laita ne kekäleet maton alle piiloon ja pelli kiinni.
Out of sight, out of mind.
Se aaltoarina on nimenomaan suunniteltu näihin arinattomiin uuneihin jossa on ongelmia näiden kekäleiden kanssa. Joku luulee kohta että mä olen sen firman edustaja kun jauhan niistä jatkuvasti... XD
Jos puu palaa kitumalla niin siitä jääneet kekäleetkin tuottaa sitä häkää.
Mutta jos puu palaa nopeasti niin että se saa riittävästi happea niin sellainen punahehkuinen kekäle ei enää tuota samalla lailla häkää koska se on jo palanut ns loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuhka on aika lämmintä kun talvella lämmitetään pakkasista riippuen joka päivä tai vähintään jtpv. Sinkkiämpäriin ja ulos, ei terassille tai seinän viereen
Tajuatko, että ohjeestasi ja kommentistasi putoaa hieman voimaa pois, kun itse on pitänyt ämpäriä 20cm seinästä ilman mitään ongelmia?
Ap
Jokainen ihminen kuvittelee olevansa fiksu ja kätevä tulen kanssa, kunnes polttaa näppinsä (tai talonsa). Ei ne tulipaloista selvinneet perheetkään ole mitään pyromaaneja, vaan riittää että kerran käy huono sattuma. Jos ämpäri on puuseinän vieressä, ja vaikkapa varis lentää sitä päin ja kaataa kekäleet seinälle, voi tulipalo syttyä. Näin syksyllä voi käydä niinkin että kuivunut puunlehti lentää ämpäriin ja syttyy, ja tuulenpyrähdyksestä lentää eteenpäin sytyttäen tulipalon läheiseen taloon.
Ennen vanhaan kunnioitettiin tulta ja tajuttiin että vahinkoja ja kummiakin sattumia käy. Ei riitä että on 99 kertaa sadasta huolellinen, sillä se yksikin kerta riittää polttamaan talon jos käy oikein huono tuuri.
Itselleni tärkeintä on turvallisuus eikä omanarvontunto ja kunnia siitä että "tiesinpäs paremmin" joten seuraan vanhan kansan neuvoja.
Isäni kertoi kuinka tulta ennen pelättiin. Ja varsinkin silloin kun oli taloissa pärekatot ja kuiva kesä niin silloin ei laitettu hellaan edes ruuanlaittotulia vaan ruoka tehtiin ulkona.
Tuli on hyvä renki mutta huono isäntä.
Jos otan tuhkat kuumana pois pesästä, niin puhaltelen niitä niin kauan että ne jäähtyy. Ja sitten vien ne naapurin postilaatikkoon.
Olen joskus harkinnut että veisin ne kuumana. Postinjakaja saattaisi polttaa sormensa. Sitähän en halua, kun siitä saattaa tulla pipi.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä on tullut vastaan, kun joskus tätä arinattoman pönttöuunin dilemmaa olen itse pohtinut:
"Arinan puuttuminen aiheuttaa sen, että tulipesän pohjalle jää kekäleitä, joiden päälle kerrostuu tuhkaa. Kekäleet ovat kasassa eikä ilma kulje niiden läpi. Näin palaminen on hidasta ja häkää voi muodostua helposti. Ongelma tiivistyy siihen, että palopeltejä ei voi sulkea moneen tuntiin tulen sammumisesta. Tästä johtuen lämmitetyn kivimassan läpi virtaa jatkuvasti kylmää huoneilmaa ja näin takka jäähtyy nopeasti. Eli mitä nopeammin palopellit saa palamisen loputtua kiinni sitä enemmän lämpöä saadaan talteen."
Itse ratkaisin asian siten, että etsin tuonne pohjalle sopivan liikuteltavan arinan...vaikka se nyt ei juuri tähän kysmykseen olekaan vastaus, niin olisiko kuitenkin tietynlainen ratkaisu jolla ei välttämättä tarvitisi sitä ämpäriä?
Itse ämpärikysyykseen vastaisin, että säilytä vaan siellä kiviportaalla, se on turvallista. Puulattiaa vasten metallin alle ainakin kiveä tai jotain eristettä, ettei tule ongelmia jos ämpärin pohja on kuitenkin liian kuuma peltipalasta huolimatta.
Mulla on kanssa tuommoinen ostettu liikuteltava arina kakluunissa, jossa pienet jalat. Tuhkat putoaa siitä alas ja sitten kun on palanut loppuun, niin olen jopa joskus laittanut valurautapadassa ruokaa hautumaan tuohon arinalle.
Siis siinä arinassa on pienet jalat, kohoaa tulipesän phjasta - kakaluunissa ei siis ole jalkoja. Vähän huolimaton kirjoittelu :(
Jos ja jos.
Tässä asiassa ei tarvitse eikä kannata jossitella vaan ottaa ne tuhkat pois kun ne ovat jäähtyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja jos.
Tässä asiassa ei tarvitse eikä kannata jossitella vaan ottaa ne tuhkat pois kun ne ovat jäähtyneitä.
Juuri näin.
Jos tädillä olis m.nat, hän olisi setä.
Miten tuli sellainen tunne että tästä tuhkien käsittelystä tullaan puhumaan vielä pitkään, niin kuin aikanaan makaroonin keitinveden pakastamisesta tai jauhelihan pesemisestä. :D
AP ei tiedä mitään tulisijalla lämmittämisestä jos häkävaroitin huutaa koko ajan. Sehän huutaa vaan jos tekee jotain väärin. Ei se huuda ikinä, jos osaa perusperiaatteet tulisijojen lämmittämisestä
Kun lämmität uuniasi(jos sinulla sellainen on,siis) niin se on nykyisillä sähköhinnoilla melkein kun pistäisi rahaa tiilillesi pankkiin !
Pelkillä puilla lämmittäessäsi et joudu 'puille paljaille'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuhka on aika lämmintä kun talvella lämmitetään pakkasista riippuen joka päivä tai vähintään jtpv. Sinkkiämpäriin ja ulos, ei terassille tai seinän viereen
Tajuatko, että ohjeestasi ja kommentistasi putoaa hieman voimaa pois, kun itse on pitänyt ämpäriä 20cm seinästä ilman mitään ongelmia?
Ap
Jokainen ihminen kuvittelee olevansa fiksu ja kätevä tulen kanssa, kunnes polttaa näppinsä (tai talonsa). Ei ne tulipaloista selvinneet perheetkään ole mitään pyromaaneja, vaan riittää että kerran käy huono sattuma. Jos ämpäri on puuseinän vieressä, ja vaikkapa varis lentää sitä päin ja kaataa kekäleet seinälle, voi tulipalo syttyä. Näin syksyllä voi käydä niinkin että kuivunut puunlehti lentää ämpäriin ja syttyy, ja tuulenpyrähdyksestä lentää eteenpäin sytyttäen tulipalon läheiseen taloon.
Ennen vanhaan kunnioitettiin tulta ja tajuttiin että vahinkoja ja kummiakin sattumia käy. Ei riitä että on 99 kertaa sadasta huolellinen, sillä se yksikin kerta riittää polttamaan talon jos käy oikein huono tuuri.
Itselleni tärkeintä on turvallisuus eikä omanarvontunto ja kunnia siitä että "tiesinpäs paremmin" joten seuraan vanhan kansan neuvoja.
Turha tarina tuo sikäli, että sääntökin asiaan on: UUNISTA EI KOSKAAN OTETA ULOS MITÄÄN VIELÄ HEHKUVAA VAAN SE TYHJENNETÄÄN VASTA SITTEN KUN KAiKKI SEN TUHKATKIN OVAT JO JÄÄHTYNEET !
(lämmittäjän on syytä painaa tämä sääntö mieleensä OIKEIN TULiKIRJAIMiN! )
Vierailija kirjoitti:
Juu, tätä ongelmaa eivät nämä muut tunnu tajuavan, jos heillä on uuneissaan tuhkan palamisvaiheessa erotteleva arina...
Sen arinan pitäisi vain olla helppo putsata tuhkista, nythän tuhkien poisto on superhelppoa, kun lapioi vain kohtuu tasaista pohjaa. Siksi epäilen sitä VVVV -tyypinkin arinaa.
Ehkä ne rautakaupassa tietäisivät? Tosin epäilen hieman.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Isäni kertoi kuinka tulta ennen pelättiin. Ja varsinkin silloin kun oli taloissa pärekatot ja kuiva kesä niin silloin ei laitettu hellaan edes ruuanlaittotulia vaan ruoka tehtiin ulkona.
Tuli on hyvä renki mutta huono isäntä.
No se maalaisuus näkyy näissä kirjoittajissa vahvana. Ja pelko. Tyhmän rohkea ei tarvitse olla, mutta suosittelisin opettelemaan ajattelemaan itsenäisesti tällaisiakin kysymyksiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kuistille jättäisi edes peltilevyn päälle sitä sankoa. Veisin ulos paikkaan, missä ei ole kaatumisvaaraa.
Meillä on vanha kakluuni, jossa ei ole tuhkatilaa ja sen lämmitysteho kyllä kasvaisi, jos kekäleet ottaisi pois ennen kuin sammuvat kokonaan. Niiden hiipuminen kestää tuntikausia. Jos lämmitän uunin aamupv:llä, saan pellit kiinni vasta myöhään illalla. Pitäisi hankkia kannellinen metallisanko ja tehdä, kuten ap.
Jotain vikaa on lämmitystyylissä jos menee noin kauan.
Voi olla että uuni ei saa riittävästi tuloilmaa jolloin puut palaa kitumalla ja kekäleet viipyy kauan.
Suosittelen sinullekkin tuota aalto arinaa ja tulen polttamista aluksi niin että toinen suuluukku on rakosellaan.
Luukun voi sulkea sitten kun nopein palovaihe on ohi.
Kokeilemalla selviää mikä on tehokkain tapa.
Ei ole mitään vikaa. Kun uunissa ei ole arinaa, se voi palaa 5:kin tuntia. Joista liekillä noin 2h.
Ap
Luen koko ajan tuon aloituksen väärin. Näen vaan sanan "pulla" ja alkaa tehdä mieli kanelipuustia.