Puillalämmittäjät!! Jos otatte tuhkat pois pesästä kuumina, miten käsittelette kuuman tuhkan?
Voisiko sitä säilyttää kannellisessa astiassa puulattiaisella lasikuistilla, jos alusta olisi peltiä? Olen nyt nostanut hehkuvat kekäleet sinkkiämpärissä kiviselle ulkoportaalle.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuhka on aika lämmintä kun talvella lämmitetään pakkasista riippuen joka päivä tai vähintään jtpv. Sinkkiämpäriin ja ulos, ei terassille tai seinän viereen
Tajuatko, että ohjeestasi ja kommentistasi putoaa hieman voimaa pois, kun itse on pitänyt ämpäriä 20cm seinästä ilman mitään ongelmia?
Ap
Jokainen ihminen kuvittelee olevansa fiksu ja kätevä tulen kanssa, kunnes polttaa näppinsä (tai talonsa). Ei ne tulipaloista selvinneet perheetkään ole mitään pyromaaneja, vaan riittää että kerran käy huono sattuma. Jos ämpäri on puuseinän vieressä, ja vaikkapa varis lentää sitä päin ja kaataa kekäleet seinälle, voi tulipalo syttyä. Näin syksyllä voi käydä niinkin että kuivunut puunlehti lentää ämpäriin ja syttyy, ja tuulenpyrähdyksestä lentää eteenpäin sytyttäen tulipalon läheiseen taloon.
Ennen vanhaan kunnioitettiin tulta ja tajuttiin että vahinkoja ja kummiakin sattumia käy. Ei riitä että on 99 kertaa sadasta huolellinen, sillä se yksikin kerta riittää polttamaan talon jos käy oikein huono tuuri.
Itselleni tärkeintä on turvallisuus eikä omanarvontunto ja kunnia siitä että "tiesinpäs paremmin" joten seuraan vanhan kansan neuvoja.
Ulkona on kosteaa ja ämpärissä on kyllä kansi. Tosin nykyisessä se ei ole sen ämpärin kansi, joten ei ole tiivis. Talveksi on tarkoitus hankkia kunnon astia, isompi, johon voi sydäntalvella kerätä tuhkaa pitemmältä ajalta (kylmääkin tuhkaa siis), kun polku paikkaan, jonne sen kaadan normaalisti on ummessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuhka on aika lämmintä kun talvella lämmitetään pakkasista riippuen joka päivä tai vähintään jtpv. Sinkkiämpäriin ja ulos, ei terassille tai seinän viereen
Tajuatko, että ohjeestasi ja kommentistasi putoaa hieman voimaa pois, kun itse on pitänyt ämpäriä 20cm seinästä ilman mitään ongelmia?
Ap
Jokainen ihminen kuvittelee olevansa fiksu ja kätevä tulen kanssa, kunnes polttaa näppinsä (tai talonsa). Ei ne tulipaloista selvinneet perheetkään ole mitään pyromaaneja, vaan riittää että kerran käy huono sattuma. Jos ämpäri on puuseinän vieressä, ja vaikkapa varis lentää sitä päin ja kaataa kekäleet seinälle, voi tulipalo syttyä. Näin syksyllä voi käydä niinkin että kuivunut puunlehti lentää ämpäriin ja syttyy, ja tuulenpyrähdyksestä lentää eteenpäin sytyttäen tulipalon läheiseen taloon.
Ennen vanhaan kunnioitettiin tulta ja tajuttiin että vahinkoja ja kummiakin sattumia käy. Ei riitä että on 99 kertaa sadasta huolellinen, sillä se yksikin kerta riittää polttamaan talon jos käy oikein huono tuuri.
Itselleni tärkeintä on turvallisuus eikä omanarvontunto ja kunnia siitä että "tiesinpäs paremmin" joten seuraan vanhan kansan neuvoja.
Turha tarina tuo sikäli, että sääntökin asiaan on: UUNISTA EI KOSKAAN OTETA ULOS MITÄÄN VIELÄ HEHKUVAA VAAN SE TYHJENNETÄÄN VASTA SITTEN KUN KAiKKI SEN TUHKATKIN OVAT JO JÄÄHTYNEET !
(lämmittäjän on syytä painaa tämä sääntö mieleensä OIKEIN TULiKIRJAIMiN! )
Elikö esi-isäsi jossain pärekorissa vai mikä noin pelottaa häh.
Ap
Hitonmoista polttopuun ja lämmön tuhlaamista harrastaa tämä ap.
Jätä ne hiilet uuniin ja suuluukut kiinni mutta savupelti auki. Ei siitä piipusta menee enempi ilmaa pihalle kun mitän niistä suuluukun rakosista pääsee sinne uuniin. Lämmitän yleensä uunit illalla töistä tultuani, jos hiillos ei ole palanut loppuun tarpeeksi ajoissa niin jätän peilit auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kuistille jättäisi edes peltilevyn päälle sitä sankoa. Veisin ulos paikkaan, missä ei ole kaatumisvaaraa.
Meillä on vanha kakluuni, jossa ei ole tuhkatilaa ja sen lämmitysteho kyllä kasvaisi, jos kekäleet ottaisi pois ennen kuin sammuvat kokonaan. Niiden hiipuminen kestää tuntikausia. Jos lämmitän uunin aamupv:llä, saan pellit kiinni vasta myöhään illalla. Pitäisi hankkia kannellinen metallisanko ja tehdä, kuten ap.
Jotain vikaa on lämmitystyylissä jos menee noin kauan.
Voi olla että uuni ei saa riittävästi tuloilmaa jolloin puut palaa kitumalla ja kekäleet viipyy kauan.
Suosittelen sinullekkin tuota aalto arinaa ja tulen polttamista aluksi niin että toinen suuluukku on rakosellaan.
Luukun voi sulkea sitten kun nopein palovaihe on ohi.
Kokeilemalla selviää mikä on tehokkain tapa.Ei ole mitään vikaa. Kun uunissa ei ole arinaa, se voi palaa 5:kin tuntia. Joista liekillä noin 2h.
Ap
Mä olen nyt useampaan kertaan kertonut omasta arinattomasta /tiiliarinallisesta takastani (olen se, joka kuvitteli, että "kaikki" takat on tällaisia), ja siinä palaa alusta loppuun puut kolmessa tunnissa. Kyllä mun mielestä on jotain vikaa jossain, jos menee viisi tuntia palamiseen, ja silloinkin on jäljellä vielä kekäleitä.
Ainoa mikä tulee mieleen on se, että se tuli ei saa palamisilmaa tarpeeksi missään vaiheessa, ja ongelma ei ole siinä, ettei ole arinaa, vaan ihan jossain muualla.
Ulkona on kosteaa ja ämpärissä on kyllä kansi. Tosin nykyisessä se ei ole sen ämpärin kansi, joten ei ole tiivis. Talveksi on tarkoitus hankkia kunnon astia, isompi, johon voi sydäntalvella kerätä tuhkaa pitemmältä ajalta (kylmääkin tuhkaa siis), kun polku paikkaan, jonne sen kaadan normaalisti on ummessa.
Ap
Mikä loistava ja älykäs älynväläys!
Elikö esi-isäsi jossain pärekorissa vai mikä noin pelottaa häh.
Ap
Pelottaa missä kysymysmerkki on. Jäikö se ämpäriin??? Häh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kuistille jättäisi edes peltilevyn päälle sitä sankoa. Veisin ulos paikkaan, missä ei ole kaatumisvaaraa.
Meillä on vanha kakluuni, jossa ei ole tuhkatilaa ja sen lämmitysteho kyllä kasvaisi, jos kekäleet ottaisi pois ennen kuin sammuvat kokonaan. Niiden hiipuminen kestää tuntikausia. Jos lämmitän uunin aamupv:llä, saan pellit kiinni vasta myöhään illalla. Pitäisi hankkia kannellinen metallisanko ja tehdä, kuten ap.
Voi olla että uuni ei saa riittävästi tuloilmaa jolloin puut palaa kitumalla ja kekäleet viipyy kauan.
Suosittelen sinullekkin tuota aalto arinaa ja tulen polttamista aluksi niin että toinen suuluukku on rakosellaan.
Kokeilemalla selviää mikä on tehokkain tapa.Ei ole mitään vikaa. Kun uunissa ei ole arinaa, se voi palaa 5:kin tuntia. Joista liekillä noin 2h.
Ap
Lähde?
Uusi Vauvan klassikkoketju on syntynyt! Onkohan aloittajalla mahdollisesti jonkun ystävällisen vauvapalstailijan tekemä Munsalan puku?
Taas olis Kalevauvalle materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähde?
Joku arinaniskijä varmaan.
Tuttavilla paloi pihan grillikatos, kun olivat vieneet sinne lämmintä tuhkaa sinkkiämpärissä.
Luulivat ensin, tuhopoltto kyseessä.
Vaan ei, kyse oli lämpimästä tuhkasta.
Pyydän anteeksi, olitte oikeassa. En enää kuljettele palavasta takasta mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähde?
Joku arinaniskijä varmaan.
Voi vitsit että mä olen kateellinen sulle tästä. Miksi en itse keksinyt??? Harmi, etten voi oikeassa elämässä koskaan käyttää tuota termiä.
Takka lämpiää varmaankin näillä keleillä vielä ihan riittävästi, vaikka ap kantaakin kekäleet ulos.
Mutta kun pakkasta on se 15 tai 20, niin aikuisten oikeasti kannattaa käyttää koko puun lämpö hyödyksi, eikä heittää sitä parasta lämmönlähdettä pois.
Vieläkö täällä lämmitetään pullia?
Pidetään kekäleet tulipesässä jookos?
Olo on kuin tulisilla hiilillä.
No kokeiliko nämä tunteja tultapitävät uutta keinoa?
Eli lisä arinaa ja lisä ilmaa?
Lämpenikö paremmin?
Se röllää.