Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puillalämmittäjät!! Jos otatte tuhkat pois pesästä kuumina, miten käsittelette kuuman tuhkan?

Vierailija
12.10.2022 |

Voisiko sitä säilyttää kannellisessa astiassa puulattiaisella lasikuistilla, jos alusta olisi peltiä? Olen nyt nostanut hehkuvat kekäleet sinkkiämpärissä kiviselle ulkoportaalle.

Kommentit (515)

Vierailija
341/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymyksesi on, että voisiko kekäleitä säilyttää lasikuistilla.

Vastaukseni on, että kyllä voit säilyttää kannellisessa astiassa ja palamattomalla alustalla.

Toinen asia on sitten se, että kukaan jolla on järjenvalo tallessa, ei toimi niin.

Mutta jos kerran noin voi tehdä, niin miksi se olisi tyhmää? Meinaan, miksi mainitset tuossa kannen esim.? Tai palamattoman alustan? Jos sinusta tuo on tyhmää?

Ap

Se on tyhmää koska ne hiilet lämmittää paremmin siellä takassa.

Se on tyhmää koska tulipalon riski kasvaa ihan tarpeettomasti eikä vakuutusyhtiö korvaa koska hiiliämpäri kuistilla ei mene suojeluehtoihin.

Voit sinä silti niin tehdä omassa kodissasi, vapaa maa.

Ohis

Vierailija
342/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ilmeisestikin nämä arinattomat takat antavat parhaan lämpötehon puusta kuitenkin, joten se ehkä vähän rauhoittaa verrattuna siihen, että tätä hitausongelmaa ei olisi. Sen kun voinee edelleenkin ratkaista kantamalla tuhkat ulos siinä vaiheessa, kun niiden antama lämpöhyöty on enää tosi pieni tai haluaa vain jo muuten päättää koko helkkarin 4-5-tuntisen lämmityssession.

Pitää vain jatkaa sen varsinaisen kysymyksen selvittämistä ppaikasta, jossa joku osaa oikeasti ajatellakin aivoillaan ja on ehkä kokemusta asiasta.

Ap

Hmmm. Onkohan sulla kosteita puita tai takan ilmansaannissa ongelmia, koska meillä koko takan lämmittäminen puiden latomisesta (silloin otetaan edelliset tuhkat pois) peltien kiinnilaittoon menee maksimissaan kolme tuntia.Takka on suuri, varaava, ja arinaton (kun se nyt oli tärkeää).

Takassasi on varmaankin arina. Oletko koskaan kuullut, että on takkoja, joissa ei ole?

Ap

Kultaseni, minä nimenomaan sanoin, ett ARINATON takka. Olen itse ollut siinä käsityksessä, että arinallinen takka on erittäin harvinainen poikkeus, ja liki kaikki maailman (=Suomen) takat ovat arinattomia. En todennäköisesti osaisi edes käyttää arinallista takkaa, koska en ole koskaan ikinä elävässä elämässä sellaista nähnyt, vain ARINATTOMIA takkoja.

Missäköhän sä oikeasti oot hengaillut, kun minusta nimenomaan ARINATON takka on huomattavasti harvinaisempi kuin arinallinen. Arinattomat mitä olen nähnyt ovat pääsääntöisesti olleet turhaakin turhempia avotakkoja.

Mahtaako tuo edellinen edes tietää, mikä on arina?

Olen eläissäni nähnyt yhden arinattoman takan, joskus 70-luvulla kesämökissä.

Siitä päätellen, että kollektiivisesti minulle selitetään, että arinaton takka on mielikuvitusta, niin nämä myytävät takka-arinat ovat siis ilmeisesti vain pelkkää rahastusta?

https://www.puuvirrat.fi/arinat/272-takka-arina-.html

Koska jos KAIKISSA muissa paitsi meidän 80-luvulla muuratussa takassa on arina, niin eihän noille ole oikeasti markkinoita?

Niin, myydään arinoita ja niitä ostetaan, koska valtaosa takoista on ARINALLISIA. Jos olisivat arinattomia niin silloinhan arinoille ei luonnollisesti olisi markkinoita 😁

Tämä oli perusteluiltaan jo lähes samaa tasoa tuon AP:n älynväläyksen kanssa 😁😁😁

Tiesitkö, että arinattomaan takkaan ei tarvitse ostaa sitä pohjaa silloin tällöin uudestaan? Sunko takkaan pitää ostaa arina toistamiseen?? Mitä!!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ilmeisestikin nämä arinattomat takat antavat parhaan lämpötehon puusta kuitenkin, joten se ehkä vähän rauhoittaa verrattuna siihen, että tätä hitausongelmaa ei olisi. Sen kun voinee edelleenkin ratkaista kantamalla tuhkat ulos siinä vaiheessa, kun niiden antama lämpöhyöty on enää tosi pieni tai haluaa vain jo muuten päättää koko helkkarin 4-5-tuntisen lämmityssession.

Pitää vain jatkaa sen varsinaisen kysymyksen selvittämistä ppaikasta, jossa joku osaa oikeasti ajatellakin aivoillaan ja on ehkä kokemusta asiasta.

Ap

Hmmm. Onkohan sulla kosteita puita tai takan ilmansaannissa ongelmia, koska meillä koko takan lämmittäminen puiden latomisesta (silloin otetaan edelliset tuhkat pois) peltien kiinnilaittoon menee maksimissaan kolme tuntia.Takka on suuri, varaava, ja arinaton (kun se nyt oli tärkeää).

Takassasi on varmaankin arina. Oletko koskaan kuullut, että on takkoja, joissa ei ole?

Ap

Kultaseni, minä nimenomaan sanoin, ett ARINATON takka. Olen itse ollut siinä käsityksessä, että arinallinen takka on erittäin harvinainen poikkeus, ja liki kaikki maailman (=Suomen) takat ovat arinattomia. En todennäköisesti osaisi edes käyttää arinallista takkaa, koska en ole koskaan ikinä elävässä elämässä sellaista nähnyt, vain ARINATTOMIA takkoja.

Missäköhän sä oikeasti oot hengaillut, kun minusta nimenomaan ARINATON takka on huomattavasti harvinaisempi kuin arinallinen. Arinattomat mitä olen nähnyt ovat pääsääntöisesti olleet turhaakin turhempia avotakkoja.

Siitä päätellen, että kollektiivisesti minulle selitetään, että arinaton takka on mielikuvitusta, niin nämä myytävät takka-arinat ovat siis ilmeisesti vain pelkkää rahastusta?

Koska jos KAIKISSA muissa paitsi meidän 80-luvulla muuratussa takassa on arina, niin eihän noille ole oikeasti markkinoita?

Niin, myydään arinoita ja niitä ostetaan, koska valtaosa takoista on ARINALLISIA. Jos olisivat arinattomia niin silloinhan arinoille ei luonnollisesti olisi markkinoita 😁

Tämä oli perusteluiltaan jo lähes samaa tasoa tuon AP:n älynväläyksen kanssa 😁😁😁

Mäkin olisin olettanut, että arinoita ostetaan vain arinattomiin takkoihin 🤔

Ap

Vierailija
344/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on peltisepän tekemä kannellinen pönttö tuhkia varten terassilla jonka tyhjennän sen sitten keväällä tuhkasta tykkäävien puskien juurille. Yleensä syreeneille sillä ne tykkää siitä. 

Mitä riskejä tuhkan käytössä on?

Tuhka sisältää haitallisia raskasmetalleja, kuten kadmium, arseeni, kromi, nikkeli, lyijy ja elohopea. Puutuhkan kadmiumpitoisuus vaihtelee suuresti (1–30 mg/kg).

Metallien kulkeutuvuus kasveihin on vähäistä neutraalissa maassa (pH 6–6,5), joka sopii myös useimmille viljelykasveille. Kivennäismaahan kannattaa lisätä eloperäistä ainesta, kuten esimerkiksi kompostimultaa, rakkolevää, lehti-, ja nurmikkosilppua. Maahan lisätty savi puolestaan hidastaa happamoitumista ja lisää lyijyn ja kadmiumin pidätyskykyä.

https://hyotykasviyhdistys.fi/puutarhatieto/nain-kaytat-puutuhkaa-oikei…

En ole syötävien kasvien juurille laittanut tuhkaa. 

Vierailija
345/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat tuhkat pois kuumana? Anna niiden lämmittää loppuun asti.

Saa pellit aikaisemmin kiinni. Viimeiset hehkuvat punaiset pysyvät pesässä helposti yli tunninkin.

Ap

Miksi ne pellit pitää saada aikaisemmin kiinni? Ei se lämpö tunnissa juuri mihinkään harakoille mene.

No kaikki tietämäni tietäjät ovat aina painottaneet peltien aikaista kiinnilaittamista lämmityshyödyn näkökulmasta. Toinen laittoi niitä kiinni punaisilla hiilillä, toinen otti toisinaan kovimmilla pakkasilla kekäleitä aikaisemmin pois, kuin ne sammuvat.

Olisi hauska kuulla numeerista dataa lämpöhäviöstä, joka tulee, jos peltejä pitää kauemmin auki. Toki laitan pienelle, mutta se ei ole sama, kuin kiinni.

Ap

Tämä voi olla sunulle järkyttävä tieto, mutta kaikissa vähänkään tuoreemmissa pelleissä on häkäreikä.

Pelti on "pienellä" aina, vaikka kuvittelet sen olevan kiinni.

*Vähänkään tuoreemmissa*, voinko siihen luottaa, kun talo on vuodelta 1900? Typerys.

Ap

Mulla on yli 100v hirsitalo, jossa useampi tulisija ja useampi pelti. Kaikissa on reikiä, kun ne on itse siihen tehty. Ikinä en ole joutunut kuskaamaan mitään kuumia kekäleitä tai tuhkia yhtään mihinkään. Ja ihan työssäkäyvä ihminen olen. Jos on kiirus, niin silloin poltetaan sen mukaan, että ehtii. Joskus vähemmän joskus enemmän.

Mitäs jos itse katsoisit sen peltisi, että onko siinä reikiä tai koloa?

Noi on miesten hommia, en todellakaan ala porailemaan minnekään pelteihin reikiä. Ei ole poraa ja olisi outoa, ettei tuota olisi joku muu tähän jo tehnyt, jos se kannattaisi. Vanhat pellit on paksua peltiä ja vaikka mitä. Yksikään mies ei ole asiaa koskaan tullut ajatelleeksi tai ehdottanut. Nuohoojat jne siis. Varmaan ei, koska se olisi tyhmää.

Ap

Vierailija
346/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Nuo tuotteet on nimenomaan tarkoitettu takkoihin, joissa ei ole arinaa, jos joku vaivautui katsomaan sitä linkkiä. Ne eivät olleet arvikearinoita, joilla korvataan läpipalanut arina arinallisessa takassa.

Mutta kuten jo aiemmassa viestissäni kerroin, niin olen tosiaan ollut niin sinisilmäinen, että en ole tajunnut, että suurin osa takoista on arinallisia, koska minun elinympäristössäni niitä ei vain ole. Olemme siis anomalia. Mutta poikkeus vahvistaa säännön, eikö?

Joo, mutta jos olisit katsonut niitä arinoita on huomattavan paljon enemmän ja erikokoisia, mikä nimenomaan kertoo, että niille on markkinoita huomattavasti enemmän.

Sulla ei kyllä tosiaan kovin laaja elinpiiri ole, kun itse olen elämässäni nähnyt ihan vain 1 tai 2 arinatonta takkaa ja ne on olleet 70-luvulla rakennetuissa taloissa olevia avotakkoja.

Varaavaa, arinatonta takkaa en ole nähnyt ikinä.

Ja kertoohan sekin, että myydään arinattomiin arinoita, että se arina on takoista ja syystä.

Sanoisin, että sulla se pieni elinpiiri nimenomaan on, jos olet nähnyt lähinnä arinallisia takkoja. Varmaan pyörinyt siellä perähikiä paikkakunnallasi läpi elämäsi.

Ap

Vierailija
347/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vanha leivinuuni, jossa ei ole arinaa. Kuumat tuhkat vedetään uunin sivussa olevaan reikään, josta ne putoaa tuhkaluukkuun. Ennen seuraavaa lämmitystä nämä jäähtyneet tuhkat tyhjennetään sitä tarkoitusta varten olevaan metalliseen tuhka-adtiaan. Tässä vaiheessa ne eivät ole enää edes lämpimiä.

Lämmityspointti eli se, milloin voi laittaa pellit kiinni puuttui sinunkin aivottomasta kommentistasi kokonaan.

Ap

Vierailija
348/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vanha leivinuuni, jossa ei ole arinaa. Kuumat tuhkat vedetään uunin sivussa olevaan reikään, josta ne putoaa tuhkaluukkuun. Ennen seuraavaa lämmitystä nämä jäähtyneet tuhkat tyhjennetään sitä tarkoitusta varten olevaan metalliseen tuhka-adtiaan. Tässä vaiheessa ne eivät ole enää edes lämpimiä.

Lämmityspointti eli se, milloin voi laittaa pellit kiinni puuttui sinunkin aivottomasta kommentistasi kokonaan.

Ap

Minullakin on noin toimiva leivinuuni, jolla lämmitän. Mutta en ole uskaltanut työntää hiiliä tuonne luukkuun kuumina, jotta voisin laittaa pellit kiinni, koska minne se hiilien häkä sieltä luukusta katoaa? Päinvastoin siellähän se puna muhisi varmaan 3 vrk.

Ap

Vierailija
349/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat tuhkat pois kuumana? Anna niiden lämmittää loppuun asti.

Saa pellit aikaisemmin kiinni. Viimeiset hehkuvat punaiset pysyvät pesässä helposti yli tunninkin.

Ap

Lopeta tuntia aikasemmin se puiden lisääminen, niin saat hiilokset sammuksiin takassa, saat luukun kiinni ja pääset ajoissa nukkumaan. Tunnilla vaan aikaistat sitä hommaa, avot.

Vierailija
350/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: JOS otatte punaiset hiilet pois

Vastaukset: en ota punaisena hiiliä pois!

> Vaikeudet luetun ymmärtämisessä

Ei ole vaikeutta ymmärtää kysymystä mutta ihmisillä on selvästi vaikeuksia ymmärtää että miksi teet niin.

Monta ehdotusta on jo tullut että millä aloittaja voisi välttyä kuumien hiilien kantamiselta mutta ilmeisesti hän haluaa kuulla vain sellaisen ratkaisun jolla hän voisi säilöä niitä kekäleitä siellä lasikuistilla.

Noh, laitat sinne lasikuistille betonirenkaan jossa on betonipohja ja sinne hiilet peltiämpärissä ja kansi päälle. Tämä on luultavasti ainoa keino varmistaa että se ei sytytä sun taloa palamaan.

Voit sitten vieraille selittää että ne sähkökelapöydät on niin lastseason että tämmöinen betonirengas on nyt uusinta uutta.

Jos on vaikeuksia ymmärtää, miksi teen niin, silloin ei EHDOTELLA mitään, vaan lisätään kysymyksiä ja selvitystä siitä, että YMMÄRTÄÄ, miksi teen niin.

See? Näet jo varmaan itsekin, miksi pidän vastaajia tyhminä. Heillä on tosiaan vaikeuksia ymmärryksensä kanssa.

Ap

Vierailija
351/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minullakin on noin toimiva leivinuuni, jolla lämmitän. Mutta en ole uskaltanut työntää hiiliä tuonne luukkuun kuumina, jotta voisin laittaa pellit kiinni, koska minne se hiilien häkä sieltä luukusta katoaa? Päinvastoin siellähän se puna muhisi varmaan 3 vrk.

Ap

Savuhormista pihalle. Laitan pellit kiinni "jonkin ajan" päästä. En ole katsonut kellosta, vaan sitten, kun on sellainen fiilis.

Vierailija
352/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Arinaton takka: puut ladotaan takan pohjalle, joka on tasainen ja tuhkat kertyvät sille samalle pinnalle. Tulisija voi silti olla varaava jne.

Ap

Tulisijoissa on aina arina. Se on joko tiili-, kivi-,betoni- tai rautainen rakoarina eli rosti. Otan myös, joskus, kuuman hiilloksen avotakasta ämpäriin ja vien pihalle.

Vierailija
353/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis:

Ennen jääkaappeja perunaa ym säilytettiin kellarissa, joka oli talon alustassa. Jottei ne jäätyneet, vei isoisäni sinne pahimmilla pakkasilla betonilattialle metalliämpärissä hehkuvia hiiliä.

Vierailija
354/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Arinaton takka: puut ladotaan takan pohjalle, joka on tasainen ja tuhkat kertyvät sille samalle pinnalle. Tulisija voi silti olla varaava jne.

Ap

Tulisijoissa on aina arina. Se on joko tiili-, kivi-,betoni- tai rautainen rakoarina eli rosti. Otan myös, joskus, kuuman hiilloksen avotakasta ämpäriin ja vien pihalle.

Ei tulisijoissa ole aina arinaa. Meillä on 2 muurattua tulisijaa, joissa ei ole mitään arinaa. Talo on 1930-luvulta.

Vierailija
355/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Savuhormista pihalle. Laitan pellit kiinni "jonkin ajan" päästä. En ole katsonut kellosta, vaan sitten, kun on sellainen fiilis.

Minä en ole röntgannut talon muureja, eikä nuohoojakaan osannut sanoa, mihin rööriin häkä menisi sieltä kuopasta. Joten neuvosi on täysin paska, saattaisit sen kanssa vielä tappaa jonkun. Kyllä siihen hiilten työntämioseen pois tieltä pitää suhtautua ihan kuin ne olisivat edelleen siellä pesässä, kun lämmitetään, eikä leivota.

Ap

Vierailija
356/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.tavallisen ns. kaakeliuunin voi lämmittää n. 4-5 kertaa ennenkuin tuhkat jo on syytä poistaa. Sen voi thdä esim. jollain ( metallista valmistetulla) kauhalla ja sieltä uunista suoraan esim. johonkin metalli- ,emalji-,tms. vanhaan ämpäriin .

(muista vetää uunin pelti kokonaan auki ennen kuin tyhjennät + koita tehdä homma niin lähellä uuninsuuta kuin suinkin mahdollista (tuhkapölyn leviämisen estämiseksi)

Alkuun voi käyttää esim. sitä konstia, että suihkuttaa sumutepullosta tuhkan pinnalle ensin vähän, (huom. :ihan sellaista  'tihkusumua' vain) pullosta ,että se hieman sitoo tuhkan pintaa ennenkun varovasti alat mättämään sitä sillä kauhalla sieltä sinne ämpäriin.

Uunissa ei saa olla enää minkäänlaista kipinääkään tuhkan seassa näkyvssä siinä vaiheessa kun tuhkanpoisto suoritetaan ja tuhkan on oltava sen lämpöistä että voi jo aivan huoletta kokeilla sitä ensin kädelläsi ennenkuin käyt  poistamaan sitä.

(tuhkan voit sitten viedä vaikka kompostiin.)

(ps * olen lämmittänyt tätä meidän kotiuuniamme kohta jo yli 20 vuotta)

Vierailija
357/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: JOS otatte punaiset hiilet pois

Vastaukset: en ota punaisena hiiliä pois!

> Vaikeudet luetun ymmärtämisessä

No eikä ole. Vaikeus on ymmärtää miksi kukaan ottaisi punaisia hiiliä pois kesken kaiken takasta tai uunista jos kerran on tarkoitus lämmittää kämppää. Uuniin pannaan sen verran vähän puita, että jaksaa odottaa niiden palamisen loppuun. Aika paljon hukkaa polttopuita, mikäli ei hyödynnä hiiloksrn lämpöä.

Ei tuossa sitä kysytty.

Vierailija
358/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymyksesi on, että voisiko kekäleitä säilyttää lasikuistilla.

Vastaukseni on, että kyllä voit säilyttää kannellisessa astiassa ja palamattomalla alustalla.

Toinen asia on sitten se, että kukaan jolla on järjenvalo tallessa, ei toimi niin.

Mutta jos kerran noin voi tehdä, niin miksi se olisi tyhmää? Meinaan, miksi mainitset tuossa kannen esim.? Tai palamattoman alustan? Jos sinusta tuo on tyhmää?

Ap

Koska kansi ja palamaton alusta ei takaa kuisillasi, jossa on puulattia, että tämä hässäkkö ei kaadu, ja sytyttäisi paloa. En halua sinulke mitään pahaa. Kerron vain, miten itse näen asian.

Kaikkea hyvää ja voimaa sinulle jatkossa.

Vierailija
359/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Eihän ole. Luepa vaikka wikipediasta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Arina

Ap

Vierailija
360/515 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mökin akka' kirjoitti:

Esim.tavallisen ns. kaakeliuunin voi lämmittää n. 4-5 kertaa ennenkuin tuhkat jo on syytä poistaa. Sen voi thdä esim. jollain ( metallista valmistetulla) kauhalla ja sieltä uunista suoraan esim. johonkin metalli- ,emalji-,tms. vanhaan ämpäriin .

(muista vetää uunin pelti kokonaan auki ennen kuin tyhjennät + koita tehdä homma niin lähellä uuninsuuta kuin suinkin mahdollista (tuhkapölyn leviämisen estämiseksi)

Alkuun voi käyttää esim. sitä konstia, että suihkuttaa sumutepullosta tuhkan pinnalle ensin vähän, (huom. :ihan sellaista  'tihkusumua' vain) pullosta ,että se hieman sitoo tuhkan pintaa ennenkun varovasti alat mättämään sitä sillä kauhalla sieltä sinne ämpäriin.

Uunissa ei saa olla enää minkäänlaista kipinääkään tuhkan seassa näkyvssä siinä vaiheessa kun tuhkanpoisto suoritetaan ja tuhkan on oltava sen lämpöistä että voi jo aivan huoletta kokeilla sitä ensin kädelläsi ennenkuin käyt  poistamaan sitä.

(tuhkan voit sitten viedä vaikka kompostiin.)

(ps * olen lämmittänyt tätä meidän kotiuuniamme kohta jo yli 20 vuotta)

Aa, toi on hyvä vinkki, että pelti auki, kun ottaa tuhkat pois (kylminä)! Enpä ollut koskaan tullut ajatelleeksikaan! Vaikka ei se silti hirveästi ole pöllynyt, olen ollut ihan yllättynytkin. Mutta noin vielä parempi!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi