Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?

Niila
12.10.2022 |

Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.

Kommentit (1007)

Vierailija
701/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä12479 kirjoitti:

Mikään tuossa kysymyksessä ei viittaa siihen että sinun oletetaan rakastavan lomaa, eikä ole mitään järkeä ärsyyntyä. Sinusta ollaan kiinnostuneita ja sinä vain häpeilet. Voi yksinkertaisesti vastata että et tehnyt mitään. Koita pärjätä.

En minäkään tuota ottaisi olettamuksena, että rakastan lomaa.

Itselle ei tuollaisia kysymyksiä ole tullut eteen, ehkä kun olen vähän erakko eikä kukaan kysele mitään, mutta on ollut loma-aikoja, jolloin en ole tehnyt mitään erityistä tai ainakaan matkustellut lomalla, mutta ei se ole haitannut mahdollisten kysymysten takia, vaan lähinnä vain sen takia, että olisi esim. lapsille ollut ehkä kiva käydä jossain. Toisaalta onko se niin kamalaa jos vastaa, että ei ole käynyt missään. En mä ainakaan sitä häpeile, (ehkä enemmänkin jos en olisi ikinä käynyt missään) mutta en erityisemmin viitsi mainitakaan, että kivaa kuitenkin kun ei tartte herää aikaisin, vaikka muuta ratkiriemukasta ei olisi, tai että viime vuonna oltiin, koska tuo nyt ei ole vastaus tietenkään siihen mitä teit juuri nyt äskettäin.

En myöskään mainosta, silloin kun olen käynyt jossain (en ole somessa) ihan sama vaikka joku luulisi, että en ole käynyt vuosiin tai ikinä missään.

Mustakin oli yksi tahalleen huhuillut että olisin jotenkin katkera kun en ollut joka vuosi ulkomaanmatkoilla. Tosiasiassa silloin kun lapset oli pieniä, en edes halunnut mitään lentokone matkoja emmekä nytkään voisi kuvitellakaan yli 6h lentoja (niin lapsi itse sanonut vaikka jo siis koululainen) vaikka kuinka olisi rahaa mennä vaikka kuinka.

Olin kuulemma vain kateuspäissäni sanonut että tykkään sillä hetkellä enemmän mökkilomista kun ulkomaanmatkoista, vaikka perustui ihan kokemukseen tuo. Ehkä sitten kun rahaa ei erityisemmin ollut sen otti jotkut heti niin, että haluaisi, mutta ei raukka voi mennä. Olen ollut alle kouluikäisen kanssa suurkaupungissa ja etelässä ja mielellään en ainakaan alle 3 vuotiaan kanssa matkustele mihinkään pidemmälle.

Nyt sitten on tuo 6h lento ehdoton raja eikä niin vakavaa, vaikka ei ulkomailla aina lomailtaisi. Tietty jos rahaa olisi enemmän voisi sitten toteuttaa lomia ilman lapsia ja silloin täräyttäisin maailmanympärysmatkan.

Vierailija
702/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen ulostaminen. Moneen kertaan tullut katsottua kun joku on keskellä TRE:n keskustaa kyykkypaskalla. Siinä sitten ohi ajavasta bussista ihaillaan maisemaa ihan kuin pakalla olisi joku kukkapenkki vaikka ihan selvästi voi nähdä miten tuhti ulostemöykky valuu perseestä hitaasti ulos.

Onko tämä normaalia toimintaa Suomessa? Sivistyneessä Norjassa tällaista ei hyväksyttäisi koskaan.

En ole koskaan nähnyt. Onneksi en asu Tampereella.

Taisi olla ihan läpällä kirjoitettu toi aiempi viesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että muistellaan edelleen Helsingin olympialaisia 1952 ja kuvitellaan että tämä tapahtuma olisi tehnyt Suomesta jonkun maailmannavan. Kukaan ei muista sitä eikä ketään kiinnosta että "stadissa" oli joskus jotkut surkeasti järjestetyt olympialaiset

Vierailija
704/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappuun mennessä kurkataan ovisilmästä, ettei seinänaapuri ole samaan aikaan käytävällä. Ettei vain törmättäisi toisiimme...

Vierailija
705/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulemma suunnittelin koko ajan lomia ja miehen sukulainen valisti kuinka hän pääsi miehensä kanssa häämatkalla vasta vuosien kuluttua häistä. Luottokin oli täynnä tuolloin kuulemma lomista, vaikka emme olleet ainakaan ulkomailla käyneet vuosikausiin ja oikeasti oli täynnä tuolloin vähän muista asioista. No me emme olleet koskaan häämatkalla. Ei voi mitään kun kuuli jutut sukulaiselta joka oli lievästi puolueellinen. Sen verran suunnittelija olin että ehkä sain lapsille järjestettyä jonkun miniloman joskus.

Vierailija
706/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että muistellaan edelleen Helsingin olympialaisia 1952 ja kuvitellaan että tämä tapahtuma olisi tehnyt Suomesta jonkun maailmannavan. Kukaan ei muista sitä eikä ketään kiinnosta että "stadissa" oli joskus jotkut surkeasti järjestetyt olympialaiset

Oli joo. Osa osallistujista surkeita.

Vierailija
707/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se Suomikin on ollut joskus maailmannapa, vaikka ei aina kannata turhaan luulla, että kaikki pyörii jonkun navan ympäri. Joskus pyörii kuitenkin.

Vierailija
708/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta vaikka henkilö ei itse luulisi olevansa se maailman napa, muut luulevat.

Vierailija
709/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tietty epäluuloinen jupina sosiaalisena ilmiönä. Se on aika yleinen, ja se jännästi läpäisee kyllä ihan kaikki kansankerrokset ja ikäryhmät, ei siis todellakaan koske vain valkoisia ja vanhuksia. Eli tämä, että kun suomalaiset esim. jonottaa johonkin tai vaikka ollaan samassa bussissa ja bussi odottamattomasti pysähtyy tai kun istutaan tuntemattomien kesken odotushuoneessa ja viimeksi tullut pääseekin lääkärille meidän kauemmin odottaneiden ohi, niin heti alkaa se jupina "mikähän nyt on kun jono ei liiku", "unohtiko kuski miten painetaan kaasua", "ai täällä pääsee jotkut jonon ohi". Negatiivista sarkastista jupinaa. Todella kuluttavaa kuunnella. Mä en yksinkertaisesti tajua, mikä tän jupinan funktio on, muuta kuin että lopuksi kaikilla on ihan petetty olo ja huono mieli.

Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö. Kuitenkin aina valitetaan, kun suomalaiset eivät ilmaise tunteitaan, mutta sitten, kun ilmaisevat ärtymyksensä tai harminsa, sekään ei ole hyvä juttu. "Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ole hiljaa" on toki ihan hyvä sääntö, mutta sitten taas valitetaan, kun suomalaiset ovat hiljaa. 

Tulee mieleen sanonta "mieluummin kertarutina kuin ainainen kitinä."

Vierailija
710/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen ulostaminen. Moneen kertaan tullut katsottua kun joku on keskellä TRE:n keskustaa kyykkypaskalla. Siinä sitten ohi ajavasta bussista ihaillaan maisemaa ihan kuin pakalla olisi joku kukkapenkki vaikka ihan selvästi voi nähdä miten tuhti ulostemöykky valuu perseestä hitaasti ulos.

Onko tämä normaalia toimintaa Suomessa? Sivistyneessä Norjassa tällaista ei hyväksyttäisi koskaan.

Karmealta kuulostaa. Mutta nähtävästi on taas saatu yksi tabu murrettua ja ihmisiä vapautettua sorron yöstä, kun voi paskantaa puistoon vailla häpeän häivää.

Vierailija
711/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suomalainen perusnegatiivisuus jossa aina pitää valittaa ja nähdä kaiken niin helvetin synkeillä laseilla. Huomaa sen hyvin tälläkin palstalla kun joka toinen otsikko on jotain ihmeen marmatusta ja valitusta ties mistä. Menkää vaikka jonnekin redditiin ja katsokaa jonkun tietyn maan reddit-sivustoa. Kanava on täynnä sellaista hauskaa ja iloista läppää jolle hymähtää. MItä enemmän länteenpäin mennään sen rennompi ilmapiiri on nettipalstoilla.

Tämäkin ketju olisi voinut olla että "mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö ilahduttaa/naurattaa/saa hyvälle mielelle eniten?" Itse keksin monia. Mut ei, liian positiivista tänne.

Vierailija
712/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tympeää, kun joku kieoile, niin toiset heti nauraa, niinkuin se kiroilu olisi hyväkin asia. Tosiasiassa typerän asian päälle nauraminen on oman hämmennyksen purkamista.

Toiseksi, että viinan juominen ja huomaltuminen olisi melkein elämän päätarkoitus. Sitä pidetään jopa sankaruuden osoituksena kun humalassa riehuu ja puhuu typeryyksiä. Ja siitä kun puhutaan vielä seuraavanakin päivänä.

Ei ole hienoa ihailla typeriä ja epäsovinnaisia asioita.

Vierailija
713/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitusvirhe; kiroilee

Vierailija
714/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen pakko esittää pärjäävää: "Mutta eipä se mitään että talo paloi ja kallo halkesi, oppimiskokemus tämäkin. Nyt vain reippaasti uusin voimin eteenpäin!"

Vierailija
715/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että pitäisi juoda alkoholia tai olet ilonpilaaja. Tältä se ainakin tuntuu, kun on absolutisti. Melkein väkisin kaadetaan kurkusta alas sitä alkoholia, vaikka kuinka teet selväksi, että et halua juoda ja kerrot myös pätevät syyt sille, että et halua.

Juurikin tämä. Jos haluaa tutustua ihmisiin tai verkostoitua, niin ei juuri kannata olla absolutisti tässä maassa. Itse olin autolla firman isoissa iltajuhlissa, ja kyllä sai tuntea olevansa erilainen kun ei ota viiniä. Alkoholittomia juomia on nykyisin kaupoissa pilvin pimein, osa tosi hyviä.

Mutta kun pöytäkaverit juo kalliimpaa viiniä, niin alkottomalle tarjotaan vissyä. En ymmärrä mikä ravintoloita vaivaa. Itse olisin halunnut alkottoman lonkeron tai mocktailin, joita löytyy ihan perusmarketistakin. Mutta ravintolat on edelleen yleensä ihan minivalikoimalla nollajuomien suhteen. Ja olet outolainen kun kehtaat sellaisia kysyä.

Mun mielestä ravintoloissa on nykyään jo melko hyvät alkoholittomat vaihtoehdot. Myös juhlissa joissa käyn on yleensä vaikka alkumaljat ihan normaalisti sekä alkoholilla että ilman ja siitä voi ottaa kumman tahansa ilman että ketään kiinnostaa juoko alkoholia vai ei. Mulla on lähipiirissä joitain henkilöitä, jotka kannustavat muita juomaan ja pitävät tylsänä ilonpilaajana sellaista joka ei juo, mutta kyllä tuollainen on vähenemään päin ja mielestäni alkoholikulttuuri on viime vuosina normalisoitunut tosi paljon.

Vierailija
716/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että pitää KAHVIpaketti viedä tuliaisena mukana, kun mennään jonnekin kylään.

Eikö sitä KAHVIa muka kaikki ole jo itkineet niin paljon, että luulisi, ettei semmoista tuliaista enää odoteta. Tapahan on ajalta, jolloin KAHVI oikeasti oli vähän erikoisempaa. Mutta aina ne silmät vaan kirkastuu, niin kuin olisi jotain arvokastakin saanut lahjaksi, kun vie jollekin tuliaisena KAHVIa.

Tämä tais olla joskus 70-luvulla. Me emme ole vieneet kahvia emmekä sitä ole saaneet.

Vierailija
717/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä kuuluu?"-kysymyksen esittäminen, koska ketään ei oikeasti kiinnosta kuulla rehellistä vastausta siihen. Halutaan vain esittää kohteliasta, vaikkei pätkääkään kiinnosta, mitä toiselle oikeasti kuuluu. Olen koittanut.

Kai ymmärrät, että "mitä kuuluu" on tervehdys, ellet satu olemaan kysyjälle läheinen. Ei siitä pidä muille hermostua, jos tulkitset kieltä väärin.

Vierailija
718/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus könyää vaikeanoloisesti vaikka linja-autosta tai ratikasta ulos, ei kysytä, tarvitseeko tämä apua, vaan tuijotetaan vieressä ja jännätään, sujuuko vai eikö, 

Vierailija
719/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vain muka vasemmistolaisesti ajattelevat osaavat tehdä oikeaa kulttuuria.

Vierailija
720/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pyörii kahvin, viinan ja saunan ympärillä ja ilman niitä ei ole elämää.