Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?

Niila
12.10.2022 |

Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.

Kommentit (1007)

Vierailija
721/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätysvierailut.

Siis eikö käy mielessä, että voisi olla muutakin meneillä ihmisillä kotona, jos tullaan sillä tavalla kylään. Nämä yllätysilmaantumiset toisen kotiin onneksi ovat melko lailla jo loppuneet Suomessa.

Tämä. Onneksi on katoavaa kansanperinnettä. En oo koskaan tykänny moisesta.

Vierailija
722/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jos on opiskellut tai asunut ulkomailla on aina haa, hienoa , arvostan - tyylistä! Tämä on onneksi viime vuosina hiukan muuttunut, mutta ennen se oli aina muita parempi kuka oli asunut ulkomailla! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että esim työpaikoilla ei kissaa oikeasti nosteta pöydälle ja yritetä pragmaattisesti ratkoa ongelmia. Ollaan hyshys, älä nyt vaan ääneen sano mitään. Suhtaudutaan pelolla epäkohtien, esim kiusaamisen, esille nostamiseen. 

Samaan aikaan elää vahvana käsitys suomalaisesta suorapuheisuudesta. Ei sellaista ole, sen on selän takaista jupinaa tai murjotusta.

Itäeurooppalaiset ovat kokemukseni mukaan suoria, sanovat rohkeasti mitä ajattelevat.

Vierailija
724/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että vieressä ois freesi, just huollettu pyörä/jalankulkutie, mut sä silti tuut ajamaan pyörälläs keskelle autotietä vaikka lumimyrskyssä koska tää on ainoa "sääntö" mikä suomalaisilla menee kaikkien maskipakkojen karanteenienkin yli jostain syystä.

Vierailija
725/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä itsesi.

Janten laki. Tasapäistämisen ihannointi ja siihen pyrkiminen.

Vierailija
726/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus könyää vaikeanoloisesti vaikka linja-autosta tai ratikasta ulos, ei kysytä, tarvitseeko tämä apua, vaan tuijotetaan vieressä ja jännätään, sujuuko vai eikö, 

Ei tuonikäisen tuotto-odottama ole enää kummoinen, joten en taida jaksaa auttaa.

Vierailija
727/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että vanha ihminen olisi jotenkin kunnioitusta herättävä ja arvokas henkilönä, vaikka olisi minkälainen riivinrauta ja pahanilmanlintu tahansa.

Kyllä se kunnioitus pitää ansaita, oli sitten minkä ikäinen vain.

Tämäkään ei ole milläänlailla  yksittään suomalaiseen kulttuuriin kuuluva, vaan päinvastoin, muualla maailmassa vanhoja ihmisiä tulee kunnoittaa suuresti ja ihan riippumatta siitä, minkälainen riivinrauta on.

Suomessa tuota vanhojenihmisten kunnoittamista on paljon vähemmän ja välillä ei ollenkaan.

Ja esim romanikulttuurissa kunnoitetaan vanhoja ihmisiä todella paljon. 

Täällä mainitaan ihan älyttömän paljon ilmiöitä "suomalaisena kultturina" vaikka ne ovat ihan maailmanlaajuisia ilmiöitä, eikä suinkaan vain suomalaisia.

Voisikohan tämä vanhusten kunnioittaminen johtua yhtään siitä, että näillä tahtoo vanheneminen olla elämän ainoa "saavutus", jos he eivät kunnioittaisi sitä niin kovin vähän jäis kunnioitettavaa...

Vierailija
728/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ei osata ottaa kehuja vastaan. Jos kehun jonkun mekkoa, vastaus on usein " Tämmöinen vanha, rutjake! Hyvä, että kehtaa käyttää!" Jos minua kehutaan, olen ottanut tavaksi vain kiittää. Joskus, varsinkin vanhempi väestö katsoo pitkään, koska "vastaan väärin".

Tämäkin voi olla ihan vanhemmilta ihmisiltä, ja näin ollen vaikka ihan omilta vanhemmilta tai isovanhemmilta opittu tapa, että omaansa ei saa kehua. Monien vanhempien ihmisten mielestähän on kohteliaista vain vähätellä, tai sanoa jopa että pyh, ei tämä mikään kaunis ole, jos joku kylään tullut vaikka kehuu, että ompa sinulla kaunis koti. Tätä he usein tekevät vieläkin, ja ovat varmasti omille lapsilleenkin opettaneet sen. En kyllä myöskään tajua oikein tätä, ja olisko se nyt niin epäkohteliasta, jos vastaisi vaikka ihan neutraalisti, että onhan tämä ihan mukava, tai vaikka vain että kiitos.

Vierailija
729/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töiden arvostus. Tuntuu että omasta halustaan työtöntä pidetään jotenkin outona vaikka se on valinta siinä kuin muukin.

Suurimmalle osalla työtön tarkoittaa tukien varassa elävää, ja itse en ainakaan arvosta muiden siivellä eläjiä. Ajatus että jollain on varaa elää tekemättä töitä on todella utopistinen ja siksi outo.

Oikeampi kysymys kuuluu, miksi joku haluaa elää tukien varassa? Miksi yhteiskuntamme on sellainen, että tähän suorastaan kannustetaan jatkuvalla kiusaamisella, jos et ole samanlainen valittaja ja ankeuttaja kuin kaikki muutkin. Ei minua kiinnosta ainakaan v6ttuakaan makoilla kotona teidän piikkinne, koska te työssäkäyvät (jotkut) ovat oikeasti todella rasittavaa ja masentavaa seuraa.

Minun oma hyvinvointini on minulle tärkeintä.

Vierailija
730/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että pitäisi juoda alkoholia tai olet ilonpilaaja. Tältä se ainakin tuntuu, kun on absolutisti. Melkein väkisin kaadetaan kurkusta alas sitä alkoholia, vaikka kuinka teet selväksi, että et halua juoda ja kerrot myös pätevät syyt sille, että et halua.

Juurikin tämä. Jos haluaa tutustua ihmisiin tai verkostoitua, niin ei juuri kannata olla absolutisti tässä maassa. Itse olin autolla firman isoissa iltajuhlissa, ja kyllä sai tuntea olevansa erilainen kun ei ota viiniä. Alkoholittomia juomia on nykyisin kaupoissa pilvin pimein, osa tosi hyviä.

Mutta kun pöytäkaverit juo kalliimpaa viiniä, niin alkottomalle tarjotaan vissyä. En ymmärrä mikä ravintoloita vaivaa. Itse olisin halunnut alkottoman lonkeron tai mocktailin, joita löytyy ihan perusmarketistakin. Mutta ravintolat on edelleen yleensä ihan minivalikoimalla nollajuomien suhteen. Ja olet outolainen kun kehtaat sellaisia kysyä.

Mun mielestä ravintoloissa on nykyään jo melko hyvät alkoholittomat vaihtoehdot. Myös juhlissa joissa käyn on yleensä vaikka alkumaljat ihan normaalisti sekä alkoholilla että ilman ja siitä voi ottaa kumman tahansa ilman että ketään kiinnostaa juoko alkoholia vai ei. Mulla on lähipiirissä joitain henkilöitä, jotka kannustavat muita juomaan ja pitävät tylsänä ilonpilaajana sellaista joka ei juo, mutta kyllä tuollainen on vähenemään päin ja mielestäni alkoholikulttuuri on viime vuosina normalisoitunut tosi paljon.

Oman kokemuksen mukaan tässä on vaihtelua ihan valtavasti vielä kaupunkien ja ravintoloiden välillä. Isoissa kaupungeissa ja trendikkäissä ravintoloissa kuvaamallasi tavalla. Pikkukaupungeissa ja/tai vanhoollisemmissa ravintoloissa kuten aiemmin kommentoinut totesi.

Kävin just hyvässä ruokaravintolassa, jossa tarjoilija oli ihan hoomoilasena, kun halusimme puolison kanssa pienet annokset viiniä kolmen ruokalajin annoksille. Ihan vielä viiniä pöytään tuodessa mainitsi, että eipä ole varmaan koskaan kaatanut 8 cl viiniä. Mikä nyt on monissa fine diningeissa normi annos pitkässä menussa. Niin nämä kulttuurit vaihtelee.

Eri

Vierailija
731/1007 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se todellakin totta ettei Suomi aikoisi maksaa Isisveljeksille vaatimaansa miljoonaa?

Se olisi kansallinen häpeä jollemme maksa sitä näille irakilaisveljeksille.

Vierailija
732/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastafari kirjoitti:

Sen takia ei ole voinut tuomita, kun jumalaa ei ole olemassa.

Mistäpä sinä sen tiedät, onko Jumalaa vai eikö ole?

Mileikuvitus sallii lukemattoman määrän asioita joita voisi olla olemassa, miksi juuri jumala olisi olemassa?

Kun ei ole tietoa niin ei kannata arvailla, vaan parempi olettaa ettei ole mitään ennen kuin toisin todistetaan.

-eri

Vierailija
733/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oikein korostuu se kuinka naiset pitävät miehiä pelkkinä palvelioina ja maksajina eikä tässä maassa muutenkaan ole miehellä henkilönä mitään arvoa ja miehen arvo mitataan hyödyistä mitä muut saavat miehestä irti

Se on luonnonlaki, miehen pitää rakentaa oma arvonsa kun naiselle annetaan arvo jo syntyessä. Jos olet epäonnistunut mies, et ole mitään.

Vierailija
734/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuuden ylistäminen.

Vierailija
735/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken vähänkin erilaisen epäily ja kyräily, jos joku kehtaa erottua joukosta.

Huomasin tämän itsessäni pari päivää sitten. Kadulla käveli ihminen, joka oli pukeutunut kokonaan valkoiseen näin lokakuisena iltana. Ensimmäinen ajatukseni oli että mitä tuonkin päässä liikkuu ja onkohan ihan normaali ihminen, vai jotenkin tärähtänyt. Siis ajatus kuin suoraan äitini suusta. Näin ne astenteet periytyy jos ei taistele vastaan.

Valkopukuinen oli varmasti kypsempi ja onnellisempi ihminen kuin minä. Noloa.

Vierailija
736/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvikulttuuri ja kahvin tuputtaminen. Kun en juo niin sitä ihmetellään

Toinen on saunakulttuuri. En todellakaan istu alasti hikisessä kopissa saman sukupuolen edustajan kanssa. Hyi hele. Minä saunon yksin.

Kolmas on että inhoan salmiakkia. Pitääkö lähes kaikki karkkipussit pilata kun karkeista puolet on mustia? Kun karkkia ostan niin ostan irtokarkkeja niin en osta turhaan näitä mustia turhakkeita mitkä vain lentäisi roskiin.

Vierailija
737/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin tämän itsessäni pari päivää sitten. Kadulla käveli ihminen, joka oli pukeutunut kokonaan valkoiseen näin lokakuisena iltana. Ensimmäinen ajatukseni oli että mitä tuonkin päässä liikkuu ja onkohan ihan normaali ihminen, vai jotenkin tärähtänyt. Siis ajatus kuin suoraan äitini suusta. Näin ne astenteet periytyy jos ei taistele vastaan.

Menen vielä pidemmälle. Puku päällä kulkeminen tuo mieleen vahvasti että tyyppi yrittää esittää jotain elämässään menestyvää ja parempaa mitä oikeasti on ja tuollainen tärkeily on feikkiä omien renkaiden pumppaamista mutta jokainen pukeutukoon niin kuin tykkää. Ei se minulle kuulu.

Vierailija
738/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi osoittaa harvinaislaatuisen kypsää itsereflektiota tällä palstalla. Hyvä sinä!

Vierailija
739/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus könyää vaikeanoloisesti vaikka linja-autosta tai ratikasta ulos, ei kysytä, tarvitseeko tämä apua, vaan tuijotetaan vieressä ja jännätään, sujuuko vai eikö, 

Tai mikä vielä pahempaa, pyöritellään silmiä ja huokaillaan.

Vierailija
740/1007 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tietty epäluuloinen jupina sosiaalisena ilmiönä. Se on aika yleinen, ja se jännästi läpäisee kyllä ihan kaikki kansankerrokset ja ikäryhmät, ei siis todellakaan koske vain valkoisia ja vanhuksia. Eli tämä, että kun suomalaiset esim. jonottaa johonkin tai vaikka ollaan samassa bussissa ja bussi odottamattomasti pysähtyy tai kun istutaan tuntemattomien kesken odotushuoneessa ja viimeksi tullut pääseekin lääkärille meidän kauemmin odottaneiden ohi, niin heti alkaa se jupina "mikähän nyt on kun jono ei liiku", "unohtiko kuski miten painetaan kaasua", "ai täällä pääsee jotkut jonon ohi". Negatiivista sarkastista jupinaa. Todella kuluttavaa kuunnella. Mä en yksinkertaisesti tajua, mikä tän jupinan funktio on, muuta kuin että lopuksi kaikilla on ihan petetty olo ja huono mieli.

Tämä, ei uskalleta puhua suoraan eikä sanoa, mikä pännii. Sen huomaa vielä helpommin, kun asuu ulkomailla ja käy lomalla Suomessa. Minäkin järkytän ihmisiä puhumalla omasta puolestani, enkä vihjailemalla tai jupisemalla passiivissa selän takana.

Kritiikki ilman näkemystä, kuinka asian voi korjata on typerää ja epäkohteliasta. Jos et tiedä miten ratkaista asia, niin ei pidä mölistä asiasta, vaan jupistaan itsekseen.

Riitely, syyttely ja valittaminen ei auta mitään eikä hyödytä ketään.