Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?
Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.
Kommentit (1007)
Suomalaiset pitävät itseään parempina kuin muut kansat siksi että meillä ei ole kokolattiamattoja. Tämä naurattaa aina. Varsinkin ne selitykset miksi kokolattiamatto on huono 🤣
Suomessa on teoriassa saunomispakko. Jos ohjelmassa on sauna etkä mene sinne, sinua katsotaan vinoon koko iltana ja jatkossa.
Jos nainen ei juo alkoholia, hän on raskaana. Minulle on käynyt useamman kerran näin:
Henkilö: Otatsä jotain juotavaa?
Minä: Mä voisin ottaa vaikka kokista
Henkilö: Eiks me nyt oteta skumppaa?
Minä: Ei kiitos tällä kertaa, mä otan kokista
Henkilö: Sä oot raskaana, onneksi olkoon!!!
Minä: Ei kun mä tulin autolla...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pakko ottaa kengät jalasta sisällä. Aikuiset ihmiset näyttävät naurettavilta pelkissä sukissa! Kengät ovat muutenkin suomalaisille joku trauma koska naisetkaan eivät halua ostaa kauniita, vaan haetaan väkisin ne rumimmat mahdolliset Kuomat ym
Joissain maissa on tarjolla sisäkengät vierallekin.
Kun näkee, miten paljon kaduille syljetään, en halua astua ulkokengillä eteistä pitemmälle.
Liiallinen omatoimisuus.
Olen hämmästyttänyt useita ihmisiä hakemalla esim. lounaan päätteeksi molemmille jälkiruokakahvit, tai jollain muulla tavoin passaamalla. Täällä kun kaikki pitää tehdä itse, "ei sun tartte mä hoidan kyllä" jne.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ventovieraille ihmisille saa mölaytellä ihan mitä vaan!!
Lainaan itseäni. Minulle on jäänyt ehkä pahiten mieleen, kuinka arkiaamuna poistuin bussista mennäkseni työterveydenhoitajalle, oli kiire ja kai sitten "etuilin" yhtä vanhaa pariskuntaa. Mies töpsähti eteeni jalkakäytävälle seisomaan ja huusi narisevalla äänellä: Mihis sitä niin kiire on?
Mykistyin moisesta ja toisaalta, mitäpäs se patulle kuului. Kiersin ukon ja kiirehdin matkoihini.
Vierailija kirjoitti:
Se, että vanha ihminen olisi jotenkin kunnioitusta herättävä ja arvokas henkilönä, vaikka olisi minkälainen riivinrauta ja pahanilmanlintu tahansa.
Kyllä se kunnioitus pitää ansaita, oli sitten minkä ikäinen vain.
Kyllä. Harva asia on niin surullista kuin se, että kasvaa vanhaksi muttei aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pakko ottaa kengät jalasta sisällä. Aikuiset ihmiset näyttävät naurettavilta pelkissä sukissa! Kengät ovat muutenkin suomalaisille joku trauma koska naisetkaan eivät halua ostaa kauniita, vaan haetaan väkisin ne rumimmat mahdolliset Kuomat ym
Pidin tätä pitkään naurettavana, mutta kun muutin ulkomaille, jossa juuri kukaan ei ota kenkiä jalasta sisällä, aloin vaalia tätä suomalaista mallia. Lattiat pysyvät paremmassa kunnossa, ei tarvitse koko ajan siivota, eikä joudu miettimään onko kenkien pohjassa sitä itseään.
Sitä en kyllä ymmärrä, että kuljetaan juhlissa puvussa tai juhlaleningissä sukkasillaan sen sijaan että vaihdettaisiin saapuessa ns. pikkukenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi mainittu, mutta sanotaan uudestaan.
Sitä on tyrkyllä joka paikassa. Ja jos oot outo tyyppi, etkä juo kahvia, niin heille on tarjolla teetä. Ja jos et juo teetä, niin ehkä jostain saa lasin vettä.Yleensä syön hyvin ennen lähtöä minnekään, niin pärjään tapahtuman yli ilman ylimääräistä juotavaa ja naposteltavaa.
Joo, siitä syntyy oikein paniikki että etkö juo kahvia, ai et teetäkään, no mitä ihmettä me sitten voidaan sulle laittaa?!?!!
Ihan rauhassa vain, en tarvitse mitään.
OLEN TODELLINEN KAHVKIKISSA mINÄ HAISTAN JO KAUKAA HYVÅN KAHVIN TUOKSUN. JA JUOMAAN PITÄÄ PÄÄSTÄ HETI EIKÅ HUOMENNS, sIIS POIS KRUUSAILU, kUTSUJEN EMÄNTÄ VOISI ILMOITTAA JOINKUN TAVAN MENNÄ PÖYTÄÄN, JOS HUOM AA ETTÅ KUKAAN EI LIIKAHDA. no, IKÄ, KOKO,TAI HIUSTEN VÄRI.,KENGÄN NUMERO TMS.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi johtua siitä että minulla on junttia sukua ja kaveripiiriä, mutta koen että täällä aika harvoin kokee stimuloivia älyllisiä keskusteluja. Puhe aina vaan menee sillä arjen tasolla, millaiset säät on ollut, lapsista jutellaan, tavallisesta elämästä jutellaan, ehkä jostain telkkariohjelmista jutellaan tai julkkiksista. Kun asuin briteissä, siellä pubeissa juteltiin politiikasta, maailman tilanteesta ja konflikteista, tieteen uusista saavutuksista joista oli uutisoitu päälehdisssä jne. Se oli jotenkin kiinnostavampaa kuin se ainainen esim. tiettyjen ystävien kanssa "no huh huh kun sitä ruoanlaittoakin on 20 vuotta tehnyt niin ei vaan jaksaisi mutta taas täytyy miettiä mitä perheelle tekisi (perään puoli tuntia viikon menun suunnittelua)".
Tätä olen itsekin kaivannut! No omien vanhempien kanssa on joskus tullut juteltua isommistakin asioista alkoholin vaikutuksella, mutta yleisesti ottaen täällä on pirun vaikea löytää älyllisempää keskustelua mistään. Ehkä en vain tiedä mitä etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että vanha ihminen olisi jotenkin kunnioitusta herättävä ja arvokas henkilönä, vaikka olisi minkälainen riivinrauta ja pahanilmanlintu tahansa.
Kyllä se kunnioitus pitää ansaita, oli sitten minkä ikäinen vain.Kyllä. Harva asia on niin surullista kuin se, että kasvaa vanhaksi muttei aikuiseksi.
Minusta tuntuu, että tässä asiassa on tapahtumassa jonkinasteinen muutos.
Vanhoissa ihmisissä on tähän asti ollut aika paljon sellaisia, jotka ovat matalasti koulutettuja ja vähän maailmaa nähneitä. Elämänpiiri on saattanut olla todella kapea koko elämän ajan, ja perspektiivi asioihin on sen mukainen. Tällainen tausta ei tietenkään automaattisesti tee ihmisestä huonosti käyttäytyvää tai suvaitsematonta, mutta usein edesauttaa sitä. Huonoimmin käyttäytyvät vanhukset joita olen tavannut ovat olleet naisia, jotka ovat matalasti koulutettuja ja olleet koko ikänsä kotirouvina pienellä paikkakunnalla. Olen tavannut monta tällaista pahansuopaa, kitkerää ja kateellista ihmistä, joiden elämä pyörii toisten ihmisten paheksunnan ja juoruilun ympärillä.
Tulevaisuuden vanhukset ovat todennäköisesti aivan erilaista sakkia, kun heidän maailmansa on ollut isompi.
Vierailija kirjoitti:
Se kun ihmiset ajattelevat että heidän ei tarvitse tutustua kehenkään, koska eivät tarvitse uusia kavereita.
Miksi pitäisi tutustua vain tutustumisen vuoksi? Varsinkaan ihmisiin joita ei tule koskaan näkemään uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Katuraivo. Nykyisin ollaan muka niin suvaitsevaisia joka asiassa. Ihminen saa valita sukupuolensa, seksuaalisen suuntautumisen, harrastuksensa uskonnollisen vakaumuksen jne. Kaikki on sallittua ja ihan hyvä niin.
Samalla kuitenkin vaaditaan ihmisiltä ihan kauheasti jossain arkisissa tilanteissa ja raibotaan,jos joku toimii vaikka epähuomiossa väärin
Jos et kassajonossa huomaa ajatuksissasi siirtyä nanosekunnissa eteenpäin,on joku varmasti heti kärkkäästi huomauttamassa. Jos koiralenkkillä et kaiva kakkapussia salamannopeasti esille (koiralla ujo kakka), niin varmasti joku tulee raivomaaan, että kalat pitää kerätä pois (kaiken olen kerännyt). Haet kaverin yhteiselle reissulle ja yhtäkkiä huomaat tutun alueen tiejärjestelyjen muuttuneen tietöiden takia. Jos pysähdyt johonkin liittymään soittamaan kaverille tai laittamaan viestiä että odottelet läheisen kaupan pihalla, niin aivan varmasti joku tulee heti raivomaaan että millä asialla liikut ja ettei tähän saa pysäköidä (ei ole tarkoituskaan).
Jos teet vahingossa pienenkään virheen, niin heti on joku huomauttamassa. Samanaikaisesti lehdessä on juttua, että joku sairauskohtauksen saanut on maannut kadulla vaikka kuinka pitkään, eikä kukaan ohikulkija ole pysähtyt auttamaan
Hyvä kirjoitus! Tunnistan ilmiön, ja niin tunnistaa varmaan moni muukin. Virheitä ei saa Suomessa tehdä, tai sitten pitää olla valmis koko ajan puolustelemaan ja selittämään itseään.
Nöyryys -ihan turhaan. Tekee nöyräksi, ole nöyrä yms. plaah. Ei kenenkään tarvii olla nöyrä.
Tämä "Torille!" kulttuuri jossa aina kun Suomi voittaa kultaa joukolla keskustaan ryyppäämään, örveltämään ja rikkomaan paikkoja ja luullaan että tämä oli joku isokin saavutus. Joku täällä jo mainitsikin Havis Amandan. Oikeasti tulee myötähäpeä kun ihmiset kiipeilevät jonkun 100 vuotiaan hienon patsaan päällä samalla kun kulttuurihistoriallisesti arvokas patsas kärsii vaurioita. Turussakin keväällä niin porukka kiipesi uuden kauppatorin kojujen päälle ja meinasivat mennä rikki. Miksi ihmeessä?
Saahan sitä juhlia ja pitää hauskaa yhdessä mutta tätä että moni käyttäytyy kuin jotain ihme huligaaneja niin en vain voi ymmärtää. Kun tanskalaiset voittivat käsipallon mm-kultaa niin juhlivat sivistyneesti. Miettikää jos tanskalaiset harrastaisi samanlaista pelleilyä pienen merenneidonsa kanssa, miltäköhän se teille näyttäisi? Ihan hiton juntilta varmasti koska sitä se olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on ärsyttänyt vain se kauhea ihmettely kun en juo kahvia.
Olen 50-v. eikä kukaan ole koskaan ihmetellyt kun en juo kahvia. Joskus 30 vuotta sitten vanhat ihmiset tarjosivat kuumaa vettä, kun ei heillä ollut teetä. Mutta ikinä kukaan ei ole ihmetellyt. Ainakaan päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvin pakotus nyppii minuakin. Pahanhajuinen, paskalle maistuva litku, jonka juominen on useille instituutio. Jos mennään metsäreissulle isommalla porukalla niin reissun toki 'kruunaa' nuotiolla pannussa valmistettu kahvi. Jos sitä ei ole, ihmisillä on termokset mukana.
Jotkut ihan hykerryksissään sanovat, ettei heistä ole mihinkään ilman kahvia. Siis suomeksi ilman addiktiota. Jotkut nukahtavat välittömästi jos eivät saa ajoissa kahvia, eli piiputtavat elimistöään piristeillä. Toisilla iskee kahviraivo, joka sekin on itseaiheutettua, ei käy sääliksi.
Huvittavaa on myös se että kahvi on Suomessa joku identiteettiä rakentava aihe aivan kuten sanoit ja Suomea markkinoidaan maailmalla jotenkin kahvimaana. Oikeasti täällä mennään cittariin ja ostetaan joku pahanmakuinen Costa Rica-pakkaus alelaarista koska se oli 30 senttiä halvempi kuin prisman vastaava kahvimerkki. Sitä sitten juodaan tyytyväisenä.
Vertaa tätä toimintatapaa niihin oikeisiin kahvimaihin jossa kahviin panostetaan oikeasti, hyvä kahvi saa maksaa paljon, makuja ja tyylejä on todella paljon ja koko ajan kehitetään uusia.
Vierailija kirjoitti:
No että lomalla pitäisi käydä jossain muualla kuin kotikaupungissa ja mieluiten ulkomailla. Miksi pitäisi?
Ei ole kyllä millään tavalla suomalainen sääntö, muualla maailmassa pidetään tosi kummallisena jos haluaa viettää lomaa kotona.
Kyllähän nykyään on monesti lisäksi tarjolla ainakin vettä ja monesti muitakin kylmiä juomia. Teillä on voinut olla joku juntti tarjoilujen järjestäjänä.