Helsinki lakkauttaa musiikkiluokat
Eikö ns koulushoppailua ja eriytymistä voi vähentää sillä tuodaan näitä painotettuja luokkia ENEMMÄN, siis myös niihin kouluihin joissa niitä ei ole aiemmin ollut? Lähikoulun vetävyys paranee heti jos siellä on musiikkiluokka, liikuntaluokka tai vaikkapa joku kieliluokka.
Kommentit (216)
"Helsingin kaupungin virkahenkilöt valmistelevat uudistusta, jonka myötä peruskoulujen painotettua opetusta ei enää järjestettäisi luokkamuotoisena syksystä 2024 alkaen.
Tämä tarkoittaisi sitä, että Helsingin peruskouluissa ei enää olisi esimerkiksi nykymuotoisia musiikki-, liikunta- tai taideluokkia."
"Chydenius ei kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että luokkamuotoisen opetuksen lakkauttaminen parantaisi tilannetta.
Hän uskoo, että painotetuille luokille voitaisiin saada monimuotoisemmin oppilaita, jos tietoa oppilaiden suuntautumismahdollisuuksista saataisiin tehokkaammin jakoon.
– On perheitä, jossa puhutaan huonosti suomea eikä osata esimerkiksi käyttää Wilmaa. Olisi hyvä, jos nähtäisiin oikeasti vaivaa, että oltaisiin vaikka henkilökohtaisesti yhteydessä vanhempiin, Chydenius sanoo."
Tosi lyhytnäköistä :(
Painotetuissa luokissa on tutkitusti parempi luokkahenki. Musiikkiluokilta on perinteisesti tullut monia huippumuusikoitakin, ja miten vähäisellä taloudellisella panostuksella!
Suomen Pisa-tulokset ovat kymmenen vuoden päästä afrikanmaiden tasolla..
Monille vähän erilaisille lapsille taidepainotteiset luokat on ainut mahdollisuus löytää muita samanhenkisiä lapsia, jotta koulussa voisi olla myös kivaa eikä kiusattaisi.
Ruotsinkieliset koulut pitäisi siis myös lakkauttaa. Ei ole oikein että ruotsinkieliset eristäytyvät omiin oppilaitoksiinsa.
Ei sitä musiikin lisäopetusta lopeteta, se vaan järjestetään eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
"Helsingin kaupungin virkahenkilöt valmistelevat uudistusta, jonka myötä peruskoulujen painotettua opetusta ei enää järjestettäisi luokkamuotoisena syksystä 2024 alkaen.
Tämä tarkoittaisi sitä, että Helsingin peruskouluissa ei enää olisi esimerkiksi nykymuotoisia musiikki-, liikunta- tai taideluokkia."
"Chydenius ei kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että luokkamuotoisen opetuksen lakkauttaminen parantaisi tilannetta.
Hän uskoo, että painotetuille luokille voitaisiin saada monimuotoisemmin oppilaita, jos tietoa oppilaiden suuntautumismahdollisuuksista saataisiin tehokkaammin jakoon.
– On perheitä, jossa puhutaan huonosti suomea eikä osata esimerkiksi käyttää Wilmaa. Olisi hyvä, jos nähtäisiin oikeasti vaivaa, että oltaisiin vaikka henkilökohtaisesti yhteydessä vanhempiin, Chydenius sanoo."
Eli jos luokkia ei lopeteta, niin niille tullaan kuitenkin haalimaan sellaista oppilasainesta, joka ei niille kuuluisi. Eli paskotaan kaikki hyvä, koska positiivinen syrjintä jne.
Yksi keino on edelleen millä lapsi saadaan "parempitasoiseen" luokkaan. Valitkaa ev.lut.uskonto hänelle, vaikka ette kuuluisi kirkkoon.
Siis onko tavoitteena tehdä kaikista oppilaista yhtä heikkotasoisia, silläkö ne tasoerot ratkaistaan?
Onko helsinkiläiset lapset enää tasa-arvoisia mahdollisuuksiensa mukaan kuin muualla suomessa opiskelevat lapset? Miksi muualla saa olla painotettuja luokkia mutta täällä ei? Yritäpä siinä sitten kilpailla opiskelupaikoista kun joku muu saanut opiskella kieliä painotetuilla luokilla tai musiikkia jo pikkulapsesta lähtien. Nythän musiikkiluokat ovat mahdollistaneet sen että köyhänkin lapset ovat voineet päästä painotettuun opiskeluun.
Pitäisikö myös painotetut lukiot lakkauttaa myös? Esimerkiksi urheilulukiot? Onko väärin että ammattimaisesti treenaavat päätyvät samaan lukioon missä se huomioidaan osana heidän opiskeluaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko helsinkiläiset lapset enää tasa-arvoisia mahdollisuuksiensa mukaan kuin muualla suomessa opiskelevat lapset? Miksi muualla saa olla painotettuja luokkia mutta täällä ei? Yritäpä siinä sitten kilpailla opiskelupaikoista kun joku muu saanut opiskella kieliä painotetuilla luokilla tai musiikkia jo pikkulapsesta lähtien. Nythän musiikkiluokat ovat mahdollistaneet sen että köyhänkin lapset ovat voineet päästä painotettuun opiskeluun.
Onhan ne. Ne kaikkialta muualta tulevat kilpailevat sitten tasavertaisesti Helsingin lukioiden paikoista, jotka me helsinkiläiset kuitenkin maksamme.
Samahan se oli koronankin kanssa. Korona kuritti pahiten Helsinkiä, mutta pakko oli pinnistää se 9,5 lukioon.
Ei niitä painotusaineita olla lopettamassa ainoastaan se että ko. oppilaat kerättäisiin omaksi luokaksi.
Omakin lapsi oli musiikin painotuksessa mutta tunnit oli erikseen. Luokasta n. 1/4 kävi painotusaineiden tunneilla.
Joo, hevoslukio ja lentopallolukio ym.pois vaan. Lajeja voi harrastaa omalla ajalla. Perskoulussa ja lukiossa opiskeltava vahvaa yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä painotusaineita olla lopettamassa ainoastaan se että ko. oppilaat kerättäisiin omaksi luokaksi.
Omakin lapsi oli musiikin painotuksessa mutta tunnit oli erikseen. Luokasta n. 1/4 kävi painotusaineiden tunneilla.
Nimenomaan painotuksia ollaan vähentämässä radikaalisti.
Pitäisikö myös steinerkoulut lakkauttaa samalla periaatteella? Päätyykö niihin jotenkin erilainen oppilasaines kuin keskivertokouluun? Entä saamenkieliset luokat, lakkautetaanko nekin? Ainakin Pasilassa on käsittääkseni ollut saameluokat. Mitenkäs ruotsinkieliset, pakkosuometetaanko kaikki?
Lakkautetaan samantien Sibeliuslukio myös ja Mäkelänrinteen urheilulukio. Ja keskiarvorajat myös pois.
Sen sijaan että Helsinki korjaisi koulujen tilanteen ja kantaisi vastuun aiheuttamastaan kaaoksesta, se syyttää vanhempia ja laittaa lapswt kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Monille vähän erilaisille lapsille taidepainotteiset luokat on ainut mahdollisuus löytää muita samanhenkisiä lapsia, jotta koulussa voisi olla myös kivaa eikä kiusattaisi.
No tämä. Olin pienehkössä maalaiskoulussa jossa ei juuri musiikkia harrastettu. Minua kiusattiin siksi että en sopinut harrastusteni vuoksi joukkoon. Ainoastaan joku hiihto tai palloilu olisi ollut sopiva harrastus. Kateellisena kuunnellut muiden juttuja siitä miten mukavaa musiikkiluokalla olisi voinut olla.
Surullista miten taideaineita ei arvosteta yhtään. Pitäisi päättäjien lukea muutama tutkimus musiikin opiskelun aivovaikutuksista. Nimenomaan lapset saavat ne hyödyt vahvimmin.