Kasvissyöjä jättää vieraille liharuuan tekemättä
Ensinkin, kun teen itse ruokaa, yritän parhaimman mukaan tehdä niin hyvää ruokaa kuin mahdollista jokaiselle ja minulle itselleni syöminen on aina nautinto enkä koskaan syö ruokaa, jonka tarkoituksena olisi vain täyttää vatsani. Minulle esimerkiksi kun kolmen ruuan päivällinen tarkoittaa sitä, että siinä on lihaa tai kalaa. Tuttava perheessä kasvissyöjiä ja tein heille luonnollisesti kasvisruokaa kun olivat vieraana ja kehuivat sitä maasta taivaaseen. Illallisella olevilla sekasyöjille ja itselleni luonnollisesti oli sitten lihavaihtoehto. Tämä tottakai oli työlästä minulle ja tein varmaan 1,5 tuntia enemmän töitä illallisen eteen, kun piti tehdä kahdet ruuat. Kaikki säädöt, että mahtui hellalle ja uuniin kaikki.
Nyt kun oltiin viikonloppuna vuorostaan heillä syömässä, tuttava perheen rouva kasvissyöjänä oli tehnyt vain kaikille samaa kasvisruokaa. Ei ollut minulle nautinto, itse pidin päivällisruokaa sellaisena, että se oli kuin tilaisit ravintolan pihviannoksen ilman pihviä. Onko kohtuullista, että sekasyöjänä otetaan muiden ruokavaliot huomioon ja pyritään tekemään toisella mahdollisimman hyvänmakuista ruokaa, mutta sitten kasvissyöjä ei itse huomioikaan vastuvuoroisesti sekasyöjiä?
Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta.
Pitääkö seuraavalla kerralla ottaa omat pihvit mukaan tai jos kasvissyöjä on tekemässä lasagnea laittaa sille mobilepayn kautta rahaa jauhelipakettia varten, että voisitko tehdä meillekin jotain? Että mekin haluttaisiin syödä hyvää ruokaa.
Kommentit (331)
Kas, minun kotiini kun ei tule eläinten ruumiita eikä pannuillani käristy liha. En oleskele lihan käryssä.
Oma tupa, oma lupa. En tule muuttamaan itselleni tärkeimpiä asioita kenenkään lihaanikitisijän vuoksi.
Teen hyvänmakuista ruokaa vegaanisesti sillä tykkään syödä hyvää ruokaa. Luonani syöneet lihaanit ovat hämmästelleet miten hyvää kasvisruoka voi olla ja kysyvät reseptit mukaan ja ottavat reseptini säännölliseen käyttöön.
Siis sä teit taivaallisen hyvää ruokaa ja sulle tarjottiin pahaa? Vai mikä tässä on ongelma?
Kasvisruoka voi olla huolellisesti laadittu usean ruokalajin illallinen, jonka valmistamiseen on käytetty kosolti aikaa, ja jossa huomioidaan myös proteiinin saaminen. Se ei siis ole ravintolan pihviannos, josta pihvi on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se on huolella valmistettua kasvisruokaa, niin kyllä se kelpaa illalliseksi. Minä olen joskus syönyt vegaanisen illallismenun joka oli aivan loistava. Sienikeittoa, terriiniä, suklaakakkua jälkiruoaksi... ihan jumalaista.
Jostain korvikkeista tehtyä, jee.
Minkä korvike sieni on? Tai suklaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti syödä kasvissyöjän paistaman pihvin? Minä olen sekasyöjä, mutta pihvit ei kuulu meillä ruokavalioon, joten en sellaista osaa paistaa. Lopputuloksena olisi jotain kengänpohjaan vertaavaa.
Luuletko, että minä osasin heti tehdä hyvää kasvisruokaa? Keräsin ja vertailin ja etsin paljon reseptejä ja kyselin ennen kuin sain valittua, mitä tarjoan. Tein sen kaiken sen kasvissyöjän eteen, että varmaan maistuu hyvältä. Ap.
Niin, mutta sinä pystyit todennäköisesti maistamaan ja testaamaan siten sitä tarjolle laittamaasi kasvisruokaa, että se on ok. Toisin päin asia ei onnistu, eli kuten sanottua, minä voin jonkun kanipaistin valmistaa, mutta ei mitään havaintoa, miltä se maistuu tai miten lihaa pitäisi maustaa. Toki se saattaa onnistuakin, mutta ihan yhtä lailla saattaa olla onnistumatta.
Enemmin tarjoaisin kuitenkin sitä kasvisruokaa, jossa on maut tasapainossa ihan silläkin uhalla, että sekaanivieraan ravitsemus menee eläinproteiinin puutteen vuoksi täysin sekaisin kuukausiksi. Kauhea ihminen olen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät on hankalia.
Ihan yhtä hankala on lihansyöjäkin! Pitää olla sitä tai tätä lihaa sen ja sen lihamestarin pilkkomana jne.
Entäs keliaakikot, allergiset sun muut?
Luoja että olet typerä.
Vain ympäristön takia kasvissyöjänä minulle on sama kuka vähentää lihan syöntiä, joten totta kai pistän vieraatkin kasvissyömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kohtuutonta vaatia tuollaista. Kaikki kasvissyöjät eivät voi käsitellä lihaa tai halua lihaa ylipäätään kotiinsa.
Sinulla ei ole mitään muuta syytä olla syömättä kasvisruokaa kuin nirsous. Ihan hyvin voit unohtaa yhdeksi illaksi ennakkoluulosi ja nauttia hyvästä kasvisruoasta.
TÄMÄ! Siis liha oikeesti oksettaa, en halua edes käsitellä sitä! Jos joku tulee kutsuttuna ja tietää saavansa kasvisruokaa, jota ei halua, jääköön kotiin!
Jep, jos haluaisin käsitellä ruumiita olisin varmaankin opiskellut ruumiinavaajaksi. Jos haluaisin haistella paistuvaa lihaa hakeutuisin k-leirien uuninpolttajaksi.
ole kuin vegaani ja lakkaa ajattelemasta muita ihmisiä. niin helppoo se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se on huolella valmistettua kasvisruokaa, niin kyllä se kelpaa illalliseksi. Minä olen joskus syönyt vegaanisen illallismenun joka oli aivan loistava. Sienikeittoa, terriiniä, suklaakakkua jälkiruoaksi... ihan jumalaista.
Mutta se oli hyvää. Enkä tiedä miten paljon "korvikkeita" siinä ruuassa oli. Suklaakakkua nyt ainakin saa aikaan ihan helposti ilman sen kummaisempia erikoisaineksia, enkä usko että sienikeitto ja terriinikään nyt mitään kummoisia tarttee. Ehkä jotain kaurakermaa? Minua ei itseasiassa kiinnostakaan, pitäköön kokki salaisuutensa, koska pidin ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kohtuutonta vaatia tuollaista. Kaikki kasvissyöjät eivät voi käsitellä lihaa tai halua lihaa ylipäätään kotiinsa.
Sinulla ei ole mitään muuta syytä olla syömättä kasvisruokaa kuin nirsous. Ihan hyvin voit unohtaa yhdeksi illaksi ennakkoluulosi ja nauttia hyvästä kasvisruoasta.
TÄMÄ! Siis liha oikeesti oksettaa, en halua edes käsitellä sitä! Jos joku tulee kutsuttuna ja tietää saavansa kasvisruokaa, jota ei halua, jääköön kotiin!
No, hyvä! Vihdoinkin löytyy rehellisiä kasvissyöjiä, jotka suoraan sanoo, ettei heitä kiinnosta muut. Vaikka muut ottaa heidät huomioon, niin he eivät näe asiakseen ottaa vastavuoroisesti sitten niitä muita huomioon! Ap.
Kiitokset tästä.
te jotka jaksatte mainostaa kuinka teidän kasvisruokaa on kehuttu ettekö tajua että se on huvä tapasta kehua vaikka sontaa isäntäväelle :D
Itse olen kasvissyöjä eikä minua haittaisi kokata vieraille lihaa, mutta en vain usko että siitä tulisi kovin hyvää, kun en ole oikeastaan koskaan liharuokia tehnyt (aloin kasvissyöjäksi jo teininä). Toinen huono puoli olisi se, etten haluaisi itse syödä ylijäänyttä liharuokaa, mutta kasvisruoka tietysti tulisi syötyä. Ellei sitten vieraat ottaisi mukaan sitä heille tehtyä liharuokaa, kun ei ole kovin kiva roskiinkaan laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset!
Syön kasvisruokaa joka päivä. EN käytä korvikkeita koska ne ovat kamalia! Teen intialaista, aasialaista, japanilaista sun muuta, ilman korvikkeita, koska ne ovat mielestäni KAMALIA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se oli hyvää. Enkä tiedä miten paljon "korvikkeita" siinä ruuassa oli. Suklaakakkua nyt ainakin saa aikaan ihan helposti ilman sen kummaisempia erikoisaineksia, enkä usko että sienikeitto ja terriinikään nyt mitään kummoisia tarttee. Ehkä jotain kaurakermaa? Minua ei itseasiassa kiinnostakaan, pitäköön kokki salaisuutensa, koska pidin ruuasta.
Kerro se sienikeiton ohje.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti syödä kasvissyöjän paistaman pihvin? Minä olen sekasyöjä, mutta pihvit ei kuulu meillä ruokavalioon, joten en sellaista osaa paistaa. Lopputuloksena olisi jotain kengänpohjaan vertaavaa.
Pihvin paistaminen on helppoa.
Paitsi tietysti jos haluaa ilkeillä niin saahan siitä korpun.
Just tämmösten asenteiden takia en vaivaudu varsinkaan vegaaniksi ilmoittautuvan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset!
Syön kasvisruokaa joka päivä. EN käytä korvikkeita koska ne ovat kamalia! Teen intialaista, aasialaista, japanilaista sun muuta, ilman korvikkeita, koska ne ovat mielestäni KAMALIA!
Älä valehtele! Kasvisyöjät ja vegaanit oikein hehkuttavat niitä korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
te jotka jaksatte mainostaa kuinka teidän kasvisruokaa on kehuttu ettekö tajua että se on huvä tapasta kehua vaikka sontaa isäntäväelle :D
Mistä tiedät sen paremmin ap:n saamista kehuista pitivätkö ne paikkansa, voihan se olla että hän itse on nähnyt kaiken sen vaivan ihan turhaan ja niin kasvis- kuin sekasyöjätkin ovat oikeasti vihanneet hänen hienoa ateriaansa.