Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain joka kuudennella suomalaisella on laktoosin eli maitosokerin imeytymishäiriö. Esiintyvyys on varmistettu väestötason geenitutkimuksilla, joita on tehty Itä- ja Länsi-Suomessa

Vierailija
11.10.2022 |

Tämä on alan KAIKKIEN asiantuntijoiden allekirjoittama tutkimustulos.

"Ylivoimainen enemmistö suomalaisista voi käyttää maitotuotteita ilman mitään hämminkiä koko elämänsä ajan", sanoo asiaa pitkään tutkinut professori Erkki Savilahti Helsingin yliopistosta.

"Silti missään muualla maailmassa ei puhuta yhtä paljon laktoosi-intoleranssista", hän kummastelee.

Yliherkkien määrä ei ole myöskään kasvussa.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on vapaus valita mitä syö ja juo.

Vierailija
2/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Suomessa vaan hyvin tunnistetaan maidon ja ilmavaivojen yms yhteys ja moni ei halua kärsiä ko vaivoista, koska on vaihtoehtoja.

Suomessa varmaan myös käyetään suhteellisen paljon maitotuotteita, joten asialla on enemmän merkitystä kuin vaikka Ranskassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Olen todennut tämän kaikilla synttäreillä ja kutsuilla jotka olen järjestänyt.

Sanon aina että on laktoositonta vaikkei ole.

Vierailija
4/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä äidillä ja siskolla laktoosinsieto-ongelmia ja iskä ja minä killitimme maitoa ongelmitta.

Vierailija
5/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä oli se uutinen? Itselläni on diagnoosi, joten saanko olla syömättä ja juomatta sitä Pyhää Laktoosia?

Vierailija
6/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää maitoallergikkojen määrä. Veikkaisin ainakin 20%.

Vierailija
7/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös miksi tässä puhutaan naisista. Voi toki olla, että miehet piereskelevät vapaammin eivätkä välitä, vaikka muut perheenjäsenet yökkäilevät ympärillä.

Vierailija
8/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskooko suomalainen nainen tutkimuksia?

Ei usko kun hän on pÄätTänYt että MINULLA IN LAKTOOSI-intoleranssi.

Huoh.

Onko muita ideoita voimakkaan ripulin, vatsanväänteiden, kitkerän hajuisten ulosteiden, peräaukon haavautumisen ja jatkuvan piereskelyn estämiseen? Tuskin kukaan huvikseen elämäänsä rajoittaa.

Vierailija
9/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa laktoosi-intoleranssi lienee yleisintä niistä Euroopan maista, joissa käytetään paljon maitotuotteita. Eiväthän esimerkiksi Etelä-Euroopan maissa aikuiset maitoa juo.

Vierailija
10/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. 2009 tehtiin geenitesti ja oli laktoosin imeytymishäiriö. Paino putosi 7 kg lyhyessä ajassa, vaikka ei ollut koskaan maha edes sekaisin. Painoindeksi oli alle 20 jo ennen kuin lähti tippumaan. Heikotti myös ja tuntui että vähän väliä pitää syödä.

Oireet hävisivät kun vaihtoi laktoosittomiin tuotteisiin ja painokin nousi takaisin.

Vierailija
11/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä oli se uutinen? Itselläni on diagnoosi, joten saanko olla syömättä ja juomatta sitä Pyhää Laktoosia?

Niin, missä viipyy vastaus? Jos minulla on diagnoosi, saanko olla syömättä maitoa?

Vierailija
12/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep ja vielä kun ihmiset oppisivat ymmärtämään, että laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat täysin eri asia. Liian usein nämä sekoitetaan.

Vierailija
13/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tutkitusti ja testatusti laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
14/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa laktoosin sietokyky on geenivirhe.

Vierailija
15/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa laktoosi-intoleranssi lienee yleisintä niistä Euroopan maista, joissa käytetään paljon maitotuotteita. Eiväthän esimerkiksi Etelä-Euroopan maissa aikuiset maitoa juo.

Tämähän on pötyä. Missään muualla kuin Suomessa ei ole yhtä vähän laktoosi-intolerantikkoja.

Vierailija
16/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, missä viipyy vastaus? Jos minulla on diagnoosi, saanko olla syömättä maitoa?

Suosittelen psykiatrilla käymistä.

Vierailija
17/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja vielä kun ihmiset oppisivat ymmärtämään, että laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat täysin eri asia. Liian usein nämä sekoitetaan.

Ja vielä kun tajuttaisiin, että maitoallergia on aikuisilla hyvin harvinainen.

Vierailija
18/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan turha puhua palstan akoille tieteellisistä tutkimuksista ja auktoriteeteista. Minäminäminä ja minun vatsa.

Vierailija
19/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokateollisuuskin saisi tämän tajuta ettei laita tuotteeseen vegaaninen merkintää jos siinä on pieniä määriä maitoa tai maitoproteiinia. Niin monta kertaa tehnyt sen mokan että olen luottanut että opin olemaan ostamatta mitään vegaanista ilman pitkää syynäämistä.

Vierailija
20/100 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten mielestä myös makaronilaatikko on hyvä ja terveellinen ruoka 🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi