miten niin tyypillisesti eläke on 1800 e
Mulla ainakin näillä näkymin eläke tulee olemaan jotain 900 e miinus verot vaikka olen ollut töissä vuosia ja olen nyt 40 v.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 40vuotta.
Eläkkeeni on 2314 bruttoJumaleissön, toihan on supereläke. Olen ollut töissä jo 36 vuotta ja vielä 20 vuotta edessä. Olis ollut aivan mahtavaa päästä jo 4 vuoden päästä eläkkeelle ja tolla summalla. Olis mulle kelvannut.
56 vuotinen työputki tulossa. Missä työssä jaksaa noin pitkään?
Missä tahansa on pakko, jos eläkettä haluaa nauttia yli takuueläkkeen.
Jos ei jaksa, pyöritellään työttömyystyen,;kuntoutuksen ja sairaspäivärahan väliä kunnes alin eläkeikä täyttyy.
Minun kohdallani ei ois onnistunut lainaa ois voinu saada. Muutto kotipaikkakunnalta ois, tarkoittanut vuokra maksua. Kela ei tietääkseni maksanut asumistukia. Et tiukkaa ois ollu. Työhön meitä patistettiin. Töitä sai kun käveli yritysten oville.
Joo kotoa pois muutto opiskelupaikkakunnalle aikamoiset kulut Kela ei asumistukia maksellut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 40vuotta.
Eläkkeeni on 2314 bruttoJumaleissön, toihan on supereläke. Olen ollut töissä jo 36 vuotta ja vielä 20 vuotta edessä. Olis ollut aivan mahtavaa päästä jo 4 vuoden päästä eläkkeelle ja tolla summalla. Olis mulle kelvannut.
56 vuotinen työputki tulossa. Missä työssä jaksaa noin pitkään?
Missä tahansa on pakko, jos eläkettä haluaa nauttia yli takuueläkkeen.
Jos ei jaksa, pyöritellään työttömyystyen,;kuntoutuksen ja sairaspäivärahan väliä kunnes alin eläkeikä täyttyy.
Kun ikää kertyy yli 50 vuotta mittariin, olet Suomen työmarkkinoilla korkea-aktiivista jätettä. Jos pääset jatkamaan samassa työpaikassa eläkkeelle saakka, olet todennäköisesti turvassa, mutta yhdetkin YT:eet, niin...
Luuserit kirjoitti:
Riippuu mitä työtä tekee mikä palkka. Oisko tähän syynä kun uusia lapsia ei synny. Ja iso osa nuorista ei tee yhtään mitään. Ne vain kuluttaa yhteiskunnan varoja. Valtaisa joukko terveitä ihmisiä makaa kotona. Oisko nää saatava maksamaan oman osansa veroista eläkkeistä. Nämäkin saa joskus eläkkeen vakka ei oo koskaan mitää työtä tehny
Etelä-Euroopassa nuorisotyöttömyys (alle 30v) on siinä 45-50%. Suomi ei tule kovin kaukana perässä. Osa vanhuksista hehkuttaa ja tekee töitä seitsemänkymppisille. Ehkäpä siinä syy. Aika siirtyä eläkkeelle.
Hyvä palkka = Hyvä eläke
Huono palkka=Huono eläke
Ei ole mitään tähtitiedettä :)
Vierailija kirjoitti:
Ei normi ihmiset saa mitään takuueläkettä eikä mitään peruseläkettä eikä kansaneläkettä. Tulee vain työeläke. Jos on kahden lapsen äitilomat ja jonkun ajan ollut pienten kanssa kotona tulee huono eläke. Saiaanhoitajana nuorena Töölön tapaturma-asemalla yötä päivää ja Kätilöopistolla töissä, niistä en saa lainkaan eläkettä vaikka työ tosi vaativaa.Olin liian nuori. Olen saanut 1150 e / kk ellkettä joka nyt nousee. Siis yli 40 vuotta töissä. Onneksi miehelläni on kuitenkin montakertaa parempi eläke ja meillä yhteiset rahat. Surkeita ovat naisten eläkkeet yleensä. Naisilla on niin huonot palkat Suomessa että eläkkeellä ei tule toimeen.
"Naisilla on niin huonot palkat" 🥴 Ei mulla ainakaan. Ammatinvalintakysymys.
Nainen, 51v. Työeläkettä alkoi karttua vasta 23- vuotiaana, olin toki töissä joka kesä sitä ennenkin. Viisi äitiyslomaa, joista kahdesta on kertynyt eläkettä (se muuttui 00-luvun aikana). Valmistuin 26- vuotiaana, ja minulla oli jo silloin vakituinen täysiaikainen työpaikka. Olen pari kertaa vaihtanut työtä tuon jälkeen, paremmin palkattuihin ja paremmilla eduilla oleviin.
Tämänhetkinen eläkekertymäni on noin 1700€, alimmassa eläkeiässä (66v) saisin noin 2700€/kk, ja jos sinnittelisin neljä vuotta pidempään, saisin noin 3600€/kk. Tämä kevan laskelmien mukaisesti, nykyisillä tuloillani. Jos tuloni nousevat, niin kertymäkin tietenkin kasvaa - tämän hetken järjestelmällä.
Saan myös verovapaita korvauksia matkatyöstä, ja myös verollisia päivärahoja. Niitä ei kuitenkaan lasketa eläkekertymään.
Kukaan ei pakota opiskelemaan matalapalkka-alalle. Valitsemalla miehisen alan tienaa paremmin, itse olen siinä puolivälissä, koska en todellakaan halua raataa, vaan teen työtä, jossa viihdyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
facepalm
Kuka tai mikä hän tai se on?
Typerää nuorisokieltä.
Lähinnä suomeksi, olet nolo.
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 40vuotta.
Eläkkeeni on 2314 brutto
Palkkasi oli noin 4000 €/kk ? Nyt jää verojen jälkeen käteen vähän päälle 1800 €. Ei kauheasti huimaa tuo käteen jäävä summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joutuu ennenaikaiselle eläkkeelle vaikkapa 50 vuotiaana ja eläkekertymä on vasta vaikkapa 500 euroa silläkö joutuu elämään?
Miksette te ihmiset mene Kelan sivulle katsomaan, kuinka se eläke rakentuu?! Luuletteko, että täältä saa luotettavampaa tietoa. Jos työeläke jjää kovin pieneksi, siihen saa kansaneläkettä päälle. Jos työeläke on erittäin pieni, voi vielä tulla takuueläkettä, se on sellainen palapeli, loppujen lopuksi saa vähintään jotain 950€, Syötät sinne Kelan laskuriin tietosi, niin saat arvion. Mitä täällä ihmettelet, ei täältä mikään selviä!
Kelan ja Kevan laskurit tosi helppoja kyllä. Kevassa pystyy saamaan ennusteen lopullisesta eläkkeestään niillä tuloilla, mitä nyt on.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Äiti aloitti työt 15 vuotiaana ja eläkelle jäi työstään.Työ eläke on verjojen jälkeen 1400e KK.Maksaa itse kaikki sitä koska sillä ei miestä.Asuu vuokralla ja vuokra lohkasee ison osan eläkkestä,
Luuserit kirjoitti:
Riippuu mitä työtä tekee mikä palkka. Oisko tähän syynä kun uusia lapsia ei synny. Ja iso osa nuorista ei tee yhtään mitään. Ne vain kuluttaa yhteiskunnan varoja. Valtaisa joukko terveitä ihmisiä makaa kotona. Oisko nää saatava maksamaan oman osansa veroista eläkkeistä. Nämäkin saa joskus eläkkeen vakka ei oo koskaan mitää työtä tehny
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia
Tää on niin nähty kirjoitti:
Mehän maksetaan joka kuukausi palkasta eläkemaksuja nehän pitäisi käyttää eläkkeeseen vai meneekö herrojen juhlintaan ja sijoituksiin
Eläkemaksut palkasta menee nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005325719.html
Vierailija kirjoitti:
Äiti aloitti työt 15 vuotiaana ja eläkelle jäi työstään.Työ eläke on verjojen jälkeen 1400e KK.Maksaa itse kaikki sitä koska sillä ei miestä.Asuu vuokralla ja vuokra lohkasee ison osan eläkkestä,
Työmarkkinatuki on 580 netto ja moni on sillä työkokeilussa. Lisäksi saa kulukorvausta 9 euroa/työpäivä.
"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet"
Miksette te ihmiset mene Kelan sivulle katsomaan, kuinka se eläke rakentuu?! Luuletteko, että täältä saa luotettavampaa tietoa. Jos työeläke jjää kovin pieneksi, siihen saa kansaneläkettä päälle. Jos työeläke on erittäin pieni, voi vielä tulla takuueläkettä, se on sellainen palapeli, loppujen lopuksi saa vähintään jotain 950€, Syötät sinne Kelan laskuriin tietosi, niin saat arvion. Mitä täällä ihmettelet, ei täältä mikään selviä!