Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten niin tyypillisesti eläke on 1800 e

Vierailija
11.10.2022 |

Mulla ainakin näillä näkymin eläke tulee olemaan jotain 900 e miinus verot vaikka olen ollut töissä vuosia ja olen nyt 40 v.

Kommentit (203)

Vierailija
141/203 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täyttä paskapuhetta että Kela maksaa eläkeläisen vuokrat ei tosiaan. Jos antavat asumistuen se on pieni koska eläkeläisen asumistukia laskettaessa on omavastuu ja vielä lisä omavastuu. 600 euron vuokraan 1000 euron eläkkeestä se on noin 160.euroa ei se häävi oo. Kyllä siitä jää vielä itsellekin maksettavaa. Ei noilla tuloilla juhlita eikä tehdä ulkomaanmatkoja. Kuka tekee Suomessa töitä 12.000 euroo vuodessa sais palkkaa. Korkeintaan joku osa-aikainen työläinen. Me pienituloiset eläkeläiset elämme mutta kituuttamista se on. Tämä on tulos 50 vuoden työstä. Olen maksanut veroja tälle yhteiskunnalle riittävästi 

Vierailija
142/203 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tein töitä 40vuotta.

Eläkkeeni on 2314 brutto

Mulla myös lähes 40v täiyä ja brutto n 2100e. Ja koko ajan ollut tarkasti keskipalkkainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/203 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eläke olisi ollut normitöillä 2100 euroa. Olen tehnyt nyt muutaman vuoden ylitöitä jaksoittain, kun tällä alalla on kausia, jolloin voi tehdä töitä vaikka ympäri vuorokauden.

Tarkistin juuri työeläkeotteen ja jos jaksan vielä kolme vuotta tehdä ylitöitä ennen eläkettä, eläke tulee olemaan 2700 euroa. Jos jatkan töitä vielä puolitoista vuotta tavoite eläkeikään, eläke on 2900 euroa

Eli myös viimeisinä vuosina voi vaikuttaa eläkkeen suuruuteen

Vierailija
144/203 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eläkearvio antaa mitä lukuja sattuu eikä ne pidä paikkansa. Laskin joskus oman arvioni jos en olisi jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle vaan jatkanut töissä eläkeikään ja se antoi arvioksi 1111e. Saan yli 200e nettona enemmän jo nyt kuin oli tuo brutto arvio ja eläkeikään on vielä yli 20 vuotta.

Vierailija
145/203 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi töissä olleille takuueläkkeen olla 1800€ riippumatta siitä mitä on tehnyt. Työntekoa olisi hyvä arvostaa. Ei pelkästään palkkaa. Eläkkeen olisi hyvä karttua työnteon vuoksi.

Vierailija
146/203 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On täyttä paskapuhetta että Kela maksaa eläkeläisen vuokrat ei tosiaan. Jos antavat asumistuen se on pieni koska eläkeläisen asumistukia laskettaessa on omavastuu ja vielä lisä omavastuu. 600 euron vuokraan 1000 euron eläkkeestä se on noin 160.euroa ei se häävi oo. Kyllä siitä jää vielä itsellekin maksettavaa. Ei noilla tuloilla juhlita eikä tehdä ulkomaanmatkoja. Kuka tekee Suomessa töitä 12.000 euroo vuodessa sais palkkaa. Korkeintaan joku osa-aikainen työläinen. Me pienituloiset eläkeläiset elämme mutta kituuttamista se on. Tämä on tulos 50 vuoden työstä. Olen maksanut veroja tälle yhteiskunnalle riittävästi 

Jos eläkekertymäsi on 1000 euroa ja olet 50 vuotta tehnyt töitä, niin sorry, et ole maksanut veroja tälle yhteiskunnalle! Olet ollut käytännössä nettosaaja koko ajan. Palkkasi on ollut työurasi aikana niin pieni, että olet saanut yhteiskunnalta paljooon enemmän kuin mitä olet itse yhteiskunnalle maksanut.

Vierailija
147/203 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseläni eläkeyhtiön eläkelaskuri kertoo että nykyisillä tuloillani eläkearvio tavoite-eläkeiässä tulee olemaan n. 2700e/kk

Kai sillä sitten on pärjättävä.... Toki matkaa tuonne on vielä paaaaaaaljon ja tilanteet ehtii muuttua suuntaan jos toiseen tässä välissä.

Vierailija
148/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa keskielakkeen määrää nostaa se että osa ihmisistä saa isompaa eläkettä on esim. Itse maksanut itselleen työvuosien aikana eläkettä.Mutta keskielake ei ole koko totuus. Suurin osa eläkkeen saajista saa 900-1200 euroa kuussa. Ne jotka saavat 1500-2000 kuussa on paljon vähemmän. Moni eläkeläinen saa pientä eläkettä kun on koko elämänsä tehnyt matalapalkka aloilla töitä. Palkan suuruus määrää tulevan eläkkeen määrän 

Vierailija
149/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala palkka aloilla tekee moni työtä osa-aikaisena myöskin. Minusta on törkeä haukkua ja sanoa että tällainen henkilö ei ole maksanut riittävästi veroja. Useat tekevät raskasta työtä siivoojat myyjät hoiva alalla olevat eikö nämä ole kirjoittajan mielestä arvokkaita törkeää 

Vierailija
150/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 25 vuotta töitä siivoojana olenko muka vapaamatkustaja enkä ole maksanut yhteiskunnalle veroja. Nyt alkaa kyllä jutut olee p.. tä mitäs nää nykyajan kotona makaavat luuserit on. Nuoret ihmiset nostaa tukia vaikka ovat terveitä tekee töitä. Ei nääs kiinnosta tehdä paskaduunia. Olen elättänyt itseni lapseni ja maksanut veroni et turpa kiinni 

Vierailija
151/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on köyhän ongelmat. Olisitte käyneet kouluja ja valinneet sellaisen työuran, josta oikeasti maksetaan kunnon palkkaa.

T: eläkeläinen 5.841 e/kk

Vierailija
152/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa Monessa perheessä oli ennen paljon lapsia ja kaikilla ei ollut varaa kouluttaa lapsiaan. Aikoinaan koulutus on maksullista jatko-opinnot minusta on törkeää arvostella ihmisiä. Eläke on oltava sellainen että sillä pärjää suomen hintatason huomioon ottaen. Jokaisen työ pitää olla arvokas. Onko hyväpalkkainen työ arvokkaampaa kuin jokin muu työ. Ihmisten nimitteleminen on myöskin asiatonta 

Vierailija
153/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivottomilla on aivottoman ongelmat 

Vierailija
154/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä köyhien ongelmat kirjoittajalla. On todellakin törkeä asenne.On hyvä että on monenlaisia ihmisiä kaikki eri lähtökohdista. Silti me kaikki ollaan yhtä arvokkaita olimme sitte rikkaita tai köyhiä tai siltä väliltä. Meidän kaikkien työ on arvokasta. 

Vierailija
155/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen syrjintä on törkeää 

Vierailija
156/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen n. s köyhä eläkeläinen tulojen perusteella. Asun omassa kämpässä ja nautin elämästä. En tarvitse paljon rahaa elääkseni. Elämän arvot on aivan muualla kuin rahassa. 

Vierailija
157/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ollut töissä matalapalkka-alalla 36 vuotta, edessä vielä 20 vuotta. Tällä hetkellä eläke 338e/kk. Äitiyslomat 1-3kk, mitään muuta ei ole. Ei sairauslomia jne. Joten tuleva eläke, jos sellaista edes tulee olemaan on varmaan alle tonnin??

Mutta nyt varmaan joku tulee irvailemaan, että olisi kannattanut kouluttautumaan enemmän.

Eli oletko tehnyt koko ajan osa-aikatyötä kun kertumä on noin pieni?Minulla 30v työura matlapalkka-alalta ja eläke n.1400 bruttona.

Vierailija
158/203 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 67 v., minun bruttoeläke on viimeisen korotuksen jälkeen tämän vuoden alusta alkaen kympin päälle 2.000 euroa. Palkka eläkkeelle jäädessä oli n. 2700 euroa/kk. Monivuotinen työttömyys 1990-luvulla ei sittenkään vaikuttanut eläkekertymään kovin paljon ja työuran jatkaminen puolellatoista vuodella alimman eläkeiän jälkeen nosti mukavasti eläkettä ja nyt tuli vielä eläkkeelle jäännin jälkeen heti 2 vuotena peräkkäin tuntuvat korotukset eläkkeeseen. Kyllähän sitä eläkettä enemmänkin ottaisi jos saisi ja verotus voisi olla vähän kevyempää, mutta tälläkin tulolla pärjää jos ei leveästi elä. 

Vierailija
159/203 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa keskielakkeen määrää nostaa se että osa ihmisistä saa isompaa eläkettä on esim. Itse maksanut itselleen työvuosien aikana eläkettä.Mutta keskielake ei ole koko totuus. Suurin osa eläkkeen saajista saa 900-1200 euroa kuussa. Ne jotka saavat 1500-2000 kuussa on paljon vähemmän. Moni eläkeläinen saa pientä eläkettä kun on koko elämänsä tehnyt matalapalkka aloilla töitä. Palkan suuruus määrää tulevan eläkkeen määrän 

Lisäksi, jos on hoitanut lapsiaan kolme vuotiaaksi, kuten itse, niin melkein 9 v olen ollut ilman eläkekertymää, minkä nykyihminen saa hoitovapaalla ollessaan.

Vierailija
160/203 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1800 e/kk on tilastollinen keskimääräinen työeläke, ei siis mikään keskieläke kaikkien eläkeläisten kesken. Keskieläkkeeseen ei lasketa itsemaksettuja eläkkeitä.