Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö 8 v ei innokas lukija

Vierailija
19.08.2025 |

Tytöllämme 8v todettiin lukihäiriö ja hänoli ekan luokan aikana lukemisen pienryhmässä. Lukeminen lähti käyntiin vasta helmikuussa ja on vieläkin hidasta. Mutta sujuu. Emme saaneet häntä kesällä innostumaan kirjoista mutta luki itse silloin tällöin mm pientä iltasatua itselleen.

Itse luin jo Sinuhea 9v. Sain ällän yo aineesta. Antaako tytön rauhassa oppia koulussa vai miten tehostaa lukua.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tuon ikäisen lukemaan kun sanoin, että saa valvoa puoli tuntia pidempään, jos lukee sen puoli tuntia sängyssä kirjaa. 

Vierailija
2/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kävi tytöille 1-7, jos kahdeksannen vei innokas lukija? Tästä tarinan avauksesta olisi mielenkiintoista lukea kokonainen romaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kävi tytöille 1-7, jos kahdeksannen vei innokas lukija? Tästä tarinan avauksesta olisi mielenkiintoista lukea kokonainen romaani.

Mitä? Mille tytöille? Minkä kahdeksannen?

Vierailija
4/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peli on menetetty.

Vierailija
5/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on yliarvostettua. 

Vierailija
6/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritit varmaan saada innostumaan vääränlaisista kirjoista tyyliin vaikka just tuo Sinuhe jonka sinä luit lapsena.

Mitä jos menisitte kirjastoon katsomaan jotain tosi helppolukuisia kirjoja joissa on kauniit kuvitukset, voisi innostaa lukemaan, anna lapsen itse katsella niitä kirjoja eläkä tuputa että tää ja tää.

Vierailija
7/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kuin lapsi lukee ainoastaan koulussa, hänestä ei tule hyvää lukijaa. Lukutaidon opettelu pelkästään koulussa ei tee kenestäkään hyvää lukijaa. Taito vaatii harjoittelua .

Vierailija
8/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette opetelleet kotona lukemaan?

Vierailija
9/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain tuon ikäisen lukemaan kun sanoin, että saa valvoa puoli tuntia pidempään, jos lukee sen puoli tuntia sängyssä kirjaa. 

Tämä kuulostaa hyvältä, palkitsevalta konstilta. Muuten olen aika kyllästynyt tähän lukemispainostukseen, jossa usein vain alleviivataan omaa ja omien lasten erinomaisuutta. Pääasia, että lukeminen alkaa sujua ja sanavarastoa voi kasvattaa lukemalla itse lapselle ääneen. Ei kaikkien tarvitse lukemista harrastaa, jos se ei kerta kaikkiaan kiinnosta. Jotkut oppivat ihan riittävän lukutaidon koulunkin myötä. Innostamista, ei pakottamista.

Joo, minäkin kirjoitin ällän äikästä ja olen opiskellut yliopistossa suomen kieltä, kirjallisuutta ja kirjoittamista. Ymmärrän kuitenkin, että kaikki eivät ole kiinnostuneita samoista asioista kuin minä. Kyllä koulusta sanotaan, jos lukutaito kehittyy huonosti eli täytyy itse panostaa enemmän.

Vierailija
10/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tarjota sarjiksia. Meidän lapsi ei oikeen innostunut lukemisesta pitkään aikaan. Parhaiten kelpas sarjakuvat (esim. Lucky Luke). Onhan niissäkin lukemista. Ja sitten kun on joku lemppari-hahmo, niin motivoituu lukeen lisää seikkailuja. Geronimo Stilton on kanssa tehty sillei vetäväks, ei kyllä Sinuhen verosta korkeakirjallisuutta, mutta siellä on yksittäisiä sanoja korostettu, aukeemalla ei oo kauheesti tekstiä ja joissain on hajustettuja (!) sivuja. 

Vierailija
11/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et osaa yhtään oikeinkirjoitusta, jos olet saanut ällän äidinkielestä?

Vierailija
12/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuuden pariin voi innostaa äänikirjojen kautta.

Lukihäiriötä ei voine täysin parantaa. 

Kirjan lukeminen saattaisi onnistua paremmin, jos lapsi kuuntelisi ensin äänikirjaa ja sitten lukisi saman kirjan tekstikirjana.

Valtakunnallisesti palvelevasta Celia-kirjastosta (kirjasto kaikille lukemisesteisille) voisi löytyä sopivaa materiaalia lukuharjoituksiin ja ainakin kiinnostavaa kuunneltavaa runsaasti. Jos lukutaito ei kehity riittävälle tasolle, opiskelusta tulee vaikeaa. Celia-kirjastosta saa kaikki oppikirjat äänikirjoina. 

Vierailija
13/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi tarjota sarjiksia. Meidän lapsi ei oikeen innostunut lukemisesta pitkään aikaan. Parhaiten kelpas sarjakuvat (esim. Lucky Luke). Onhan niissäkin lukemista. Ja sitten kun on joku lemppari-hahmo, niin motivoituu lukeen lisää seikkailuja. Geronimo Stilton on kanssa tehty sillei vetäväks, ei kyllä Sinuhen verosta korkeakirjallisuutta, mutta siellä on yksittäisiä sanoja korostettu, aukeemalla ei oo kauheesti tekstiä ja joissain on hajustettuja (!) sivuja. 

Tulin kanssa ehdottamaan sarjakuvia. Tärkeintä on saada lapsi kiinnostumaan tarinoista, ilman sitä ei mikään lukuinnostus ota tulta alleen.

Aihepiirit tulee myös valita kiinnostuksen mukaan. Ei minua aikuisenakaan himolukijana saa innostumaan kaikista hyvistä kirjoista. Millaisista elokuvista yms. tyttö pitää?

Vierailija
14/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta varmasti löytyy tytölle mieluisia kirjoja luettavaksi kunhan saa itse valita. Satuja, seikkailuja, ja riittävän isolla fontilla. Iso fontti on helpompi hahmottaa. Anna tytön itse valita, älä tuputa omia mieltymyksiäsi tai liian aikuismaista luettavaa. Lukemaan oppii lukemalla.

Vierailija
15/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äidinkielellä tee mitään. Kannattaa vaan panostaa matikkaan

Vierailija
16/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei tyttö ole innostunut lukemisesta, vaikka on kannustettu, näytetty esimerkkiä, palkittu, käyty yhdessä lainaamassa erilaisia kirjoja ym. Äitinä harmittaa, kun omasta mielestäni lukeminen on parasta ja kyllähän se lukusujuvuudessa näkyy, kun ei lue. Nyt meillä tienataan sitten ruutuaikaa lukemalla ja iltaisin luetaan satu yhdessä vuorotellen lukien. Se on onneksi auttanut kehittämään sujuvuutta. 

Vierailija
17/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukihäiriö estä lukemista. Mulla todettiin lapsena lukihäiriö mutta luen kirjoja joka päivä. En voisi olla lukematta ja keräilemättä hyviä kirjoja hyllyyni. Lapsesi lukemattomuus johtuu tod.näk. vain kiinnostuksen puutteesta. On paljon kaikkea muuta kiinnostavampaa sisältöä esim. älykännyssä.

Vierailija
18/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten et osaa yhtään oikeinkirjoitusta, jos olet saanut ällän äidinkielestä?

En minäkään osaa oikeinkirjoitusta. Kielioppisäännöt  ja niiden poikkeukset ovat yhtä painajaista, mutta kirjallisuudesta olen kyllä ollut kiinnostunut.

Mutta jos ihmettelet miten sain ällän, niin kirjoituksissa otin varmaan päälle ja kirjoitin yksinkertaisia, helppoja lauseita.

Vierailija
19/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettu myös lukihäiriö. Luin lapsena ahmimalla ja luen edelleen paljon. Lukihäiriö ei todellakaan estä lukemasta. 

Toinen juttu on se, että onko lapsi tottunut lukemaan kotona? Kuinka paljon olette lukeneet ja vieneet lasta kirjojen pariin?

Jos lapsi ei ole vielä löytänyt kirjoja, hakekas kirjastosta joku kiva kirja, pyydä vaikka henkilökunnalta apua, ja lue lapsellesi iltakirjaa. 8v on vielä pieni. 

Vierailija
20/20 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peli on menetetty.

Höpö höpö! Pitää ensinnäkin tutkituttaa näkö silmälääkärillä. Meillä lapsi ei nähnyt kunnolla lähelle eikä kauas voimakkaan hajataiton ja piilokarsastuksen vuoksi. Sinällään plussaa on laseissa vain +0,75. 

Ennen kuin älysimme viedä lapsen silmälääkäriin, ohjattiin koulusta kirjastoon hankkimaan Celianetin tunnukset luki-häiriön perusteella ja ne hän saikin. Fyysiset kirjat alkoivat kummasti kiinnostaa kun ensin oppi kuuntelemaan niitä. Hän lainasi fyysisiäkin kirjoja ja kertasi niistä huippukohtia ihan itse lukien. Silmälasien saamisen jälkeen lukemisen ja kirjoittamisen tuska muuttui iloksi. Nykyään hän opiskelee yliopistossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi