Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten niin tyypillisesti eläke on 1800 e

Vierailija
11.10.2022 |

Mulla ainakin näillä näkymin eläke tulee olemaan jotain 900 e miinus verot vaikka olen ollut töissä vuosia ja olen nyt 40 v.

Kommentit (203)

Vierailija
61/203 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä 32 vuotta ja eläke 3100 -> 3300 vuoden alusta.

Nettoeläke nyt 2300e/kk ja nettokorotus eläkkeeseen vuoden alusta siis 178e/kk

Vierailija
62/203 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeeni on minimaalisen pieni, elle 900 e kuussa netto. Enkä saa mitään toimeentulotukia tai muutakaan, itse on selvittävä. Kela ei hyväksy menoikseni mitään muuta kuin vuokran, ei edes sähkölaskuja hyväksytä. En saanut apua silmälasienkaan hankintaan, itse piti säästää kuukausia että sain ne lopulta. Lääkkeisiin mulla menee reilusti yli satanen kuussa, Kelassa sanottiin vaan että kannattaa miettiä onko kaikki lääkkeet todella tarpeellisia :O 

Et sitten huomannut mitään ristiriitaa kirjoituksessasi?

Et saa mitään toimeentulotukia tai muutakaan, itse on selvittävä,mutta Kela maksaa vuokrasi.

Onko Kelan maksama vuokra muodostunut sellaiseksi itsestäänselvyydeksi ettei sitä pidetä tukena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan kouluttautuisi alalle, jolla tietää palkan olevan huono tai vielä pahempaa jatkokouluttautuu alalle, jolla tulot ei kasva?

Minä olen opiskellut YO + lähihoitaja + AMK Tradenomi + MBA + KTK-vaiheen opinnot, jokaisen töiden ohessa ja äitiyslomillla. Kerran olin opintovapaalla 2 vuotta. Nyt ikää 45 ja tulot kasvaneet lähihoitaja-ajasta 300 % pelkän peruspalkan osalta. Päälle tulevat tietysti edut ja bonukset. Ja nykyään työnantaja maksaa terveydenhoidon, lääkkeet ja laitteet kotiin. Olen nuoresta lähtien tehnyt uraa ja nostattanut palkkaa tietoisena siitä, että eläkkeeni nousee samaa tahtia. Eikä se edelleenkään ole kuin reilu pari tonnia 🙄

Nämä asiast ja tulevaisuuden tulot ovat aivan itsestä kiinni ja niihin on mahdollista vaikuttaa. Suosittelen jatkuvaa opiskelemista kaikille!

Vierailija
64/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke määräytyy työvuosien mukaan, ellei tyydy minimiin. Jotenkin turhia nämä 30-40 -kymppisten ihmettelyt eläkertymästä, kun eläkkeen kertymävuosia on jäljellä 20 - 35 vuotta.

Selkeämmin sen eläkkeen määrän näkee reilusti yli viiskymppisenä.

Vierailija
65/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä 36 v (yksi äitiysloma ja hoitovapaa sekä alle 23 v tehty työ sekä opiskeluvuodet vähensivät työeläkevuosia. Työeläke tammikuussa 3200 brutto yksityissektorilta. Miehellä vähän parempi työeläke. Pärjää sillä, mutta mieluiten olisin tehnyt ainakin pari vuotta enemmän. Yli kuusikymppiset savustettiin ulos ja otettiin nuoria tilalle. Halpoja ja nöyriä :D

Vierailija
66/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 70+ vanhemmat olivat ikänsä töissä. Heillä on pieni eläke. Netto 900 ja 1000.

Mä olen ollut 30v. töissä. Eläke brutto on 1400.

Vierailija
67/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä 44 vuotta, jäin eläkkeelle 66-vuotiaana, kaksi äitiyslomaa, eläke 2336 euroa vuodenvaihteen korotuksen jälkeen.

Vierailija
68/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke 2364 vuodesta 2017

Työvuosia 42

Vierailija
69/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on isoja eläkkeitä.

Jäin eläkkeelle neljä vuotta sitten.

Eläkkeeni on 1623(brutto)

Vierailija
70/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1800e on nykyisten eläkkeiden keskiarvo. Nuoremmilla tulee olemaan koko ajan pienenevät eläkkeet, koska elinaikakerroin leikkaa enemmän ja palkkakehitys on surkeaa. Lisäksi eläkkeisiin tehdään reilut inflaatiokorotukset, joita ei palkkoihin ole tulossa.

Itsellä vähän sama tilanne, eli eläkeyhtiö ennustaa, että jos jatkan töissä 66-vuotiaaksi nykytuloilla, saan juuri ja juuri yli tonnin eläkettä, vaikka melkein keskipalkkaa olen nostanut tähänastisella 25 vuoden työuralla.

Tulevatko ne pienemmät eläkkeet ehkä siistä syystä, että työvuosia ei saada enää millään 40 v. kasaan kun opiskellaan ja vietetään vapaa- ja välivuosia ym. kivaa tekemättä töitä?

Ei vaan lasten tekemisestä ja niiden kotona hoitamisesta koska nykyään lapset hankitaan vasta päälle kolmekymppisinä eikä alle 23 vuotiaana. Ihme pölvästi kommentti.

Vierailija
71/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein töitä 40vuotta.

Eläkkeeni on 2314 brutto

Tein töitä 42 vuotta. Eläkkeeni on 2650e brutto. Netto 2050.

Vierailija
72/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä eläkeiässä 15 vuoteen. Mutta silti olen käynyt välillä kurkkimassa miltä se näyttää.

Ketuttaa, että olen tehnyt töitä säännöllisesti ja opiskelun ohessa 10 vuotiaasta asti. Mutta eläkekertymä alkaa vasta 23 vuotiaasta.

Minulla jää nyt palkasta lainojen ja laskujen jälkeen "elämiseen" noin 1500. Siitä syövät vielä pari lasta.

Tämä vaan siksi, että jos eläkkeestä jäisi käteen noin 1300-1500, niin voisin kuvitella että sillä yksi ihminen pärjää, ainakin espanjassa 😄

No, jutun pointti kai on se, että elämän talous pitäisi yrittää mitottaa niin, että työaikana maksellaan kaikki lainat pois ja mielellään jotain vähän säästöönkin. Eläkkeestä ei jää kuin niukkaan peruselämiseen, ei juuri tehdä kaukomatkoja, eikä varsinkaan vaihdeta autoa tms kallista. Jos ne kalliimmaat asiat saa työssäoloaikana hoidettua, niin sillä 13-1500 eläkkeellä kai juuri ja juuri selviää.

Vierailija
73/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhille maksetaan pieni eläke, eikä olisi korkea aika antaa vähän armoa jo tuossa vaiheessa jos on oikeasti ollu töissä lähes koko ikänsä.

Yhtä outoa antaa jotain kymmenien, jopa satojen tuhansien eläkkeitä sellaisille, joilla on jo miljoonien omaisuudet, eihän he tarvitse enää rahaa mihinkään?

Tää on kyllä totta. Ensiksi on monta lasta kasvattanut ja sen vuoksi ollut lyhyt työura. Koko elämänsä laittanut muut itsensä eteen ja sitten eläkkeellä pitäisi vielä kerjuulle lähteä ja leikata lääkkeitään, olla pissaisissa vaipoissa kun ei ole varaa ostaa tarvittavia määriä. Mistä näitäkin ihmisiä rankaistaan? Kyllä pieninkin eläke pitäisi olla sellainen että sillä saa ihmisarvoisen ja rauhallisen vanhuuden.

Sehän on oma valinta.

Mä olin vuoden jokaisen lapsen kanssa, 4, ja lisäksi tein keikkaa sunnuntaisin.

Mies oli säästänyt lomarahoja, jokaisen lapsen kanssa vietti ylityövapaat, lomarahat, mahdollisia lomia, kyllä jokainen oli lähemmäs 1,5 v, ennen kuin meni tarhaan.

Onneksi kummankin työpaikalla on saanut kerätä näitä ja tarhaan sai nuorempi sisar aina paikan.

Mun koulussa paras ystävä on 9 lapsen äiti. Ei ole tehnyt yhtään töitä sen jälkeen, kun täytti 20.

Vierailija
74/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on 30 vuotta aikaa ansaita ja kerryttää eläkettä. Esim. 50 euroa/v x 30 v = 1500 eläkettä.

Minulla on lähes tuon verran, tein duunaritöitä 44 vuotta.

Vierailija
75/203 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ollut töissä matalapalkka-alalla 36 vuotta, edessä vielä 20 vuotta. Tällä hetkellä eläke 338e/kk. Äitiyslomat 1-3kk, mitään muuta ei ole. Ei sairauslomia jne. Joten tuleva eläke, jos sellaista edes tulee olemaan on varmaan alle tonnin??

Mutta nyt varmaan joku tulee irvailemaan, että olisi kannattanut kouluttautumaan enemmän.

Äitiyslomat 1-3kk? Edes 70-luvulla ei ollut noin lyhyitä äitiyslomia! 36 vuotta sitten (1986) äitiysloma oli minimissään noin 9kk (jos osa meni isälle). En oikein usko, että olisi saanut vastasyntyneet hoitoon mihinkään edes 80-luvulla, vielä 60-luvulla se olisi ollut mahdollista. Ainoa selitys on se, että jokainen lapsesi on syntynyt kuolleena, oman kokemukseni mukaan siitä nykyään maksetaan minimimäärä äitiyspäivärahapäiviä, noin 3kk, ja synnytykset ennen vuotta 2005, jolloin etuuksista alettiin kerryttää eläkettä.

Oma eläkkeeni on nyt noin 1500€, ensimmäiset 7 työvuotta leikkaantuvat pois, koska olin alle 23v. Sen jälkeen olen ollut viidellä äitiys/vanhempainlomalla, joista vain kahdesta on kertynyt eläkettä (yhteensä 20€ tai 22€). Olen nyt ollut töissä eläkekertymään kelpaavia vuosia melkein 30, jäljellä noin vajaa 20. 50v ei tule täyteen eläkekertymää, koska se loppuu 70v jälkeen (70-23=47). Jos olen töissä alimpaan eläkeikään asti, saisin eläkettä noin 2500€ nykyisellä palkallani.

Jos keskimääräinen eläke on 1800€, niin se tarkoittaa sitten sitä, että joku saa 1100€/kk eläkettä, jos minä saan tuon 2500€/kk.

Vierailija
76/203 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Eläke on 2214

Vierailija
77/203 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan ratkaista nopeasti kaksi yhteiskuntamme ongelmaa 1) vanhustenhoidon kustannukset 2) pienipalkkaisten pärjääminen eläkkeellä, se onnistuu sillä että kaikkea perintöä ei jätetä omalle suvulle vaan siitä lohkaistaan järkevästi irroitettava osa joka lahjoitetaan raahastoon. Tuo rahasto tukee kohtia 1) ja 2).

Vierailija
78/203 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niin sanotaan että elämänsä aikana on säästettava niin että riittää rahat eläkepäiville. Sitä sopiikin nyt koettaa 3 lasta velkainen asunto auto on pakko pitää päivähoitomaksut ruoka vakuutukset asuntolaina yhtiövastike sähkö ruoka vaatteet harrastukset lomallakin ois kiva ees joskus päästä. Ruuan hinta pilvissä tässähän sitä säästetään oikein urakalla. Voi helvetti näitä neuvojia

Vierailija
79/203 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän maksetaan joka kuukausi palkasta eläkemaksuja nehän pitäisi käyttää eläkkeeseen vai meneekö herrojen juhlintaan ja sijoituksiin

Vierailija
80/203 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jos käyttää ajan opiskellen ja lapsia hoitamalla - niin jää monta sataa eläkettä saamatta