miten niin tyypillisesti eläke on 1800 e
Mulla ainakin näillä näkymin eläke tulee olemaan jotain 900 e miinus verot vaikka olen ollut töissä vuosia ja olen nyt 40 v.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta eikö eläke koostu takuueläkkeestä + siitä osasta, jota kerryttää töissäolo. Käsittääkseni niissä kertymälaskelmissa näkyy vain se eläkkeen osa, jota palkkatyö kerryttää. Ja siihen päälle tulee vielä se takuueläke (tai perusosa tai millä sitä nyt nimitetäänkään).
Tosiaan olisin kiitollinen, jos joku tietävämpi valaisee, ja ei tarvita mitään ilkeitä facepalm-kommentteja, tuonkin kommentin heittäjä olisi samassa ajassa kirjoittanut jotain kaikkia hyödyttävää
Siis voin kertoa oman esimerkkini:
Jäin suht nuorena eläkkeelle sairauden vuoksi. Eläkekertymäni oli tuolloin noin 500 euroa. Kun jäin eläkkeelle sain tuon 500 e ja sen päälle Kelalta työeläkettä noin 300. Nuo ovat sitten nousseet sen verran, että nykyisin saan eläkeyhtiöltä aika tarkkaan 600 e ja Kelalta noin 350 e. En saa takuueläkettä, koska näistä koostuu "tarpeeksi" eläkettä.
Tuttavani eläkeyhtiöltä kertynyt osuus on vain noin 60 e. Hän saa näin ollen täyden työeläkkeen Kelalta. Koska nämä yhteenlaskettuna jäävät alle takuueläkerajan, hän saa takuueläkeetä noin 200 e. En tiedä tarkkoja lukuja, joten näissä nyt varmaan on hieman heittoa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tuloista. Varmalta katsonut ja arvio jotain 3000-4000, missä iässä sitten eläkkeelle jääkin. Vanhempi olen jokusen vuoden ja ykkösellä alkaa minullakin vielä tähän hetkeen kertynyt.
Eli sulla on jo nyt lähes 8000€ bruttopalkka? Aika harvalla on tuollainen palkka. Puoletkin tuosta on jo iso palkka suomalaiselle, eläke sitten suhteessa sekin puolta pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 40vuotta.
Eläkkeeni on 2314 brutto
Sulla on tilanne hyvin. Mun brutto oli viimeiset vuodet reilu 3400€ ja eläke brutto 1950€. Käteen jää 1450€, eli ei paljon p.skaakaan. Ja kuitenkin ns keskivertoa parempi eläke jo!
Vierailija kirjoitti:
facepalm
Kuka tai mikä hän tai se on?
Jään vuoden kuluttua eläkkeelle, tulen saamaan noin 1984 brutto.
Köyhyys jatkuu koko elämän ja periytyy.
Mitä ihmettä suuria palkkoja nostaneet tekee eläkkeillä. Heillähän on jo miljoona omaisuus valmiiksi säästynyt ja sijoitukset tuottaneet. Joutaisi jakaa köyhille eläkeläisille ne rahat.
Olen nyt ollut töissä matalapalkka-alalla 36 vuotta, edessä vielä 20 vuotta. Tällä hetkellä eläke 338e/kk. Äitiyslomat 1-3kk, mitään muuta ei ole. Ei sairauslomia jne. Joten tuleva eläke, jos sellaista edes tulee olemaan on varmaan alle tonnin??
Mutta nyt varmaan joku tulee irvailemaan, että olisi kannattanut kouluttautumaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 40vuotta.
Eläkkeeni on 2314 brutto
Jumaleissön, toihan on supereläke. Olen ollut töissä jo 36 vuotta ja vielä 20 vuotta edessä. Olis ollut aivan mahtavaa päästä jo 4 vuoden päästä eläkkeelle ja tolla summalla. Olis mulle kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida alle 10000€/v eläkkeestä veroja mennä. Itsellä menee melkein 25%. Tammikuussa jää yli 2k nettona.
Miksi alapeukkuja monta? 11000e/v on raja mistä ei vielä veroja mene ja tuo 25%/2000e myös liki oikein.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/elakkeensaajan-verolaskuri-…
terveisin. Noihin alapeukuttaja pölöjiin tympiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 40vuotta.
Eläkkeeni on 2314 bruttoJumaleissön, toihan on supereläke. Olen ollut töissä jo 36 vuotta ja vielä 20 vuotta edessä. Olis ollut aivan mahtavaa päästä jo 4 vuoden päästä eläkkeelle ja tolla summalla. Olis mulle kelvannut.
56 vuotinen työputki tulossa. Missä työssä jaksaa noin pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymään auttaa jos tekee työuran aikana töitä.
Ja niitähän kaikille riittää.
Palkka on se mistä eläke kertyy. Oma eläkkeeni on 2892 €/kk. Työvuosia 46, eläkettä kertyi 40 vuodelta.
Duunari.
Saan takuueläkkeen ja asumistukea. Vertautuu pieneen eläkkeeseen ja olen säästynyt työn aiheuttamilta kulumilta.
Nainen, rahoitusala (sieltä tiskin takaa), 42 v, ei äitiyslomia (valitettavasti), eläke nyt 1740. Nousee n. 120 euroa 1.1.23.
Eihän 40-kymppisen eläkekertymä vielä kerro mitään. Lähempänä 60-kymppiä alkaa hahmottua todellisen eläkkeen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 40vuotta.
Eläkkeeni on 2314 bruttoSulla on tilanne hyvin. Mun brutto oli viimeiset vuodet reilu 3400€ ja eläke brutto 1950€. Käteen jää 1450€, eli ei paljon p.skaakaan. Ja kuitenkin ns keskivertoa parempi eläke jo!
Hyvät teille! Mä olen ollut töissä 40 vuotta pienipalkkaisella alalla ja eläkkeeni on niukin naukin 1200 bruttona. Kyllä hiukan harmittaa, kun kuitenkin niin suuri osa elämästä tullut tahittua töissä, mutta eläke kuitenkin niin pieni, että ei sillä yksin asuva ja sairastava pärjää.
44vuotta työvuosia.
Eläkkeeni on 2214 brutto.
Jään kahden vuoden kuluttua eläkkeelle.
Eläkkeeni tulee laskujen mukaan olemaan parin tonnin luokkaa.
Koska eläke on palkan jatko. Palkasta pidätetään eläkemaksu ja se maksetaan takaisin kun pääsee eläkkeelle.